Kedjans vara eller inte vara

Salle

New member
Trist för dig att du inte upptäckt det roliga med motorcykelåkning. Jag förstår inte alls varför du beskriver kedja som omodern eller jämför med bilar :confused: Jag finner ditt uttalande enbart dumt.

Jag valde min hoj helt utan tanke om den hade kedja eller kardan. Att slänga upp den på depåstödet ibland och ge den lite smörj bekommer mig inte alls. Jag gillar verkligen min hoj och skulle aldrig välja t.ex. en XJ framför den oavsett drivlina.
En Java, MC257, klarar av dina grundkrav trots kedja p.g.a. ett enkelt helkapslat kedjeskydd. Klarar av skog, sand, salt och snö :)
 
Last edited:

Svampe

New member
Jag förstår inte alls varför du beskriver kedja som omodern eller jämför med bilar :confused: Jag finner ditt uttalande enbart dumt.

Måste hålla med. hade kedjan varit så dålig eller "omodern" så hade alla racehojar haft någon annan typ av drivning. Mycket utveckling som vi ser där hamnar på vanliga hojar X antal år senare.
De som vill ha kardanhojar köper det, och de som vill ha något annat köper det.
 

affe

New member
Tjena
mäste hälla med dej Salle och passar på att slänga en fråga har ej centralstöd skall man satsa på depåstöd eller mc-lyft som säljs på biltema ?
 

Salle

New member
Jmfr. kaffe t.ex. Jag gillar att göra mig en kopp moca ibland. Även ute i det fria med min lilla bensinbrännare. Lite omak som jag sväljer då det ger mig stor njutning. Mest praktiskt och modernt hade varit varmt vatten på termos och frystorkat kaffe.

Kunniga mc-konstruktörer har gjort sitt för att hojen jag har ska ha rimliga chassimått trots L-twin med vev på tvären. Jag har sedan köpt eftermarknadsprylar och modifieringar för att få fram lite mer effekt/vridmoment och spara in några kilon. En vinkelväxel för kardan föreställer jag mig hade varit åt motsatt håll. Lite större effektförlust, några kilon till och troligen lite konservativare chassimått.

Jag gissar att Marie köper vinflaskor med skruvkork också. Mest praktiskt och modernt, eller modet är kanske bag-in-box?
 
Last edited:

Salle

New member
Tjena
mäste hälla med dej Salle och passar på att slänga en fråga har ej centralstöd skall man satsa på depåstöd eller mc-lyft som säljs på biltema ?
Har inte provat mc-lyft, det hade kanske varit bra? Tror inte det skulle funka på min då avgasröret delvis går under motorblocket så det skulle vara svårt att få balans.

Jag har köpt billigt depåstöd/gaffellyft ifrån Louis.de.
http://louis9.louis.de/katalog2007/pages/720.pdf
Just nu extrapris på webben för €30.
De första gångerna fick grannen stå bredvid "just in case", men det var väldigt enkelt. Jag håller handen på passagerarplatsen, andra handen sätter dit stödet och sedan trycker jag upp hojen. Hade bara hojen haft passagerarhandag/pakethållare eller liknande hade det varit ännu enklare.

Gaffellyften är lättanvänd men används bara vid vinterförvaring eller när jag kör och får nytt däck pålagt.
 
Last edited:

Salle

New member
En parantes

Såg denna förra helgen, en ny men omodern konstruktion (men med modern kardan) och fullständigt åtråvärd! Denna gatlegal och en rimlig prislapp och jag hade kört runt med kardan :D
 
Last edited:

Marie

Banned
Jmfr. kaffe t.ex. Jag gillar att göra mig en kopp moca ibland. Även ute i det fria med min lilla bensinbrännare. Lite omak som jag sväljer då det ger mig stor njutning. Mest praktiskt och modernt hade varit varmt vatten på termos och frystorkat kaffe
.

Ja hade jag ö.h.t. druckit kaffe så hade jag definitivt använt varmt vatten och frystorkat.

Jag gissar att Marie köper vinflaskor med skruvkork också. Mest praktiskt och modernt, eller modet är kanske bag-in-box?
Just det, skruvkork är det väl inget fel på. Däremot tycker jag att bag-in-box är mest praktiskt och billigast i längden.
 

Salle

New member
Gissade nästan det. Helt olika livsfilosifier helt enkelt. Jag inser att det är omöjligt för dig att förstå mig. Jag väljer vin av helt andra anledningar än förpackningen/korken - behövs det omaket med en korkskruv så är det inget hinder för mig.

Jag offrar villigt lite extra arbete för att få njuta. Det kan t.o.m. ibland vara så att arbetet i sig skänker mig extra njutning som t.ex. vid träning eller varför inte laga en avancerad tre-rätters meny? Dofterna och känslan av hantverket förhöjer definitivt matlusten! Saker som jag gjort vid huset, garaget, trädgården, stenläggningen etc. Väldigt arbetskrävande, men också väldigt tillfredställande. Sådan är jag, både i arbetslivet och privat. Det finns t.o.m. en term för det - det kallas arbetsglädje.

Motorcykel har jag för att ha roligt, njuta.
Livet vore alldeles för trist om man bara tog hänsyn till minsta motståndets lag och la in de rent praktiska apsekterna på allt - skulle inte ens kunna motivera motorcyklarnas existens då över huvudtaget. Hela grejen är opraktsik och omodern faktiskt.

Varför köra till träningslokal för att träna, det kan man göra i hemmet? Varför cykla till skogen för att springa, det kan man göra runt huset? Spis behöver du väl inte heller, mikro räcker för att värma mat? Varför bädda sängen? Tavlor på väggarna etc. etc. Fast framför allt, varför hänga på web-forum och snacka motorcyklar?
 
Last edited:

Gottschalk

New member
Gissade nästan det. Helt olika livsfilosifier helt enkelt. Jag inser att det är omöjligt för dig att förstå mig. Jag väljer vin av helt andra anledningar än förpackningen/korken - behövs det omaket med en korkskruv så är det inget hinder för mig.

Jag offrar villigt lite extra arbete för att få njuta. Det kan t.o.m. ibland vara så att arbetet i sig skänker mig extra njutning som t.ex. vid träning eller varför inte laga en avancerad tre-rätters meny? Dofterna och känslan av hantverket förhöjer definitivt matlusten! Saker som jag gjort vid huset, garaget, trädgården, stenläggningen etc. Väldigt arbetskrävande, men också väldigt tillfredställande. Sådan är jag, både i arbetslivet och privat. Det finns t.o.m. en term för det - det kallas arbetsglädje.

Motorcykel har jag för att ha roligt, njuta.
Livet vore alldeles för trist om man bara tog hänsyn till minsta motståndets lag och la in de rent praktiska apsekterna på allt - skulle inte ens kunna motivera motorcyklarnas existens då över huvudtaget. Hela grejen är opraktsik och omodern faktiskt.

Varför köra till träningslokal för att träna, det kan man göra i hemmet? Varför cykla till skogen för att springa, det kan man göra runt huset? Spis behöver du väl inte heller, mikro räcker för att värma mat? Varför bädda sängen? Tavlor på väggarna etc. etc. Fast framför allt, varför hänga på web-forum och snacka motorcyklar?


Tummen upp !
 

Zopilote

New member
Som tidigare Salle skrev: Om du är så genuint ointresserad av de delar av motorcykelåkningen som intresserar de flesta, varför hänger du på ett MC-forum? Faktum är ju iallafal att för minst 95% av alla hojåkare är ju motorcykeln ett rent nöjesfordon. Att som Svensk ha motorcykel som bruksfordon av ekonomiska skäl trodde jag försvann runt andra världskrigets slut. Vore det inte mer praktiskt att sälja alla hojar och köpa dig en Nissan Micra för pengarna? Drar lika lite soppa, är antagligen billigare att försäkra och du får in många fler matkassar och slipper bli blöt när det regnar. Sedan kan du skriva på Vi Bilägare:s forum istället, tidningen om bilar för folk som inte är intresserade av bilar... ;)
 

affe

New member
Tack för tipset, där rök den idén med mc-lyft. Avgasröret var i vägen, hade ingen tanke på att kolla det. En djä..a tur att jag inte köpte det idag.
 

ezzo

New member
Denna tråd har gett mig ett och annat riktigt gott skratt... samtidigt som jag slitit mitt redan tunna hår.

Marie du har verkligen noll insikt över varför de flesta av oss kör hoj.
Du har verkligen ingen koll på hur en mc fungerar.
Du hänger upp dig på att hojen ska vara minst 20 år för att du då ska kunna klasikerförsäkra den. Det kostar ca 1500 kr eller?

Min kära vän och ex sambo köpte en zzr600 (99 tror jag det är) Den kostar för henne 2500 kr helförsäkrat.. då innan hon hade tagit sitt körkort.
Ska vi nu jmf den hojen med din gml luftkylda xj900 och jmf driftkostnader på dessa två... XJ har alltid varit en törstig hoj. Så med de mil du kör, om du nu kör så mycket som du hävdar, så skulle du ganska snart gå "break even"

Förstår ärligt talat inte varför du hänger runt på mc-forum när du inte är intresserad av motorcyklar.
Dina inlägg saknar oftast substans och verklighetsanknytning. Verkligheten sträcker sig långt längre än vad din näsa tycks göra.
Jag och de flesta av oss "riktiga mc-förare" ser mc-åkandet som något helt annat än vad du gör. Vi kör hoj för att det är kul. Vi transporterar oss med hojen från A till B men gör det via resten av alfabetets bokstäver. Varför??? Jo för att det är så jävla kul att KÖRA mc. En del av oss gillar att kuttra fram som en fiskekutter.. andra föredrar att ligga och pressa på bana..
Med gräddvisp eller utan gräddvisp (gräddvisp=kardan) är skitsamma.

Har haft kardan.. och säger aldrig mer... Sicket skit. Men det är min åsikt.
Har inget emot att lyfta upp hojen på depåstödet, meka bort kåporna och gå igenom den..

Vist du har en oljelampa som varnar när det är lite olja... Det funkar ju så länge du har en lampa som varnar för oljenivå.. och inte oljetryck... Vad tror du det där lilla tittglaset på sidan av motorn är tillför på din XJ??? Hur kollar du av så att oljenivån är rätt i kardanväxeln????

Suck.. nä nu har jag skrivit av mig det värsta..

//E
 

Niklasinorr

New member
Denna tråd har gett mig ett och annat riktigt gott skratt... samtidigt som jag slitit mitt redan tunna hår.

Bla bla bla...massor av text

Suck.. nä nu har jag skrivit av mig det värsta..

//E

Kom igen nu Esso, nu skall vi inte hänga upp oss på sådana "människor" som Marie. En person som påstår sej vara utfattig, kör hoj som transportmedel, påstår sej vara helt ointresserad av ovan nämda hoj. Samtidigt som vederbörande äger tre hojar, är medlem i både SMC, BMW-klubben och hänger på ett MC-forum och dessutom reser mellan södra europa och sverige flera gånger per år...?!?!?!?!

Antingen är det ett troll, eller så är det en person med svåra problem, eller så är det en människa som älskar att gå in i en roll och kasta brandfacklor bara för att aktivera diskussioner, oavsett vad dom handlar om. Det finns ganska många sådana människor på forumen;)

Oavsett vad så är det ju sådana som "Marie" som får åtminstone mej att läsa helt ointressanta trådar, jag får garva högt över människans okunskap eller bara rena idiotkommentarer och det är ju underhållning på hög nivå! Nä, fortsätt så Marie, jag tycker att dina kommentarer lyser upp ett annars ganska slött forum, och dessutom så engagerar du en massa människor på vägen, även om engagemanget innebär att försöka påverka dina sk värderingar och åsikter. Engagemang är alltid positivt även om syftet ibland kan vara negativt:)
 

Marie

Banned
Classica kostar f.n 1383, inte 1500. Vad törsten beträffar så hinkar både Xj900:an och K100:an i sig ganska exakt 0,5 l/mil och det känns i varje fall för mig väldigt lite jämfört med Merca S-klass som jag kört i många år.

Visst håller jag med om att det finns ett nöjesmoment i att köra hoj. Det är ju liksom gräddet på moset och det som gör att jag väljer hoj framför Nissan Micra.... Hade jag däremot haft råd att hålla fläskmercan igång så hade jag definitivt kört med den. Jag är nog lite "allt eller inget". Har jag inte råd med mercan så skall det banne mig inte vara någon annan bil heller.

Vad gäller underhållet, så underhåller jag mina mc på samma sätt som jag underhållit mina bilar i alla år tidigare, dvs enligt serviceschemat, och där accepterar jag inte småservice mellan motoroljebytena.

Vad jäller bakaxelväxeln så byter jag olja vid de miltal detta är föreskrivet, och kollar nivån vid mellanliggande motoroljebyten. Att kolla oljenivån i en bakaxel (eller växellåda) mellan ordinarie servicetillfällen skulle aldrig falla mig in. Det skall inte behövas. Man skall helt enkelt inte behöva ta i ett verktyg för att göra någonting på ett fordon mellan ordinarie servicetillfällen. Behövs det, ja då är det skit man köpt.
För motoroljan har Yamahaerna liksom Mercedesen nivålampa, medan BMWn har oljetryckslampa. Jag vet skillnaden.


Denna tråd har gett mig ett och annat riktigt gott skratt... samtidigt som jag slitit mitt redan tunna hår.

Marie du har verkligen noll insikt över varför de flesta av oss kör hoj.
Du har verkligen ingen koll på hur en mc fungerar.
Du hänger upp dig på att hojen ska vara minst 20 år för att du då ska kunna klasikerförsäkra den. Det kostar ca 1500 kr eller?

Min kära vän och ex sambo köpte en zzr600 (99 tror jag det är) Den kostar för henne 2500 kr helförsäkrat.. då innan hon hade tagit sitt körkort.
Ska vi nu jmf den hojen med din gml luftkylda xj900 och jmf driftkostnader på dessa två... XJ har alltid varit en törstig hoj. Så med de mil du kör, om du nu kör så mycket som du hävdar, så skulle du ganska snart gå "break even"

Förstår ärligt talat inte varför du hänger runt på mc-forum när du inte är intresserad av motorcyklar.
Dina inlägg saknar oftast substans och verklighetsanknytning. Verkligheten sträcker sig långt längre än vad din näsa tycks göra.
Jag och de flesta av oss "riktiga mc-förare" ser mc-åkandet som något helt annat än vad du gör. Vi kör hoj för att det är kul. Vi transporterar oss med hojen från A till B men gör det via resten av alfabetets bokstäver. Varför??? Jo för att det är så jävla kul att KÖRA mc. En del av oss gillar att kuttra fram som en fiskekutter.. andra föredrar att ligga och pressa på bana..
Med gräddvisp eller utan gräddvisp (gräddvisp=kardan) är skitsamma.

Har haft kardan.. och säger aldrig mer... Sicket skit. Men det är min åsikt.
Har inget emot att lyfta upp hojen på depåstödet, meka bort kåporna och gå igenom den..

Vist du har en oljelampa som varnar när det är lite olja... Det funkar ju så länge du har en lampa som varnar för oljenivå.. och inte oljetryck... Vad tror du det där lilla tittglaset på sidan av motorn är tillför på din XJ??? Hur kollar du av så att oljenivån är rätt i kardanväxeln????

Suck.. nä nu har jag skrivit av mig det värsta..

//E
 

Salle

New member
Jag är nog lite "allt eller inget".
Det kan du ju intala dig.
Man skall helt enkelt inte behöva ta i ett verktyg för att göra någonting på ett fordon mellan ordinarie servicetillfällen. Behövs det, ja då är det skit man köpt.
Hahaha, du är f-n rolig du. Tankar gubben på macken åt dig också? Smörja kedjan är som att tanka eller fylla på spolarvätska på bilen.
 
Last edited:
Top