Kedjans vara eller inte vara

Marie

Banned
Det kan du ju intala dig.
Hahaha, du är f-n rolig du. Tankar gubben på macken åt dig också? Smörja kedjan är som att tanka eller fylla på spolarvätska på bilen.

För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.

Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars. Jag anser att man i princip inte skall behöva öppna motorhuven mellan servicarna, i annat fall endast efter att någon felindikering slagit larm.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.

Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars. Jag anser att man i princip inte skall behöva öppna motorhuven mellan servicarna, i annat fall endast efter att någon felindikering slagit larm.

Marie ångar på, detta blir bara roligare och roligare:)

Jag har alltid garvat åt jänkarna med sin fanatiska förmåga att i instruktionsböcker skriva in allt man inte får göra med maskinerna i fråga, till exempel att man INTE får torka katten i microvågsungnen...

Nu vet jag för vem dom skriver allt detta...:D
Precis som i det militära: "När kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det alltid kartan som gäller...":rolleyes:
 

Salle

New member
För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.
Och hur tror du man smörjer en kedja? Görs helt utan mojänggrejsimojs, mackapär eller annat verktyg - jag lovar! Blir du smutsig gör du fel.
 

Tyrannosaurus

New member
Tjena Ezzo.

Du har rätt i mycket, men (ok jag har inte hängt med i hela tråden) du vet ju att jag kör "kablang" och att anledningen är bekvämlighet.

Jag köper inte heller Maries uttalande att man fyller på olja när lampan lyser eller öppnar huven när någon annan lampa lyser. Fan, mina kammar hade varit jämnrunda om jag hade behandlat hojen så :eek:

Men...

Vist du har en oljelampa som varnar när det är lite olja... Det funkar ju så länge du har en lampa som varnar för oljenivå.. och inte oljetryck... Vad tror du det där lilla tittglaset på sidan av motorn är tillför på din XJ??? Hur kollar du av så att oljenivån är rätt i kardanväxeln????

Suck.. nä nu har jag skrivit av mig det värsta..

//E
Jag vet inte om det sista var sarkasm, men kablangoljan behöver inte kollas, den går inte åt om det inte läcker någonstans. Den byter jag en gång om året varesig det behövs eller inte och fyller på 1,7 dl ny fräsch växellådsolja (Quaker State :D) från flaskan som räcker ca. 5-6 år ;)
 

Esquire

New member
Även jag tillhör de som kör hoj för njutningens skull. Är det bara frakt av arsle det gäller så använder jag helst bil (eller åker möjligtvis tåg).

Angående kedja eller kardan så är det så att jag anser att det inte finns någon hoj med kardan som uppfyller de krav som jag ställer på en hoj.
 

Svampe

New member
Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars.
Den som klarar sig på 5 liter spolarvätska i 1000 mil vill jag vara långt ifrån, går ju hur mycket som helst en vanlig vinter.
Stack du ut huvudet genom sidorutan för att se något när vindrutan var igenmurad med skit?
Niklasinorr skrev:
Marie ångar på, detta blir bara roligare och roligare.
Japp, var är popcornsmileysarna när man behöver dem?:D
 
P

Pingo

Guest
För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.

Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars. Jag anser att man i princip inte skall behöva öppna motorhuven mellan servicarna, i annat fall endast efter att någon felindikering slagit larm.

Hur du Marie, om många fler skulle tänka som du så skulle de ju välja så hållbara och underhållsfria motorcyklar som möjligt. Kanske också sådana som inte sliter däcken så hårt heller.

Hela MC-branschen skulle ju få problem med lönsamheten med arbetslöshet och annat socialt elände. Nej fram med motorcyklar som sliter ut däcken på några hundra mil och underdimensionerade kedjor som behöver bytas ofta.

Dina ideer skulle kanske i förlängningen eventuellt också kunna leda till brist på organdonatorer från unga och friska människor.

//Gunnar
 

Marie

Banned
Och hur tror du man smörjer en kedja? Görs helt utan mojänggrejsimojs, mackapär eller annat verktyg - jag lovar! Blir du smutsig gör du fel.

????

Vad jag fattat så krävs en sprejflaska med kedjesmörja.:confused: Tyvärr har nästan ingen av konstruktörerna av kedjemaskiner tänkt på att bygga en hållare/fack där man skall förvara kedjesmörjsprejflaskan under färd. Den stjäl utrymme i packningen när man kör på långtur.

För det andra så undrar jag hur du matar fram kedjan för att kunna smörja hela längden utan att greppa i däcket, vilket vid denna årstiden är synnerligen smutsigt och smetigt av allt salt- och snöslasket. Det andra alternativet jag kan tänka mig är att ställa hojen på centralstödet, lägga i ettan och låta den dra runt på tomgång, men då stänker det en del vid smörjningen och det brukar komma smöjmedelstänk på handen.
 

Marie

Banned
Jag köper inte heller Maries uttalande att man fyller på olja när lampan lyser eller öppnar huven när någon annan lampa lyser. Fan, mina kammar hade varit jämnrunda om jag hade behandlat hojen så :eek:

Beror ju på om du har nivålampa eller oljetryckslampa på din hoj. På BMWn kollar jag oljenivån i synglaset varje månad eftersom den har oljetryckslampa (och inte förbrukar någon olja). Men om du läser innantill så skrev jag att det var på Yamahan jag litar på lampan, och den har nivålampa. Jag har i alla fall inte lyckats få kammarna jämnrunda på Yamahan på de nära 5000 mil jag kört den sedan april 2005. Jag skrev också att jag sköter servicen efter handboken (minutiöst noga, med byte av de olika oljorna och vätskorna med angivna mil- eller tidsintervall). Mer skall banne mig inte behövas. Behöver man utföra några petanden mellan de servicear som innebär motoroljebyten anser jag däremot att det indikerar att det handlar om en dålig konstruktion. Läs vad jag skriver!
 

Marie

Banned
Den som klarar sig på 5 liter spolarvätska i 1000 mil vill jag vara långt ifrån, går ju hur mycket som helst en vanlig vinter.
Stack du ut huvudet genom sidorutan för att se något när vindrutan var igenmurad med skit?

Det är mycket en teknik- och taktikfråga. Att akta sig att ligga nära framförvarande fordon, att passa på att torka ett par slag då man möter ett fordon som sprutar ordentligt, alternativt att torka ett eller två slag precis när man kör om och därmed utnyttja sprutet från den omkörde. Att akta sig mycket noga för att slå för många slag med torkaren och smeta ut alltsammans till en ogensomsiktlig hinna. Att de få gånger man ändå måste använda spolaren trycka mycket kort så att man inte slösar med vattnet. OCH givetvis att koppla ur högtrycksrengöring av strålkastare om man har sådan sammankopplad med vindrutespolningen.

Det är ju ungefär som när man kör hoj i sådant här väder. Då har man ingen "visirspolare", och ingen "visirtorkare" men det går ändå.
 

Salle

New member
????

Vad jag fattat så krävs en sprejflaska med kedjesmörja.:confused: Tyvärr har nästan ingen av konstruktörerna av kedjemaskiner tänkt på att bygga en hållare/fack där man skall förvara kedjesmörjsprejflaskan under färd. Den stjäl utrymme i packningen när man kör på långtur.

För det andra så undrar jag hur du matar fram kedjan för att kunna smörja hela längden utan att greppa i däcket, vilket vid denna årstiden är synnerligen smutsigt och smetigt av allt salt- och snöslasket. Det andra alternativet jag kan tänka mig är att ställa hojen på centralstödet, lägga i ettan och låta den dra runt på tomgång, men då stänker det en del vid smörjningen och det brukar komma smöjmedelstänk på handen.

Man undrar ju om du inte mest försöker övertyga dig själv i dina val? Dina uppfattningar verkar inte bygga på erfarenhet eller kunskap.

Men ändå, för att det är så kul: Min lilla spejflaska ryms under min sadel, om det skulle behövas (och då är min ingen tourer). Den tar mindre plats än din vinkelväxel ;)

Smörjan jag har stänker inte nämnvärt, och skulle inte träffa handen i ditt scenario iaf. Hjulet kan jag snurra med foten, eller så en liten trasa kanske? Jag kör som jag skrev tidigare inte i salt ändå - men det beror inte på kedjan.
 
Last edited:

Svampe

New member
Det är mycket en teknik- och taktikfråga. Att akta sig att ligga nära framförvarande fordon, att passa på att torka ett par slag då man möter ett fordon som sprutar ordentligt, alternativt att torka ett eller två slag precis när man kör om och därmed utnyttja sprutet från den omkörde. Att akta sig mycket noga för att slå för många slag med torkaren och smeta ut alltsammans till en ogensomsiktlig hinna. Att de få gånger man ändå måste använda spolaren trycka mycket kort så att man inte slösar med vattnet. OCH givetvis att koppla ur högtrycksrengöring av strålkastare om man har sådan sammankopplad med vindrutespolningen.
Påstår du att du kommer 1000 mil under en slaskig vinter på under 5 liter spolvätska? Finns ingen teknik i världen som löser det om man åker på kraftigt trafikerade vägar.
Luktar lögn tycker jag.
 

stahson

Member
Vad jag har fattat så kör ju Marie bara hoj så någon större åtgång på spolarvätska kan hon ju inte ha :D
 

Salle

New member
Kort sammanfattning av tråden

  • Folk med kardanhojar ogillar kedja, ofta utan egen erfarenhet, och motiverar sitt eget val med att spy galla över konstruktionen.

  • Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen.
 

Marie

Banned
  • Folk med kardanhojar ogillar kedja, ofta utan egen erfarenhet, och motiverar sitt eget val med att spy galla över konstruktionen.

  • Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen.


I mitt fall så stämmer inte din teori. När jag köpte min kedjehoj hade jag aldrig provat en kardanhoj. Däremot behövdes det inte många dagars ägande innan jag var evigt trött på den där förb-e kedjan, och det tog inte mer än styvt fyra månader (okt-feb) innan jag köpt en kardanhoj. En åtgärd jag inte ångrat en sekund.
 

Salle

New member
I mitt fall så stämmer inte din teori. När jag köpte min kedjehoj hade jag aldrig provat en kardanhoj. Däremot behövdes det inte många dagars ägande innan jag var evigt trött på den där förb-e kedjan, och det tog inte mer än styvt fyra månader (okt-feb) innan jag köpt en kardanhoj. En åtgärd jag inte ångrat en sekund.
På vilket sätt stämmer inte min teori i ditt fall? Läs om, läs rätt!
 

Marie

Banned
På vilket sätt stämmer inte min teori i ditt fall? Läs om, läs rätt!
"Ofta utan egen erfarenhet"
I mitt fall HAR jag erfarenhet.

"Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen."
När jag hade en hoj med kedja märkte jag omgående problemen, och jag "sket" inte i dem utan vidtog åtgärden att skaffa kardanhoj.

Dessutom HAR jag fortfarande en kedjehoj, och tyvärr verkar det svårt att bli av med skiten....
 
Last edited:
Top