..Visst håller jag med om att det finns ett nöjesmoment i att köra hoj..
Det kan hända vem som helst och det ska man nog inte skämmas för. Förnuftiga, men även extremt banala behov är ju en del av mänskligheten. Välkommen!
..Visst håller jag med om att det finns ett nöjesmoment i att köra hoj..
Det kan du ju intala dig.
Hahaha, du är f-n rolig du. Tankar gubben på macken åt dig också? Smörja kedjan är som att tanka eller fylla på spolarvätska på bilen.
För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.
Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars. Jag anser att man i princip inte skall behöva öppna motorhuven mellan servicarna, i annat fall endast efter att någon felindikering slagit larm.
Och hur tror du man smörjer en kedja? Görs helt utan mojänggrejsimojs, mackapär eller annat verktyg - jag lovar! Blir du smutsig gör du fel.För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.
Jag vet inte om det sista var sarkasm, men kablangoljan behöver inte kollas, den går inte åt om det inte läcker någonstans. Den byter jag en gång om året varesig det behövs eller inte och fyller på 1,7 dl ny fräsch växellådsolja (Quaker State ) från flaskan som räcker ca. 5-6 årVist du har en oljelampa som varnar när det är lite olja... Det funkar ju så länge du har en lampa som varnar för oljenivå.. och inte oljetryck... Vad tror du det där lilla tittglaset på sidan av motorn är tillför på din XJ??? Hur kollar du av så att oljenivån är rätt i kardanväxeln????
Suck.. nä nu har jag skrivit av mig det värsta..
//E
Den som klarar sig på 5 liter spolarvätska i 1000 mil vill jag vara långt ifrån, går ju hur mycket som helst en vanlig vinter.Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars.
Japp, var är popcornsmileysarna när man behöver dem?Niklasinorr skrev:Marie ångar på, detta blir bara roligare och roligare.
För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.
Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars. Jag anser att man i princip inte skall behöva öppna motorhuven mellan servicarna, i annat fall endast efter att någon felindikering slagit larm.
... och för att uppnå överensstämmelse användes erforderlig kvantitet sprängmedel!Precis som i det militära: "När kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det alltid kartan som gäller..."
Och hur tror du man smörjer en kedja? Görs helt utan mojänggrejsimojs, mackapär eller annat verktyg - jag lovar! Blir du smutsig gör du fel.
Jag köper inte heller Maries uttalande att man fyller på olja när lampan lyser eller öppnar huven när någon annan lampa lyser. Fan, mina kammar hade varit jämnrunda om jag hade behandlat hojen så
Den som klarar sig på 5 liter spolarvätska i 1000 mil vill jag vara långt ifrån, går ju hur mycket som helst en vanlig vinter.
Stack du ut huvudet genom sidorutan för att se något när vindrutan var igenmurad med skit?
????
Vad jag fattat så krävs en sprejflaska med kedjesmörja. Tyvärr har nästan ingen av konstruktörerna av kedjemaskiner tänkt på att bygga en hållare/fack där man skall förvara kedjesmörjsprejflaskan under färd. Den stjäl utrymme i packningen när man kör på långtur.
För det andra så undrar jag hur du matar fram kedjan för att kunna smörja hela längden utan att greppa i däcket, vilket vid denna årstiden är synnerligen smutsigt och smetigt av allt salt- och snöslasket. Det andra alternativet jag kan tänka mig är att ställa hojen på centralstödet, lägga i ettan och låta den dra runt på tomgång, men då stänker det en del vid smörjningen och det brukar komma smöjmedelstänk på handen.
Påstår du att du kommer 1000 mil under en slaskig vinter på under 5 liter spolvätska? Finns ingen teknik i världen som löser det om man åker på kraftigt trafikerade vägar.Det är mycket en teknik- och taktikfråga. Att akta sig att ligga nära framförvarande fordon, att passa på att torka ett par slag då man möter ett fordon som sprutar ordentligt, alternativt att torka ett eller två slag precis när man kör om och därmed utnyttja sprutet från den omkörde. Att akta sig mycket noga för att slå för många slag med torkaren och smeta ut alltsammans till en ogensomsiktlig hinna. Att de få gånger man ändå måste använda spolaren trycka mycket kort så att man inte slösar med vattnet. OCH givetvis att koppla ur högtrycksrengöring av strålkastare om man har sådan sammankopplad med vindrutespolningen.
- Folk med kardanhojar ogillar kedja, ofta utan egen erfarenhet, och motiverar sitt eget val med att spy galla över konstruktionen.
Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen.
På vilket sätt stämmer inte min teori i ditt fall? Läs om, läs rätt!I mitt fall så stämmer inte din teori. När jag köpte min kedjehoj hade jag aldrig provat en kardanhoj. Däremot behövdes det inte många dagars ägande innan jag var evigt trött på den där förb-e kedjan, och det tog inte mer än styvt fyra månader (okt-feb) innan jag köpt en kardanhoj. En åtgärd jag inte ångrat en sekund.
"Ofta utan egen erfarenhet"På vilket sätt stämmer inte min teori i ditt fall? Läs om, läs rätt!