Kedjans vara eller inte vara

Marie

Banned
Överflyttat från tråden "Trist present"

De senaste och modernaste kardanhojarna jag provkört är R1200S, R1200GS och K 1200 R. Marie har en K100RS och en XJ 900 F.

Precis... Helt rätt uppfattat. Jag kan ju knappast ha någonting nyare eftersom skälet för mig att köra hoj är helt ekonomiskt.

Så länge hojen är 20+ år så går den att försäkra riktigt billigt. En gammal hoj är billig i inköp även om den har underhållsvänlig konstruktion (en av nackdelarna med kedja är hur svårt den har att klara saltslasket vid den här årstiden utan ständigt slabbande med smörja), en hoj kostar nästan ingenting i skatt, och den klunkar i sig högst 0,5 l/mil om man kör hyfsat lugnt. Däcken är visserligen ganska dyra, men man kan ju leta upp slitstarkast möjliga touringbakelit, köpa dem billigt via internet från Spanien och köra försiktigt så håller de l-ä-n-g-e och kostnaden blir hanterlig. Dessutom så gäller inte vinterdäckslagen mc så man slipper ju den onödiga utgiften också.

Detta koncept har för mig återgett mig min rörlighet. Efter att jag blev sjukpensionerad kunde jag av ekonomiska skäl inte längre förflytta mig med bil utan blev sittande hemma. Att ersätta bilen med hoj har löst detta dilemma. Nackdelen är att jag måste vara beredd att köra hoj i alla väder året om, men det får jag helt enkelt leva med.

För att återgå till mitt ursprungliga uttalande så står jag fast vid det. Kedjedriftens nackdelar medförde att man frångick den i fråga om bilar för 100 år sedan. Eftersom samma nackdelar finns på en motorcykel är jag förvånad att denna konstruktion fått leva kvar på motorcyklar.
Med det uttalandet har jag inte sagt annat än att även de i övrigt modernaste motorcyklar av en för mig outgrundlig anledning fortfarande utrustas med kedjedrift, detta TROTS kedjedriftens extremt höga servicebehov, kladdighet och korrosionskänslighet. Några fördelar med kedja i praktisk drift har jag ännu inte kunnat hitta. Det talas om "hisseffekt" (något som jag ännu inte lyckats upptäcka) och effektförluster. Moderna motorcyklar har så våldsamt överdimensionerad effekt att ett litet svinn knappast märks i praktisk vardagskörning. Faktum är att den kedjedrivna XJ-600:an är den törstigaste av mina tre hojar.

Eftersom någon även nämnt tandremsdrift så är min invändning mot den att den inte rimligen är något alternativ en dag som idag, när snö fryser på remmen när hojen står ute och sen matas in och fyller ut tandningen i både rem och remhjul så att risken blir påtaglig att skiten kuggar över.

Jag ställer givetvis samma krav på en mc som på en bil i fråga om lågt underhållsbehov (det skall bara vara att tanka och köra mellan servicetillfällena - och dessa skall inte vara tätare än motoroljebytena) och enkelt handhavande även under svåra väderförhållanden, och då platsar varken kedja eller rem.

Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.
 

Olsson

New member
Det talas om "hisseffekt" ..


Hisseffekten finns, men troligen inte på din båge och absolut inte p g a kardanaxel. Tidiga BMW (framför allt en viss modell) hade en något konstigt justerad anti-squat, vilket kan (slarvigt) sägas vara den geometriska konstruktion så att kraften och riktningen av kraften från motorn, via kardan, däck, swing etc -- motverkar effekterna (fjädring pressas ihop/isär) av ekipagets lastförflyttning under acc. Men man brottas med samma effekter på hojar med kedja.


Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.
För mig är det en leksak. Tänk dig känslan att lära sig hur fjädring- och stötdämparsystem påverkar mc;ns vägegenskaper. Föreställ dig att vissa problem uppstår i en högfartskurva och man rullar argt hem till "depån", justerar rätt parametrar på Öhlinsmekapären -- för att sedan prova igen med perfekt resultat. Lyckan är fullkomlig! :D
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Kedja eller inte kedja det är frågan ;-)

Till att börja med så ska ju en kedja skötas om man nu ska ha kedja. För att det ska kunna göras praktiskt och bekvämt så måste man i princip ha centralstöd för annars blir det vården av kedjan löjligt obekväm.

Stora och tunga cyklar saknar centralstöd och då är det ju kardan som gäller.

Mindre motorcyklar med centralstöd kan mycket väl ha kedja om man är beredd att vårda den ordentligt. Det handlar om rutin ingefär som att borsta tänderna.

Min lilla 250cc med kedja vårdas efter varje körning i garaget genom att tas upp på centralstöd för rentorkning av kedja med hushållspapper och trasa. Därefter kommer målarpensel och en burk med kedjeolja för motorsågar fram och jag penslar på en skaplig film av olja
på kedjan. Inget överflöd utan bara en tunn film.
Biologiskt nedbrytbar motorsågsolja rekommenderas.

Tidsåtgången för vården är ungefär 2 minuter varje dag. Kedjan ska ju diskas av med fotogen var 100 mil men det tar inte så lång stund eftersom jag använder olja till kedjan som löses upp snabbt och enkelt.

Det finns andra metoder att sköta kedjor på men de passar inte mig.

//Gunnar
 

zynthaxx

New member
Överflyttat från tråden "Trist present"
Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.

Det är därför japanska fordon säljer så bra. Många ser sitt fordon som en ren A-till-B-burk.

Sen har du oss som faktiskt är intresserade av körningen i sig (som kan sticka ut bara för att det är lite bättre väder en dag - eller skita i vädret för att vi helt enkelt behöver köra av oss lite). Då är det viktigaste att fordonet vi kör är just "roligt". Roligt behöver i det här fallet inte vara att det går särskilt fort, utan har generellt sett att göra med att det skapar en viss känsla. En gammal Ural eller Enfield som tar sig från noll till hundra på 23 sekunder (om du över huvud taget kommer upp i hundra) kan vara minst lika "rolig" som värsta banmonstret, för du har just en unik känsla när du kör. Och jag och Olsson (och några till) tycker just om att ha koll på vad som händer, och pilla lite med mekaniken så den ska göra precis det vi vill. :D

Sen när det gäller framdriften är jag inte särskilt religiös. Rem funkar bra upp till drygt 100 häst (Buell har under de senaste åren visat att rem funkar minst lika bra som kedja, helt utan kedjans nackdelar i form av underhållskrav, lastväxlingssnärtar (som också kardandrivna fordon har, i större eller mindre omfattning), etc). Över denna effekt verkar man behöva kedja för att tillgodogöra sig kraften i motorn (om man inte är beredd att släpa på kardanens extra vikt). Å andra sidan är det just generellt sett såna som faktiskt är intresserade av sitt fordon som "behöver" så höga effekter, och då kan de ju få ta att deras maskin behöver lite mer underhåll.
 
P

Pingo

Guest
Överflyttat från tråden "Trist present"

Detta koncept har för mig återgett mig min rörlighet. Efter att jag blev sjukpensionerad kunde jag av ekonomiska skäl inte längre förflytta mig med bil utan blev sittande hemma. Att ersätta bilen med hoj har löst detta dilemma. Nackdelen är att jag måste vara beredd att köra hoj i alla väder året om, men det får jag helt enkelt leva med.

Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.

Du vet väl om att det finns scootrar med frontruta som gör att du inte blir våt i regn. Visserligen handlar det om 250 cc scootrar och man behöver köra 70 km/h eller fortare för att slippa bli blöt. Nedkylning pga fartvinden är också betydligt mindre än för en renodlad motorcykel vilket kanske uppskattas då det är lite kallt.

Enda nackdelen är de små hjulen som gör att man föredrar slät och fin väg vid hög fart.

//Gunnar
 

xyx

New member
Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.

Och där besvarar du din egen fråga.
Motorcykeln är inte ett nyttotransportmedel för de flesta i detta land, utan just ett verktyg för nöje som även kan användas för transport.
Det betyder för den delen inte att kardan inte går att använda på ett nöjesinstrument, men jagar kan prestanda på alla sätt är det inget alternativ.
Dessutom är det en kostnadsfråga för tillverkarna.
 

Marie

Banned
För mig är det en leksak. Tänk dig känslan att lära sig hur fjädring- och stötdämparsystem påverkar mc;ns vägegenskaper. Föreställ dig att vissa problem uppstår i en högfartskurva och man rullar argt hem till "depån", justerar rätt parametrar på Öhlinsmekapären -- för att sedan prova igen med perfekt resultat. Lyckan är fullkomlig! :D

Visserligen sitter där Öhlinare på BMWn och den har en attans massa rattar att skruva på, men till vilken nytta vet jag inte. För mig är en stötdämpare OK så länge den hindrar hojen att skutta av vägen i en kurva med lite knölig asfalt...

Jag är nog inte någon stötdämparkonnässös. Jag har understundom kört bilar som haft stötdämpare som varit utslitna till stadiet cykelpump, och andra som kört bilen har klassat den som rent livsfarlig, men jag har inte märkt någon nämnvärd skillnad när byte till fungerande stötisar skett. Lite mindre gung efter farthindren bara.
 
Last edited:

Marie

Banned
Till att börja med så ska ju en kedja skötas om man nu ska ha kedja. För att det ska kunna göras praktiskt och bekvämt så måste man i princip ha centralstöd för annars blir det vården av kedjan löjligt obekväm.

Stora och tunga cyklar saknar centralstöd och då är det ju kardan som gäller.

Mindre motorcyklar med centralstöd kan mycket väl ha kedja om man är beredd att vårda den ordentligt. Det handlar om rutin ingefär som att borsta tänderna.

Min lilla 250cc med kedja vårdas efter varje körning i garaget genom att tas upp på centralstöd för rentorkning av kedja med hushållspapper och trasa. Därefter kommer målarpensel och en burk med kedjeolja för motorsågar fram och jag penslar på en skaplig film av olja
på kedjan. Inget överflöd utan bara en tunn film.
Biologiskt nedbrytbar motorsågsolja rekommenderas.

Tidsåtgången för vården är ungefär 2 minuter varje dag. Kedjan ska ju diskas av med fotogen var 100 mil men det tar inte så lång stund eftersom jag använder olja till kedjan som löses upp snabbt och enkelt.

Det finns andra metoder att sköta kedjor på men de passar inte mig.

//Gunnar

Det är just det där som är EN av orsakerna att kedja är vansinne. Det skall vara precis som med en bil, att man bara sätter sig, startar motorn och kör iväg, och sedan efter körning bara parkerar och kliver av. Man skall inte behöva hålla på och joxa med grejorna mellan servicetillfällena. Möjligen kan man sträcka sig till att kolla oljenivån i motorn sådär varannan månad, men inget utöver det. Yamahaerna har varningslampa för oljenivån så på dem kollar jag aldrig oljan mellan bytena. Sen har ju alla tre centralstöd, något som jag ser som självklart på en mc. Sidostöd är ju endast en riskfaktor och kan utan saknad avvaras.
 

Marie

Banned
Du vet väl om att det finns scootrar med frontruta som gör att du inte blir våt i regn. Visserligen handlar det om 250 cc scootrar och man behöver köra 70 km/h eller fortare för att slippa bli blöt. Nedkylning pga fartvinden är också betydligt mindre än för en renodlad motorcykel vilket kanske uppskattas då det är lite kallt.

Enda nackdelen är de små hjulen som gör att man föredrar slät och fin väg vid hög fart.

//Gunnar

Jag har liksom inte känslan av att scooter är riktigt rätt verktyg för att pendla mellan södra Österrike och Skåne (utan mellanövernattning på vägen) några ggr per år. jag tror dessutom att lastkapaciteten på en scooter är mera begränsad. Jag har 210 liter väderskyddad packvolym på en mc och kan ligga timme in och timme ut i 140-150 km/h på Autobahn. Samma fordon passar också väl till att köra till stormarknaden och klara av familjens veckohandling. Dessutom känns en scooter med sina små hjul lite mera äventyrlig på vintern med is, snö och slask på vägbanan. (som de senaste dagarna här i Skåne)
 

Svampe

New member
Överflyttat från tråden "Trist present"

Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.
Tror att majoriteten har mc som ett nöjesfordon.
Använder hojen nästintill uteslutande som nöjesfordon.
Visst, jag tar hojen till jobbet på sommaren, men då blir det en annan väg. Den med många kurvor.
Då stämmer kedjedrift väldigt bra in i bilden. En enklare konstruktion som håller ner priset på hojen, väger mindre och jag kan ändra utväxling om jag vill.
På vintern så tar jag bilen, eventuellt på sommaren, men då måste jag ha med mig något som inte går in under ensitskutsen.

Att kedjan försvann tidigt på bilar är inte så konstigt, det finns massor med plats.
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Jag har liksom inte känslan av att scooter är riktigt rätt verktyg för att pendla mellan södra Österrike och Skåne (utan mellanövernattning på vägen) några ggr per år. jag tror dessutom att lastkapaciteten på en scooter är mera begränsad. Jag har 210 liter väderskyddad packvolym på en mc och kan ligga timme in och timme ut i 140-150 km/h på Autobahn. Samma fordon passar också väl till att köra till stormarknaden och klara av familjens veckohandling. Dessutom känns en scooter med sina små hjul lite mera äventyrlig på vintern med is, snö och slask på vägbanan. (som de senaste dagarna här i Skåne)
Det är nog så att dina behov inte kan tillgodoses med en enda motorcykel. För långkörningar på autobahn i hyfsade farter tror jag att du redan har en MC som klarar uppgiften och vill du ha något scooterliknande kan du ju skaffa dig en Honda Goldwing men de är ju så förskräckligt dyra.

För de kortare färderna till och från köpcentra och liknande i farter upp till 100 km/h kan nog en 250 - 300 cc scoooter ge dig bra komfort även i regn och kyla. De har dessutom förvånandsvärt stora lastutrymmen så du kan få med dig rejäla matkassar. Försäkringen är också överkomlig. Detta är alltså en bruksmaskin i vardagen men duger inte till långfärder för toppfarterna ligger ju bara på 130 - 140 km/h.

//Gunnar
 

Marie

Banned
Det är nog så att dina behov inte kan tillgodoses med en enda motorcykel. För långkörningar på autobahn i hyfsade farter tror jag att du redan har en MC som klarar uppgiften och vill du ha något scooterliknande kan du ju skaffa dig en Honda Goldwing men de är ju så förskräckligt dyra.

För de kortare färderna till och från köpcentra och liknande i farter upp till 100 km/h kan nog en 250 - 300 cc scoooter ge dig bra komfort även i regn och kyla. De har dessutom förvånandsvärt stora lastutrymmen så du kan få med dig rejäla matkassar. Försäkringen är också överkomlig. Detta är alltså en bruksmaskin i vardagen men duger inte till långfärder för toppfarterna ligger ju bara på 130 - 140 km/h.

//Gunnar

Jag för min del tycker att alla kraven tillgodoses hyfsat väl av Yamaha XJ-900 och mycket väl av BMW K100RS (det enda jag kan tänka mig att vore ännu bättre är BMW K1100LT, men de når inte 20-årsgränsen förrän 2012). Därför ser jag inte något påtagligt behov av en scooter. En scooter är väl inte mycket billigare att försäkra än 1383 kr /helår helförsäkring för den delen heller....
 
Last edited:

Gottschalk

New member
Mycket kvar att upptäcka.

Överflyttat från tråden "Trist present"
Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.

Tycker helt ärligt synd om dig !
Så mycket roliga mc det finns och du har uppenbarligen inte lyckats köra en endaste av dom än !
Nä, åk ner till lelle, bike eller någon annan stor mc-firma och offra en dag på att prova lite olika bågar på några kurviga vägar så kommer du snart på bättre tankar.
Ta det goa bottendraget i en supermotard som gärna smäcker upp dig på ett hjul när du vill och gör att du kan ta en kurva snävare än du trodde var möjligt, ylandet av liten radfyra med R-chassi som gärna får dig att slänga ner knät i backen och får gåshuden att sprida sig på din kropp, eller det underbara mullret från en twin som får dig att vilja köra fram o tillbaks på den kurvigaste vägen i närheten hela dagen !

Ha det skoj !
 

Moje_VS1400

Member
Ta det goa bottendraget i en supermotard som gärna smäcker upp dig på ett hjul när du vill och gör att du kan ta en kurva snävare än du trodde var möjligt, ylandet av liten radfyra med R-chassi som gärna får dig att slänga ner knät i backen och får gåshuden att sprida sig på din kropp, eller det underbara mullret från en twin som får dig att vilja köra fram o tillbaks på den kurvigaste vägen i närheten hela dagen !

Det var bland de bättre beskrivningarna av nöjet med att köra (vägen ÄR målet) jag läst på ett tag, kan bara hålla med, varje maskin har sin tjusning:D
 

Marie

Banned
Tycker helt ärligt synd om dig !
Så mycket roliga mc det finns och du har uppenbarligen inte lyckats köra en endaste av dom än !
Nä, åk ner till lelle, bike eller någon annan stor mc-firma och offra en dag på att prova lite olika bågar på några kurviga vägar så kommer du snart på bättre tankar.
Ta det goa bottendraget i en supermotard som gärna smäcker upp dig på ett hjul när du vill och gör att du kan ta en kurva snävare än du trodde var möjligt, ylandet av liten radfyra med R-chassi som gärna får dig att slänga ner knät i backen och får gåshuden att sprida sig på din kropp, eller det underbara mullret från en twin som får dig att vilja köra fram o tillbaks på den kurvigaste vägen i närheten hela dagen !

Ha det skoj !

Dels vore en sådan sysselsättning det meningslösaste slöseri med tid som jag skulle kunna tänka mig, dels har jag under mitt sökande av hoj när jag först bestämde mig för att motorcykelkörning var sparbössan som skulle återge mig min möjlighet att ha råd att förflytta mig, provkört ett antal olika, av varierande typ.

Det är ju ändå meningslöst att provköra någonting yngre än 20 år eftersom jag ändå aldrig kan ha råd att äga sådana. Efter att ha som ägare stiftat bekantskap med kedjedrift och alla dess oräkneliga nackdelar, väljer jag direkt bort alla av den konstruktionen. En hoj som kräver nästintill dagligt underhåll är helt utesluten, vad skall jag med ett sådant missfoster till?

Allt en eller tvåcylindrigt stryker jag också omgående eftersom de samtliga låter oerhört illa och skakar obehagligt. En motor skall inte göra något väsen av sig utan helst arbeta tyst och mjukt som en turbin, och då är fyra cylindrar absolut minimum. Köra på bakhjulet är en rent löjlig sysselsättning som ligger långt under min värdighet. Det är inte leksaker i en lekstuga det handlar om utan ett praktiskt dagligt transportmedel att ha i stället för bil. Skall jag ha roligt finns det annat än att köra motorcykel som jag mycket hellre sysslar med.
 
P

Pingo

Guest
Jag för min del skrotade bilen för några år sedan och är rejält trött på bilar. Skaffade i fjol en scooter och tycker att den är riktigt praktisk att ta sig runt med.

En storscooter som exempelvis Linhai Mainstreet 300 på http://www.trendimport.se/motor.asp?content=/system/search/search.asp?container=50
kostar 29900 splitter ny. Om du tittar på bilderna på den ser du att utrymmet under sadeln är rejält och om du sätter på en packbox så får du med dig stora matkassar. Försäkringen är jag osäker på men ligger nog inom några hundralappar från den summa du anger eftersom nypriset är så lågt.

En scooter har ju lite moppe över sig och drar till sig mopedburna ungdomar som vill veta allt om den men det får man stå ut med.

//Gunnar
 

aRWe

Member
Dels vore en sådan sysselsättning det meningslösaste slöseri med tid som jag skulle kunna tänka mig, dels har jag under mitt sökande av hoj när jag först bestämde mig för att motorcykelkörning var sparbössan som skulle återge mig min möjlighet att ha råd att förflytta mig, provkört ett antal olika, av varierande typ.

Det är inte leksaker i en lekstuga det handlar om utan ett praktiskt dagligt transportmedel att ha i stället för bil. Skall jag ha roligt finns det annat än att köra motorcykel som jag mycket hellre sysslar med.
Du kanske ska uppdatera din profil då?;)

Namn:
Marie
Ålder:
50
Vem är du?:
Medelålders kärring som sent upptäckte hojkörandets välsignelse
Bor:
NV Skåne
Intressen:
Hinner man med mer än att köra hoj?
 

Gottschalk

New member
Dels vore en sådan sysselsättning det meningslösaste slöseri med tid som jag skulle kunna tänka mig, dels har jag under mitt sökande av hoj när jag först bestämde mig för att motorcykelkörning var sparbössan som skulle återge mig min möjlighet att ha råd att förflytta mig, provkört ett antal olika, av varierande typ.

Det är ju ändå meningslöst att provköra någonting yngre än 20 år eftersom jag ändå aldrig kan ha råd att äga sådana. Efter att ha som ägare stiftat bekantskap med kedjedrift och alla dess oräkneliga nackdelar, väljer jag direkt bort alla av den konstruktionen. En hoj som kräver nästintill dagligt underhåll är helt utesluten, vad skall jag med ett sådant missfoster till?

Allt en eller tvåcylindrigt stryker jag också omgående eftersom de samtliga låter oerhört illa och skakar obehagligt. En motor skall inte göra något väsen av sig utan helst arbeta tyst och mjukt som en turbin, och då är fyra cylindrar absolut minimum. Köra på bakhjulet är en rent löjlig sysselsättning som ligger långt under min värdighet. Det är inte leksaker i en lekstuga det handlar om utan ett praktiskt dagligt transportmedel att ha i stället för bil. Skall jag ha roligt finns det annat än att köra motorcykel som jag mycket hellre sysslar med.

Finns du på riktigt :confused:
 

VFunRider

New member
Överflyttat från tråden "Trist present"

Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.

Sedan jag började köra hoj blev bilkörning tråkig, just därför att det är ett transportmedel, medan motorcykeln är ett njutningsmedel. För mig är motorcykeln ett instrument för att "flygga" på lågt höjd. Den som har flugit med en sport/lätt flygplan förstår vad jag menar: den svävande känsla, den sabba rörligheten, varje gång man ändrar riktningen så ändra vinkeln mått marken också.
Marie kanske skall testa en modern hoj med kedja för att förstå... :D
 

VFunRider

New member
Det var bland de bättre beskrivningarna av nöjet med att köra (vägen ÄR målet) jag läst på ett tag, kan bara hålla med, varje maskin har sin tjusning:D

Karin Boye skrev i en av sina dikter "Nog finns mål och mening i vårt färd - men det är vägen, som är mödan värd." ;)
 
Top