Körkortsutbildningen

prose

New member
Hej Hej.

Jag är ny här men har läst en rad inlägg i några dagar efter det att GP skrev en artikel om körkortslösa bland MC-olyckor med dödlig utgång, vilket sen ledde till diskussioner om MC-körkorten.

Jag tänkte bara säga att jag är en av dem som inte har kort. Har samtidigt ägt och kört hoj i tre år. Förutom själva behörigheten så är allt annat i sin ordning, och jag är inte direkt någon pojkspoling heller.

Jag vill med det bara säga att jag tycker det låter mycket bra att SMC går in för att förändra körkortsutbildningen. All kudos till SMC för det, och alla inblandade! Som den är utformad nu är den näst intill oacceptabel och jag känner mig minst lika motiverad att inte ta körkortet som jag är motiverad att köra MC.

Ställ gärna frågor, ni som undrar, om något.

Samtidigt har jag ett par frågor jag passar på att ställa.

-Visst är det så att jag kan bli medlem i SMC utan A-behörighet?
-Vilka SMC-aktiviteter kan jag delta i utan A-behörighet?
 

Chopperbyggarn

New member
Hej och välkommen hit!

Kort och gott , vilka ändringar i dagens körkortssystem skulle du vilja se för att känna dig motiverad att ta A-kort? :)

Anders.J
 

prose

New member
Hej och tack.

Det största hindret idag med körkortsutbildningen är att kostnaden är så oskattbar. Det är en sak att minstakostnaden för ett A-kort är dryga 6000 kronor, men den uppfattningen jag har fått är att man ska ha bra lycka om man klarar sig på det som privatist. I synnerhet om man inte har en cykel som lämpar sig för det som verkar vara den största stöttestenen på väg till ett godkänt förarprov, nämligen manöverprovet. I verkligheten verkar det vara regel snarare än undantag att kostnaden för MC-kortet landar kring 15.000 kr och uppåt, även om man som jag i flera år kört MC och har ett mångårigt innehav av B i bagaget. En av mina vänner, en tjej i Storstockholm med över 10 års innehav av B, fick punga ut 40 papp för sitt A-kort. För normalt dödliga är ju det inte ens möjligt.

I mitt fall hänger det alltså på:

- Nästan omöjligt att uppskatta vad slutkostnaden blir, trots att jag har mångfaldigat fler MC-mil i ryggen jämfört med snittet bland nyblivna A-tagare. Att det utan vidare kan diffa på 100% är inte okej.
- Att bedömningen för ett avklarat körprov verkar vara högst subjektiv för moment som inte kan anses stå i relation till säkerhet (manöverproven). Manöverprov i sig är en sak, men att det måste krypköras under en viss hastighet utan fotnedsättning saknar adekvat relevans till säkerhet i trafiken. Hänger iof väldigt mycket ihop med ovanstående.
- Att en ansenligt stor andel av motorcykeltyperna inte är lämpade för vissa av uppkörningsmomenten, där ibland min egen, vilket också hänger ihop med ovanstående. Just denna punkt är nästan det bökigaste, för om man som privatist inte har tillgång till en sådan cykel så måste jag ligga ute med pengar för att kunna köpa en, att träna på, för någonting som inte överrensstämmer med den verklighet jag kommer köra i sen, nämligen min egen cykel.
- Kostnaden för riskutbildningarna är för hög. Inte minst riskettan är rent ocker! I helheten är det visserligen en mindre kostnad och hade det bara varit detta så hade det inte varit något att bråka om. Men detta i sig själv visar på att fokus inte ligger på att få fler att ta körkortet utan på något helt annat.

För att utveckla det sistnämnda. För mig som redan varit handledare för B och gått den handledarutbildningen är jag ganska säker på att den information som kan tillkomma på MC-riskettan på några powerpointslides inte kan sättas i proportion med de 750 kronorna som den kostar. Men även om innehållet i riskettan skulle gå att försvara, så går inte kostnaden att göra det. Låt säga att trafikskolans timdebitering i en undervisningslokal för 10 personer är 800 kr, en ganska rimlig antagning. Det ger att kostnaden för 4 timmar landar på 320 kr. Vad händer med resten?

Och angående risktvåan. Eftersom jag inte har A-kort kan jag inte svara för relevansen av innehållet i risktvåan som ett moment på vägen till körkortet, men jag en hel del bankörningsdagar i ryggen samt en tävlingslincens via svenska bilsportsförbundet. Jag har ingen anledning att misstro dom i SMCs studier som säger att en dag med SMC i kurvtagningsteknik ur en säkerhetsaspekt ger mycket mer än en risktvåa. Samtidigt är det uppenbart att kostnaden för en dag med SMC bara är en bråkdel av vad risktvåan går loss på. Här finns nog en del att titta på.
 
Last edited:

Marie

Banned
Prose: Jag som själv aldig genomgått någon A-utbildning eller något körkortsprov för A, men väl följt två ungdomar (son och svärdotter) som handledare genom processen, kan bara ge dig rätt på samtliga punkter.
Mot högfartsprovet har jag inga invändningar, men lågfartsdelen ser jag ingen relevans i - ur trafiksäkerhetssynvinkel. Vissa har skällt skallen av mig för att jag torgför den uppfattningen, men hittills har ingen kommit med ett enda hållbart motargument. Apkonsterna är trams - inget annat - och kostar i praktiken multum!
Förutom att det är en onödig kostnad, så är den dessutom skyhög och svårkalkylerad. Dess enda funktion är att på sikt strypa ihjäl motorcyklismen.
När de som på ett rimligt sätt kunnat införskaffa ett A-kort faller ifrån så kommer motorcyklism att vara en utpräglad lyxföreteelse som man politiskt kan totalt negligera, och enkelt o riskfritt förbjuda. Så enkel är sanningen. Det kanske i bästa fall tar tjugo-trettio åt till, men sannolikt mindre om inget radikalt görs.
 
Last edited:

enhjuling

New member
Man kan absolut ha åsikter om hur utbildning och prov är utformade och även om kostnaden för dem, det säger jag inget om men att göra så att man skiter i det och kör ändå tycker jag inte är rätt.
Alternativet borde vara att hålla sig till fyra hjul om det är ett sånt körkort man har .
 

prose

New member
Mm.. ja..

Min tanke här var att bidra med information till vilka motiven kan vara till att ett A-kort saknas.

Men för argumentationens skull kan jag dela med mig av följande observation. Bland de åtskilliga mil jag ändå har kört så är det i princip mycket sällan man stöter på någon motorcyklist som håller sig inom "lagens" ramar. I vart fall på de vägarna där jag kör. Ur det perspektivet kan man ju diskutera vad som är rätt eller fel, och vem som har rätt att diskutera det.

Dessutom finns det alternativ till att köra hoj utan A-kort även innanför lagens långa arm. Och vad man tycker om det får stå för var och en men hör verkligen inte hit.
 

Skye

Kör Mycket!
..sedan är oxå uppkörningsinstruktören övernitisk till att inte klara sitt A- kort.
Att åka dit på att ha dålig bromsberedskap på bakbromsen för att inte ha tån mot pedalen halvvägs nedtryckt. Är det nåt man nyper först är det fram och hjälper till med bakbromsen.
 

prose

New member
Ja det där är också en jättekonstig sak som man verkligen kan fundera kring hur den står i relevans till säkerhet och faktiskt körbeteende i trafiken. Men samtidigt har jag större förståelse för det momentet för den visar åtminstone att det finns en form av invand rutin hos föraren vart bromsarna på fordonet sitter, och den "säkerheten" ska ju va helt transparent oavsett vilken situation man befinner sig i, kan jag tycka.
 

Skye

Kör Mycket!
I så fall borde de ha sett att jag klarar hantera bakbromsen i högfartsprovet och även använder den i trafik när den behövs. Alltså vid broms och inte i fall att. Beredskapen finns ju eftersom man slår av på gas, lägger hand på frambroms och har foten beredd. Men det var inte tillräckligt tydligt...
 

JoHu

New member
Räkna in en uppkörningsinstruktör som inte är opartisk. Pga att denne "uppkörningsinstruktör" går och förhörsig om vem som kör privat, på körskola och/eller vilken körskola man kör på.
 

prose

New member
Jag har också hört detta. Det stämmer alltså att det är på det viset? Man kan ju tycka att det borde vara förbjudet för en uppkörningsinstruktör att nysta i denna sak. Hur ska man annars veta att man blir bedömd utefter sina färdigheter?

För att återkoppla till det.
En av mina vänner som också är en av mina handledare körde upp som privatist för 7 år sen. Även han hade samlat på sig en ansenlig mängd körvana på tung MC i 3-4 år innan han gav sig på uppkörningen. Innan dess har han kört en del racing och var rätt skapligt duktig. Han har gjort sig ett namn i MC-sammanhang, framför allt i Sverige och arbetat inom branschen i många år. Han fick köra upp inte mindre än 6 eller 7 gånger, innan han tillslut blev godkänd.

Nu var ju jag inte där och såg hans uppkörningsförsök, men för mig är det jättesvårt att tro att han blev icke godkänd på grund av brister i sina färdigheter. Och det här var dessutom innan kostnaderna skenade iväg på grund av riskutbildningarna.
 
Last edited:

prose

New member
Dessutom tycker jag att det Marie skriver är en jätteviktig punkt och är övertygad om att det är en korrekt analys av ett högst troligt händelseförlopp som håller på att ta form. Så som motorcykelåkandet har demoniserats utav media och från politiskt håll så har man effektivt strypt tillströmningen av nytt blod i vad man får anse vara både en kultur och en marknad. Att man dessutom sen utformar körkortsprocessen att det på kort sikt gynnar körskolorna genom att bland annat bedriva utbildningen på ett sådant sätt att körövningarna till största del består av tramsmoment med flera elever samtidigt under riskfria förhållanden men ändå med full debitering per elev, och därigenom gör körkortsprocessen både onödigt krånglig och dyr, ja då är det inte så konstigt att det blir allt färre som kör utan A-kort.

Jag har ganska bra kontakt med nyckelpersoner för branschen i Göteborgsområdet. Jag känner flera privat på en av de största auktoriserade handlarna i området, och vet hur utvecklingen sett ut de senaste åren. Jag känner också grundaren till en av landets största MC-tillbehörs och reservdelsbutikerna, som för inte så längesen sålde av sin verksamhet för att det helt enkelt inte längre finns något kundunderlag. Det som gör mig jäkligt förvånad med det här är att det inte höjs fler ögonbryn över vilket samband problematiken kring körkortet har med att en hel bransch håller på att gå omkull. Istället skyller man på det ekonomiska läget i samhället. Högst besynnerligt är det.
 
Last edited:

enhjuling

New member
Mm.. ja..

Min tanke här var att bidra med information till vilka motiven kan vara till att ett A-kort saknas.

Men för argumentationens skull kan jag dela med mig av följande observation. Bland de åtskilliga mil jag ändå har kört så är det i princip mycket sällan man stöter på någon motorcyklist som håller sig inom "lagens" ramar. I vart fall på de vägarna där jag kör. Ur det perspektivet kan man ju diskutera vad som är rätt eller fel, och vem som har rätt att diskutera det.

Dessutom finns det alternativ till att köra hoj utan A-kort även innanför lagens långa arm. Och vad man tycker om det får stå för var och en men hör verkligen inte hit.

Det är väl egentligen två diskussioner.
1: Om det är så dyrt och krångligt att ta körkort så folk avstår är det riktigt dåligt och måste göras nåt åt tycker jag.
2: Att de som avstår från att ta MC-kort kör ändå är en annan fråga som jag tycker bör debatteras men det kanske skall vara en egen tråd för det.
Dock tycker jag inte man kan rättfärdiga ett fel med att alla andra bryter också mot reglerna..
Rätt att diskutera har väl alla?

Din sista mening förstår jag faktiskt inte vad du menar med. Förklara gärna.

/Stefan
 

MvM

New member
T.ex. Om du har en kompis med mc-kort gör du honom/henne till handledare och skaffar ett övningskörningstillstånd. Sen kan du kör lagligt utan eget kort i fem år så länge ni kör tillsammans.
 

Marie

Banned
Ett annat alternativ är några av de "handikappfordon":lemon: som dykt upp för att med tre hjul simulera en tvåhjuling - bara för att kunna köra lagligt på B-kort.
 

challe

Member
Bland de åtskilliga mil jag ändå har kört så är det i princip mycket sällan man stöter på någon motorcyklist som håller sig inom "lagens" ramar. I vart fall på de vägarna där jag kör.

Jo, men detsamma gäller bilister, i varje fall på infartlederna till storstan. :-(
 

nir_scorpio

New member
Ett annat alternativ är några av de "handikappfordon":lemon: som dykt upp för att med tre hjul simulera en tvåhjuling - bara för att kunna köra lagligt på B-kort.

Värt att notera är att det bara gäller de med två hjul fram, dvs Piaggio MP3, Can-Am Spyder och liknande.
 
Top