Körkortstips

prostetnic

New member
Hej!
Helt ny på forumet och förhoppningsvis blivande hojåkare.
Innan man kommer dit så krävs det tydligen ett mc-kort...
Jag tänkte fixa teorin i lugn och ro i vinter men sen, är det någon som vet
om det finns någon intensivkurs man kan ta, jag är lite för bekväm för att boka timme för timme, dessutom så kan det dra iväg kostnadsmässigt...
När jag kollade på en trafikskola så var genomsnittspriset för ett kort runt 15000 :eek:

Är det någon som har några bra tips?
 
Hej!
Helt ny på forumet och förhoppningsvis blivande hojåkare.
Innan man kommer dit så krävs det tydligen ett mc-kort...
Jag tänkte fixa teorin i lugn och ro i vinter men sen, är det någon som vet
om det finns någon intensivkurs man kan ta, jag är lite för bekväm för att boka timme för timme, dessutom så kan det dra iväg kostnadsmässigt...
När jag kollade på en trafikskola så var genomsnittspriset för ett kort runt 15000 :eek:

Är det någon som har några bra tips?

Det där med kostnader är ju svårt att uttala sig om. Väldigt individuellt hur fort man lär sig osv. Beror ju på om du har trafikvana från att ha kört bil eller ej och om du har möjlighet att köra privat. Mitt kort kostade ca 8000 för fyra år sen och det tycker jag var rätt överkomligt.

Känner inte till några intensivkurser men vid en snabb slagning på google dyker ett antal träffar upp fördelade över landet. Du får väl kolla dem själv och se om de är något att ha.http://www.google.se/search?hl=sv&q=intensivkurs+mc&meta= Finns dock en poäng med att inte hasta för fort fram med mc-kortet då inlärning under kort tid har sämre resultat än inlärning med upprepning under längre tid. Med anledning av den mängd olyckor som belastar mc-kollektivet i all argumenation kring hur fruktansvärt farligt det är att köra mc så bör du vara väldigt intresserad av att få en utbildning som gör dig till en säker förare. Sen ska du naturligtvis gå fortbildbning näer kortet väl är bärgat men det är förstås en senare fråga. Lycka till med kortet och grattis till ett bra beslut. Köra motorcykel är bland det bästa som finns att göra!
Petrus
 

Katarina

Helt okej
Själv var jag inne på intensiv men är glad att jag tog nån lektion här och nån lektion där. Visserligen enligt nån korvstoppningsmodell i början men efter 6 veckors uppehåll i somras så körde jag nu bättre och säkrare vilket beror på att hjärnan i lugn och ro la saker och ting på sin plats utan min vetskap och vips hade jag utvecklats ännu mer fast jag inte alls körde och jag körde mycket bättre än innan 6-veckorspausen, som om jag inte gjort nåt annat i hela mitt liv än kört hoj. :)

Så mitt råd är som föregående; låt hjärnan smälta in det du lär dig i lugn och ro och ta lektioner här och där. Då blir du en bättre förare och mer säker. :D
 

hatzer

New member
Det behöver nödvändigtvis inte kosta en förmögenhet att ta körkort och tro för all del inte på allt som sägs av anställda på trafikskolor.

Jag är 48 år och har länge velat ha mc men det har av olika orsaker aldrig blivit så. Dessutom har frun inte tyckt att det var en prioriterad fråga.

Men så, plötsligt en dag, så sa hon att det var ok med mc. Tre dagar senare hade jag beställt en. Det blev en Kawasaki VN1600 Classic. Den 20:e augusti levererades mc:n och den 22 augusti var jag till en av dom lokala trafikskolorna för att köpa teoriböcker.
Jag förklarade för kvinnan bakom skrivbordet att jag ville ha böckerna men att jag skulle köra "privat", eventuellt att jag skulle anlita dem en, eller ett par, gånger för körning i körgård.
Då log kvinnan och sa att "så lätt är det inte utan du kommer nog inte undan med mindre än 8 - 9 körlektioner". Bredvid satt en far med sin son som minsann berättade att sonens nytagna körkort kostat 14 000 och att han själv, för en tid sedan tog mc-kort och det gick på 19 000 kr vilket han tyckte var billigt.

Jag köpte dock böckerna, en allmän teoribok och en speciellt för mc och så köpte jag ett papper med koder som man kunde använda för att logga in på internet för att där få tillgång till diagnostiska körkortsprov.

För att göra en lång historian kort, så här gick det till när jag tog mc-kort.

070820 köpte mc
070822 köpte teoriböcker
070911 gjorde teoriprovet (59 rätt av 65)
070914 körde upp med godkänt resultat.

Körde inte en enda lektion vid trafikskola. Det beror mest på att det inte fanns någon tid hos någon innan uppkörningstiden.
Uppkörningstiden var för övrigt den enda som fanns kvar i min region när jag ringde efter jag gjort teoriprovet.
Visst, det var en chansning att köra upp men va gött när det var klart.

Sa jag att jag körde upp med mc:n jag köpte, en Kawa VN1600. Killen från vägverket berättade att han aldrig haft någon som kört upp på en så stor mc förut. Det gjorde det hela extra roligt.

Kostnader för körkortet.
Teoriböcker + diagnostiskt prov 700:-
Körkortstillstånd 220:-
Handledaravg. x2 240:-
Teoriprov 180:-
Uppkörning 840:-
Tillverkning av körkort 200:-
Totalkostnad: 2380:-

Jag säger inte att man skall göra som jag men jag vill visa att det finns möjlighet att ta körkort för en relativt billig peng.

LYCKA TILL ;)
 

prostetnic

New member
Det behöve alltså inte bli alltför blodigt... Känns skönt!
Jag tänkte fixa teorin i lugn och ro i vinter, fixa en billig båge att övningsköra med (min bror oroväckande glad över mitt beslut och ställer upp att övningsköra så mycket jag behöver!) och sedan ta ett par lektioner i vår, förhoppningsvis bör allt vara klart i maj... :rolleyes:

Har ni några bra tips på en bra övningkörningshoj som håller ett par säsonger.
Det jag oroar mig lite över är försäkringskostnaden... Jag är 34 år, har haft B-körkort sen 18-årsåldern, bor i en mindre stad med tillgång till garage...
 

Gunsan

New member
Välj ut några olika hoj-modeller du är intresserad av.
Skriv upp regnummer
Ring runt till försäkingsboalgen och förklara dig.
De svarar mer än gärna på dina frågor.
Du är ju en potentiell kund.

Jag gjorde sedan en tabell där jag la in inköpspris och försäkringskostnad per år för att se hur kostnaden varierade mellan modeller och märken.
Första köpet blev en BMW, sedan blev det en Yamaha R6:rolleyes:

Lågt pris brukar betyda att det är dyrare att försäkra.
Man kan sänka priset på försäkring genom larm, SMC-kurser osv
Fråga efter hur du kan påverka priset på premien.

Lycka till, jag har ännu inte ångrat mitt beslut, bara att jag borde gjort det tidigare
 

Katarina

Helt okej
Gå in på Bilsport & MC Specialförsäkring, där finns det möjlighet att knappa in egna uppgifter för att se vad en försäkring kostar.

Lycka till:)

Jag har 40+ –försäkring och är på väg att köpa en till hoj, då får jag den andra premien för 49% lägre summa under förutsättning att jag inte kör med båda hojarna samtidigt, som att köra med den ena och låna ut den andra hojen.
Ju högre kubik desto högre premie, bra att tänka på när man kikar på hoj.

Lycka till! :)
 

prostetnic

New member
Tack för tipsen, det visade sig ju inte vara så jäkla dyrt med försäkring om man inte köper en värstinghoj. Skönt!
Köpte teoriboken idag så nu vet jag vad jag skall ägna mig åt i vinter!
Vi syns förhoppningsvis på vägarna i maj/juni!!:D
 

Marie

Banned
Har ni några bra tips på en bra övningkörningshoj som håller ett par säsonger.
Det jag oroar mig lite över är försäkringskostnaden... Jag är 34 år, har haft B-körkort sen 18-årsåldern, bor i en mindre stad med tillgång till garage...

Yamaha XJ-900. Slitstark som en gammal Volvo och kardan=inget kedjekladd. Lätt att krypköra med och bör gå att få loss under eller runt 20.000. Väljer du en årmodell 1988 eller äldre så blir den riktigt billig att försäkra (kan classicaförsäkras efter årsskiftet). Dessutom med 98 kusar riktigt anständig att köra med.
 

Katarina

Helt okej
Njet! Det går på effekt/vikt förhållandet hos de flesta försäkringsbolag.

Alltså:
låg vikt + hög effekt = dyr försäkring
hög vikt + låg effekt = billig försäkring

Okej, okej, jag har fel!

Om hojen väger lite men har hög effekt så är riskerna större och därmed högre premie. Om hojen tvärtom har hög vikt och låg effekt så orkar den ju inte köra så fort och riskerna är alltså mindre och då lägre premie. :)
 

Kawasaki

New member
Körkort/kostnad

Jag tog körkortet i sommar och jag kom upp i en kostnad av ca 5.500:- med avgifter för teoriprov/körprov
då köpte jag själv teoribökcker från en bokhandel och läste själv
och tog 5 körlektioner 3 i trafiken och 2 på körgården
Jag upplevde att det var nyttigt att köra några gånger för att få känslan för mc:n samt några värdefulla tips av trafikläraren såsom placerina av mc: i trafiken m.m

Hasse J
 

Bruksen

New member
Är själv inne på samma linje.

Gjorde teoriprovet för ca 2½ år sedan men blev aldrig av att jag körde upp, Jobbade bl.a. på sjön den sommaren/hösten så tiden blev knapp och svårt att plannera körningar osv.

Har pratat lite med en trafikskola och dom tyckte jag kunde komma dit och färska upp minnet lite igen och skriva upp nu igen i höst/vinter och sedan kanske lägga upp några intensiva körningar i början på sommaren och hoppa på första uppkörnings kullen.


Är själv 25 år gammal och har haft B-körkort i 6år i övermorgon :p så vägvana har jag.


Har drömt om att köra hoj sen 15 års ålder och nu 10 år senare ska det bli verklighet.

Hoppas också att jag ser er alla ute på vägarna sommaren -08, och då förhoppningsvis med en egen hoj också.

Lycka till!

(från en som också börjar från skratch)
 

Katarina

Helt okej
Har pratat lite med en trafikskola och dom tyckte jag kunde komma dit och färska upp minnet lite igen och skriva upp nu igen i höst/vinter
Kunskapsprovet gäller bara ett år. Jag gjorde mitt prov i jannuari -07 och nu i augusti fick jag lappen. Om jag hade kuggats så hade jag inte fått någon ny chans förrän nästa år pga fullbokningar hos Vägverket och då skulle jag fått göra om mitt kunskapsprov också. :rolleyes:

Bli gärna överinlärd innan uppkörningen och vid uppkörningen tar du det bara lugnt. Jag studerade först varje delmoment, visuellt körde jag igenom hela banan före jag körde den och tog ett djupt andetag innan jag satte igång. Det fungerade klockrent för mig, då hade jag liksom redan kört den när jag började köra provet, hi hi. :)

Lycka till nästa år, och kör lugnt. :)
 

Leif H..oj

New member
Så enkelt är det inte med kubiken. Jag betalar för Yamaha 1100 Dragstar 1 400 kr/hel/helförsäkring, Samma pris för vår Suzuki Volusia 800. Här är det mer fråga om effekten som gör det asbilligt. Det är 40+ försäkringar. Nyss köpte jag en Yamaha XT 660 R (mindre kubik och mindre hp) men tusenlappen dyrare för helförsäkrat/helår.

Jag ringde till 5 försäkringsbolag och fick en personlig kalkyl. Hos ett skulle det för XT 660:n kosta 7 036 kr/år och sedan 4 000, 3 300, 2 700 och till sist 2 350 kr hos LF. Det är stor skillnad mellan bolagen och alla variabler som rör dig som person och din hoj ska bedömas. Kolla alltid upp om andra i din familj får kör hojen också.
- Leif 2-hojsägare nu
 

prostetnic

New member
Tack för all bra info!
Jag har läst igenom Mc-boken en gång och skall ge mig på den vanliga trafikboken nu, det märks att det var ett tag sen man gick i plugget... :eek:
Jag har nu gått vidare och börjat kolla på någon bra hoj att övningsköra och köra upp på. Eftersom jag vill ha ett kort utan begränsningar så måste jag ju köra upp på en hoj på över 700 kubik och jag har hittat en som jag tycker verkar schysst: Kawasaki ZR-7 någon som vet något om den?
Blev även sugen på en Triumph Tiger, men det kanske inte är en optimal nybörjarhoj... Jäkligt tuff var den iaf!
 

Katarina

Helt okej
Så du köper MC innan du tagit kortet?

Jag gjorde så och det ångrar jag faktiskt, jag köpte med ögonen och inte funktionsmässigt. Så kör först och känn efter.
Jag har en custom men gillar grusvägar. Och det går bra ihop…? Nix, man kan inte ens lyfta på rumpan på en custom vid håligheter i vägen. Man kan inte vara aktiv på en sån hoj, fy vad tråkigt. :(
Jag är mer offroad/allroundtypen som gärna slinker in på en grusväg och gasar på lite. :D
 
M

magne

Guest
Njet! Det går på effekt/vikt förhållandet hos de flesta försäkringsbolag.

Alltså:
låg vikt + hög effekt = dyr försäkring
hög vikt + låg effekt = billig försäkring

Alltså inte alltid:
Jag har en BMW R1200R, ca 200 kg och drygt 100 hästar och försäkring 2800:- pr år. Min förra en Yamaha FZS600 fazer 65 hästar och 7000:- per år.

Vill du ha billig försäkring, satsa på en BMW....
Men det är min åsikt och vissa andra har andra prioriteringar när man köper hoj. Måste lägga till att bumsen är hur kul som helst på små vägar plus att den duger för touring oxå.
 
Top