Det behöver nödvändigtvis inte kosta en förmögenhet att ta körkort och tro för all del inte på allt som sägs av anställda på trafikskolor.
Jag är 48 år och har länge velat ha mc men det har av olika orsaker aldrig blivit så. Dessutom har frun inte tyckt att det var en prioriterad fråga.
Men så, plötsligt en dag, så sa hon att det var ok med mc. Tre dagar senare hade jag beställt en. Det blev en Kawasaki VN1600 Classic. Den 20:e augusti levererades mc:n och den 22 augusti var jag till en av dom lokala trafikskolorna för att köpa teoriböcker.
Jag förklarade för kvinnan bakom skrivbordet att jag ville ha böckerna men att jag skulle köra "privat", eventuellt att jag skulle anlita dem en, eller ett par, gånger för körning i körgård.
Då log kvinnan och sa att "så lätt är det inte utan du kommer nog inte undan med mindre än 8 - 9 körlektioner". Bredvid satt en far med sin son som minsann berättade att sonens nytagna körkort kostat 14 000 och att han själv, för en tid sedan tog mc-kort och det gick på 19 000 kr vilket han tyckte var billigt.
Jag köpte dock böckerna, en allmän teoribok och en speciellt för mc och så köpte jag ett papper med koder som man kunde använda för att logga in på internet för att där få tillgång till diagnostiska körkortsprov.
För att göra en lång historian kort, så här gick det till när jag tog mc-kort.
070820 köpte mc
070822 köpte teoriböcker
070911 gjorde teoriprovet (59 rätt av 65)
070914 körde upp med godkänt resultat.
Körde inte en enda lektion vid trafikskola. Det beror mest på att det inte fanns någon tid hos någon innan uppkörningstiden.
Uppkörningstiden var för övrigt den enda som fanns kvar i min region när jag ringde efter jag gjort teoriprovet.
Visst, det var en chansning att köra upp men va gött när det var klart.
Sa jag att jag körde upp med mc:n jag köpte, en Kawa VN1600. Killen från vägverket berättade att han aldrig haft någon som kört upp på en så stor mc förut. Det gjorde det hela extra roligt.
Kostnader för körkortet.
Teoriböcker + diagnostiskt prov 700:-
Körkortstillstånd 220:-
Handledaravg. x2 240:-
Teoriprov 180:-
Uppkörning 840:-
Tillverkning av körkort 200:-
Totalkostnad: 2380:-
Jag säger inte att man skall göra som jag men jag vill visa att det finns möjlighet att ta körkort för en relativt billig peng.
LYCKA TILL