ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

zodiak06

New member
Kan nog tycka att Hamre ska ta och lugna ner sina uttryck, visst kan man vara missnöjd och kanske rent av känna sig sviken. Men dina inlägg tillför knappast något till diskutionerna. För några sidor sen sa du något i stil med att du inte ville ha med detta att göra mer, och ändå hänger du här och spyr. Inse att detta är ett test, och testet gick/går inte riktigt som det ska. Har inget med bluff att göra eftersom det inte rör sig om några pengar från vår sida som testpiloter, möjligen lite soppapengar men dom flyger iväg oavsett om manniken sitter på hojen eller inte.

Själv följer jag detta med spänning då jag ser produkten som en fantastisk lösning framför allt på långtur då jag ofta är själv på hojen. Inte sällan på ödsliga vägar.
Finns där någon plats över som testpilot så ställer jag mer än gärna upp
Närhelst den lilla lådan behagar dyka upp i min brevlåda. Ansvariga får gärna PM:a mig så skickar jag uppgifter för leverans.

Med vänliga hälsningar, Tobbe.
 

Bosseva

New member
Kan nog tycka att Hamre ska ta och lugna ner sina uttryck, visst kan man vara missnöjd och kanske rent av känna sig sviken. Men dina inlägg tillför knappast något till diskutionerna. För några sidor sen sa du något i stil med att du inte ville ha med detta att göra mer, och ändå hänger du här och spyr. Inse att detta är ett test, och testet gick/går inte riktigt som det ska. Har inget med bluff att göra eftersom det inte rör sig om några pengar från vår sida som testpiloter, möjligen lite soppapengar men dom flyger iväg oavsett om manniken sitter på hojen eller inte.

Själv följer jag detta med spänning då jag ser produkten som en fantastisk lösning framför allt på långtur då jag ofta är själv på hojen. Inte sällan på ödsliga vägar.
Finns där någon plats över som testpilot så ställer jag mer än gärna upp
Närhelst den lilla lådan behagar dyka upp i min brevlåda. Ansvariga får gärna PM:a mig så skickar jag uppgifter för leverans.

Med vänliga hälsningar, Tobbe.

Håller fullständigt med, jag väntar oxå på min enhet och jag väntar gärna på en fullt fungerande icke buggig enhet att sätta på hojen än att ha en massa problem med den som inte egentligen har med själva testet att göra. Och som sagt, den kostar GRATIS då anser jag mig inte kunna gnälla på att leveranstiden inte kunnat uppfyllas. Har själv ingen erfarenhet av att ta fram nya produkter men har ett antal vänner med egna företag och vet hur många timmar de får lägga för att allt ska fungera, ska man då samtidigt försöka få fram en helt ny produkt så är detta inget man gör i en handvändning vilket alla inblandade i projektet nog duktigt blivit varse om....
 

cage

New member
Håller fullständigt med, jag väntar oxå på min enhet och jag väntar gärna på en fullt fungerande icke buggig enhet att sätta på hojen än att ha en massa problem med den som inte egentligen har med själva testet att göra. Och som sagt, den kostar GRATIS då anser jag mig inte kunna gnälla på att leveranstiden inte kunnat uppfyllas. Har själv ingen erfarenhet av att ta fram nya produkter men har ett antal vänner med egna företag och vet hur många timmar de får lägga för att allt ska fungera, ska man då samtidigt försöka få fram en helt ny produkt så är detta inget man gör i en handvändning vilket alla inblandade i projektet nog duktigt blivit varse om....

Visst kostar den gratis och vi är bara testpiloter..... Men vi gör det för att firman skall tjäna pengar på denna produkt i framtiden och då krävs det ett engagemang från "uppdragsgivaren".
Jag jobbar själv inom Product MAnagment och när vi skickar ut produkter på test så är det vi som uppdragsgivare som jagar testpiloterna på resultat. Knappast så att våra "kunder" skall behöva jaga oss för att få lämna resultat!!
Därav tycker jag detta företag agerar oproffisionellt!!!!!!
 

zodiak06

New member
Men det är skillnad på att ha arbetat med en sak och då veta hur allt ska gå till, eller göra något för första gången. Ibland får man helt enkelt uppfinna hjulet en gång till. Menmen faktum kvarstår projektet har inte gått som det skulle, det betyder inte att produkten är dålig eller att företaget kommer att blåsa mckollektivet på flera tusentals kronor med en produkt som inte fungerar. Fast en annan tanke är, att det igentligen är trafiksäkerhetsverkets hemligaste avdelning som tar fram en produkt så att våra cyklar inte går att köra med. Den använder ju upp batteriet, det är ju bevisat.Helt enkelt ett genialt sätt att uppnå nollvisionen utan att införa en massa kameror och lagar. Att vi inte tänkt på detta innan, jag tror ni har rätt vi håller på att bli blåsta! Förlåt Hamre och andra som tagit illa vid sig av mitt naiva och tålmodiga sätt att se fördelar med produkten, som uppenbarligen inte på något sätt är seriös.

Skulle nog ändå ställa upp om jag fick chansen.

Kram på er alla, hoppas ni får en trevlig vecka.
Med vänlig hälsning, Tobbe
 

gundj

New member
Upprepar min tidigare fråga, hur går det med appen?
Om företaget i fråga har en beställning från SMC som är skild från arbetet med den famösa dosan så borde SMC vid det här laget vara rätt irriterade på utvecklingsfarten.
Det snackas ju ( på danska) på forumet om hur fantastisk appen är, upp till bevis nu så vi hinner lusa av den innan nästa säsong börjar (för oss som fegar i snöslasket).
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Appen hittar du en tråd om här http://forum.svmc.se/showthread.php?5831-MC-App men akta dig för att kritisera den.

Hoppas inte att det är jag som varit arg ang. kritik på appen!!

Som nämnd i andra tråden, finns SMC Appen i tidig test version på Google Play.
Vi städer och uppdaterar just nu i innehållet från SMC Boken, korrigerar lite olika kopplingar till diverse databaser och så.. Det sitter en del eldsjälar i distrikten och jobbar med detta. Av hänsyn till dom, har vi vald att inte slå på "marknadsföringen" än. Det finns inga anledning att alla kommer få 1.000 mails om samma sak, när det är fel som vi vett om och som korrigeras just nu..

Sedan är det några klockrena "bugs" i appen, som oxå korrigeras - och med lite tur, kommer vi tala om i veckan som kommer att nu är det att testa på.. Och då är alla inputs mycket välkomna.

Som omtalat i andra tråden, ligger en iPhone version ca. +4 veckor plus/minus..
-----------------
Tanken har ursprungligen varit att kanske nyttja SMC APPEN, med lite extra Menu-punkter, som betjäningspanel till CQRIFY.
Men, det är inte Appen, som är anledningen till att CQRIFY boxen har strulat..
-----------------

Sedan är denna tråd ju egentligen en CQRIFY tråd - och jag vett inte exakt vad som händer med denna, annat än nu är snö i norr och säsongen börjar ta slut - Och det är fortsatt radio tystnad.... :mad:


I dom samtal som kommer mellan bolaget i fråga och SMC - kommer vi nog ha som krav att SMC ska över informations delen, om vi kommer jobba vidare under 2013...
 

Carnivore

New member
Ingen information och ingen sida där jag kan se vad som samlas in... njae, den här lådan är numera urkopplad och i helgen kommer jag montera bort den ur hojen.

Det som förvånar mig är att företaget så helt negligerar de önskemål som faktiskt finns i tråden som ändå inte är så komplicerade, som mer information.
Sen att ha en GPS inkopplad i hojen som skickar data till någon som inte bryr sig om att kommunicera är inte något för mig.

Jag hade höga tankar om detta men förtroende är, precis som många andra i tråden, förbrukat!
 

SuperMek

New member
Undra om de kommer stå på mc-mässan i januari och marknadsföra denna dosa??
Det tror jag är ganska så osannolikt. Både av skälet att det inte kan vara kul att få svara på orsaker och verkan av årets testverksamhet som har lämnat mycket att önska, men även av den enkla anledningen att det kostar mer än vad de sannolikt har råd med just nu. Fanns resurser i form av folk och pengar hade vi nog sett en annan utveckling av testverksamheten. Men sedan behöver de också stöd för hur testverksamheter skall bedrivas där man uppenbart i brist på erfarenheter har gått på pumpen innan man insåg att det krävs mer arbete och tid att få en ny produkt i hamn. Jag håller nu tummarna för att företaget får det stöd de behöver och att de ges en möjlighet att kunna lansera något riktigt bra. Det återstår mycket arbete, inget tvivel om det, men om de lyckas i tid till nästa säsong vore det toppen.
 

Mike-

New member
Fick faktiskt svar från Rynkan för ett tag sen (närmare bestämt 2/11).

Hej,
Låter som jag återigen får ta tag i ITS då,
sitter för tillfället med annat (relaterat till ITS men i en annan del av hela projektet).

Det enkla svaret till om vi lagt ner ITS är: Nej
Projektet har tagit flera nya vändningar och fokus har flyttats flera gånger.

Jag ska höra med ledarna av ITS-projektet och återkommer med svar via mail och i forumet.

mvh
"Rynkan".
 

Bosseva

New member
Såg i senaste SMC numret att de visade sin lilla uppfinning på mässan, dock hade de inte börjat skicka ut den till sina testpiloter än stod det.
Nu har det varit knäpptyst här i snart 4 månader. Någon som kan komma med något matnyttigt i fråga??
/Bosse
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Projektet lever vidare, om än det inte blev som planerat.
Dock, kan varken SMC eller Pawsec i dags läget tala om exakt hur det kommer bli inför 2013 - eller om projektet kommer avslutas!
Vi har ett möte i veckan som kommer, och om nått beslut fattas då om konkreta actions - vett jag först efter mötet.

CQRIFY projektet som sådant är fortfarande intressant, av flera aspekt.
---
eCall, kommer finnas i alla nya bilar som säljs inom några år. Dvs bilen ringer själv till larmcentralen om den krockar.
Bilarna kommer ha minst en eller flera internet uppkopplingar, och massor av smarta system, som ska ge ökad trafiksäkerhet. En del av systemen kommer givetvis att kommunicera med varandra. Intelligenta Transport System, kallad ITS - blir en del av vore fordon och väg infrastrukturen i stort, vara sig man tycker om detta eller inte!
Idag har vi slutat fråga om bilen har ABS eller antispin, vi tar för givet att det finns. På MC börjar vi vara där vart dom flesta gärna vill ha ABS, och efterfrågan på antispin, launch controll ökar.. Det är inte lång tid sedan att MC ABS var stärkt ifrågasatt av landsvägs knuttarna.

Ser man på försäljningen av bilar idag, väljs i stor omfattning "säkerhets paket" som exklusivt tillbehör när nya bilen inhandlas.
Att ku styre sin dator eller telefon med röst, kom redan i slutet av 90´tio talet - fast det fungerade dåligt. Idag har några bil producenter röst styrnings system som faktisk fungerar bra och enkelt. Branschens insyltade tror att vi om några år, kommer köra t. ex. i tät liggande kolonner på motorvägen, vart bilen själv har kontroll på spår och hastighet. Under tiden läser bilen dina mails eller Facebook i radion och du svarar via din röst
Visse av systemen tar kontrollen av fordonet från föraren, andra inte. Och det är här att dom MC politiska diskussioner förs, båda internationellt och nationellt.

ITS är en viktig framtids fråga för motorcyklisterna. SMC ville / vill därför vara med på ett tidigt nivå i dessa frågor när det kommer till lagstiftning om framtidens system.

CQRIFY projektet, trots alla brister och fel - har gett SMC mycket uppmärksamhet, såväl i Sverige som internationellt - under dom två år som vi har pratat om detta överför beslutsfattare och myndigheter. Ett kvitto på detta, är att man har vetat att motorcyklisterna själva har tatt initiativ. Detta har medfört att vore nationella myndigheter inte har rörd om i soppan runt MC.

Att vi sedan sku spara liv och lidande, med en CQRIFY / eCall lösning, när älgen har hoppat över vägen - är flertalet nog överens om!
---
eCall / Larm / Crash systemen är alla beroende av avtal med en larmtjänsts operatör. Det låter enkelt att få till ett sådant avtal. Men, verkligheten är annorlunda. Dessa avtal är komplicerade och måste ta höjd för alla falsk-larm, som kostar en förmögenhet.
Pawsec, har ganska mycket erfarenhet på detta - vilket var en av flera anledningen att vi valda samarbetat.

Schubert hjälmar t. ex. lanserade ett liknande system för några månader sedan. Dock kommer systemet inte till Norden, eftersom man inte ku lösa avtals delen med operatörerna.

Det finns nu i MC industrin initiativ runt CQRIFY liknande lösningar.


Båda FEMA, FIM och SMC kommer fortsatt jobba aktivt i ITS frågorna - och jag hoppas vi kan få konkret information ut runt CQRIFY, vara sig att projektet avslutas, eller man väljer smartphone vägen och doserna ska skickas retur, eller ....
 

Hampe

Skriver massor!
Ledsen att veva positivet igen, men du talar så övertygande om all den "stödjande" elektronik som byggs in bilar, och som många vill bygga in i motorcyklar också.

Jag är inte lika övertygad, men det vet nog de flesta vid det här laget - så jag fattar mig kort genom att helt enkelt citera dig:





eCall, kommer finnas i alla nya bilar som säljs inom några år. Dvs bilen ringer själv till larmcentralen om den krockar.


Det kan nämligen inte sägas bättre än så; "Bilen krockar".
I baksätet sitter en yrvaken förare och undrar vad som hände, samtidigt som andra tillskyndade kommer fram och beklagar det faktum att bilen krockade. Hur kunde det gå så illa...?

Jag tycker inte om den utvecklingen. Vadderade bilister som studsar runt i bilar, krockar med andra bilar utan någon mänsklig inblandning - och meddelar platsen för "olyckan" helt automatiskt.

Okayfine - så länge jämnbördiga bilar pangar på varandra som på Liseberg, men denna förslappade körstil och avtrubbade omvärldsperception går ut över oskyddade trafikanter som inte kan försvara sig mot total dumhet på hjul.
Motorcyklister är oskyddade trafikanter.



Hampe
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ledsen att veva positivet igen, men du talar så övertygande om all den "stödjande" elektronik som byggs in bilar, och som många vill bygga in i motorcyklar också.

Jag är inte lika övertygad, men det vet nog de flesta vid det här laget - så jag fattar mig kort genom att helt enkelt citera dig:








Det kan nämligen inte sägas bättre än så; "Bilen krockar".
I baksätet sitter en yrvaken förare och undrar vad som hände, samtidigt som andra tillskyndade kommer fram och beklagar det faktum att bilen krockade. Hur kunde det gå så illa...?

Jag tycker inte om den utvecklingen. Vadderade bilister som studsar runt i bilar, krockar med andra bilar utan någon mänsklig inblandning - och meddelar platsen för "olyckan" helt automatiskt.

Okayfine - så länge jämnbördiga bilar pangar på varandra som på Liseberg, men denna förslappade körstil och avtrubbade omvärldsperception går ut över oskyddade trafikanter som inte kan försvara sig mot total dumhet på hjul.
Motorcyklister är oskyddade trafikanter.



Hampe

Hampe - vi är nog ganska överens....
När jag skrev mycket om bilarna - är det för att det är ett ruskigt EU fokus på detta - och just det glöms bort i snacket hos MC folket..

Min åsikt, kortfattat;

- Users common views is that technological improvement should be welcomed provided:
=> it is not mandatory (remains voluntary);
=> does not create a hazard for other road users (sharing of the transport system);
=> doesn’t take control of the riding tasks (except if specifically decided by the user (switch on/off);
 

gundj

New member
Dansken, du missar det fina i Hampes kommentar.
Rent språkligt så säger du och många med dig att "Bilen" krockade, inte bilens förare.
Detta är en attityd som sprider sig, media säger gärna att bilen krockade, bilen körde i diket osv.
Det är för i he****e föraren som brister.
T o m om bilen går sönder och orsakar en olycka så är det i förlängningen förarens ansvar, med några undantag.
En mängd förare idag förlitar sig på hjälpmedlen och avsäger sig ansvar, det är helt fel väg att gå, förare måste fås att ta sitt ansvar.
T ex förbjud SMS och mobilprat utan handsfree nu, redan där sparar man säkert ett par MC-förares liv varje år.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Dansken, du missar det fina i Hampes kommentar.
Rent språkligt så säger du och många med dig att "Bilen" krockade, inte bilens förare.
Detta är en attityd som sprider sig, media säger gärna att bilen krockade, bilen körde i diket osv.
Det är för i he****e föraren som brister.
...

Även vi är överens - Jag lovar att öva mig på språket ;)
 
Top