Projektet lever vidare, om än det inte blev som planerat.
Dock, kan varken SMC eller Pawsec i dags läget tala om exakt hur det kommer bli inför 2013 - eller om projektet kommer avslutas!
Vi har ett möte i veckan som kommer, och om nått beslut fattas då om konkreta actions - vett jag först efter mötet.
CQRIFY projektet som sådant är fortfarande intressant, av flera aspekt.
---
eCall, kommer finnas i alla nya bilar som säljs inom några år. Dvs bilen ringer själv till larmcentralen om den krockar.
Bilarna kommer ha minst en eller flera internet uppkopplingar, och massor av smarta system, som ska ge ökad trafiksäkerhet. En del av systemen kommer givetvis att kommunicera med varandra. Intelligenta Transport System, kallad ITS - blir en del av vore fordon och väg infrastrukturen i stort, vara sig man tycker om detta eller inte!
Idag har vi slutat fråga om bilen har ABS eller antispin, vi tar för givet att det finns. På MC börjar vi vara där vart dom flesta gärna vill ha ABS, och efterfrågan på antispin, launch controll ökar.. Det är inte lång tid sedan att MC ABS var stärkt ifrågasatt av landsvägs knuttarna.
Ser man på försäljningen av bilar idag, väljs i stor omfattning "säkerhets paket" som exklusivt tillbehör när nya bilen inhandlas.
Att ku styre sin dator eller telefon med röst, kom redan i slutet av 90´tio talet - fast det fungerade dåligt. Idag har några bil producenter röst styrnings system som faktisk fungerar bra och enkelt. Branschens insyltade tror att vi om några år, kommer köra t. ex. i tät liggande kolonner på motorvägen, vart bilen själv har kontroll på spår och hastighet. Under tiden läser bilen dina mails eller Facebook i radion och du svarar via din röst
Visse av systemen tar kontrollen av fordonet från föraren, andra inte. Och det är här att dom MC politiska diskussioner förs, båda internationellt och nationellt.
ITS är en viktig framtids fråga för motorcyklisterna. SMC ville / vill därför vara med på ett tidigt nivå i dessa frågor när det kommer till lagstiftning om framtidens system.
CQRIFY projektet, trots alla brister och fel - har gett SMC mycket uppmärksamhet, såväl i Sverige som internationellt - under dom två år som vi har pratat om detta överför beslutsfattare och myndigheter. Ett kvitto på detta, är att man har vetat att motorcyklisterna själva har tatt initiativ. Detta har medfört att vore nationella myndigheter inte har rörd om i soppan runt MC.
Att vi sedan sku spara liv och lidande, med en CQRIFY / eCall lösning, när älgen har hoppat över vägen - är flertalet nog överens om!
---
eCall / Larm / Crash systemen är alla beroende av avtal med en larmtjänsts operatör. Det låter enkelt att få till ett sådant avtal. Men, verkligheten är annorlunda. Dessa avtal är komplicerade och måste ta höjd för alla falsk-larm, som kostar en förmögenhet.
Pawsec, har ganska mycket erfarenhet på detta - vilket var en av flera anledningen att vi valda samarbetat.
Schubert hjälmar t. ex. lanserade ett liknande system för några månader sedan. Dock kommer systemet inte till Norden, eftersom man inte ku lösa avtals delen med operatörerna.
Det finns nu i MC industrin initiativ runt CQRIFY liknande lösningar.
Båda FEMA, FIM och SMC kommer fortsatt jobba aktivt i ITS frågorna - och jag hoppas vi kan få konkret information ut runt CQRIFY, vara sig att projektet avslutas, eller man väljer smartphone vägen och doserna ska skickas retur, eller ....