Japp, jag ska försöka förklara vad som händer i fallen exemplen du beskriver och hur vi förebygger dem. Vissa ligger i vad vi kan kalla affärshemlighet, men jag försöker så gott jag kan. Och som jag nämnde tidigare detta kommer tyvärr inte att lösa alla problem.
En kommentar/fråga om hur ni löser det (?) till då nu när jag börjar förstå hur systemet fungerar.
Min sambo övningskörde för ett par år sen, under den sommaren låg hojen i "konstiga positioner" vid ungefär 5 tillfällen. Varav 1 var från ca 80 km/h. Men i inget av fallen skadades hon (hojen) allvarligt. Har hon aktiverat larmet så hör operatören vad som sker på platsen, bedömningen om hon är skadad eller inte sker av utbildad personal, inget jag tycker varken föraren eller någon annan ska göra. Vidare kan du avbryta larmet manuellt. I dessa fall rekommenderar jag dock att man ringer larmcentralen och förklarar vad som hänt så dom kan göra en bedömning av att man inte är skadad i chock eller slagit huvudet i en sten.
Likaså kastade jag hojen i backen i ca 100 i somras (på bana dock) utan att bli mer skadad än en stor armbåge, färgglad höft och stukat ego. Detta betraktar jag inte som ett falsklarm, kan fått skador som kräver medicinsk kontroll. Det är en olycka. Kunde lika gärna fått en inre blödning, hamnat i chock, or what ever. Alla banor kommer att markeras som "svarta hål, då det på dessa alltid finns tillgång till utbildad personal och ambulans. Alltså vi kommer inte att skicka räddning till racingbanor
Om vi då förutsätter att de flesta har sin telefon i ryggsäck eller under kutsen (under sadeln alltså) så kan vi också anta att den förmodligen går sönder eller åtminstone stänger av sig (för det gör ju gärna mobiler), så kommer ju SOS anta skarpt läge varje gång en hoj går i backen. Right? Nej jag tror inte att telefonen går sönder, den stängs defenitivt inte av. Någon av grejerna kommer att hålla. Annars kommer vi att få en "Connetion fail" d v s samma som om du tappar all täckning. Larmet utlöses inte och du får hoppas på att du inte är allvarligt skadad.
Fattar jag rätt kan ni bedöma allvaret genom att se retardationen de sista sekundrarna, vilket faktiskt ger en rätt realistisk bild. Kan ni även få så bra positionering så att ni kan avgöra om man åkt i diket (bland vassa stenar och sånt man dör av) eller bara glidit på gatan? Ja, du har nog fattat allt riktigt bra, (ibland vet jag inte själv om jag fattar vad jag gör.) Nu lyckades jag inte få upp någon bra upplösning på bilden, men om du tittar med förstoringsglas så ser du att den ligger ungefär 2 meter utanför vägen.
Vad jag söker efter är just förmågan att skilja en olycka från en allvarlig sådan. För som du ovan säger är ju falsklarm en snabb orsak till att SOS slutar bry sig (framförallt om man kollat på nyheterna senaste tiden).
Olyckor sker rätt ofta, men de flesta kan lösas med vänner och tålamod utan större konsekvenser.
Instämmer, och för att få detta att fungera så måste alla ta sitt ansvar, vi som en leverantör, ni som MC-förare, och SMC som organisation. Börjar detta missbrukas, så kommer vi att hamna i en hemlarmsbranchsituation där Polisen kommer 1 gång av 1000. Att medvetet falsklarma är ett brott med fängelse på straffskalan. Anledningen till att vi väljer att samarbeta med SMC är just för er långvariga erfarenhet av trafiksäkerhet för motorcycklister. Dock tycker jag inte att man ska behöva förlita sig på vänner och tålamod om man råkat ut för en trafikolycka.
Tas det hänsyn till trafikdensitet? I stan är risken större för att bli påkörd även om hojen "bara vält". På landet kan en mindre olycka vara allvarlig om man är ensam och ingen ser en (stukad fot --> uppäten av varg, björn eller ekorre). Nej, vi bedömmer varje händelse indivduellt.
Hoppas du blev lite klokare, om jag bara rörde till det så får du hojta till /Claes.