ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

Galne Dansken

Administrator
Personal
Som du sannolikt har läst i MC Folket #1.12, sidan 44, (artikeln bifogat här som .pdf) har du som SMC medlem chansen att testa Pawsec´s nya Incident Tracking System. Ett system som kort sagt består av en liten elektronikbox, som monteras på din MC och i samband med din bluetooth smartphone - kan systemet larma och ringa efter hjälp i fall av en olycka.

Systemet har en mängd olika funktioner - och vi får på kansliet mycket frågor om detta.
Därför har vi vald att lägga upp en tråd här, vart Pawsec, kan svara på frågor och även få inputs till produkten - som kommer i vanlig handel under 2012.

Testpiloter, får skicka sin intresse anmälan till; its@svmc.se - Forumet fungerar inte för detta!
Under februari, kommer vi kontakta Ni som blir testpiloter - och Ni som inte blev testpilot vid detta tillfälle får självfallet också besked. Det är även möjligt vi återkommer med frågor om vilken hojtyp, körstil etc., - så vi kan få en test-population som är allsidig nog för en bra och korrekt testbas.

Lycka till..
 

SuperRetard

New member
Om man vill testa den, vore det inte smart att stoppa den i lite racehojar då så man får några actual olyckor ur ett så litet stickprov som 100 st?

Av 100 racers går ju garanterat några i backen på en säsong. På 100 gathojar är det väl statistiskt sett rätt liten risk att någon gör det?
 

Pawsec

New member
Hej, alla!
Claes heter jag, VD för Pawsec.
Jag kommer att försöka svara på alla frågor och ta åt mig så mycket jag kan av era synpunkter och idéer.
Så får ni någon tanke, undrar hur något funkar eller på något sätt har synpunkter på vår produkt så försöker jag svara så fort jag kan.
 

Pawsec

New member
Om man vill testa den, vore det inte smart att stoppa den i lite racehojar då så man får några actual olyckor ur ett så litet stickprov som 100 st?

Av 100 racers går ju garanterat några i backen på en säsong. På 100 gathojar är det väl statistiskt sett rätt liten risk att någon gör det?
Hej Hund!
Japp, vi vill ha så många olika former av testare som möjligt allt från racehojar, till Victora -56 (Försöker brilliera lite med mina enorma mc-kunskaper). Syftet med testet är primärt att eliminera falsklarm. Olyckor i under extrema former är ganska lätta att similera i laberatoriemiljö. Det är höga hastigheter, G-grafter, och gyro-utslag. Knepigare är Vicora -56 som körs i 9 km i timmen och blir påkörd av ett fyllo. Men eftersom vi, för att få produkten godkännd som en larmutrustning, måste klara av alla så kommer vi att vilja ha med en bred skara testpiloter.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Hej Hund!
Japp, vi vill ha så många olika former av testare som möjligt allt får racehojar, till Victora -56 (Försöker brilliera lite med mina enorma mc-kunskaper). Syftet med testet är primärt att eliminera falsklarm. Olyckor i under extrema former är ganska lätta att similera i laberatoriemiljö. Det är höga hastigheter, G-grafter, och gyro-utslag. Knepigare är Vicora -56 som körs i 9 km i timmen och blir påkörd av ett fyllo. Men eftersom vi för att få produkten godkännd som en larmutrustning så måste vi klara av alla.

Grymt spännande projekt (hojåka åsido) låter det som.

Syftet är alltså inte bara att larma vid/efter olycka, utan kunna prediktera och varna föraren? Tolkade jag det rätt?

Är det primärt för hoj eller är tanken att det ska implementeras i bil också?
Är GPSen retroaktivt spårbar? (rättsfråga)

Jag kör ganska lite gata, och har i bästa fall telefonen i ryggsäck. Annars hade det varit kul att vara lite delaktig :)

Såg att du var CEO på siten, men mer info fanns inte. Var "bor" ni nånstans?
 

Pawsec

New member
Grymt spännande projekt (hojåka åsido) låter det som.

Syftet är alltså inte bara att larma vid/efter olycka, utan kunna prediktera och varna föraren? Tolkade jag det rätt? Nej, vi skickar inte ut några varningar i realtid om det var det du avsåg med varna föraren. Däremot kommer du att kunna se t ex "grus på väg" i din smartphone.

Är det primärt för hoj eller är tanken att det ska implementeras i bil också?
Primärt skyddar vi människor, d v s överfallslarm mm. Inga planer idag på implemetation i bil. Där finns något som kallas "E-call" som bygger på t ex att en krockkudde löst ut."

Är GPSen retroaktivt spårbar? (rättsfråga) Användaren, bestämmer helt och fullt hur all data skall sparas, default kommer vi att radera all data så fort du stänger av systemet. Ingen data lagras lokalt i mobilen eller devicen. Däremot kan du spara alla dina turer och titta på hur du åkt, vilka hastigheter du haft, g-krafter mm, radera dem när du vill. Det är bara upp till dig, utan att lägga allt för stora politiska värderingar i det så är jag och emot all form av övervakning av individer.

Jag kör ganska lite gata, och har i bästa fall telefonen i ryggsäck. Annars hade det varit kul att vara lite delaktig
Genom det beteendet är du nog ganska representativ som MC-åkare, och det är just sådana vi söker.

Såg att du var CEO på siten, men mer info fanns inte. Var "bor" ni nånstans?
Bolaget ägs och drivs av privata investerare, vi har alla ungefär samma värderingar. De flesta bor i Sthlm, och vi har just skaffat kontor i Bromma. Mer juridiskt "Bolaget har sitt säte i Ludvika".

Hårdvara utvecklas av partner i Indien, även laberatorietester sker där. På något som heter Indian Institute of Technology.
 

swischmc

New member
Några frågor:

I artikeln står något om att systemet även ska gå att använda vid stöld. Innebär det att systemet måste vara igång hela tiden? (Frågan bygger på svaret till Hund, att alla rutter raderas när man stänger av systemet - raderas data aldrig om man inte stänger av den?)

Strömmen till systemet tas från mc:n eller lokalt batteri?

Hur fungerar systemet om man kör/kör omkull i områden som inte har mobiltäckning?

Nyfiken! :)
 

Pawsec

New member
Tack för dina frågor.
Några frågor:

I artikeln står något om att systemet även ska gå att använda vid stöld. Innebär det att systemet måste vara igång hela tiden? (Frågan bygger på svaret till Hund, att alla rutter raderas när man stänger av systemet - raderas data aldrig om man inte stänger av den?) Om du vill använda systemet som stöldlarm, så stänger du inte av det utan aktiverar stöldlarm. I det läget går larmet så fort MC rör sig i princip.

Strömmen till systemet tas från mc:n eller lokalt batteri? Den tar primärt av sitt egna batteri, som laddas av mc:n när det kan.

Hur fungerar systemet om man kör/kör omkull i områden som inte har mobiltäckning?
Saknas mobiltäckning fungerar inte systemet. Systemet kräver minst att kunna skicka SMS. "Lådan" har dock starkare antenn än en vanlig mobil. Önskar jag kunde säga att det fungerar överallt, med det gör det inte. Ser man till olyckstatistiken så sker ganska få olyckor utanför "täckning". Så man ska nog se vårt system som ett komplement till sunt förnuft, förarkunskap och grundläggande säkerhetsåtgärder snarare än ett skyddssystem.

Nyfiken!
 

Pawsec

New member
Tänkte slänga upp en bild på hur det ser ut i larmcentralen.
View attachment 4248

Här konstaterar man att MC'n har en extremt "konstig" position (X/Y), den senast uppmätta hastighet vi noterat är 70 km/h. 10 sekunder innan larmet färdades MC'n på en riksväg. På medhörningen, (det larmoperatören hör från er telefon) är det tyst. I detta fall är det en konstaterad olycka och "att det föreligger fara för människas liv eller allvarlig risk för deras hälsa". Som det heter på larmspråk.
 

Jåke

New member
Anmäld. Vilket är lite som TV-serien från 80-talet: Mot alla vindar. :)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
 

SuperRetard

New member
Tänkte slänga upp en bild på hur det ser ut i larmcentralen.
View attachment 4248

Här konstaterar man att MC'n har en extremt "konstig" position (X/Y), den senast uppmätta hastighet vi noterat är 70 km/h. 10 sekunder innan larmet färdades MC'n på en riksväg. På medhörningen, (det larmoperatören hör från er telefon) är det tyst. I detta fall är det en konstaterad olycka och "att det föreligger fara för människas liv eller allvarlig risk för deras hälsa". Som det heter på larmspråk.

En kommentar/fråga om hur ni löser det (?) till då nu när jag börjar förstå hur systemet fungerar.

Min sambo övningskörde för ett par år sen, under den sommaren låg hojen i "konstiga positioner" vid ungefär 5 tillfällen. Varav 1 var från ca 80 km/h. Men i inget av fallen skadades hon (hojen) allvarligt.

Likaså kastade jag hojen i backen i ca 100 i somras (på bana dock) utan att bli mer skadad än en stor armbåge, färgglad höft och stukat ego.

Om vi då förutsätter att de flesta har sin telefon i ryggsäck eller under kutsen (under sadeln alltså) så kan vi också anta att den förmodligen går sönder eller åtminstone stänger av sig (för det gör ju gärna mobiler), så kommer ju SOS anta skarpt läge varje gång en hoj går i backen. Right?

Fattar jag rätt kan ni bedöma allvaret genom att se retardationen de sista sekundrarna, vilket faktiskt ger en rätt realistisk bild. Kan ni även få så bra positionering så att ni kan avgöra om man åkt i diket (bland vassa stenar och sånt man dör av) eller bara glidit på gatan?

Vad jag söker efter är just förmågan att skilja en olycka från en allvarlig sådan. För som du ovan säger är ju falsklarm en snabb orsak till att SOS slutar bry sig (framförallt om man kollat på nyheterna senaste tiden).
Olyckor sker rätt ofta, men de flesta kan lösas med vänner och tålamod utan större konsekvenser.

Tas det hänsyn till trafikdensitet? I stan är risken större för att bli påkörd även om hojen "bara vält". På landet kan en mindre olycka vara allvarlig om man är ensam och ingen ser en (stukad fot --> uppäten av varg, björn eller ekorre).
 

Pawsec

New member
Japp, jag ska försöka förklara vad som händer i fallen exemplen du beskriver och hur vi förebygger dem. Vissa ligger i vad vi kan kalla affärshemlighet, men jag försöker så gott jag kan. Och som jag nämnde tidigare detta kommer tyvärr inte att lösa alla problem.

En kommentar/fråga om hur ni löser det (?) till då nu när jag börjar förstå hur systemet fungerar.

Min sambo övningskörde för ett par år sen, under den sommaren låg hojen i "konstiga positioner" vid ungefär 5 tillfällen. Varav 1 var från ca 80 km/h. Men i inget av fallen skadades hon (hojen) allvarligt. Har hon aktiverat larmet så hör operatören vad som sker på platsen, bedömningen om hon är skadad eller inte sker av utbildad personal, inget jag tycker varken föraren eller någon annan ska göra. Vidare kan du avbryta larmet manuellt. I dessa fall rekommenderar jag dock att man ringer larmcentralen och förklarar vad som hänt så dom kan göra en bedömning av att man inte är skadad i chock eller slagit huvudet i en sten.


Likaså kastade jag hojen i backen i ca 100 i somras (på bana dock) utan att bli mer skadad än en stor armbåge, färgglad höft och stukat ego. Detta betraktar jag inte som ett falsklarm, kan fått skador som kräver medicinsk kontroll. Det är en olycka. Kunde lika gärna fått en inre blödning, hamnat i chock, or what ever. Alla banor kommer att markeras som "svarta hål, då det på dessa alltid finns tillgång till utbildad personal och ambulans. Alltså vi kommer inte att skicka räddning till racingbanor

Om vi då förutsätter att de flesta har sin telefon i ryggsäck eller under kutsen (under sadeln alltså) så kan vi också anta att den förmodligen går sönder eller åtminstone stänger av sig (för det gör ju gärna mobiler), så kommer ju SOS anta skarpt läge varje gång en hoj går i backen. Right? Nej jag tror inte att telefonen går sönder, den stängs defenitivt inte av. Någon av grejerna kommer att hålla. Annars kommer vi att få en "Connetion fail" d v s samma som om du tappar all täckning. Larmet utlöses inte och du får hoppas på att du inte är allvarligt skadad.

Fattar jag rätt kan ni bedöma allvaret genom att se retardationen de sista sekundrarna, vilket faktiskt ger en rätt realistisk bild. Kan ni även få så bra positionering så att ni kan avgöra om man åkt i diket (bland vassa stenar och sånt man dör av) eller bara glidit på gatan? Ja, du har nog fattat allt riktigt bra, (ibland vet jag inte själv om jag fattar vad jag gör.) Nu lyckades jag inte få upp någon bra upplösning på bilden, men om du tittar med förstoringsglas så ser du att den ligger ungefär 2 meter utanför vägen.

Vad jag söker efter är just förmågan att skilja en olycka från en allvarlig sådan. För som du ovan säger är ju falsklarm en snabb orsak till att SOS slutar bry sig (framförallt om man kollat på nyheterna senaste tiden).
Olyckor sker rätt ofta, men de flesta kan lösas med vänner och tålamod utan större konsekvenser.
Instämmer, och för att få detta att fungera så måste alla ta sitt ansvar, vi som en leverantör, ni som MC-förare, och SMC som organisation. Börjar detta missbrukas, så kommer vi att hamna i en hemlarmsbranchsituation där Polisen kommer 1 gång av 1000. Att medvetet falsklarma är ett brott med fängelse på straffskalan. Anledningen till att vi väljer att samarbeta med SMC är just för er långvariga erfarenhet av trafiksäkerhet för motorcycklister. Dock tycker jag inte att man ska behöva förlita sig på vänner och tålamod om man råkat ut för en trafikolycka.

Tas det hänsyn till trafikdensitet? I stan är risken större för att bli påkörd även om hojen "bara vält". På landet kan en mindre olycka vara allvarlig om man är ensam och ingen ser en (stukad fot --> uppäten av varg, björn eller ekorre). Nej, vi bedömmer varje händelse indivduellt.

Hoppas du blev lite klokare, om jag bara rörde till det så får du hojta till /Claes.
 
Last edited:

Pawsec

New member
Anmäld. Vilket är lite som TV-serien från 80-talet: Mot alla vindar. :)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
Liten present finns att hämta hos oss i vår monter på MC-mässan.
Om du inte kommer att närvara skickar vi den med devicen.
(Blottar mig totala okunskap om MC genom att avslöja att jag inte ens vet vad MC-mässan heter, hoppas du vet vilken jag menar, vi har en monter där i anslutning till SMC.)
 

Zopilote

New member
Hej Claes,
Hur kan den tänkas fungera för en motoryklist som jag, som ibland (ganska ofta...) lämnar de vägar som finns på kartorna och kör på ställen där jag kanske inte borde köra?
Även utanför det allmänna vägnätet kan ju hastigheterna variera rätt ordentligt från 2-140 km/h :)
Ansökan skickas iallafall!
 

Pawsec

New member
Hej Claes,
Hur kan den tänkas fungera för en motoryklist som jag, som ibland (ganska ofta...) lämnar de vägar som finns på kartorna och kör på ställen där jag kanske inte borde köra?
Även utanför det allmänna vägnätet kan ju hastigheterna variera rätt ordentligt från 2-140 km/h :)
Ansökan skickas iallafall!

Hej, det fungerar på samma sätt.
Ramlar du, vilket utan att jag kan något om MC-åkning, fått för mig att folk som kör terräng gör så går larmet, och så länge du sköter våra instruktioner alltså kvitterar bort larmet om det är ett falsklarm och kontaktar larmcentral så hittar vi dig med oftast 3 meters precision. GPS-en skiter i var du åker vi får bara kordinater var 5:e sekund. Titta in i vår monter så har du en liten present på mässan.
 

Zopilote

New member
Hej, det fungerar på samma sätt.
Ramlar du, vilket utan att jag kan något om MC-åkning, fått för mig att folk som kör terräng gör så går larmet, och så länge du sköter våra instruktioner alltså kvitterar bort larmet om det är ett falsklarm och kontaktar larmcentral så hittar vi dig med oftast 3 meters precision. GPS-en skiter i var du åker vi får bara kordinater var 5:e sekund. Titta in i vår monter så har du en liten present på mässan.

Det låter intressant! Kräver systemet en telefon med Android / iOS, eller fungerar det även för oss som är lite udda och kör med Symbiantelefon (Nokia N8)?
 

Pawsec

New member
Det låter intressant! Kräver systemet en telefon med Android / iOS, eller fungerar det även för oss som är lite udda och kör med Symbiantelefon (Nokia N8)?
iOS eller Android. Vi kan hålla dialogen öppen, håller på att ragga sponsorer på telefoner också...
 
Top