Idiotiska sporthojsåkare = Hotet mot oss MC-åkare

rover75

New member
Nu kommer responsen från beslutsfattare på det erbarmliga uppträdandet från en liten klick sporthojsåkare!

Bakhjulsåkning, finger mot trafikkameror, idotkörning på Bogesundsvägen, etc.

- 24år för att köra tung motorcykel. Skylt fram och ägaransvar nämns också.

Och jag kan garantera att om inte eländet upphör kommer detta inte att vara det sista beslutsfattarna gör.

Det är inte motorcykeln och föraren i sig som är det största hotet mot trafiksäkerheten. Sporthojsföraren kan med all sannorlighet framföra motorcykeln väsentligt mycket säkrare än en onykter, tablettpåverkad eller dement bilförare.
Men våra beslutsfattare är också människor. För varje gång de läser om, själv hör eller ser idiotkörningar slås ännu en spik i kistan. Det är det som är hotet.

Jag uppmanar alla seriösa motorcyklister att i sommar ta sitt ansvar. Ta egna kort, bakifrån så skylten syns, på idioterna och publicera dem på nätet i olika forum, stoppa och prata med dem. Gör vad du kan. Åk till fiket vid Bogesundsvägen och prata med dem. Vi vet vilka de är, egentligen. De sitter ju där!

Thomas Cedergren
 

Smartswede

New member
Ett enkelt sysselsättning hemma från egna datorn / jobbets som alla kan göra.

Regga er på Sporthoj.com och börja debattera med dem :cool:

Bara denna tråden på SH har nära 40.000 läsningar och snart 600 inlägg.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=205737&page=15

Handlar om onsdagens Uppdrag Granskning om vansinneskörningar http://svtplay.se/v/1567225/uppdrag_granskning/infor_27_5__kapad_vag?sb,k103962,1,f,-1

Det finns gott om vettiga sporthojsåkare och även idioter på andra hojjar än sporthojar med. Inte att förglömma så vi inte begår samma generaliseringsfälla som de som arbetar mot motorcyklisterna gör.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
Det finns gott om vettiga sporthojsåkare och även idioter på andra hojjar än sporthojar med. Inte att förglömma så vi inte begår samma generaliseringsfälla som de som arbetar mot motorcyklisterna gör.


Tack. Jag tror det är viktigt att vi är överens att det är ganska få "motorcyklister" vartav flest sannolikt kör sporthoj, som skaper problem.

Viktigt att komma ihåg att majoriteten absolut betér sig ordentligt.

Själv har jag bytt min R6 sporthoj till en 1000cc sporthoj - och den absolut att köra på landsväg inom befintliga skyltade hastighetsgränser - Att den sen är ett underbart idrottsredskap på bana är grädda på moset!
 

Maru

New member
Ett enkelt sysselsättning hemma från egna datorn / jobbets som alla kan göra.

Regga er på Sporthoj.com och börja debattera med dem :cool:

Bara denna tråden på SH har nära 40.000 läsningar och snart 600 inlägg.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=205737&page=15

Handlar om onsdagens Uppdrag Granskning om vansinneskörningar http://svtplay.se/v/1567225/uppdrag_granskning/infor_27_5__kapad_vag?sb,k103962,1,f,-1

Det finns gott om vettiga sporthojsåkare och även idioter på andra hojjar än sporthojar med. Inte att förglömma så vi inte begår samma generaliseringsfälla som de som arbetar mot motorcyklisterna gör.

Lite oroväckande dock att så många inlägg faktiskt tycker det är okej att "bomba" bogan och bulten.....:confused:

Jag har dragit parallellen i tidigare frågor. Pappan som går på fotboll med sonen för att njuta av sporten får se det på TV istället då ett gäng bråkstakar lyckas göra att deras lag får spela inför tomma läktare.
 

SuperRetard

New member
Själv har jag bytt min R6 sporthoj till en 1000cc sporthoj - och den absolut att köra på landsväg inom befintliga skyltade hastighetsgränser - Att den sen är ett underbart idrottsredskap på bana är grädda på moset!

???

Om det är gränsen för vansinneskörning, att hålla sig inom skyltad hastighet.

Då är jag skyldig. Flera ggr i veckan tom.

Jag är skyldig när jag åker på den pyttelilla sporthojen, jag är skyldig när jag åker superduke, och HELL JA, jag är skyldig när jag kör vår GRYMT snabba Peugeot 107 med nästan 75 modiga hästar :eek:!


90 på 70-väg är inte vansinne.. Det är betydligt säkrare än dementa Tant Agda i lagliga 65.


Ska det nu diskuteras "bombrepor" och vilken skada de gör, så håll diskussionen på en ärlig nivå.

Jag fleskar också ur ibland. Ytterst sällan för jag tycker helt ärligt att det är jävligt trist att gasa, det är mer som ett nödvändigt ont för att få svänga. Men jag anpassar aldrig farten efter nån gul skylt, jag anpassar farten efter min förmåga, underlag, sikt och dagsform. Jag har aldrig kraschat (på gata), jag har aldrig åkt dit, jag har nog inte retat upp nån boende längs nån väg de senaste 8 åren iaf och jag stannar hellre och släpper fram bilarna så att jag får "fritt spår" inför ett roligt vägparti än drar om dem på slangen i 140.

Olagligt? Bergis!
Kul? Helt galet!
Farligt? Inte nämnvärt givet att man är lugn nog att hålla igen om man har en dålig dag.
Irriterande? Förmodligen för vissa, men generellt - Nej..


Det största problemet är inte att folk kör fort i sak. Utan att många kör långt över sin förmåga, och framförallt att så många moppefukkon gillar att leka awtlåå och slanga förbi kameror, tokvarva utanför nåns tomt och göra bort sig med vilje helt enkelt. Skulle alla som åker sporthoj bara slå av när de åker genom byar, förbi stall osv så skulle läget se helt annorlunda ut.
 

Maciej

New member
folk som kör för fort finns inte bara i Sthlm och på Bogesundsvägen och Bulten. Det finns överallt i Sverige det märks dock mer här eftersom det finns så många hojåkare samlade på så litet utrymme och inom närområdet från city finns det inte så många "kul" vägar.

Körningen på dessa vägar är inget nytt, tog bilkort -94 och då var Bogesundsvägen en självklar väg där man testade vad bilen gick för, även då och långt tidigare var det massa hojjar och bilar ute och körde på dessa vägar. Skillnaden är väl kanske också att fler bor fast i närheten av vägen.

Tyvärr skrivs det en massa i tidningar om detta. Är inte allt för sällan som bilar går av på dessa vägar men det nämns inte ens i tidningarna.

Hur många kör inte bil rattfulla, drogpåverkade och liknande, varför läggs det inte lika mycket resurser på att jaga dem som motorcyklisterna?
 

Avarage

New member
folk som kör för fort finns inte bara i Sthlm och på Bogesundsvägen och Bulten. Det finns överallt i Sverige det märks dock mer här eftersom det finns så många hojåkare samlade på så litet utrymme och inom närområdet från city finns det inte så många "kul" vägar.

Körningen på dessa vägar är inget nytt, tog bilkort -94 och då var Bogesundsvägen en självklar väg där man testade vad bilen gick för, även då och långt tidigare var det massa hojjar och bilar ute och körde på dessa vägar. Skillnaden är väl kanske också att fler bor fast i närheten av vägen.

Ligger nog mycket i det du skriver här!

Hur många kör inte bil rattfulla, drogpåverkade och liknande, varför läggs det inte lika mycket resurser på att jaga dem som motorcyklisterna?

Sällan denna formen av retorik fungerar. Gäller nog att "städa upp framför egen dörr" innan man kan hänvisa kritiska människor till/mot andra som beter sig illa!

Mvh!
// Niklas
 

swischmc

New member
Ett enkelt sysselsättning hemma från egna datorn / jobbets som alla kan göra.

Regga er på Sporthoj.com och börja debattera med dem :cool:
...

Det står på Sporthoj.com att man bara får vara med om man är sporthojs-åkare. Själv kör jag nyttofordon, där man sitter istf ligger på hojen...

Har varit en del på sidan ändå och läst inläggen. Verkar vara lite åt det barnsliga hållet, hög fart, snusk och viss förnedring. Känner mig inte alls hemma där. :(
 

Maciej

New member
Sällan denna formen av retorik fungerar. Gäller nog att "städa upp framför egen dörr" innan man kan hänvisa kritiska människor till/mot andra som beter sig illa!

Mvh!
// Niklas
Håller med, var mest en undran varför det är så. Varför finns det tid för 5-6 poliser att gå runt vid McDonalds och kontrollera miniblinkers men inte att kontrollera rattfylla?

Jag har t ex frågat varför de aldrig kan kolla övergångsstället vid roslagstull där man håller på och bli påkörd varje gång man ska över av folk som kör mot rött, svaret är att de inte har tid. Har aldrig sett dem där och ändå går jag förbi där dagligen men att stå vid Donken och kolla storleken på regskyltar eller plocka bilar i bussfilen ca 300 meter från ovan nämnda övergångsställe en till två gånger i månaden har man tid med.
 

waxmaster

New member
Det finns inga bortförklaringar att köra fortare än vad vägen är skyltad till, står det tex. 90 är det 90 som gäller även om det inte finns någon fartkamera eller någon polis som utför hastighetsövervakning.
 

SuperRetard

New member
Det finns inga bortförklaringar att köra fortare än vad vägen är skyltad till, står det tex. 90 är det 90 som gäller även om det inte finns någon fartkamera eller någon polis som utför hastighetsövervakning.

Bror duktig..


Jag fick en gång en härlig kommentar från en polis.

"Lagen är till för de som inte kan tänka själva"

Vad han menade var att lagen är tillämpad för lägsta möjliga nivå. Det är för de flesta en självklarhet att man inte tar något som tillhör någon annan, men då alla inte fattar det måste det skrivas en lag.

Det är för de flesta även en självklarhet att inte köra över ens egen förmåga, och därtill en viss marginal. Då alla inte kan avgöra det krävs hastighetsbegränsning.

Jag ser skyltningen som absurd i många lägen. Senast i helgen åkte jag på en 70-väg (i 70) där det kom en kurva med all världens varningar för skarp kurva etc. Kurvan var öppen med fri sikt och det kom inga möten (högerkurva så hela mötande körfältet var "fritt för marginal". Nu hade jag en särskild anledning till att köra om övriga hojar, men kontentan är att jag tog kurvan mkt (ganska mkt mkt) snabbare än lagligt.. Och ärligt talat hade jag kunnat lägga på 30% till (kraft, inte km/h) utan att det varit på nån gräns öht.

Fart är som pengar... Att något kostar mkt betyder inte att det är dyrt!
 

P-O Noren

New member
Farten är avgörande i de situationer som kan ge olyckor. All forskning pekar mot att även en måttlig höjning över trafikrytmen ger högre sannolikhet för olyckor. Så myten om att man skulle vara säkrare förare i högre fart kan vi slänga i soptunnan som i "plus".

Har ett minne av att man i undersökningar av attityder finner att 85% av alla unga män anser att dom kör betydligt bättre och skickligare än medelföraren ( 50%).Dels är det matematiskt omöjligt sedan så säger statistiken nåt annat...

Jag kör själv rätt fort emellanåt, men det är inget jag anser är bra eller positivt. Bara kul inget annat.
Det som händer på bogesundsvägen är en polisiär fråga, inget annat.
 

SuperRetard

New member
Det står på Sporthoj.com att man bara får vara med om man är sporthojs-åkare. Själv kör jag nyttofordon, där man sitter istf ligger på hojen...

Har varit en del på sidan ändå och läst inläggen. Verkar vara lite åt det barnsliga hållet, hög fart, snusk och viss förnedring. Känner mig inte alls hemma där. :(

Alla är välkomna på SH.com, men det ÄR ett forum för de som gillar aktiv körning. Åker man cb750 går det att åka ifrån de flesta sporthojar om rätt person sitter i sadeln, så hojvalet är det inte.

Är fokus däremot att åka på 3 veckors-resa till Anderna med hoj, så är det fel forum kanske.

Gällande attityderna så är det enormt högt i tak. De flesta har hängt med forumet länge, många sedan många år. Det finns en attityd om att "brassahelvett" och lägga "bombrepor" som till viss del lever, men det är mer jargong än verklighet.
 

SuperRetard

New member
Farten är avgörande i de situationer som kan ge olyckor. All forskning pekar mot att även en måttlig höjning över trafikrytmen ger högre sannolikhet för olyckor. Så myten om att man skulle vara säkrare förare i högre fart kan vi slänga i soptunnan som i "plus".

Har ett minne av att man i undersökningar av attityder finner att 85% av alla unga män anser att dom kör betydligt bättre och skickligare än medelföraren ( 50%).Dels är det matematiskt omöjligt sedan så säger statistiken nåt annat...

Jag kör själv rätt fort emellanåt, men det är inget jag anser är bra eller positivt. Bara kul inget annat.
Det som händer på bogesundsvägen är en polisiär fråga, inget annat.

Givetvis är högre fart = högre risk..

MEN, högre fart för dig kan fortfarande vara en lägre risk än lagligt för nån annan!

Angående attityder så finns det olika sätt att svara på frågan. Jag är nog inte ens "yngre man" längre. Men jag tror ändå att körskickligheten (bil) är högre hos den gruppen generellt än hos gemene 50-åring.

Den unga mannen är ständigt aktiv i sitt körande, analyserar och utvecklas kontinuerligt medan 50-åringen bara kör..

Däremot är svaret helt annorlunda om man frågar efter säkrast förare, men så är det inte formulerat.

För mig kan jag svara såhär.. Jag kör med all sannolikhet bättre än snittet av alla mc-ägare i sverige. Jag kör däremot garanterat MKT sämre än snittet av de som kör sporthoj eller annan aktiv hojtyp.

Däremot vet jag genom åtskilliga gruppåkningar att jag också kör betydligt långsammare än ovan, så på säkerhetsfrågan är det nog dött lopp.
 

Leif H..oj

New member
.......................
Den unga mannen är ständigt aktiv i sitt körande, analyserar och utvecklas kontinuerligt medan 50-åringen bara kör................

Stopp å belägg.... låt inte detta bli en besannad myt: Unga förare håller fortfarande på att lära sig analysera å bedöma risker å det tar väl några år. 50-åringen har lärt sig det under många år i trafiken och bör ha utvecklat detta bra med effekt att vara mindre benägen att bli inblandad i trafikolyckor.

Det är unga män som utsätter sig för större risker och är mer frekventa skaderapportörer hos försäkringsbolagen.
 

P-O Noren

New member
Givetvis är högre fart = högre risk..

MEN, högre fart för dig kan fortfarande vara en lägre risk än lagligt för nån annan!

För mig kan jag svara såhär.. Jag kör med all sannolikhet bättre än snittet av alla mc-ägare i sverige. Jag kör däremot garanterat MKT sämre än snittet av de som kör sporthoj eller annan aktiv hojtyp.
Jag kan inte avgöra om jag kör bättre än genomsnittet, men det är som sagt irrelevant eftersom sådana påståenden säger mer om ens egen upplevda självbild än faktiska omständigheter.

Men du motsäger dig själv. Jag säger att vi kan lugnt och tvärsäkert säga att högre fart i alla lägen ger högre risk. All forskning och vetenskap stödjer det. Ditt resonemang om olika fart för olika förare blir bara löjligt, jag kan bara kontrollera ett fordon. Det jag sitter på. Om jag ökar farten på mitt eget fordon så ökar jag riskerna.

Livet är inte ett nollsummespel där alla skall utgöra en viss fara i trafiken, där en rutinerad förare som kör bättre än en annan har rätt att byta in denna rutin mot högre fart, för att utgöra en lika stor risk.

Att köra med mycket hög hastighet utan orsak, exempelvis brådskande blodtransport i sidoväskan, är inget annat än en självisk, omogen handling som man utför för att det är kul och tillfredsställer ens ego.

Jag kör som sagt fort emellanåt, men det är inget jag är stolt över eller gör omskrivningar för.
 

P-O Noren

New member
"Det är ju inte farten som dödar.
Det är dom plötsliga stoppen."

Det ligger väl nåt i det ordspråket ?
Personligen tycker jag inte det. Om man antar att det plötsliga stoppet är själva kollisionen så är den ju då ett faktum.

Du kan påverka riskerna, där är farten mycket viktigt, men när väl kollisionen är ett faktum är det skyddsutrustningen som påverkar (marginellt dock, då krockvåldet oftast är dödande oavsett).

Ytterligare bara en omskrivning med ett ordspråk för att slippa inse att farten har betydelse. Människan har en underbar förmåga att bära mentala skygglappar.
 

roffe_s

Active member
Det blir lätt så att diskussionen rörs ihop och spårar ut på grund av alla exempel och jämförelser med Agdor, fyllekörningar, miniblinkers, cyklande barn och annat i sak ovidkommande.

Grundtesen är att vi i samhället har lagar, regler och förordningar som vi gemensamt statuerar för att som medborgare leva och verka med en rimlig risk för hälsa och egendom.

Kör Du full - är det straffbart. Har Du miniblinkers - räkna med att betala. Och kör Du för fort och åker dit - får Du stå Ditt kast.

Kan Du leva med detta - så har jag inga problem med det. Har Du problem med något av ovanstående - får Du jobba ideellt eller professionellt för att få till stånd en ändring.

Jag tycker i alla fall att det är rätt schyssta villkor att hålla sig till.

Men - det innebär att om Du väljer att hålla 90, 130 eller 170 km/h på en 70-väg och är så dum att Du filmar det och dessutom lägger ut det för allmänt beskådande, så kan samhället bedöma det som "vanvettskörning" oavsett vilka lama argument Du än påvisar för att Du minsann kör inom Din kapacitet. Och med all rätt dessutom (jämför SMC:s kurser där den omkörde avgör om det var en bra passering - inte den som kör om)!

Det samma gäller för bakhjulsåkande framför fartkameror som också bekräftar att fortåkande och omoget beteende är en realitet i dessa "kretsar".

Och jag tror faktiskt att det är den "sektism" som frodats kring dessa vägar som gör företeelsen så intressant för Uppdrag Granskning. För media måste bara en grupp där Idoler med eller utan fräna huvtröjor över skinnställen hållit hov på angränsande fik eller på SH inför sina beundrande hangarounds te sig oemotståndligt frestande att granska. Ha gärna sex-sekten, Livets Ord-debatten och församlingen i Knutby som gett många fina journalistpriser i åtanke när Du ser programmet i kväll...

Ett program med bara fortkörning som ämne skulle nog inte te sig lika säljande intressant, det kan vi nog vara överens om.

Mina 2p

...om det är gränsen för vansinneskörning, att hålla sig inom skyltad hastighet.

Då är jag skyldig. Flera ggr i veckan tom...

...90 på 70-väg är inte vansinne.. Det är betydligt säkrare än dementa Tant Agda i lagliga 65...

...Ska det nu diskuteras "bombrepor" och vilken skada de gör, så håll diskussionen på en ärlig nivå...

...tan att många kör långt över sin förmåga, och framförallt att så många moppefukkon gillar att leka awtlåå och slang förbi kameror, tokvarva utanför nåns tomt och göra bort sig med vilje helt enkelt. Skulle alla som åker sporthoj bara slå av när de åker genom byar, förbi stall osv så skulle läget se helt annorlunda ut.
 
Last edited:
Top