Hur stoppar vi dem???

Coppertail

New member
Skaffa en billig barnvagn, som sedan fylls med diverse blodigt slaktavfall. När du hör dåren komma, kör du sedan ut barnvagnen bakom en parkerad bil eller annat hinder som skymmer sikten. Det borde vara sista gången han kör för fort på det stället...:eek:

Törs man ens tänka på vad man kan bli dömd för då?
 

P-O Noren

New member
Det finns en gammal sanning om att det är enklare att förändra sitt eget beteende än andras.

Skulle det gå så fort i ett villaområde så kan man kontakta trafikenheten hos polisen. Dom brukar kunna vara flexibla var dom står och mäter. Jag tror dom har lagt upp ett spaningsregister nu på fordon så man kan tipsa om fordonet. Blir det tillräckligt med anmälningar så reagerar dom.

Spaningsregistret skall vara osagt, men jag har för mig om att polisen sökte tillstånd för detta hos datainspektionen...
 

Janne Yamaha

New member
Roligt att läsa

Det är roligt att läsa alla svar som kommer, har inte viljat gå in förrän nu och kommentera dem.
Slaktavfall... att inte den kommentaren gav mer respons än mitt första inlägg...
Farbror blå.. glöm det... de prioriterar annat än varannanvecka-syndare

Gjorde faktiskt en egen lösning

En dag med fint väder i veckan (det har det varit!). Förberedde min egen cykel. Hörde dem komma några kilometer bort, så jag körde igång min båge och körde iväg på gatan. Ställde mig några hundra meter längre ner och väntade, jodå, de kom. Följde efter dem både via syn och hörsel och hittade dem när de stannat för en pratstund. Körde intill och frågade helt enkelt..."Vem av er önskar inte att dö?" De blev tysta och tittade på mig som om jag var ett ufo. Då förklarade jag snabbt att så som de kör, så är det någon som vill dö för så mycket barn det är där de kör, så kommer någon att gå i vägen för dem. Då kommer de att väja och krocka och slå ihjäl sig. Inte vi, svarade de då. Nehe, sa jag, ska vi testa, när ni är beredda? Ingen utom en ville. Han kom sen på rakan i 70, när vi andra helt plötsligt bara sprang ut. SÅ jävla rädd som han blev, fastän han var beredd och så nära han var att lägga sin cykel, så fattade de andra direkt vad det handlade om. Då blir ju frågan: hur får vi ut budskapet och hur stoppar vi dem?
 
Tyvärr finns det en övertro på vad polisen har möjlighet att åstadkomma för att beivra trafikbrott i sådana här fall. Den kategori hojåkare som kör 100 på 30-vägar är samma kategori hojåkare som kör ifrån polisen hellre än att stanna.
 

P-O Noren

New member
Detta handlar väl inte bara om övertro eller misstro mot polisen. Vad vi än anser om deras handlande eller avsaknad av densamma så är det deras uppgift och ingen annans.

Vi kan bara påverka med att säga vad vi tycker när tillfälle ges.
Det är en farlig utveckling när privatpersoner skall döma och utdela straff enligt eget tycke och smak.
 

nicotin

New member
intressanta förslag hur man stoppar en hoj osv..har själv fått ducka för både fotbollar och krattor..

Men en gång fick jag helt och hållet nog, det var en gubbe som bodde längs en väg ute i skogen i princip..
Han ansåg att alla åkte konstant för fort förbi hans hus ( 70 sträcka )..
Och hur visste han då detta utan laser el annan utrustning som kan mäta hastighet..jo han sa att så mycket som dom varvar och lever om måste det ju gå minst 130..

Så jag testade en sväng att åka förbi honom som jag brukade göra, på 2:ans växel..i prick 70 som alltid förbi där...han uppskattade min hastighet från hans trädgård i minst 100..
hans granne som åkte bakom mig i bil såg att jag höll 70..

trådskaparen, hur vet du hur fort dom igentligen åker ?

Jag är dock en av dom som helt klart skulle hålla sig på en bana, vilket jag ofta gör så fort den finns bandagar ( vilket inte är ofta då dom går åt väldigt fort ) men jag ser dock till att hålla mig på 30,50 sträckor förbi hus och utfarter osv..
Det finns garanterat lika många som inte skulle ha bil som mc, så många gånger man fått väja för bilister som kör om en på 50 sträckor, skiter i rödljus,väjningsplikt osv..
Det är tur att man är fullt medveten om vad gubbar/gummor kan göra när dom läser morgontidningen,sminkar sig el byter kläder i sina bilar..under körning..:eek:
åja ett långt delvis OT inlägg..

God morgon...:D
 
Detta handlar väl inte bara om övertro eller misstro mot polisen. Vad vi än anser om deras handlande eller avsaknad av densamma så är det deras uppgift och ingen annans.

Vi kan bara påverka med att säga vad vi tycker när tillfälle ges.
Det är en farlig utveckling när privatpersoner skall döma och utdela straff enligt eget tycke och smak.
Jag uttryckte mig kanske oklart. Jag har ingen misstro mot polisen överhuvudtaget, men jag vidhåller med eftertryck att det finns en övertro på vad polisen har möjlighet att åstadkomma i fall som det beskrivna. Det handlar helt enkelt om att det, såvitt jag vet, inte existerar några fungerande och rimliga metoder för att stoppa en motorcyklist som inte har lust att stanna på polismans tecken. Detta är mindre samhällstillvända motorcyklister fullt på det klara med, och riskerar - åtminstone som de ser det själva - litet eller inget genom att helt enkelt köra ifrån polisen.

Visst är det polisens ansvar att upprätthålla ordning i trafiken, men man behöver vara realist också. För att beivra trafikförseelser krävs som regel att syndaren stoppas och identifieras. Att identifiera någon som inte stannar är omöjligt, och även att identifiera hojen kan vara svårt, om den - vilket blir vanligare och vanligare - saknar regskylt. Att köra utan skylt är i praktiken tämligen riskfritt, eftersom det a) går att köra ifrån den polis som vill beivra skyltlösheten och b) det hur som helst bara innebär ett inbetalningskort på 1500 kr. Böter - vare sig för fordonsbrister eller för trafikbrott - hindrar ingen från att fortsätta köra hoj med huvudet under armen. I praktiken gör inte en körkortsindragning det heller, vilket de flesta är medvetna om. Ergo; rättsväsendets möjligheter att beivra trafikbrott av grova vanesyndare är starkt begränsade.
 

P-O Noren

New member
Jag uttryckte mig kanske oklart. Jag har ingen misstro mot polisen ...... ...........ets möjligheter att beivra trafikbrott av grova vanesyndare är starkt begränsade.

Jag missförstog dig nog. Håller med i det mesta du säger, med sorg i hjärtat.

Det är synd att dom förstör så mycket av det som det tar lång tid att bygga upp; Förtroende och förståelse.
 

WillyW

New member
Jag bor i en by några kilometer från en samlingsplats för MC på onsdagar, kallad "flygrakan". Vi pratar en stor mängd MC (100 tals) onsdagar hela säsongen. Byn är idyllisk men på onsdagar är det, som en god vän på onsdags besök uttryckte det, lugnare att bo 10 meter från E6'an. Alla hojar som håller 50 kan man stå ut med, men 10-15% med dödslängtan förstör för alla. Ljudmässigt men också för här bor mycket barnfamiljer (som min).
Häromåret var det nån galning som slängt ut rullsten på vägen (inte i byn utan ute på 90 sträckan i en korsning) med förödande konsekvenser (flera ekipage störtade, men gudskelov ingen riktigt alvarligt skadad). Det är ännu värre än att köra 100 på 50.

Så om inget görs finns risken att folk tar lagen i egna händer, vilket är totalt förkastligt naturligtvis.
 

Maru

New member
Lyfter tråden igen då jag hittat intressant läsning på en annan tråd(läs: sporthoj.com) Kanske länken redan finns här....är för lat för att leta....:(

http://www.motorcyklisterna.org/upload/Infomaterial/MC_rapport.pdf

Som synes är ursprunget SMC......

Ajabaja bilförare, är ni verkligen bättre kålsupare?

Vad gör man med en bilist som passerar 50-område i 192..:eek:...?

Barn är mjuka....bilar är hårda...
 

P-O Noren

New member
Undersökningen visar att det finns en grupp motorcyklister som kör markant fortare än den grupp bilförare som kör för fort. Det är dessutom troligtvis i detta segmentet vi hittar de förare som förolyckas.

Skillnaden i 90-percentil är signifikant. Kan man på något sätt förstå vilka dessa förare är och påverka dessa så är mycket vunnet.
 

Ducatista

New member
Undersökningen visar att det finns en grupp motorcyklister som kör markant fortare än den grupp bilförare som kör för fort. Det är dessutom troligtvis i detta segmentet vi hittar de förare som förolyckas.

Skillnaden i 90-percentil är signifikant. Kan man på något sätt förstå vilka dessa förare är och påverka dessa så är mycket vunnet.

Av de sju mc-förare jag känt som omkommit har INGEN kört markant för fort (30 eller mer). Två har dessutom hållt under gällande hastighetsbegränsning.

Att dra liknelse mellan vilka som omkommer med en hastighetsövervakning är att vara lika vilse ute som de som vrider på statistiken.
Titta istället på djupanalyserna där uppgifter som hastighet, trafikmiljö mm finns i detalj.
 

P-O Noren

New member
Av de sju mc-förare jag känt som omkommit har INGEN kört markant för fort (30 eller mer). Två har dessutom hållt under gällande hastighetsbegränsning.

Att dra liknelse mellan vilka som omkommer med en hastighetsövervakning är att vara lika vilse ute som de som vrider på statistiken.
Titta istället på djupanalyserna där uppgifter som hastighet, trafikmiljö mm finns i detalj.
Jag har inte sagt att detta löses med hastighetsövervakning, med påverkan menar jag riktade informationsarbeten. Att koppla rapporten till hastighetsövervakning är något du själv får stå för.

Rapporten tar upp vägverkets publikation 2005:82, och påpekar att där ser man en koppling till hastigheter markant över skyltning och dödsolyckor.
Mina personliga erfarenheter med avseende olyckor är att många har varit kopplade till hög hastighet så där skiljer sig dina och mina erfarenheter. Men å andra sida så är ingen av våra personliga erfarenheter statistiskt säkerställda...
 
Last edited:

Henan

New member
Att prata med "äggskallarna" brukar hjäpa föga. Jag har gjort några försök men får oftast ogenomtänkta svar som: Den dagen när Gud delade ut hjärnor var vi ute och körde ikapp".

Jag tror att det är lättare att desarmera en atombomb än att ändra på andras attityder!
 

Marie

Banned
Att prata med "äggskallarna" brukar hjäpa föga. Jag har gjort några försök men får oftast ogenomtänkta svar som: Den dagen när Gud delade ut hjärnor var vi ute och körde ikapp".

Jag tror att det är lättare att desarmera en atombomb än att ändra på andras attityder!

Jag fortsätter att rekommendera hårfönen, men tillägger att man bör tala med grannarna så att ungarna inte är ute och leker om nån av äggskallarna skulle drumla in i nån trädgård....
 

Maru

New member
Undersökningen visar att det finns en grupp motorcyklister som kör markant fortare än den grupp bilförare som kör för fort. Det är dessutom troligtvis i detta segmentet vi hittar de förare som förolyckas.

Skillnaden i 90-percentil är signifikant. Kan man på något sätt förstå vilka dessa förare är och påverka dessa så är mycket vunnet.

Så vi ska skita helt i att det finns bilförare som svinar i trafiken...:confused:

I det specifika fallet så är uppenbarligen 5 bilförare i topp innan första motorcyklist. Jag hävdar inte att motorcyklisten är benådan därav men fattar inte att det är okej att bilisterna kör så in i bengen....

Är det bara hojåkare som kör för fort som är dumma i huvet?

Eller är det rent av okej att bilförare fläskar på så länge vi får bort fortåkande hojåkare och därmed kommer undan rampljuset.

Är inte riktigt med på resonemanget.....
 

nicotin

New member
idioter finns överallt...i förra veckan blev jag prejad 2 gånger av en nisse på motorvägen,,missade vajerräcket med en hårsmån..

Andra gången på väg hem blev man nästan överkörd av en gasglad gubbe som insåg att snart går filerna ihop och han skulle till varje pris komma förbi långtradaren, bara det att jag låg också i omkörning..var inte många centi från mitt bakdäck...:eek:

tur att man är van och håller ögonen öppna...:rolleyes:
 

P-O Noren

New member
Är det bara hojåkare som kör för fort som är dumma i huvet?

Eller är det rent av okej att bilförare fläskar på så länge vi får bort fortåkande hojåkare och därmed kommer undan rampljuset.

Är inte riktigt med på resonemanget.....

Undersökningen visar om du tittar på percentilen att gruppen förare som kör för fort finns i både bilkategorin och mc-kategorin. Däremot visar den att jämför man dessa två grupper så kör mc-gruppen i detta segment markant fortare än motssvarande grupp bilförare.
Vidare finns det en tidigare stark koppling till olyckor och fart för motorcyklister, enligt rapporten.

Mina slutsatser:
- Det vore bra att försöka förstå varför det är såhär.
- Man borde undvika att dra slutsatserna markerade på så kallade statiskiska "outlayers". (de som ligger klart utanför på skalan, grovt översatt)
- Detta har ingenting med intelligens att göra, alla vet farorna med att köra för fort. Det har med grupptryck normer och värderingar att göra.

På detta forum möts hojåkare, därför är det närmare till hands att vi diskuterar vad VI kan göra.
 

Sad Glad

New member
Det enda som man kan göra är väl att sätta upp farthinder på 30- och 50-sträckorna.

Man har försökt komma tillrätta med kriminalitet sen urminnes tider utan att lyckas, varför skulle man lyckas med att få folk att självmant hålla hastighetsgränserna?

Information och utbildning kan få ner hastighetsöverträdelserna men det görs ju redan och mycket bättre än så här blir det nog aldrig.
 
Top