Hur stoppar vi dem???

Maru

New member
Undersökningen visar om du tittar på percentilen att gruppen förare som kör för fort finns i både bilkategorin och mc-kategorin. Däremot visar den att jämför man dessa två grupper så kör mc-gruppen i detta segment markant fortare än motssvarande grupp bilförare.
Vidare finns det en tidigare stark koppling till olyckor och fart för motorcyklister, enligt rapporten.

Mina slutsatser:
- Det vore bra att försöka förstå varför det är såhär.
- Man borde undvika att dra slutsatserna markerade på så kallade statiskiska "outlayers". (de som ligger klart utanför på skalan, grovt översatt)
- Detta har ingenting med intelligens att göra, alla vet farorna med att köra för fort. Det har med grupptryck normer och värderingar att göra.

På detta forum möts hojåkare, därför är det närmare till hands att vi diskuterar vad VI kan göra.

Jag tittar på bilden nedan och är med på ditt resonemang.
Självklart är olyckorna för hojåkare fler, vi sitter ju oskyddade.

Varför det är så här? Ja du, jag har en förklaring men den är inte övertygande...tro mig. Det känns som att en "allmän" uppfattning(bland den gruppen du nämner) är att: det är för få bandagar på banor för långt bort som kostar för mycket...för att sammanfatta det. Det är därför man hellre kör av sig i allmän trafik.

Vet alla verkligen om farorna..?..till viss del skulle jag vilja säga. "Det händer aldrig mig"...men den dagen man ligger ute i spenaten tror jag man får sig en tankeställare..(eller om en nära vän omkommer, som det var i mitt fall)
Jag får en klump i halsen varje dag jag läser om nya olyckor.....:(

Ärligt talat, jag vet inte vad VI som mc-kollektiv kan göra. Det känns väldigt mycket dubbelmoral....
 

dalis

New member
Jag måste berätta en vad jag såg igår på Marieholmsleden i göteborg.
Klockan var ca: 17.30 alltså ganska mycket trafik även om den värsta rusningen lagt sig. Trafiken flöt i ca: 95-100km/h, då kommer en Kawasaki ZZR 1400 (Tror jag det kan ha varit en 1100) i 120-130 kryssande mellan bilarna en liten bit bakom hängde en mindre cykel kanske en 600 av något slag på så gott han kunde, det anmärkningsvärda var att det hela rörde sig om ÖVNINGSKÖRNING.
 
Top