Hur går jag ur SMC?

Skye

Kör Mycket!
Där ser man, är i valet och kvalet men vi får väl se.

Får man fråga varför? Då jag tycker medlemskapet är i stort sett gratis med rabatten på försäkringen.

Jag kan hålla med i PK frågan och Kenneth and the Knutters i varenda nummer av medlemstidningen MC-folket men tycker att SMC faktiskt börjar stärka sin roll och vara den organisation som faktiskt företräder oss i och med trafikverket och transportstyrelsens skandaler. Vem skulle annars föra upp de till ljuset?
Om en motorcykel kör i 7 km/h timman och krockar så är det ändå vårt fel för att ingen såg oss i napp och app-letandet. Till råga på allt har vi allihop ADHD.

Ett medlemskap kanske inte betyder mycket men jag betalar hellre 375 år om året till denna organisation än att av en medlemsavgift till ett LO-fack går 20%? till Socialdemokraternas kansli och löner till pyramidens topp. Att då se för några år sedan att konsumkassen fylldes med varor inklusive en Toblerone och det belastades skattebetalarna och ändå en ganska hög lön i och med fackavgifter.

Så jag har avsky mot folk som skor sig på andras bekostnad, då är utrycket "hen" nåt som försvinner ganska snart. En fluga som media i allmänhet dragit fram och hur sannings och källkritiska är dom i rapporterandet av mc-olyckor p.g.a att en buss, bil, lastbil eller annat fordon ignorerade väjningsplikten?

Om nu Maria, Petra eller Jesper läser detta. Jag vill ha den gamla bil-streamern att sätta i bakrutan på bilen.

Jag kör hellre motorcykel

Bättre reklam finns inte. Bara den är värd årsavgiften
 
Last edited:

OH-

Member
Eftersom tråden ändå wobblar så kan den väl komma helt vilse?

Nämnda dekal "Jag kör hellre motorcykel" är skum! Om det nu är snödrev och jag sitter i bilen så vore det ju ren lögn att påstå att jag hellre skulle köra MC (jo, jag vet att andra har sådana böjelser).
Om jag sitter ensam i bilen på väg nånstans när alla förutsättningar finns att vara på MC istället så säger den att jag är sinnesförvirrad.
Om jag tar bilen av slentrian och har en stackars understimulerad hoj i garaget som får komma ut i dagsljuset 100 mil om året så kan den ju tjäna som påminnelse att tänka över prioriteringarna men är fortfarande inte nåt starkt uttalande.

Nej, gör en ny, ganska liten, dekal som passar på hojen med texten "Jag kör motorcykel" :tummenupp
 

Bansaie

New member
Varför inte ändra dekalen till "Jag kör helst motorcykel"
Det kan ju nästan alltid passa även när måste ta bilen av vilken anledning som helst.
 

Skye

Kör Mycket!
Nu var ju det dekalen från förr som åsyftades för att ni läsare skulle förstå vilken dekal jag menade. Att den kanske borde moderniseras till dagens språkbruk är ju en tanke...

Hen kör helst Mc för att komma on topic igen. Gud förbjude.

Livet är motorcykel eller varför inte skapa en slogan tävling inför säsongen 2014.

Jag kör hellre motorcykel härleder ju till att idag tvingas jag att åka bil. Därför sitter den på bilen och inte på motorcykeln.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Nä, nä, nä, .... Slutligen kommer Galne dansken med en slö brödkniv och avlägsnar alla eventuella tatueringar med MC-anknytning från din kropp.

Allvarligt talat, skit i att betala så är du inte med.

Oj fan!!
Nähä - jag är mera till den danska modell, vart man resonerar lite över ett wienerbröd..
Nu har jag kollat runt lite efter det nysvenska ord som omtalas, och jag hittar inte vart det är.. Så hjälp mig gärna där - är faktisk nyfiken..
Jag trodde vi håller på med hojer, MC åkning och sånt - det är iallafall det som passerar mitt skrivbord i stort..

Att lämna SMC är inte mera komplicerad än inte betala årets avi - Men, väljer man lämna för man är missnöjd - hör jag/vi gärna om anledningen - annars har vi inte en jordisk chans att ändra, förbättra och så..
 

Martin Eves

New member
Jag konstaterar att jag är i samma tankebanor men knappt 400 kronor så betalade jag igen, kanske inte ett av livets viktigaste frågor.
Betalade nog mest för att jag tyckte att arbetet med säkerheten på våra vägar verkar nått fram. Man får faktiskt folket som är läsvärd.

Rabatterna (Fb) ger mig inget bättre än vad jag hittar själv och resorna hmmm vet inte om jag åker på någon mer resa smc resa.
 
Last edited:

Marie

Banned
Rabatterna (Fb) ger mig inget bättre än vad jag hittar själv och resorna hmmm vet inte om jag åker på någon mer resa smc resa.


Det var ju inte SMCs reseverksamhet som jag tänkte på när jag skrev det jag skrev, för den ser jag ingenting alls positivt i.

Jag förstår faktiskt inte vad det är för hönshjärnor som inte klarar av att lägga upp en resa själva, utan betalar en förbannad massa pengar för att SMC skall kunna driva sitt fullständigt onödiga resebolag med lagstadgade resegarantier och annan skit som bara kostar pengar.

Det jag syftade på är de rabatter som man förhandlat fram med diverse färjerederier. De är idag enda skälet för mig att förbli medlem i SMC.
 

Martin Eves

New member
Det var ju inte SMCs reseverksamhet som jag tänkte på när jag skrev det jag skrev, för den ser jag ingenting alls positivt i.

Jag förstår faktiskt inte vad det är för hönshjärnor som inte klarar av att lägga upp en resa själva, utan betalar en förbannad massa pengar för att SMC skall kunna driva sitt fullständigt onödiga resebolag med lagstadgade resegarantier och annan skit som bara kostar pengar.

Det jag syftade på är de rabatter som man förhandlat fram med diverse färjerederier. De är idag enda skälet för mig att förbli medlem i SMC.

Är du alltid så PK :D
Själv använde jag min hjärna till att betala 5000kr för att åka en 150 mils kortegeresa i SMC regi och vann dessutom ett hederspris som jag fortfarande väntar på.
Det var nog sista gången det skedde och jag har redan i år bokat andra resor utanför SMC kollektivet, men det är en annan historia.
Alla gillar olika saker som tex årets SMC are 2005.

Det jag menade var nog att jag är medlem för en liten kostnad för att ändå bidra till det utmärkta jobb dom gjort angående trafiksäkerheten och även utbildningar.
Mina motiv är således rent politiska att vara medlem, hoj kör jag oavsett.
 

Avarage

New member
Jag förstår faktiskt inte vad det är för hönshjärnor som inte klarar av att lägga upp en resa själva,

Ödmjukhet är inte din starka sida! Men vi är alla olika, som tur är!

Det jag syftade på är de rabatter som man förhandlat fram med diverse färjerederier. De är idag enda skälet för mig att förbli medlem i SMC.

Skriver du väl medveten om att din medlemsavgift används till en himla massa annat som vi andra tycker är bra!
 

VonArnim

New member
För tydlighetens skull kan det vara värt att förtydliga att henär ett könsneutralt pronomen och har således inget att göra med HBTQ-rörelsen, feminism eller dylikt som vissa är så fruktansvärt rädda för. Är man rädd för hen bör man vara minst lika rädd för den och det som också är könsneutrala pronomen.
 
För tydlighetens skull kan det vara värt att förtydliga att henär ett könsneutralt pronomen och har således inget att göra med HBTQ-rörelsen, feminism eller dylikt som vissa är så fruktansvärt rädda för. Är man rädd för hen bör man vara minst lika rädd för den och det som också är könsneutrala pronomen.

Med den skillnaden att hen är något nyare och har skapat en del debatt om hurvida den är nödvändig...
 

Marie

Banned
För tydlighetens skull kan det vara värt att förtydliga att henär ett könsneutralt pronomen och har således inget att göra med HBTQ-rörelsen, feminism eller dylikt som vissa är så fruktansvärt rädda för. Är man rädd för hen bör man vara minst lika rädd för den och det som också är könsneutrala pronomen.

RÄDD för det är jag inte, men jag kan inte för mitt liv se något behov av idiotordet.

Det ligger tyvärr kanske i linje med svenska språkets utvecklig i allt mera utslätad och ologisk riktning. Idag har svenskan fyra genus. Maskulinum (han), femininum (hon), neutrum (det) och reale (den), där neutrum är det äldsta könsneutrala genuset. Senare förlorade i princip alla substantiv som inte var direkt var människor (och i viss omfattning även djur) sin könsbestämning och bildade det den gången nya genuset reale (den). En naturlg följd av ordet "hen" bör ju bli att det uppstår ett femte genus i språket, vad nu detta skall heta? :confused:
Som om inte svenskan redan vore tillräckligt svår med sina fyra genus. Engelskan och tyskan klarar sig utmärkt med bara tre...

I somliga dialekter lever substantiv, som i riksvenska är reale, fortfarande kvar som femininum eller maskulinum t.ex. Savet(sågen) hon é slöer.
 

Diversion

New member
För tydlighetens skull kan det vara värt att förtydliga att henär ett könsneutralt pronomen och har således inget att göra med HBTQ-rörelsen, feminism eller dylikt som vissa är så fruktansvärt rädda för. Är man rädd för hen bör man vara minst lika rädd för den och det som också är könsneutrala pronomen.

Det där är bara sant på papperet. Jag vet många feminister som använder ditt argument men ändå nyttjar hen trots att könet är känt och för att understryka hur patriarkala strukturer "som inte finns i Sverige idag" skall bekämpas. Ordet må ha det ursprung som du säger men idag har det kapats av radikalfeminister som använder det i politiskt syfte och det är därmed ett politiskt laddat ord.

Jag är för lika rättigheter och lika skyldigheter men radikalfeministerna är de som har makten och är de som syns i debatten. Ofta är det journalister och kulturpersonligheter men de har också kommit in i maktens korridorer som politiker med sin sjuka ideologi. Genusvetenskap är nämligen postmarxism förklädd till vetenskap för att skänka legitimitet.

Public Service är ett väldigt starkt fäste. Bara att lyssna på kulturradion, låter som ett årsmöte för Ku Klux Klan med svarta utbytt mot män. Hur skall man förklara män som Kakan som får toppjobb efter toppjobb trots groda efter groda? Hon har bl.a. jämfört män med utvecklingsstörda barn. Hur skall man tolka Maria Sveland som var med i en skattefinansierad utredning som ville kriminalisera kritik av feminism? Samma Sveland var själv med och mobbade ut en motdebattör med hjälp av de "patriarkala" härskartekniker hon fördömer?

Hur skall man förklara att vansinnet flyttat in på våra lärosäten? En högskola har en rektor som innan hon fick tjänsten skrev en avhandling om hur fysikundervisningen inte var förenlig med jämställdhetsmålen på grund av dess krav på fakta och därmed borde reformeras till att innehålla mindre fysik(den rektorn är numera chef på den högskola där den nya polisutbildningen skall äga rum).

Hur förklarar man att det årligen ges anslag till forskning som har som enda syfte att komma fram till slutsatser som demoniserar och problematiserar män och vars slutsatser inte skulle hålla inom andra discipliner men som sväljs med hull och hår av identitetspolitikens anhängare för att senare basunas ut i media som obestridlig sanning?

Ämnet är enormt och skulle kräva ett liv av forskning. Den korta versionen. Använder man ordet hen samt sysslar med genusrelaterade projekt stöder man en hatisk och inhuman ideologi som inte gör ett dyft för att förbättra relationen mellan könen och en sådan organisation kan jag inte stödja. I SMC:s fall tror jag det beror på okunskap och inte illvilja. Man har bara hört de vackra orden och aldrig satt sig ned och funderat över om det stämmer, än mindre har man sett vad som döljer sig bakom masken.
 

Diversion

New member
Hey, Diversion - har inte du gått ur ännu...? :wink:


Skojar!



...språkhårklyverier däremot, det är något som kan få den bäste att dra.






Hampe

Ifjol betalade jag trots allt in avgiften för att jag ansåg SMC:s jobb som viktigt. I år har jag inte gjort det, dock anser jag fortfarande att de utför ett viktigt jobb. Jag trodde att det någonstans i samhället skulle finnas en zon fredad från identitetspolitik men jag borde ha vetat bättre. Nåja vi får se hur jag gör i år. Det är som sagt inte själva ordet även om jag tycker det är löjligt utan den politiska ideologi som det representerar som jag vänder mig emot.
 

VonArnim

New member
Ifjol betalade jag trots allt in avgiften för att jag ansåg SMC:s jobb som viktigt. I år har jag inte gjort det, dock anser jag fortfarande att de utför ett viktigt jobb. Jag trodde att det någonstans i samhället skulle finnas en zon fredad från identitetspolitik men jag borde ha vetat bättre. Nåja vi får se hur jag gör i år. Det är som sagt inte själva ordet även om jag tycker det är löjligt utan den politiska ideologi som det representerar som jag vänder mig emot.

Är det bara i detta fallet du gör det så svårt för dig? Det är ett ord som du själv har valt att koppla till en politisk ideologi. Jag har kopplat det till grammatiken och reagerar inte mer på det än på något annat ord. Däremot kan jag hålla med dig att ordet är konstruerat med andra ord inte ett ord vi funnit en naturligt behov av.
 
Top