Hur går jag ur SMC?

OH-

Member
Nä, nä, nä, det här är ju en MC-sammanslutning. Först måste du kräla i stoftet och be att få gå ur. Sen ska du lova att aldrig avslöja våra hemligheter, lämna tillbaka alla klisterlappar, SMC-märkta buffar, pins osv osv. Slutligen kommer Galne dansken med en slö brödkniv och avlägsnar alla eventuella tatueringar med MC-anknytning från din kropp.

Allvarligt talat, skit i att betala så är du inte med.
 

Ove 60+

Active member
:wink: Innan vi gick med i EU skulle jag sagt "Vi lever ju i ett fritt land", men det gör vi ju inte längre. Visst kan du bara låta bli att betala, men personligen skulle jag göra så att jag slog en signal för att bli struken men en motivering varför.
 

Hampe

Skriver massor!
...å Gud nåde dig om du smyger runt med ett Medical Card instoppat i hjälmfodret någonstans utan att vara medlem! :slagen:

Nä, men ärligt: Passar du på på att lämna skeppet nu när det är Hoj-X och allt? När hela styrelsen och kansliet sammanträder :very_drunk: och inte kan värva tillbaka dig? Slugt!

Hampe
 

TMax500

Member
Får man lov att provocera min herre lite grand? *frågade han ödmjukt...*

Varför gå ur? SMC är de enda som, i organiserad form, försvarar våra intressen mot klåfingriga politiker och förbudsnissar.
Definitivt värt några hundralappar per år. Minst.

Så, än en gång. Varför gå ur?

*Du behöver inte svara, detta är inget förhör... Och du måste absolut inte motivera dig inför mig eller någon annan. Det är ett fritt land! (Nästan...) Men jag vidhåller vad jag skrev i stycket ovan.*
 
Last edited:

Diversion

New member
Får man lov att provocera min herre lite grand? *frågade han ödmjukt...*

Varför gå ur? SMC är de enda, som i organiserad form, försvarar våra intressen mot klåfingriga politiker och förbudsnissar.
Definitivt värt några hundralappar per år. Minst.

Så, än en gång. Varför gå ur?

*Du behöver inte svara, detta är inget förhör... Och du måste absolut inte motivera dig inför mig eller någon annan. Det är ett fritt land! (Nästan...) Men jag vidhåller vad jag skrev i stycket ovan.*

Jag tycker att SMC på det hela taget gör ett bra jobb. Jag har dock märkt att man börjat använda "hen". En småsak tycker många men så är det inte för mig.

Under några år har jag följt med lite i genusdebatten. Det står klart att den svenska statsfeminismen med sin misandri vinner allt mer mark. Dagligen hamrar SR in budskapet för att inte tala om vissa skribenter på AB och ett stort antal semikändisbloggar samt "forskare" med tveksamma meriter på universitetens genusinstitutioner.

Genusmodellen är inte en vetenskap utan en politisk ideologi förklädd som vetenskap för att skänka legitimitet. Börjar man läsa så ser man att mycket är hämtat från marxismen.

Att använda "hen" i officiella sammanhang är i mina ögon ett politiskt ställningstagande och jag kan inte stödja den ideologin. Fjantigt tycker säker många men så är det.
 

gundj

New member
Jag tycker att SMC på det hela taget gör ett bra jobb. Jag har dock märkt att man börjat använda "hen". En småsak tycker många men så är det inte för mig.

Under några år har jag följt med lite i genusdebatten. Det står klart att den svenska statsfeminismen med sin misandri vinner allt mer mark. Dagligen hamrar SR in budskapet för att inte tala om vissa skribenter på AB och ett stort antal semikändisbloggar samt "forskare" med tveksamma meriter på universitetens genusinstitutioner.

Genusmodellen är inte en vetenskap utan en politisk ideologi förklädd som vetenskap för att skänka legitimitet. Börjar man läsa så ser man att mycket är hämtat från marxismen.

Att använda "hen" i officiella sammanhang är i mina ögon ett politiskt ställningstagande och jag kan inte stödja den ideologin. Fjantigt tycker säker många men så är det.

Jag håller i o f s med dig i den frågan, men inte är det en dealbreaker för mig att ge SMC mina pengar.
Hela samhället anstränger sig för att vara antingen politiskt korrekta eller kränkta. Och så är vi 3 stycken som inte är något av det.
 

Ove 60+

Active member
Jag tycker att SMC på det hela taget gör ett bra jobb. Jag har dock märkt att man börjat använda "hen". En småsak tycker många men så är det inte för mig.

:p Håller med om att hen är ett ogräs bland en del andra som borde resas bort. Det är på svenska ett bryne och om man vill stila och vara lite engelsktalande så betyder det höna. Vem fan vill bli beskylld för att vara en höna? Men de som använder ordet kanske är just höns, kanske en kupp av de lede FI?

Ett annat ogräsord som varit borta länge är att tilltala en person ni. Jag har sen 1967 varit väldigt nöjd med att kallas du i alla sammanhang, men för några år sen var det en glop på en restaurang som beskyllde mig för att vara en NI! Jag tittade mig omkring, jag var ensam, men jag kom mig inte för att rätta honom p.g.a. förvåning. Sen har jag märkt att det blivit mera utbrett, men nu säger jag ifrån att jag är ingen pluralfigur även om jag kan känna mig splittrad ibland. Är det en telefonförsäljare kan jag bli riktigt ohövlig när dom ringer bara för att okväda med att kalla mig NI.

Skit samma, vi får väl kämpa med våra demoner, men att lämna SMC är att ta i - tycker jag... :wink:
 

TMax500

Member
....Jag har dock märkt att man börjat använda "hen". En småsak tycker många men så är det inte för mig. [klippt lite] ...Genusmodellen är inte en vetenskap utan en politisk ideologi förklädd som vetenskap för att skänka legitimitet. Börjar man läsa så ser man att mycket är hämtat från marxismen.... [klippt lite] Att använda "hen" i officiella sammanhang är i mina ögon ett politiskt ställningstagande och jag kan inte stödja den ideologin.
Genus = marxism... Någon på SMC har använt "hen"... Och därför funderar du på att lämna SMC??
Fjantigt tycker säker många men så är det.
Men allvarligt... Lämna en mc-organisation för att någon har använt ordet "hen"?
Har aldrig hört något liknande. Kan man ens tänka så? Eller har något kapat ditt konto och skriver konstigheter i ditt namn?

Om någon nu använder det i och för sig småtrista uttrycket "hen" så betyder det inte nödvändigtvis att personen, eller organisationen, står för marxism, kommunism eller andra (i mina ögon) tveksamma ideologier. Det kan vara så att man vill vara politiskt korrekt (ett uttryck för feminism?) eller att man tycker att det är ett bra uttryck. Tydligen skall finskan ha ett likande ord för person, som är könsneutralt.

Sen kan man tycka att det är fånigt om man vill. Vi är ju däggdjur, honor och hanar, och det räcker t ex rätt bra för min del. Jag har inget omedelbart behov av att använda ett uttryck till.

EDIT: En och annan har man ju träffat på - kvinnliga män eller manhaftiga kvinnor - som skulle kunna kvala in för ett "hen". ;)
Men det är väl i så fall mest för att vara elak...
 

Diversion

New member
Det är inte enskilda medlemmar utan i officiella sammanhang vilket man väl får kalla kolumner och liknande. Nu är det inte ordet i sig även om det i mina öron låter töntigt utan vad ordet representerar.

Genus står för den svenska feminismen (vilken lånat sin retorik och även idéer från marxismen, de är inte marxister i ordets egentliga mening). Det är den svenska feminismen jag tar avstånd ifrån.
 
Last edited:

Bansaie

New member
Inte heller en supporter av att använda "bryne" som beteckning på en person men med tanke på att det just nu är så mycket på G som hotar en av de saker jag älskar att ägna mig åt tycker jag att det är viktigt att inte sila mygg och svälja kameler.
Det enda som står mellan oss och klåfingriga politiker och byråkrater är ett starkt SMC som kan göra sig hörd. Därför väljer jag helheten och att se mellan fingrarna när det kommer tills mindre viktiga saker även om de kan reta mig.
 

Diversion

New member
Vill klargöra att jag inte är motståndare till jämställdhet, tvärtom. Det är lätt att tro att feminism (den svenska modellen) står för detta och det är också vad de säger, men tittar man på det närmare så stämmer det inte alls.

Om det bara hade rört sig om enstaka fall som regeringen inte lyssnat på hade det väl varit sak samma men tyvärr är det dessa som ministrar och andra okritiskt lyssnar på. Miljöpartiet har ju t.ex. skrivit in det i sitt partiprogram och jag misstänker att V inte är långt bakom.
 

TMax500

Member
Jag kanske läser slarvigt, men jag hittar ingen om feminism i SMCs stadgar: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...organisationen Sveriges MotorCyklister[7].pdf
Släpp den här frågan, och häng kvar vetja! :) SMC behöver varenda krona och varenda medlem när det är dags för nästa armbrytning med Tingvall & co!

EDIT: Nej, jag är vare sig feminist eller anti-feminist. Jag är ingen "-ist" alls! Däremot tror jag på allas lika rätt, antingen man är man eller kvinna.
 

JoHu

New member
Jag kanske läser slarvigt, men jag hittar ingen om feminism i SMCs stadgar: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...organisationen Sveriges MotorCyklister[7].pdf
Släpp den här frågan, och häng kvar vetja! :) SMC behöver varenda krona och varenda medlem när det är dags för nästa armbrytning med Tingvall & co!

EDIT: Nej, jag är vare sig feminist eller anti-feminist. Jag är ingen "-ist" alls! Däremot tror jag på allas lika rätt, antingen man är man eller kvinna.

Ja e motorcyklist.... inget annat!
 

roffe_s

Active member
...å Gud nåde dig om du smyger runt med ett Medical Card instoppat i hjälmfodret någonstans utan att vara medlem! :slagen:

Nä, men ärligt: Passar du på på att lämna skeppet nu när det är Hoj-X och allt? När hela styrelsen och kansliet sammanträder :very_drunk: och inte kan värva tillbaka dig? Slugt!

Hampe
Bah, har faktiskt lurkat runt denna tråd sedan första inlägget och tycker de flesta frågor som tagits upp fått bra svar:)

Ärligt talat, Diversion, så är vi 60 000 medlemmar med alla möjliga och omöjliga bakgrunder - det vi har som minsta gemensamma nämnare är att vi gillar mc, så pass mycket att vi vill gå samman får att slå vakt om, vårda och utveckla det intresset. Styrelsen är ideell, alla i distrikten är ideella och en hel del som skrivs och sägs i SMC:s namn kommer från ideella.

Det senaste året har vi haft en hel del heta arbetsområden, bl a:
- det politiska arbetet för Motorcyklistens villkor.
- säkerhet - räckesfrågan
- säkerhet - analys och strategifrågor baserad på statistik.
- säkerheten - friktion. Bistått medlem i process.
- våra villkor - UG, Vagnshärad etc
- producerat åtskilliga tusen kursplatser så att vi blir bättre förare
- etc...

I ljuset av ovanstående är måhända användande av "hen" en fråga av något mer ringa vikt? Av ren nyfikenhet kanske Du skulle kunna lägga in en länk till något officiellt dokument, jag kan inte komma ihåg något så här på rak arm?

Ett bra sätt att se var SMC står i olika frågor och hur vi arbetar är att läsa stadgar och policydokument, där hittar Du även jämställdhetsfrågan. Vad jag kan påminna mig finns inga Hen omnämnda?

Men trots det är jag rädd att Du i framtiden kan komma att finna andra inlägg eller texter där något opassligt kan framkomma. Just för att vi är en sån brokig samling människor som främst driver motorcykelfrågor.

Och räcker inte det, kan vi inte ha överseende med varandras olikheter och fokusera på det som förenar så är det bara att beklaga.

Mina 2p
 
Last edited:
Hen begreppet

På detta forum har jag då och då noterat att begreppet ”hen” har använts. Dock har det brukats i sammanhang som tyder på att skrivande hen har använt begreppet ”hen” för att på ett lyckat vis få en ironisk ”touch” på inlägget! Detta kan således orsaka ett leende på läsarens läppar vilket får ses om en positiv bonuseffekt vilket gynnar hens hälsa, (det är hälsosamt att vara glad) :eek:.

Som flera påpekar i sina inlägg ovan så finns det många bra skäl att stödja SMC. Tycker man inte att man vill göra det så kan man följa rådet att gå ur med hjälp av genvägen i tråden.

Och en sak till - Hen – begreppet som används i "seriöst" syfte är ett löjligt fenomen, kommer ej att motivera påståendet :D!

/Peter
 

VBK

New member
Bah, har faktiskt lurkat runt denna tråd sedan första inlägget och tycker de flesta frågor som tagits upp fått bra svar:)

Ärligt talat, Diversion, så är vi 60 000 medlemmar med alla möjliga och omöjliga bakgrunder - det vi har som minsta gemensamma nämnare är att vi gillar mc, så pass mycket att vi vill gå samman får att slå vakt om, vårda och utveckla det intresset. Styrelsen är ideell, alla i distrikten är ideella och en hel del som skrivs och sägs i SMC:s namn kommer från ideella.

Det senaste året har vi haft en hel del heta arbetsområden, bl a:
- det politiska arbetet för Motorcyklistens villkor.
- säkerhet - räckesfrågan
- säkerhet - analys och strategifrågor baserad på statistik.
- säkerheten - friktion. Bistått medlem i process.
- våra villkor - UG, Vagnshärad etc
- producerat åtskilliga tusen kursplatser så att vi blir bättre förare
- etc...

I ljuset av ovanstående är måhända användande av "hen" en fråga av något mer ringa vikt? Av ren nyfikenhet kanske Du skulle kunna lägga in en länk till något officiellt dokument, jag kan inte komma ihåg något så här på rak arm?

Ett bra sätt att se var SMC står i olika frågor och hur vi arbetar är att läsa stadgar och policydokument, där hittar Du även jämställdhetsfrågan. Vad jag kan påminna mig finns inga Hen omnämnda?

Men trots det är jag rädd att Du i framtiden kan komma att finna andra inlägg eller texter där något opassligt kan framkomma. Just för att vi är en sån brokig samling människor som främst driver motorcykelfrågor.

Och räcker inte det, kan vi inte ha överseende med varandras olikheter och fokusera på det som förenar så är det bara att beklaga.

Mina 2p

Det har vilsats runt en del, kanske inte inom organisationen men iaf i ut mot medlemmarna.

Men nu känns det som att man hittat in på rätt spår igen :)
 
Top