Hur få massmedia att bli seriösa?

Kapten Stofil

New member
Oavsett allt som sagts hit eller dit ovan, instämmer jag i att kvällstidningsjournalistik håller en väldigt låg nivå och är inriktad på sensationer. Dagspressen är bättre, även om den också är vinklad understundom. Det finns också andra sätt att vinkla än att skriva vinklat, nämligen att helt enkelt inte rapportera vissa nyheter, eller rapportera omotiverat mycket om andra nyheter.

Sedan är ju alla journalister beroende av sina källor, och att alltid lyckas vara helt opartisk och saklig i alla ögonblick tror jag ingen klarar, hur mycket de än försöker.

Kvällstidningar jämställer jag med oadresserad reklam i brevlådan, i bästa fall duger de att tända brasan med. Och debattprogram på TV tittar jag aldrig på eftersom de enbart tycks gå ut på att få deltagarna att skrika i munnen på varandra.

Ove 60+

Active member
Och debattprogram på TV tittar jag aldrig på eftersom de enbart tycks gå ut på att få deltagarna att skrika i munnen på varandra.

:( Instämmer helt! Finns ingen anledning att lyssna på en debatt där två eller flera debattdeltagare pratar i mun på varandra + att en programledare hela tiden avbryter om någon i panelen försöker säga något vettigt. Då går jag min väg - precis som i verkliga livet när folk försöker framföra sina åsikt genom att alla försöker prata högre än alla andra, vilket är ett mycket vanligt fenomen.... :p

Hojkul!

New member
Kvällstidningar jämställer jag med oadresserad reklam i brevlådan, i bästa fall duger de att tända brasan med. Och debattprogram på TV tittar jag aldrig på eftersom de enbart tycks gå ut på att få deltagarna att skrika i munnen på varandra.

Instämmer helt! Jag bläddrar emellanåt i en kvällstidning hos min mamma, och förundras varje gång över hur mycket jä..a skit som skrivs i dessa blaskor... Hur är det möjligt att läsare ens köper (i dubbel bemärkelse) tidningsmedia?

Debattprogram i TV handlar endast om en sak; nämligen att TV och tidningar har ett äckligt samarbete. Det TV sänder görs till något "uppseendeväckande" som tidningarna såklart bara m å s t e skriva om... En win-win-situation för de båda alltså.
Hur svårt ska det vara att förstå att det är så?

Oban

New member
Här är faktiskt en rätt bra kolumn om vad vi kan ha att vänta oss.... och varför det blivit som det blivit
Inte direkt MC-relaterat.... men är ju en bra chans för SMC... är Anna så okunnig som sägs så finns det ju chansen att snabbt lära upp henne från vårt håll ;-)

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/10/06/kunskap/

Fast den första (tidigaste) kommentaren var ju rätt träffande förstås :)

Last edited:

Kapten Stofil

New member
Det är inte säkert att hon blir dålig bara för att hon inte har fackkunskaper. Det finns massvis med kompetens om tungkontrollkontakter och asfaltemulsion inom Trafikverket, problemen ligger snarare inom ledning, organisation och upphandling. I den mån hon ens har rätt att påverka Trafikverkets arbete utan att det skriks om ministerstyre, så kan hon nog åstadkomma underverk om hon ser till att få Trafikverkets ledningsfunktioner på alla nivåer att fungera rationellt och sluta skjuta alla inom räckhåll, sig själva inkluderade, i fötterna med stolliga beslut. Det finns väldigt många duktiga Trafikverkare som inget hellre vill än att göra ett bra jobb, om de bara fick.

Hampe

Skriver massor!
Här är faktiskt en rätt bra kolumn om vad vi kan ha att vänta oss.... och varför det blivit som det blivit
Inte direkt MC-relaterat.... men är ju en bra chans för SMC... är Anna så okunnig som sägs så finns det ju chansen att snabbt lära upp henne från vårt håll ;-)

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/10/06/kunskap/

Fast den första (tidigaste) kommentaren var ju rätt träffande förstås :)

Du tänker denna?

Bundesbanan
06 oktober 2014 kl. 20:59

Det kunde ha varit värre.
Tänk dig Gunnar Malm som infrastrukturminister.

Underbart!

Ulfs Nyströms krönika är utmärkt bra, och listan av läppspelare och charlataner som spelat kommunikationsminstrar genom åren får nackhåren att resa sig på mig. Anitha Bondestam! Tänk vad man glömmer.
Visst satt hon i någon av körkortsutredningarna...? Hur mycket elände ställde hon till med för oss där...?

Hampe