För att gundj ska sluta gissa, så kanske jag ska göra mig lite tydligare. Du skrev att journalister är ointilligenta och det bör du stå för. Dessutom gissar du att jag jobbar på en kvällstidning, vilket är fel.
Jag har under 25 år jobbat som reporter och fotograf på en av Sveriges största tidningar utanför storstäderna. Mitt specialområde under alla dessa år har varit blåljus, alltså polis, ambulans och räddningstjänst. Med andra ord olyckor och brott. Inom branschen är jag väl känd eftersom jag dessutom unde många år var redaktör för en av Sveriges största branschtidningar inom räddningstjänst. Dessutom är jag hojåkare och åker minst 1000 mil om året, både i Sverige och utomlands.
När det blir fel och tokigt i tidningarna beror det inte på som gundj hävdar att journalisten är ointilligent, det beror på helt andra faktorer. Att skriva om olyckor är ett mycket speciellt område och det finns inte en chans att alla journalister ska kunna det. Med dagens slimmade organisationer, så kan det vara några få reportrar som ska bevaka stora områden, ofta är de inte ens på plats, utan får uppgifterna från polisen, ofta från en polis som inte heller har varit på plats. Har dessutom reportern små kunskaper i ämnet är det lätt att det blir fel. Då är det inte förvånande heller om det ringer någon och gapar i telefon om att allt är åt helvete, att reportern bara skiter i det hela.
Vad jag vill säga med detta är att en öppen dialog är betydligt bättre och mer givande än att i några korta meningar idiotförklara en hel yrkeskår.
Jag har sagt det förrut, ta kontakt med journalisterna och tipsa om sådant som är positivt för hojåkarna, bygg en relation till reportrarna och använd er av den. Den hojklubb jag tillhör har det flera gånger skrivits om i positiva ordalag, tack vare att vi pratat med journalisterna på ett sansat sätt.
Alternativet är att fortsätta spy sin galla över media och fortsätta att vara förbannad.... Kineserna säger: Det är bättre att tända ett ljus, än att förbanna mörkret..