Hur få massmedia att bli seriösa?

Oldbiker

New member
Åter igen är MC-föraren dömd på förhand av Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19488575.ab
Skrämmande hur ointelligenta journalister är.

Det är lika skrämmande hur du i en mening fullständigt dömer ut en hel yrkeskår. För i denna mening åker även de journalister med som jobbar på exemeplvis MC-folket. Det finns journalister som inte klarar att hantera det aktuella ämnet, men att de för den skull skulle vara ointelligenta är väl ändå att ta i.
Jag har i min yrkesroll som journalist sett fler olyckor än vad de flesta gör som jobbar inom räddningstjänsten. Det finns kollegor som gör några riktiga grodor när det gäller olycksrapportering, men att för den skull kalla dem ointelligenta känns tokigt.
Jag säger det igen, ta kontakt med den aktuella journalisten och berätta din syn på saken och lär dem något. Idioter som ringer och gapar förpassas bara rakt ut i rymden, men seriösa informatörer är alltid välkomna.

Men som en passus kan jag väl nämna att jag är övertygad om att det finns fler ointelligenta motorcyklister i Sverige än det i motsvarande grad finns ointelligenta journalister. Jag skulle kunna publicera 100 bilder på olyckor, där det uppenbarligen finns en ointelligent motorcyklist med på bilden.
En seriös debatt är välkommen, men inte generaliseringar av olika yrken eller annat.

challe

Member
Det är lika skrämmande hur du i en mening fullständigt dömer ut en hel yrkeskår. För i denna mening åker även de journalister med som jobbar på exemeplvis MC-folket. Det finns journalister som inte klarar att hantera det aktuella ämnet, men att de för den skull skulle vara ointelligenta är väl ändå att ta i.
Jag har i min yrkesroll som journalist sett fler olyckor än vad de flesta gör som jobbar inom räddningstjänsten. Det finns kollegor som gör några riktiga grodor när det gäller olycksrapportering, men att för den skull kalla dem ointelligenta känns tokigt.
Jag säger det igen, ta kontakt med den aktuella journalisten och berätta din syn på saken och lär dem något. Idioter som ringer och gapar förpassas bara rakt ut i rymden, men seriösa informatörer är alltid välkomna.

Men som en passus kan jag väl nämna att jag är övertygad om att det finns fler ointelligenta motorcyklister i Sverige än det i motsvarande grad finns ointelligenta journalister. Jag skulle kunna publicera 100 bilder på olyckor, där det uppenbarligen finns en ointelligent motorcyklist med på bilden.
En seriös debatt är välkommen, men inte generaliseringar av olika yrken eller annat.

Jag tolkade inte gundjs inlägg som att han utdömde en hel yrkeskår utan snarare att han refererade till just journalisterna på Aftonbladet. Enligt min uppfattning kan man nog lägga till kvällstidningsjournalister från en eller annan ytterligare blaska.

Förvissor är väl flertalet kvällstidningsjournalister inte ointelligenta, men de är fördärvade i och med deras strävan att uppfinna uppseendeveckande rubriker.

Motorcyklist i olycka => MC-döden har ni alla sett liksom tågolycka => dödståget, osv.....

Nej, kvällstidiningsjournalister har ingen trovärdighet och detta är självförvållat.

VBK

New member
Jag hatar kvälls/dagspress och många gånger media i alla dess former... Det är bara lösnummer och sändningstid som gäller.
Källkritik och den viktiga källhänvisningen verkar ha gått helt förbi nu när det enbart gäller scoop och i slutänden pengar.

Det är oftast riktigt skamligt att se hur sk journalister vrider och ofta blundar för fakta för att få till en artikel som säljer..

Skäms tamefan...

Edit: Och ja jag mer eller mindre dömmer ut en hel yrkeskår, se till att få till självsanering i dom egna leden så kanske jag kan ändra mig lite..

Citerar: "jag är övertygad om att det finns fler ointelligenta motorcyklister i Sverige än det i motsvarande grad finns ointelligenta journalister".

Ja i mängd men procent leder ni överlägset och faktiskt ointagligt.

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hur som helst ska det sannolikt komne lite mera om minskningen i antal MC olyckor på SVT i afton..

Tycker trots allt att detta är positivt - att man talar om när det går bättra.. (vilket vi ju försöker att göra från SMC:s sida - så, kul när TV lyfter detta)..

Sedan tycker jag att vi under säsongen rent av har set flera journalister (även kvälls pressen) som har kollat om föraren hade körkort, och även skrivit trafikolycka, etc..

Är överens med Oldbiker nom att vi alla bör kontakta skribenterna, trevligt och seriöst, som vi anser bör kolla lite bättra.. Även här har jag noterad att flera sedan har ändrat i webb artikler, när man fått fram mera fakta underlag (som man inte altid kan få tag i på plats!)

Hoppas vi ser denna trend fortsätta - annars sitter jag igen med uppfattningen som annars härskar..

gundj

New member
Sorry Oldbiker, med få undantag anser jag att journalister är värdelösa och odugliga.
Nu tänker jag i första hand på nyhetsjournalistiken, vetenskaplig press (värd namnet) håller oftast hyfsad nivå.
Det är inte bara AB och dess konkurrenter utan bristerna finns även hos de stora dagstidningarna, TV och radio.
Tyvärr är inte MC-folket undantagen, texterna är ofta illa skrivna rent grammatiskt och i många fall är det endast en inklippt notis från någon leverantör.
Nu ställer jag dock inte samma krav på en föreningstidning som jag gör på dagspressen, där ska det vara korrekt och väl underbyggt.

Nu är vi långt från ämnet, så åter till tråden.
Ja, journalister ska uppmärksammas på felaktigheter i MC-relaterade artiklar, och det gör jag i möjligaste mån.
Ni kan säkert ana nivån på en del svar man får, om man får svar.

Diversion

New member

En agenda har de flesta journalister idag. Kåren har utsett sig till uppfostrare av det svenska folket och åt helvete med sanningen i flertalet frågor. Man pratar om politikerförakt men journalistföraktet växer och det är helt och hållet kårens eget fel.

http://magasinetneo.se/artiklar/demokrater-for-asiktsfrihet-och-demokrater-emot/

Oldbiker

New member
En klok man sa en gång att det finns 12 procent idioter bland alla människor. Det gäller i Sydamerika, New York, Stockholm och i alla småorter. Uppenbarligen gäller det även olika kategorier av människor och intressegrupper.

Med ett sådant uttalande som gundj gör, kommer inget att uppnås. Han hatar journalister av någon grumlig anledning. Utifrån detta öppnar han inte för en dialog med media om vad som kan göras för att det ska bli en korrektare rapportering från olyckor där det är en mc inblandad. Nu är det så, trots att gundj inte vill känna till det, att det sker varje år olyckor där föraren av en motorcykel är ansvarig och skyldig till en olycka.
Men som han gör gå på konflikt, leder inte till något annat än att han höjer sitt blodtryck...

En vettig dialog är det som kan föra det hela framåt, inget annat. Detta oavsett vad gundj tycker.

gundj

New member
Jag undrar var i något av alla mina inlägg i forumet du hittat att jag undandrar mc-förare ansvar för olyckor. Snarare tvärt om, då jag vid flera tillfällen påtalat bekymmret med olämpligt uppträdande på MC.
Jag har heller aldrig påstått att jag hatar journalister, det gör jag ju såklart inte, men du som journalist är väl van att dra hat, chock, skräck-kortet när tillfälle ges.
Du har heller igen som helst aning om mitt förhållningssätt till journalister som jag har kontakt med, relativt ofta framförallt i arbetet. Men du ger din tolkning som en sanning.
Så summan av ditt inlägg är att du bedriver just den typ av journalism som är så dålig och tråkig.
Ingen grund för påståenden och sensations-ord för att få uppmärksamhet. Finns det en vederhäftig källa till dina 12% eller är det hittepå det också?
Jobbar du möjligen på någon av våra fina kvällstidningar?

Oldbiker

New member
Min vän gundj!
Du har uppenbarligen bestämt dig för att journalister är idioter och fabricerar sanning som det passar dem. De vet inget om motorcyklar och är allmänt dumma i huvudet. Då är det så och inte mycket att göra åt. Jag vill gärna utifrån min roll som journalist gärna få en dialog kring problemet med att det ibland blir fel vid olyckor, men det vill uppenbarligen inte du. Du nöjer dig med att konstatera att journalister är blåsta och så förblir det.

Utifrån detta är denna tråd avslutad för min del, men den har inte förbättrat relationerna mellan motorcyklister och journalister, vilket den hade kunnat göra...

gundj

New member
Du fortsätter att lägga ord i min text som jag inte använt.
Jag bemötte ju bara dina felaktiga påståenden.
Tråkigt sätt att debattera, och sedan smita.

VBK

New member
Min vän gundj!
Du har uppenbarligen bestämt dig för att journalister är idioter och fabricerar sanning som det passar dem. De vet inget om motorcyklar och är allmänt dumma i huvudet. Då är det så och inte mycket att göra åt. Jag vill gärna utifrån min roll som journalist gärna få en dialog kring problemet med att det ibland blir fel vid olyckor, men det vill uppenbarligen inte du. Du nöjer dig med att konstatera att journalister är blåsta och så förblir det.

Utifrån detta är denna tråd avslutad för min del, men den har inte förbättrat relationerna mellan motorcyklister och journalister, vilket den hade kunnat göra...

Från min ofta tråkigt kritiska sida så måste jag få säga att jag har bättre erfarenhet från Polis än från reportrar/journalister, det säger nog en hel del.

Under en period där jag var drivande och väldigt aktiv med gruppkörningar i HBG så hände det ofta att kontakt togs från bägge ovanstående, och där sattes nog min nivå på vad jag gillar och ogillar.

Ove 60+

Active member
:confused: Journalister, eller om det heter reportrar, är en blandad skara.
Det finns dom som är genomkloka och mycket seriösa och som klarar att göra riktigt bra och objektiva analyser av vad som sker i världen, i stort som i smått.
Det finns dom mera mediokra som låter sig styras av trender och allmäna (miss-)uppfattningar och dit hör väl dom som ofta skriver om mc-döden även om det är andra fordon som varit vållande.
Det man ser om morgonen på "kvällspressens" löpsedlar är för det mesta rena tramset och speglar vad som bottenskrapet i journalistkåren kan åstadkomma, alltså bara trams men som tyvärr säljer.

Vad jag försöker säga är att jornalister är människor på gott och ont. Dom som verkligen har mod att sticka ut och rapportera även om det i vissa lägen är rent livsfarligt, att gå emot makthavare och kriminella, att alltid säga sanningar om än obekväma. Sen finns dom andra som man får försöka lära upp.

Att klanka på motorcyklister har varit inne och kanske delvis vår egen förtjänst. Det finns folk som har hoj och till varje pris ska visa upp sig genom sitt sätt att köra eller låta. Dessbättre är det mindre och som jag tycker mig märka krympande klickar för de allra flesta sköter sig bra.

I nuläget ser vi att SMC kommit så långt att makthavarna börjat lyssna. Detta har skett genom dialog och genom att sansat framföra argument. Kanske det går att styra upp journalistkåren på samma sätt. Att råka i luven på varandra leder sällan framåt.

Diversion

New member
Jag tycker folk som är intresserade bör läsa ett antal böcker. Journalistkåren är farlig och odemokratisk. Journalister anser att deras roll är att uppfostra folket i rätt tänk, särskilt i politiska frågor. Är det alla? Nej men en majoritet. Public Service hör till de värsta där är det inte okunskap utan en medveten agenda.

Journalistkåren behöver övervakas av en organisation som inte är tandlös och som har integritet.

Oldbiker

New member
För att gundj ska sluta gissa, så kanske jag ska göra mig lite tydligare. Du skrev att journalister är ointilligenta och det bör du stå för. Dessutom gissar du att jag jobbar på en kvällstidning, vilket är fel.
Jag har under 25 år jobbat som reporter och fotograf på en av Sveriges största tidningar utanför storstäderna. Mitt specialområde under alla dessa år har varit blåljus, alltså polis, ambulans och räddningstjänst. Med andra ord olyckor och brott. Inom branschen är jag väl känd eftersom jag dessutom unde många år var redaktör för en av Sveriges största branschtidningar inom räddningstjänst. Dessutom är jag hojåkare och åker minst 1000 mil om året, både i Sverige och utomlands.
När det blir fel och tokigt i tidningarna beror det inte på som gundj hävdar att journalisten är ointilligent, det beror på helt andra faktorer. Att skriva om olyckor är ett mycket speciellt område och det finns inte en chans att alla journalister ska kunna det. Med dagens slimmade organisationer, så kan det vara några få reportrar som ska bevaka stora områden, ofta är de inte ens på plats, utan får uppgifterna från polisen, ofta från en polis som inte heller har varit på plats. Har dessutom reportern små kunskaper i ämnet är det lätt att det blir fel. Då är det inte förvånande heller om det ringer någon och gapar i telefon om att allt är åt helvete, att reportern bara skiter i det hela.
Vad jag vill säga med detta är att en öppen dialog är betydligt bättre och mer givande än att i några korta meningar idiotförklara en hel yrkeskår.
Jag har sagt det förrut, ta kontakt med journalisterna och tipsa om sådant som är positivt för hojåkarna, bygg en relation till reportrarna och använd er av den. Den hojklubb jag tillhör har det flera gånger skrivits om i positiva ordalag, tack vare att vi pratat med journalisterna på ett sansat sätt.

Alternativet är att fortsätta spy sin galla över media och fortsätta att vara förbannad.... Kineserna säger: Det är bättre att tända ett ljus, än att förbanna mörkret..

gundj

New member
Se där, nu kom ett inlägg som faktiskt delvis återger vad jag skrivit.
Och jag står för att jag anser att journalister är ointelligenta.
Men, jag gissade inte att du jobbar på en kvällstidning, jag frågade om du gjorde det, då du debatterar på den nivån.
Om du får information som du vet är osäker och du vet att du inte vet något om ämnet, är det då inte korkat att skriva om det?
Återigen ditt tjat om att någon ringer och gapar och skriker, var i tråden framgår det att någon gör så, förutom i dina inlägg?

VBK

New member
Oldbiker, jag tror inte ni är ointelligenta.

Jag tror och vet att ni jobbar under stor press och levererar det ni måste för att sälja. Det innebär en en drethög med skit.

Om tex en läkare jobbat under samma krav så hade han slutat om han var tvungen att avsluta ett hjärtbyte med salvekvick,och en alvedon.

Inflationen bland dom som gått journalistutbildning tror jag är det stora problemet, man anställer till billigaste pris och då blir det som det blir.

Men ni fetsuger generellt.