Hur det nu är så finns det en del motorcyklister som kör som svin, och som skrämmer ränneskita även på mig. Nu kör jag ju förhållandevis lite på svenska vägar under det som populärt kallas "motorcykelsäsongen" och förhållandena är kanske lite annorlunda i Österrike.
Men det är några olater som verkligen sticker ut.
1) Omkörning i och genom spärrområden och vänstersvängskörfält.
Jättekul när det kommer en motorcykel där det inte borde komma något fordon alls.
Och jättekul när man närmar sig en korsning, ser en motorcykel i mötande vänstersvängskörfält. OK han skall väl svänga vänster. inga problem, det skall ju jag också och går ut i mitt vänstersvängskörfält. Pyttsan det hade ju motorcyklisten tänkt använda för att - inte skulle han svänga vänster inte - han skulle köra om.
Trångt är bara förnamnet.....
2) Skär skymda kurvor. Kul när det inte finns plats kvar för min bil mellan diket och motorcykeln som kommer genom kurvan i mitt körfält....
3) Kör åt helvitte för fort i kurvorna och driver över i mitt körfält i slutet av kurvan. Resultat ofta som i #2.
4) Kör i klungor så att de inte får plats i sitt eget körfält.....
Min iakttagelse här nere är att det framför allt är italienare som utmärker sig, men även många tyskar sticker också ut negativt...
Hur skriver man seriöst om något som händer i sådana situationer, utan att motorcyklisten är den aktiva parten?
Jag tar upp detta eftersom jag varje år ser dylika "ålahuvekörningar" även i Sverige.
Faktum är att jag är livrädd för motorcyklister vare sig jag kör bil eller mc. Det finns alltör många "antiambassadörer" på vägarna. Enligt min subjektiva känsla går det tyvärr fem "skita på sig" situationer orsakade av motorcyklister på en orsakad av en bilist...