Hur få massmedia att bli seriösa?

gundj

New member
Nu har jag läst stycket om avdragen och mätarmissvisning flera gånger.
Visserligen är jag på jobbet och hjärnan på tomgång, men jag får inte ihop matten.
Blir jag bötfälld på en 90-väg enligt exemplet så har jag alltså kört 97 alternativt 99kmh, beroende på mätsystem.
Hur kan journalisten få ihop det till att bli mer?
En av oss är korkad, jag hoppas det är journalisten, dom är ju oftast det.

Hampe

Skriver massor!
Aftonbladet puffar intensivt för att övertyga läsarna om det livsnödvändiga att betala extra för Plus-tjänsten i tidningen som ger tillgång till det där extragôttiga läsandet bakom betalväggen.

Just nu:

Fixa MC-kortet till sommaren!

# Prislista: Billigaste kurserna
# Här klarar flest uppkörningarna

"Sommaren" - den som pågår nu, skall man alltså från scratch kunna fixa sitt körkort till...?
Med hjälp av de billigaste taxorna och att leta sig fram till de slappaste uppkörningsorterna?

Snyggt Aftonbladet!

...och ett sådant kreativt sätt att bädda för den riktiga kioskvältaren mot slutet av sommaren:

MC-DÖDEN: Read all 'bout it

Undrar om "MC-döden" också är tillräckligt säljande att gömma bakom en betalvägg?
Tja, med namn och bilder ryckta ur passregistret så...?

Tvi vale!

Hampe

Nä, jag har inte läst Plus-artiklen, och tvivlar på att det handlar om en seriös genomgång hur man förvärvar relevanta MC-kunskaper och betalar rätt pris för en gedigen utbildning.

Diversion

New member
Det går inte. Titta på klimatfrågan där man vinklar och till och med vräker ur sig rena sakfel och utestänger alla som inte håller med den officiella linjen till punkt och pricka. Franchell är ett praktexempel men bara en i mängden. Titta på genustramset där precis samma sak pågår med utmobbande av oliktänkande. Journalister till och med "seriösa" sådana har fått för sig att deras roll inte är att upplysa folk utan uppfostra dem. Att tro att media skall bli rättvisa, neutrala och sakliga är en dröm.

Paerhc

New member
Det går inte. Titta på klimatfrågan där man vinklar och till och med vräker ur sig rena sakfel och utestänger alla som inte håller med den officiella linjen till punkt och pricka. Franchell är ett praktexempel men bara en i mängden. Titta på genustramset där precis samma sak pågår med utmobbande av oliktänkande. Journalister till och med "seriösa" sådana har fått för sig att deras roll inte är att upplysa folk utan uppfostra dem. Att tro att media skall bli rättvisa, neutrala och sakliga är en dröm.

Det här är möjligen off-topic men jag vill ändå bemöta vissa saker. Med genustrams menar man vadå? Som feminist anser jag att det är rent av fördjävligt att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män, men det är kanske trams? Att fler kvinnor slits ut inom sina yrkesområden än män är också något jag ogillar. Dessa kvinnor klarar inte av att jobba tills de är 65. Det är inte trams för mig. Att män fortfarande är normen är möjligen trams för andra men inte för mig. För om man jämför ett manligt dominerat yrke med ett kvinnligt dominerat yrke, ser man tydligt vissa skillnader. Varför ska en sjuksköterska med en mångårig utbildning tjäna så pass mycket mindre än ett motsvarande manligt yrke? För mig är det inte trams. Att kvinnor fortfarande är utsatta för våldtäkter är något som de flesta tycker illa om. Därför borde en lag om samtycke vid sex vara bra. För mig är det inte trams. Fast med trams kanske man menar något annat? Vad i så fall? När det gäller journalister så menar även jag att många inte kan så mycket om motorcyklismen men ändå skriver om den. Vad gör man åt det? Ja, jag vet inte, men många här inklusive Diversion, har ju satt fingret på något viktigt vad det gäller media. Saklighet, neutralitet och rättvisa bör ju vara en ledstjärna för media.

Marie

Banned
Det här är möjligen off-topic men jag vill ändå bemöta vissa saker. Med genustrams menar man vadå? Som feminist anser jag att det är rent av fördjävligt att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män, men det är kanske trams? Att fler kvinnor slits ut inom sina yrkesområden än män är också något jag ogillar. Dessa kvinnor klarar inte av att jobba tills de är 65. Det är inte trams för mig. Att män fortfarande är normen är möjligen trams för andra men inte för mig. För om man jämför ett manligt dominerat yrke med ett kvinnligt dominerat yrke, ser man tydligt vissa skillnader. Varför ska en sjuksköterska med en mångårig utbildning tjäna så pass mycket mindre än ett motsvarande manligt yrke? För mig är det inte trams. Att kvinnor fortfarande är utsatta för våldtäkter är något som de flesta tycker illa om. Därför borde en lag om samtycke vid sex vara bra. För mig är det inte trams. Fast med trams kanske man menar något annat? Vad i så fall? När det gäller journalister så menar även jag att många inte kan så mycket om motorcyklismen men ändå skriver om den. Vad gör man åt det? Ja, jag vet inte, men många här inklusive Diversion, har ju satt fingret på något viktigt vad det gäller media. Saklighet, neutralitet och rättvisa bör ju vara en ledstjärna för media.

Det du räknar upp är könsdiskriminering, och sådant är vi överens om att bekämpa.
Genustrams är något helt annat. Det handlar om de där flumideerna om att genus enbart är en social konstruktion med allt dravel som följer i kölvattnet på de tomterierna, och som massmedia och kulturknuttar älskar att rapa upp i tid och otid. Vinsten för den där skäggiga "damen" från Österrike i Eurovisionsschlagern är bara ett dåligt exempel.
.

Paerhc

New member
@Marie. Det är bra att vi kan vara överens om det jag tog upp. Det är frågor som feminister har tagit upp under lång tid. :)

Pilgrim

New member
Det du räknar upp är könsdiskriminering, och sådant är vi överens om att bekämpa.
Genustrams är något helt annat. Det handlar om de där flumideerna om att genus enbart är en social konstruktion med allt dravel som följer i kölvattnet på de tomterierna, och som massmedia och kulturknuttar älskar att rapa upp i tid och otid. Vinsten för den där skäggiga "damen" från Österrike i Eurovisionsschlagern är bara ett dåligt exempel.
.
Håller fullständigt med Marie med flera. Genus-tramset är ett stort, men tyvärr dåligt skämt. Att den akademiska världen tillåtit detta är skandalöst, men helt i linje med det svenska utbildningsväsendets kvalitetsutveckling de senaste 15-20 åren. Jämlikhet och lika lön för lika arbete är något annat och lika viktigt vare sig man är man eller kvinna.
Det sorgliga är att genus-tramset i tidningarna är politiskt korrekt att framföra liksom mc-döden, klimathotet mm. Nu håller ju tidningarna på att lägga ned sig själva, så det kanske ordnar sig på något år... :tummenupp

Diversion

New member
Har du läst FI:s partiprogram? Har du läst yrkesbloggare som Lady Dahmer, Fanny Åström et.al. ? Har du läst Von Wrights rapport som säger att fysikundervisningen på universitetet inte är förenlig med jämlikhet då den innehåller strikt definierad kunskap? Har du läst om dagis som är könskodade så att cyklar förbjuds? Har du läst yrkesnäthatarna på AB som spyr galla över karlar. Har du sett feministerna använda samma härskartekniker som de anklagar andra för?

Ja det är trams och feminismen i Sverige är en människofientlig och fascistisk ideologi som gömmer sig bakom jämlikhet och liknande slagord för att folk inte skall se vad det verkligen handlar om.

Paerhc

New member
@Diversion: Jag förstår att du tycker illa om feminismen och har kanske egna dåliga erfarenheter av den, men någon människofientlighet eller fascism är det knappast att vilja ha ett jämställt samhälle. Avarter finns inom alla rörelser och feminismen är kanske inget undantag. De feminister som kämpar emot de sociala och kulturella skillnader som förfördelar kvinnor i samhället, är inte människofientliga eller fascister. Däremot kan det kanske bli för mycket ibland. Men jag tror att vi alla tjänar på jämställdhet. Jag ser att det här är lite off-topic för tråden, så jag avslutar feministdiskussionen här för egen del.

Diversion

New member
@Diversion: Jag förstår att du tycker illa om feminismen och har kanske egna dåliga erfarenheter av den, men någon människofientlighet eller fascism är det knappast att vilja ha ett jämställt samhälle. Avarter finns inom alla rörelser och feminismen är kanske inget undantag. De feminister som kämpar emot de sociala och kulturella skillnader som förfördelar kvinnor i samhället, är inte människofientliga eller fascister. Däremot kan det kanske bli för mycket ibland. Men jag tror att vi alla tjänar på jämställdhet. Jag ser att det här är lite off-topic för tråden, så jag avslutar feministdiskussionen här för egen del.

Har jag påstått att jag är emot jämställdhet? Nej det är jag inte och jag vidhåller min åsikt. Titta in på Fanny Åströms och Lady D:s bloggar. Läs om Sveland och vad hon vill åstadkomma eller varför inte titta på en repris av Romsons Hattal i Almedalen.

Avarter säger du finns överallt, jo det stämmer men i Sverige 2014 är det avarterna som har politikernas öra och kan utan rädsla för konsekvenser sprida hat och säga saker som vore fullständigt oacceptabla om det gällt en annan grupp i samhället än män.

Det är ful retorik att säga att den svenska genusmodellen som statsfeminismen grundar sig på är den enda vägen till jämställdhet.

Hampe

Skriver massor!
Samma olycka?
Jag har fetat de stora skillnaderna

GT skrev:
Strax efter klockan tolv på tisdagsförmiddagen kom larmet till polisen. En MC-förare ska ha kraschat på E20 i Götene. Enligt polisens hemsida har mannen väjt för en bilist som var på väg ut på E20 och kort därefter körde han omkull. I övrigt är omständigheterna kring olyckan oklara.

Polisen skriver på sin hemsida att kraschen var så våldsam att mannen avled på platsen. Han ska vara i 50-årsåldern. Anhöriga är underrättade.

Fordonen är beslagtagna
Polisen har påbörjat utredningen med att höra vittnen.

– För säkerhets skull har vi har tagit både bilen och motorcykeln i beslag för en teknisk undersökning för att inte missa något, säger polisens presstalesman Björ Blixter.

http://www.expressen.se/gt/motorcyklist-dod--efter-krasch-pa-e20/

Helsingborgs Dagblad skrev:
En mc-förare omkom efter att ha väjt för en bilist vid en påfart till E20 norr om Skara.

Motorcyklisten miste kontrollen över sitt fordon och vurpade illa. Bilisten var inte inblandad i själva kraschen.

Polisen tog motorcykeln i beslag för att utreda olyckan, men misstänker inget brott.

http://hd.se/inrikes/2014/07/15/mc-forare-omkom-pa-e20/

Vi som följer vad som sker våra vänner på vägen vet att detta är en och samma tragiska olycka, men ser det ut så utifrån?

...och varför väljer H-D att skriva så illasinnat och vinklat?
Var inte bilisten inblandad i kraschen...?
Kör man ut från en mindre vög och inte iakttar väjnings- eller rent av stopplikt sär man nog lite, lite inblandad ändå.

När man dessutom fyller på med: "Polisen tog motorcykeln i beslag för att utreda olyckan, men misstänker inget brott."
så vinklas allt till att bli motorcyklistens fel. Visst, "inget brott" - men killen är död, så då förstår man ju att Polisen inte vill...

Nä, H-D; håll er på hemmaplan om ni inte kan beskriva ett skeende utan att försöka vrida och vinkla det!

Hampe

Fotnot: Korrekt plats för olyckan kan nog vara "sydväst om Mariestad" men jag låter det vara osvuret så länge.
GT var ivart fall närmare än H-D. Där med...

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Exempel på hur det skulle kunna se ut på fler ställen:

SVT skrev:
En motorcyklist är förd till sjukhus efter att ha blivit påkörd av en bil.

olycka-mc-franzen-webb.jpg

Foto från SVTs sida
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/motorcyklist-pakord-utanfor-tranas

Både rubriken och texten är tydlig med vem som kört på vem. Klart att man som motorcyklist vill veta mer, men okay - det är vart fall ingen desinformation som sprids. Vackert så.

Hampe

CB_Tobbe

New member
Problemet med olycksrapportering är att uppgiften kommer i samband med att olyckan skett. I det läget är utredningen av olika orsaker inte klar och skadorna är bara bedömda av ambulanspersonal som dessutom har tystnadsplikt. Är det döds fall brukar det kallas svårt skadad tills anhöriga kontaktade o.s.v.

Många olyckor är nog ganska svåra att utreda på småvägar eftersom det rör sig om decimeter vem som är skuld till olyckan. Det är t.ex svårt att fastställa fordonens positioner i sidled 10 meter innan smällan. Sådana faktorer kan vara helt avgörande för uppkomsten av olyckan.

Det finns tyvärr en liten minoritet som leker rr på mindre 70 vägar, den gruppen syns tydligt av boende i området men det finns sällan någon dokumentation på framfarten. Bilar däremot kör ofta för fort på större mer övervakade vägar eftersom bilen ses som ett transportmedel medan motorcyckeln är ett nöjesfordon i dom sammanhangen.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Problemet med olycksrapportering är att uppgiften kommer i samband med att olyckan skett. I det läget är utredningen av olika orsaker inte klar och skadorna är bara bedömda av ambulanspersonal som dessutom har tystnadsplikt. Är det döds fall brukar det kallas svårt skadad tills anhöriga kontaktade o.s.v.

Många olyckor är nog ganska svåra att utreda på småvägar eftersom det rör sig om decimeter vem som är skuld till olyckan. Det är t.ex svårt att fastställa fordonens positioner i sidled 10 meter innan smällan. Sådana faktorer kan vara helt avgörande för uppkomsten av olyckan.

Det finns tyvärr en liten minoritet som leker rr på mindre 70 vägar, den gruppen syns tydligt av boende i området men det finns sällan någon dokumentation på framfarten. Bilar däremot kör ofta för fort på större mer övervakade vägar eftersom bilen ses som ett transportmedel medan motorcyckeln är ett nöjesfordon i dom sammanhangen.

Jorå, visst.
Men har du följt debatten här inne de senaste åren så har vi pekat på en hiskelig massa olyckor där man med intresse för skeendet kan läsa sig till att bilar svängt ut framför motorcyklister.
Ändå formuleras texten som att "motorcyklen kör in i sidan" "motorcykeln hinner inte bromsa" "motorcyklisten lyckas inte väja"
Vi görs allt för ofta till den agerande, medans bilisten är den drabbade, den passivt utsatte.

Detta är den första gången på mycket länge jag sett en MC/bil krock beskriven på detta tydliga sätt.
Jag tror att det är viktigt dels för det allmännas syn på oss motorcyklister, men även som påminnelse för bilisterna:
en och samma olycka kan beskrivas så att den ger helt olika reflektioner hos random bilist:

"Usch, dom kommer från ingenstans och kör rätt in i en. Jag skulle inte heller klara av att upptäcka en MC när den kör så fort"

eller,

"Fy tusan, köra på en motorcyklist vill man ju verkligen inte. Dom har ju inget skydd alls. Det gäller att se sig för så man inte gör en liknande tabbe."

Utopist? Javisst! :slagen:
Jag tror verkligen att det har betydelse hur media beskriver det vi råkar utför.

Hampe

Marie

Banned
Hur det nu är så finns det en del motorcyklister som kör som svin, och som skrämmer ränneskita även på mig. Nu kör jag ju förhållandevis lite på svenska vägar under det som populärt kallas "motorcykelsäsongen" och förhållandena är kanske lite annorlunda i Österrike.

Men det är några olater som verkligen sticker ut.

1) Omkörning i och genom spärrområden och vänstersvängskörfält.
Jättekul när det kommer en motorcykel där det inte borde komma något fordon alls.
Och jättekul när man närmar sig en korsning, ser en motorcykel i mötande vänstersvängskörfält. OK han skall väl svänga vänster. inga problem, det skall ju jag också och går ut i mitt vänstersvängskörfält. Pyttsan det hade ju motorcyklisten tänkt använda för att - inte skulle han svänga vänster inte - han skulle köra om.

Trångt är bara förnamnet.....

2) Skär skymda kurvor. Kul när det inte finns plats kvar för min bil mellan diket och motorcykeln som kommer genom kurvan i mitt körfält....

3) Kör åt helvitte för fort i kurvorna och driver över i mitt körfält i slutet av kurvan. Resultat ofta som i #2.

4) Kör i klungor så att de inte får plats i sitt eget körfält.....

Min iakttagelse här nere är att det framför allt är italienare som utmärker sig, men även många tyskar sticker också ut negativt...

Hur skriver man seriöst om något som händer i sådana situationer, utan att motorcyklisten är den aktiva parten?
Jag tar upp detta eftersom jag varje år ser dylika "ålahuvekörningar" även i Sverige.

Faktum är att jag är livrädd för motorcyklister vare sig jag kör bil eller mc. Det finns alltör många "antiambassadörer" på vägarna. Enligt min subjektiva känsla går det tyvärr fem "skita på sig" situationer orsakade av motorcyklister på en orsakad av en bilist... :mad:

Herr Fuggle

New member
Hur det nu är så finns det en del motorcyklister som kör som svin, och som skrämmer ränneskita även på mig. Nu kör jag ju förhållandevis lite på svenska vägar under det som populärt kallas "motorcykelsäsongen" och förhållandena är kanske lite annorlunda i Österrike.

Men det är några olater som verkligen sticker ut.

1) Omkörning i och genom spärrområden och vänstersvängskörfält.
Jättekul när det kommer en motorcykel där det inte borde komma något fordon alls.
Och jättekul när man närmar sig en korsning, ser en motorcykel i mötande vänstersvängskörfält. OK han skall väl svänga vänster. inga problem, det skall ju jag också och går ut i mitt vänstersvängskörfält. Pyttsan det hade ju motorcyklisten tänkt använda för att - inte skulle han svänga vänster inte - han skulle köra om.

Trångt är bara förnamnet.....

2) Skär skymda kurvor. Kul när det inte finns plats kvar för min bil mellan diket och motorcykeln som kommer genom kurvan i mitt körfält....

3) Kör åt helvitte för fort i kurvorna och driver över i mitt körfält i slutet av kurvan. Resultat ofta som i #2.

4) Kör i klungor så att de inte får plats i sitt eget körfält.....

Min iakttagelse här nere är att det framför allt är italienare som utmärker sig, men även många tyskar sticker också ut negativt...

Hur skriver man seriöst om något som händer i sådana situationer, utan att motorcyklisten är den aktiva parten?
Jag tar upp detta eftersom jag varje år ser dylika "ålahuvekörningar" även i Sverige.

Faktum är att jag är livrädd för motorcyklister vare sig jag kör bil eller mc. Det finns alltör många "antiambassadörer" på vägarna. Enligt min subjektiva känsla går det tyvärr fem "skita på sig" situationer orsakade av motorcyklister på en orsakad av en bilist... :mad:

Visst har du rätt, men det du beskriver är idioter i trafiken och dessa finns bland alla trafikantgrupper.

Problemet för oss som vill fortsätta att köra hoj, och förstår att det ser illa ut, inte är samma som dessa idioter.

Även om det, faktiskt även Marie, alltid finns en idiot mer i trafiken än man först tänker på... :eek:

Ove 60+

Active member
Åter igen är MC-föraren dömd på förhand av Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19488575.ab
Skrämmande hur ointelligenta journalister är.

Ur artikeln: – En personbil körde ut på Sundstigen, som är en huvudled, och en motorcykel kom i hög fart och körde enligt vittnen in i fronten på bilen, säger Jocke Öhrn, biträdande vakthavande befäl vid länskommunikationscentralen i Södermanland.

Tanten körde alltså ut på huvudleden och blev omedelbart påkörd vilket borde tydas som att hon inte lämnat företräde för trafik på huvudleden. En inte helt ovanlig situation när bilister inte ser mindre fordon är bilar. Naturligtvis tolkas motorcylkistens fart som hög som vanligt - för det är den ju alltid när mc är inblandad.... :p