Hur få massmedia att bli seriösa?

Mats F

New member
Jag blir så trött på all desinfomation som sprids i massmedia. :mad:

Nu senast är det "sanningen" om hur fort alla motorcyklister kör, de (vi) har ingen respekt för fartgränserna, det är ju faktiskt knappt någon motorcyklist som kör lagligt enligt tidningarna.
Detta ger förstås vatten på kvarn för alla belackare, som ständigt hävdar (och alltid efter en olycka..) att motorcyklister alltid kör för fort.
Men, det är väl det myndigheterna vill, att få "svensson" på sin sida i sitt arbete mot vårt MCintresse.

I någon enstaka tidningsartikel står det dock att bilisterna är lika dåliga på att hålla fartgränser. För det är ju hela sanningen!

Skillnaden är förstås just vid kamerorna där ögontjänande bilister sänker farten tillfälligt vid kameran, för att sedan öka igen. Många motorcyklister bryr sig inte om att sänka farten vid kameran, vilket förstås inte är smart. Det är enbart dumt att reta myndigheterna och ge dem en anledning till ytterligare bestämmelser mot MC.

Valet av fartgräns upplevs som många helt omotiverat och slumpmässigt, vilket självklart gör att efterlevnaden är liten. Oavsett om man kör bil eller MC.

Men åter till rubriken: Hur få massmedia att bli seriösa?

Jag läste kommentaren här på SMC's sida, men den räcker ju inte ut till allmänheten.
 

Hampe

Skriver massor!
Läs den igen! http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Manga-trafikanter-kor-for-fort/
Läs den för din egen skull - detta är SMC i sin prydno! Wham-bam: right back at ya!

En utmärkt respons på en rätt värdelös pressrelease från VTI.
För den som verkligen läser rapporten så framgår det att man inte egentligen kan dra så mycket slutsatser eftersom man haft ett för klent underlag att arbeta med, och dessutom gjort andra tabbar i mätningen som man kommit på först senare vid analysen.
Det ser ut som att motorcyklister reagerar ungefär likadant till ändringar i hastighetsbegränsningar som alla andra trafikanter. Häpp!

...ja, med undantag av den tunga trafiken då - som enligt undersökningen ser ut att knappt sänka faten alls (med släp) eller rent av öka den (utan släp) när övriga trafikantgrupper släpper av mer markant.

Det hade väl varit något för media att hugga på...?


Problemet är som du säger att media inte är nog seriösa. Dom förmår inte att kritiskt granska det som olika intresseorganisationer skickar till dem, utan publicerar rakt av utan något ifrågasättande alls.

VTIs pressrelease var uppefter väggarna ful och tendentiös - man kan fråga sig hur VTIs dolda agenda såg ut när man valde att skriva som man gjorde?

En mer sanningsenlig vinkel in hade varit:

"Bilister och motorcyklister anpassar sig bättre till nya hastighetsgränser än den tunga trafiken"



Så, hur kan det bli så här?
Jo, vi är som alltid - mer eller mindre, lovligt villebråd.
Efter denna säsongen med efterspel i media från polisjakter gone sour, vansinneskörningar av folk som varken är nyktra, har körkort eller vet vad som är fram och bak på en hoj så är vi alla i blåsväder. Som alltid - mer eller mindre.
Vi får alla skörda vad några få idioter har sått.

Mer i år än på länge, säger jag. Det är (alltför) okay att hugga på oss just nu.


Så vad gör vi?
SMC som organsiation har gjort ett jättejobb under dagen och ställt samman ett material som berättar hur det egetligen ligger till.
Använd det, allihopa! Har du någonstans läst en felaktigt vinklad artikel baserad på VTIs pressrelease så länka till vårt tillrättaläggande och skriv ett par rader till tidningen där man gott kan nämna att man känner sig kränkt av tidningens feltolkning av ett rätt ruttet utgångsmaterial från VTI.
Skriv så pass snyggt och samlat att du känner att du kan följa upp med ett telefonsamtal till den aktuella journalisten för att se att han eller hon förstått hur det egentligen ligger till.

Det tror jag är det bästa sättet att upplysa journalistkollektivet - att vi; MC-kollektivet läser det dom skriver och reagerar när det blir så illa fel som i just detta fallet.
Det handlar inte om att skämma ut sig, gapa och stå i - bara kommentera och ställ tillrätta. Det betyder otroligt mycket om den lokala tidningens läsekrets hör av sig och känner sig ledsen i ögat över felaktiga beskrivningar, samtidigt som vår kära centralorgansiation gör detsamma på sin nivå.


Vässa pennorna gott folk, och tacka SMC som inte låter ett sådant här påhopp stå okommenterat!



Hampe




Edit: Lätt att säga?
Kanske, men inte speciellt svårt att göra heller:



UNT- Förda bakom ljuset?

Hej!


Har någon scammat er...?

Jag läste med förvåning er artikel http://www.unt.se/sverige/varannan-mc-forare-kor-for-fort-1892681.aspx där ni vinklar rätt hårt i det som forskarna kommit fram till:


Nämligen att bilister och motorcyklister är ungefär lika bra på att anpassa sig till sänkta hastighetsgränser, medans den tunga trafiken skiljer ut sig med att knappt säkna alls (tung trafik med släp) - eller till och med öka hastigheten(!) när hastighetsgränserna sänks.(Gäller tung trafik utan släp)


Det är detta som verkligen står i en forskarrapport som VTI själva säger har brister i underlaget. Om man läser igenom rapporten alltså.


Därför måste jag fråga - har ni läst rapporten? Hur kan ni få till en så motorcykelnegativ vinkel om ni läst själva rapporten?

Har ni något speciellt emot oss motorcyklister?




Jag undrar faktiskt, för på UNT.se kan man även läsa:


"MC-medlemmar dömda för utpressning"

http://www.unt.se/sverige/mc-medlemmar-domda-for-utpressning-1896427.aspx


och dessa livsstilskriminella sägs tillhöra ett "MC-gäng" som kallas för Outlaws.



Jag frågar er nu: Vet ni vad dom äger för motorcyklar? Har dom ens MC-körkort?

Nähä? Så varför ger ni dem epitetet "MC-medlemmar"?


Vi som kör motorcykel och är motorcyklister vet att MC-intresset i dessa kretsar är rudimentärt och att man bara poserar tillsammans med motorcyklar för att försöka framstå som något man inte är.

Varför spelar ni de kriminellas spel och hjälper till att underblåsa bilden av dessa brottslingar som relaterade till MC-världen?


Dom är kriminella brottslingar. Kalla dom för vad dom är!

Om samma individer fick för sig att skriva "Mensa" bak på sin skinnväst, skulle ni ge dem epitetet "intelligent gäng" då...?



Jag undrar vad UNT har emot motorcyklismen i Sverige?


Beriktigad information och en analys av VTIs rapport finns att läsa här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Manga-trafikanter-kor-for-fort/

Det är medlemmarna i Sveriges Motorcyklister som reagerat på hur tidningar som UNT hoppar på och felaktigt skiljer ut en hel trafikantkategori.


mvh


...och ja, jag tror att det betyder något att vi visar oss starka, enade och reagerar på sådan här skit. Varje gång! Så många som möjligt av oss. Dettta krävs av oss om inte den lilla bergshyllan vi har att röra oss på skall bli ändå smalare i framtiden.



H
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
Många motorcyklister bryr sig inte om att sänka farten vid kameran, vilket förstås inte är smart. Det är enbart dumt att reta myndigheterna och ge dem en anledning till ytterligare bestämmelser mot MC....

....

Publicerat på hemsidan för Nordens största MC Tidning förre veckan... LÄNK

(lite synd att media inte snattade denna info, och det blev VTI´s istället.... Vi brukar annars ha media som frekvent besökare på SMC:s webb..)
 

Oldbiker

New member
Jag råkar tillhöra det kollektiv som går under benämningen oseriösa journalister. För att försöka se det lite ur en annan vinkel så är det så att det är väldigt få av journalisterna somjobbar i dagspress som har någon som helst kunskap om motorcyklar och motorcyklister. I det företag som jag jobbar är vi 125 journalister, skrivande och fotograferande och regigerare. Jag ställde frågan om hur många detvar som åkte hoj i företaget och fick det nedslående svaret, inte en enda.

Journalister ska i de flesta fall klara att skriva om en rad olika ämnen, från mord till biodling. Detta dess utomunder mycket hård tidspress, som ofta innebär att det blir en snabb bedömning av vad som är fakta eller inte. Skulle allt kollas in i minsta detalj fanns det inte en chans att hinna skriva något. När det sedan gäller faktakoll så har olika organisationer olika trovärdighet och i en undersökning som är gjord av exempelvis VTI är det kanska bara sammanfattningen som man hinner att läsa. Det är inte ovanligt med undersökningar på flera hundra sidor som man skulle behöva läsa och det förstår vemsom helst att det inte går och det handlar inte om ovilja.

SMC har en uppgift att ta reda på vilka journalister som har kunskaperna som efterlyses och se till att de får uppgifterna, i dag skickas som regel pressinbjudningar och liknande till redaktionen, istället för till en specifik journalist. Där hamnar det i den stora högen med jobb och den som är ledig eller tillgänglig får uppdraget. Vilket naturligtvis kan vara positivt att saken ses på med andra ögon.

När det blir fel, är det ungefär som Hampe beskriver, ta kontakt och förklara sakligt vad som blev fel. Ring inte till redaktionen och skäll ut journalisten efter noter. Det är fullständigt bortkastat, det ringer varje dagden typen av människor,med eller utan saklig grund och de passeras ovillkorligen med tystnad. Däremot den som lugnt och stilla förklarar vad som är fel och vad som är rätt,kommer som regel mycket längre och kan ofta vända det somblev fel till något positivt.

Uppdraget för detta ligger självklart hos oss alla som åker hoj och läser felaktigheter. Hanterar vi det på rätt sätt så kommer det att leda till något bra. Men den som råskäller drar bara på sig en hjärtinfarkt och mår dåligt själv.
För faktum är oavsett vad man tror, för alla journalister är det viktigt att det blir rätt det som skrivs, ingen blir glad över felaktigheter och ingen skriver saker som är fel med flit .
 

cleaner

New member
För faktum är oavsett vad man tror, för alla journalister är det viktigt att det blir rätt det som skrivs, ingen blir glad över felaktigheter och ingen skriver saker som är fel med flit .

Om det vore viktigt för alla journalister så skulle inte rubriken i 4 av 4 tidningar heta liknade "50 procent av motorcyklisterna kör för fort" när det i ena tidningens sista mening i artikeln står att 50 procent av bilisterna också kör för fort..
Grundar sig på samma undersökning...

Jag har skrivit sakliga mail om felaktigheter till ett antal journalister och en har svarat,
svaret blev att det finns inget intresse av att berätta sanningen.

Not sent from an iProduct...
 

Oldbiker

New member
Om det vore viktigt för alla journalister så skulle inte rubriken i 4 av 4 tidningar heta liknade "50 procent av motorcyklisterna kör för fort" när det i ena tidningens sista mening i artikeln står att 50 procent av bilisterna också kör för fort..
Grundar sig på samma undersökning...

Jag har skrivit sakliga mail om felaktigheter till ett antal journalister och en har svarat,
svaret blev att det finns inget intresse av att berätta sanningen.

Not sent from an iProduct...

Om samma artikel, eller väldigt lika, så beror det troligen på att de kommer från en nyhetsbyrå, och därmed kanske skrivna av samma reporter. Om en journalist svarat som du anger borde du gått vidare med saken, det är synnerligen oseriöst. Att sedan som du nöja dig med det är inte heller bra,
Sedan vet jag inte hur ditt mmejl var skrivet eller vad det handllade om i sak. Var det bara så att du hade en annan uppfattning än det som stod i artikeln, så kanske det inte fanns grund för ett tillrättaläggande. Om de sedan nöjer dig med svaret och inte går vidare så förlorer både du och massmedia på det .
Jag vidhåller att ingen tjänar på om det är sakfel i massmedia, varken hojåkare eller media.
 

Mats F

New member
För faktum är oavsett vad man tror, för alla journalister är det viktigt att det blir rätt det som skrivs, ingen blir glad över felaktigheter och ingen skriver saker som är fel med flit .

I en perfekt värld är det så som ovan sägs. Dessvärre är det alldeles för många journalister (och förstås alla möjliga andra yrken) som inte bryr sig om artiklarnas sanningshalt.

Jag kan ge ett typiskt exempel (även om det är en smula off-topic):
Aftonbladet m.fl. slog upp stort om "Världens farligaste bil". Det skulle alltså vara en Holden.
Hade nu den som skrev artikeln ägnat 2 minuter på Google hade han förstått att det hela var alldeles galet fel. Men, det gjorde han inte.
Istället visades smaskiga bilder av en bil som var nära nog helt platt mot en krockvägg och rubriker som
"Här är bilen du kan skatta dig lycklig över att aldrig ha åkt i. Nu har Holden Commodore fått stämpeln: värst i världen"
Vidare:
"Har du åkt med i en Holden Commodore från tidigt 1990-tal? Var glad att du överlevt. Har du sluppit? Se då till att för allt i världen undvika det även i framtiden."
Och:
"den nuvarande modellen baseras på en Opel-plattform"

Sanningen är att bilderna inte alls visar ett vanligt krocktest av en bil, utan ett test som gjordes i samband av verifieringen av krocktestanläggningen. Därför var bilen lastad med nästan 400 kg extra, den kördes i 100 km istället för 56 som var standard då.
Gör man samma sak med dagens bilar lär de också kollapsa.

Dessutom påstås bilen vara från 90-talet, i verkligheten är bilen mellan 1978-80 års modell.

Den var baserad på Opel, medan de nyare inte är släkt med Opel.

- Hur många rätt hade artikeln?
- Hur seriös kan den anses vara?
- Uppfattar jag Aftonbladet som trovärdig?
- Stinker artikeln sensationsjournalistik?
- Vill jag betala för denna tidning?


Jag skrev till chef-red Jan Helin och förklarade den låga nivån, att folk skrattar åt eländet och bad honom uppmuntra sin personal att lägga 2 minuter på google. Inget svar...
Men vad kan man förvänta sig av en tidning som lägger ut "Carolas tänder lossnar" som dagens största nyhet på löpet....?
 

hobbe

New member
Om samma artikel, eller väldigt lika, så beror det troligen på att de kommer från en nyhetsbyrå, och därmed kanske skrivna av samma reporter. Om en journalist svarat som du anger borde du gått vidare med saken, det är synnerligen oseriöst. Att sedan som du nöja dig med det är inte heller bra,
------- klippt -------
Jag vidhåller att ingen tjänar på om det är sakfel i massmedia, varken hojåkare eller media.

Jag håller inte med
Om en journalist skriver som han gjorde så är han åtminstone ärlig, vilket man bör uppskatta.
Sedan håller jag med dig att ingen tjänar på sakfel.
Problematiken är ju att det som läggs ut på nätet är av substandard kvalitet som mer o mer blir standard, dvs kvaliteten sjunker. Både på innehåll (sakfråga) och på utförande (stavning)

Åter till huvudfrågan, hur skall vi komma åt problematiken med att massmedia (i våra ögon) är oseriösa och publicerar i vissa fall rena dumheterna eller lögner.

Tja jag ser det som två saker vi kan göra.
Du påpekade att av 125 anställda på din tidning var det 1 (du) som körde/visste något om MC.
När du gjorde ditt påpekande så kände jag spontant att en insats av dig ? och smc där man går ut och låter folk åka med så att de skall få en möjlighet att uppleva vad åka hoj innebär kanske vore på sin plats.
Eftersom det är dessa personer som skriver om MC-DÖDEN osv så kanske det finns en fördel att skapa förståelse i denna gruppen.
 

Oldbiker

New member
Jag håller inte med
Om en journalist skriver som han gjorde så är han åtminstone ärlig, vilket man bör uppskatta.
Sedan håller jag med dig att ingen tjänar på sakfel.
Problematiken är ju att det som läggs ut på nätet är av substandard kvalitet som mer o mer blir standard, dvs kvaliteten sjunker. Både på innehåll (sakfråga) och på utförande (stavning)

Åter till huvudfrågan, hur skall vi komma åt problematiken med att massmedia (i våra ögon) är oseriösa och publicerar i vissa fall rena dumheterna eller lögner.

Tja jag ser det som två saker vi kan göra.
Du påpekade att av 125 anställda på din tidning var det 1 (du) som körde/visste något om MC.
När du gjorde ditt påpekande så kände jag spontant att en insats av dig ? och smc där man går ut och låter folk åka med så att de skall få en möjlighet att uppleva vad åka hoj innebär kanske vore på sin plats.
Eftersom det är dessa personer som skriver om MC-DÖDEN osv så kanske det finns en fördel att skapa förståelse i denna gruppen.

Du efterlyser en större medverkan av mig i motorcyklisternas tecken. För att vara någorlunda seriös måste jag ha en professionell inställning till detta. Jag kan inte skriva artiklar utifrån mitt eget intresse. Det finns massor med artiklar att skriva om det inte vore för att det skulle i eget intresse. Jag bjöd med en reporter från en konkurrerande tidning och hon gjorde ett fint reportage kring hojåkning och vad det handlar om. Jag mäste alltså bli tipsad om grejer att göra, så att jag kan motivera det inför den ansvarige utgivaren om varför vi ska skriva. Jag behöver helt enkelt människor som ställer upp och berättar. Tyvärr har jag några gånger stött på människor som ställer en rad villkor innan vi ens börjat och eftersom det känts fel har jag avstått från att skriva.

På SMC är jag väl känd i området jag jobbar, jag är också väl känd för att ha varit kritisk till vissa saker inom SMC. Möjligen kan det vara en förklaring till att jag aldrig blivit kontaktad för att göra ett jobb.
Jag har några grejer på gång som jag kommer att göra kring motorcyklar och hojåkning, men det blir inte förrän senare under året. För den tidningskoncern jag jobbar inom är väl medveten om vilka intressen och kunskaper jag har och är mäna om att utnyttja detta, men då handlar det om grejer som vi initierat själva.

Så de som känner att de vill ställa upp och berätta är välkomna att kontakta mig.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
....

1. Tyvärr har jag några gånger stött på människor som ställer en rad villkor innan vi ens börjat och eftersom det känts fel har jag avstått från att skriva.

2. På SMC är jag väl känd i området jag jobbar, jag är också väl känd för att ha varit kritisk till vissa saker inom SMC. Möjligen kan det vara en förklaring till att jag aldrig blivit kontaktad för att göra ett jobb.

3. Så de som känner att de vill ställa upp och berätta är välkomna att kontakta mig.

1. Vi upplever ofta att det är ett problem att få medlem / hoj åkare att ställa upp, när det är "knepiga" frågor, tyvärr.
Är det enkla saker som att klaga på "icke hoj åkare" brukar det gå bra..

2. Vist är du en god och värdesatt kändis, av i alla fall oss på kansliet.
Att det sedan finns en sak fråga, vart du och organisationen, eller delar av denna - inte är överens, har inget samband, med om vi på kansliet tar kontakt med dig som journalist eller inte. För oss, är du ganska enkelt en god representant för motorcyklismen / SMC.
Självfallet skulle vi mycket gärna jobba mera och närmare med pressen / journalisterna på Sveriges alla media - Men, det finns stora begränsningar i dom resurser som vi som organisation förfogar över. Men, ambitionerna finns - och det är där vart allt börjar..

3. Mycket bra inbjudan till alla :)
 

hobbe

New member
Du efterlyser en större medverkan av mig i motorcyklisternas tecken. För att vara någorlunda seriös måste jag ha en professionell inställning till detta. Jag kan inte skriva artiklar utifrån mitt eget intresse. Det finns massor med artiklar att skriva om det inte vore för att det skulle i eget intresse. Jag bjöd med en reporter från en konkurrerande tidning och hon gjorde ett fint reportage kring hojåkning och vad det handlar om. Jag mäste alltså bli tipsad om grejer att göra, så att jag kan motivera det inför den ansvarige utgivaren om varför vi ska skriva. Jag behöver helt enkelt människor som ställer upp och berättar. Tyvärr har jag några gånger stött på människor som ställer en rad villkor innan vi ens börjat och eftersom det känts fel har jag avstått från att skriva.

På SMC är jag väl känd i området jag jobbar, jag är också väl känd för att ha varit kritisk till vissa saker inom SMC. Möjligen kan det vara en förklaring till att jag aldrig blivit kontaktad för att göra ett jobb.
Jag har några grejer på gång som jag kommer att göra kring motorcyklar och hojåkning, men det blir inte förrän senare under året. För den tidningskoncern jag jobbar inom är väl medveten om vilka intressen och kunskaper jag har och är mäna om att utnyttja detta, men då handlar det om grejer som vi initierat själva.

Så de som känner att de vill ställa upp och berätta är välkomna att kontakta mig.

Hmm nu tror jag det blev fel någonstans.
Vad jag menade med en insats från dig osv... var följande :

Om du, på din arbetsplats, kollar upp vilka som skulle kunna vara intresserade av att få åka med en tur på mc så tror jag att SMC skulle kunna fixa fram några glada personer som kan tänka sig ta en tur med dig och de som på din arbetsplats är intresserade av att få reda på mer om just att köra mc. Jag vet att det varit en sak som SMC har gjort förut med folk som man vill skall veta mer om just att köra mc.
Så jag kan tänka mig att SMC skulle vara intresserade av ett sådant jippo.
Jag kan också tänka mig att de på din arbetsplats som vill förkovra sig i ett ämne de skriver om kanske skulle kunna vara intresserade av att få egen erfarenhet i ämnet.

Jag menade alltså INTE att du skulle skriva fler artiklar eller ändra på något annat du gör.
se det som att du erbjuder dina kollegor ett studiebesök i vår värld (din, min och alla andra som kör mc).
Det var allt.
 

Paerhc

New member
Jag fick breda ut mig om motorcyklism i vårt lilla radioprogram i Malmö närradio 89,2 MHz för ett tag sedan. Jag är inte journalist och har inte heller någon bakgrund inom media, men jag gör ofta inslag till sändningen.

Det var ett cirka tre minuter långt inslag om motorcyklar och jag tog också upp det här med extremt beteende, och hur det slår mot hela MC-kollektivet.

Vårt fokus i programmen ligger på andra saker än MC, men vi tar upp sådant som redaktionen tycker är bra även om det inte är vårt huvudfokus.

Det går att lyssna i efterhand på programmet, men då är inte musiken med.

Här är permalänken: http://www.fontanhuset.se/radiofontanen/minns-du-din-barndom/

Det är mitt lilla bidrag. Det blir nog fler inslag om MC så småningom. Lyssna gärna! :)
 

Avarage

New member
Vill tidningsbolagen sälja fler lösnummer? Vill tv-bolagen fånga fler tittare?
Svaren är ja!

"75% av alla bilister håller hastighetsbegränsningarna!"
"98% av motorcyklisterna håller hastighetsbegränsingarna!"
"28 mc passerade kontroll utan böter!"
"Polis satte fast 1st. fortkörare i stor-kontroll"

Är det NÅGON av ovanstående "rubriker" som du skulle intressera dig för? Någon som får dig att köpa tidningen på väg fram i kassan? Skulle inte tro det!

I stället skulle ruubrikerna kunna se ut så här:

"Hälften av alla bilister kör för fort i stan!"
"70% av motorcyklisterna kör för fort på landsväg!"
"5 mc-förare fick böter vid kontroll utanför skola!"
"Bilist körde 53km/h för fort utanför dagis!"

Båda sätten att skriva rubriker KAN vara korrekta rent faktamässigt. Men den ena varianten säljer inte ett enda lösnummer vilket kanske den andra gör. Och att kalla en tidning/journalist oseriös för att de gör sitt jobb blir inte bra.

Sedan gillar inte helle rjag den snedvridna fokusen som press/media ibland kraftigt bidrar till. Men det drabbar många fler än bara oss motorcyklister. Ibland drabbas även enskilda individer och det blir mobbing av det. Hela detta beteende, oavsett vem/vilka som drabbas, är jag starkt emot. Press/media borde ta ansvar inte bara för var varje journalist/tidning skriver utan sätta in det i ett sammanhang vilket man ibland fullständigt skiter i. ELLER så saknar man förmågan (tid/kunskap/resurser) att ta in mer än bara det som kretsar kring det egna "skrivbordet"!

Ett exempel är Mona Sahlin´s kontokortsaffärer. Jag är ingen förkämpe till Mona eller förespråkare för den politik hon företräder (dvs. det jag här skriver hade kunnat handla om VEM SOM HELST). Men sättet media/press hanterade den historien är under all kritik.

Det finns mängder med exempel och värst är det när enskilda individer drabbas. Vi som motorcyklister är ju trots allt en mängd människor som genom vårat inttresse känner sammhörighet. Men mer än så är det ju inte (om man hårddrar det).

Att vända sig direkt till enskilda journalister, som också kör/har kört hoj, vore kanske en bra idé. Kanske dax att skapa ett litet register (om det inte redan finns vill säga) på SMC:s kansli över "mc-vänliga" journalister. Och köra direktriktad "reklam".

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Oldbiker

New member
Det jag försökt göra med mitt inlägg i den här debatten är att få till en diskussion om hur motorcyklisterna ska kunna få bättre gehör för sina synpunkter. Att som flera spy sin galla över journalistkåren på ett forum som knappast några journalister läser eller ens bryr sig om, är fullständigt bortkastat. Att jag som journalist skulle gå in och föra en debatt i frågor som jag inte har en aning om är också uteslutet.
För min del handlar det om att jag som journalist försöker tipsa om hur det kan bli bättre kontakter mellan journalister och hojåkare, för det är alldeles uppenbart att det behövs. Motorcyklisterna och dess organisationer måste börja jobba med dessa frågor på fullaste allvar och ha en strategi för hur det ska gå till.

Samtidigt är det bra att komma ihåg att den svenska journalistkåren krymper allt mer och det gör det svårare att få gehör för sina intressen. Istället blir det hemmapulare som kommer att skriva om olika saker och då är det tveksamt om det blir så mycket bättre, de har inga som helst etiska regler att ta hänsyn till.

Men som sagt nu har jag bjudit in till att folk tar kontakt och så får vi vad det hela leder till.
 

Hampe

Skriver massor!
Det är inte bara motorcyklister som får agera strykpojke i pressen - även den tunga trafiken är det skottpengar på, året runt:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16202920.ab

Jag har inte varit på plats, och inte forskat vidare i incidenten - men vill man aktivt missförstå rubriken så vete tusan om inte lastbilskillen på pin kiv försökte stoppa tjejen bara för att hon var på väg till BB...?

Att vajerräcken skulle haft något med problemen att göra nämns inte med ett ord - det är lastbilens fel, så klart.



Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Det är inte bara motorcyklister som får agera strykpojke i pressen - även den tunga trafiken är det skottpengar på, året runt:

Detta är precis vad bekanta som kör/kört lastbil har berättat när jag pratat med dom. Deras drömyrke är inte längre så roligt. En del har berättat att dom fått nog och tänker byta yrke andra har redan bytt yrke,tråkigt!

Under mina olika resor är det faktist Lastbils/Långtradar chafförer bland trafikanter som har tagit i särklass högsta hänsyn och säkraste beteende mot mig som motorcyklist! Heder åt dessa chafförer i Sverige och övriga länder där jag kört hoj !!:tummenupp

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Fokus flyttas långsamt och troligen bara tillfälligtvis från motorcyklister som vägens busar

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/03/05/yrkeschaufforer-fortfarande-varst/

men ändå - på en rad, och tillsammans med bilister som omnämns vi faktiskt i positiva ordalag, och konflikten med oskyddade trafikanter nämns även den på ett par rader, tillsammans med insikten att kanske skulle någon titta också på avstånden mellan stora och små fordon, inte bara hastigheten dom framförs i...

Nå, nu skall vi kanske inte hoppas för mycket på media inför MC-säsongen: Ulf Nyström råkar vara en riktig journalist, med explicit uppdrag att bevaka och skriva om just trafiksituationen i främst Västsverige. Något han gör bra - med höga läsarsiffror och engagerade kommentarer som resultat.

Men ändå!


Hampe
 

challe

Member
I DN.STHLM idag: "Södertälje. Motorcyklister försökte råna värdetransport".

Hmmm, och på TV sa man att de försvann på moped...
 

Hampe

Skriver massor!
Hur få massmedia att bli seriösa? Kanske lite mastig rubrik för det jag hittat - men orka skapa ny tråd.

Expressen vill agera nyttig idiot och få ner hastigheten på vägarna genom att frisera sanningen.
Här en artikel om Polisens nya MO att plocka även de små överträdelserna och minska på "rabatten" man tidigare lämnat.

http://www.expressen.se/motor/kort-for-fort-darfor-aker-du-lattare-fast/

Så långt allt väl - men "faktarutan" förbryllar:
200 000 bötfällda fortkörare

Förra året bötfälldes drygt 200 000 motorfordonsförare för fortkörning.

Fyra av tio stoppades på gator och vägsträckor med upp till 50 kilometer i timmen som högsta tillåtna fart. Var fjärde var en kvinna.

Mäts farten med laserinstrument dras tre kilometer i timmen av automatiskt. Vid de fasta fartkamerorna med radar är avdraget en kilometer. Därtill visar nästan alla bilars hastighetsmätare några kilometer högre fart än den verkliga.

Det betyder att om du åker fast för sex kilometers för hög fart så har du antagligen kört uppemot tolv-femton kilometer för fort.

Källa: BRÅ, RPS (TT)
Min fetning


Really? Mina olika GPSer visar så himla fel, alltså?

Jag har sökt på både BRÅs och Polisens hemsidor, men inte funnit belägg för detta befängda påstående. Däremot kan man hitta samma fras i en del andra blaskor som inte gjort sig direkt kända för att kontrollera uppgifter eller ifrågasätta ready-to-print stårysar. Troligen är det någon Bror Duktig på TT som önskat vara bäst i klassen, och tagit i lite extra för att brännmärka alla livsfarliga fortkörare som åker fast för 6 km/h över hastighetsgränsen.

TTs fel alltså - men det är Expressen som återupprapar dessa felaktigheter och sprider dem utan att fundera 2 gånger på vad det är man trycker.



Hampe
 
Top