Hur är det med kopplingen till politik och religion inom SMC?

Jari69

New member
Ta det här med politisk obunden som ett exempel!

SMC måste påverka de politiker och ta hjälp av de politiker som är beredda att t.ex. att lägga fram motioner som gynnar SMC och dess medlemmar. Om man inte skulle kunna göra detta så blir ju organisationen ganska uddlös. Men bara för att man samtalar/samarbetar i enskilda frågor innebär ju inte att man bundit sig för det partiet, man kan ju dessutom lobba för fler än ett parti. Allt i syfte att gynna våra (Motorcyklisternas) intressen.

Detta med obunden innebär ju bara att man inte stöder ett parti utan man kan fiska röster från alla politiker.

Samma med kyrkan, ggynnar det medlemmarna så samarbetar SMC med vilka samfund som helst.

Dock skall gränsen dras någonstans och det tror jag att de flesta håller med att odemokratiska organisationer, oavsett vad de sysslar med inte bör kopplas ihop med SMC!

SuperRetard

New member
Ta det här med politisk obunden som ett exempel!

SMC måste påverka de politiker och ta hjälp av de politiker som är beredda att t.ex. att lägga fram motioner som gynnar SMC och dess medlemmar. Om man inte skulle kunna göra detta så blir ju organisationen ganska uddlös. Men bara för att man samtalar/samarbetar i enskilda frågor innebär ju inte att man bundit sig för det partiet, man kan ju dessutom lobba för fler än ett parti. Allt i syfte att gynna våra (Motorcyklisternas) intressen.

Detta med obunden innebär ju bara att man inte stöder ett parti utan man kan fiska röster från alla politiker.

Samma med kyrkan, ggynnar det medlemmarna så samarbetar SMC med vilka samfund som helst.

Again..

Ingen i tråden har sagt att det är nåt fel med att medlemmar är kristna, eller att SMC lobbar och påverkar Svenska Kyrkan. Men jämförelsen mot politiken nu är inte lobbyism, utan att SMC skulle vara med och arrangera en talskrivar-kväll eller stämma för MUF eller SSU.

Obunden kan man vara och fortfarande driva sin agenda mot alla möjliga parter i samhället. Att däremot driva andras frågor (hålla gudstjänst) och kalla sig obunden går inte riktigt ihop. Vilket var vad TS vill diskutera.

Så ha vilken åsikt som helst om TS tyckande. Men jag blir lite ledsen av att se hur 8/10 inlägg förvanskar innehållet i kritiken, exempelvis har det flera ggr framhållts hur man helt plötsligt inte ska tillåta religiösa medlemmar öht. Något TS aldrig sagt!

Så läs inläggen en gång till och kommentera det, för att SMC inte skulle kunna lobba sin frågor mot allehanda grupper har aldrig varit en fråga i tråden.

Dock skall gränsen dras någonstans och det tror jag att de flesta håller med att odemokratiska organisationer, oavsett vad de sysslar med inte bör kopplas ihop med SMC!

Och där går åsikterna isär. För många står kyrkan för något av det värsta vi har i samhället. De har tagit fler liv än nazismen, behandlat fler barn illa än någon annan rörelse osv. Falskheten i vilket budskap som förs ut i samband med det ger skenheligheten ett ansikte betydligt mer ärrat än nazismens.

Så för mig, är det lika självklart att inte beblanda mig med dem, som med rasism eller andra extrempolitiska falanger. Det betyder däremot inte att vi inte TILLSAMMANS kan jobba för ett GEMENSAMT mål. Oavsett om kyrkan, Vänstern eller NSF skulle vilja dra ett projekt för trafiksäkerhet, styrfylla bland moppeungar etc. så ser jag inga problem i att samarbeta med dem i den frågan. Men det är inte att hålla gudtjänst, flaggande marschera med "Hammaren & skäran" eller Heila på torget!

Last edited:

Jari69

New member
Personligen har jag inget med religion att göra är själv agnostiker. Men gynnar kyrkan SMC och inte tvärtom så ser jag inga problem med det.

Tvärtom så ger nog dessa religiösa individer oss legimitet i vissa kretsar där vi annars skulle ses som hinhåle själv!! ;-)

Allt som ger oss positiv reklam hos allmänhet och i synnerhet hos trånsyta utövare av vissa religioner är väl bara bra! Jag kommer inte att delta men inte heller hindra några av de som jobbar med kyrkan, kan vi få med fler religiösa samfund också?

badpitt

New member
Tvärtom så ger nog dessa religiösa individer oss legimitet i vissa kretsar där vi annars skulle ses som hinhåle själv!! ;-)
Märkligt argument, samartbetar vi med politiska partier som står långt till höger eller vänster skulle ju även det ge oss kred hos "vissa grupper"

Joysan

New member
Vilken livsåskådning vi har, vilken ideologisk ståndpunkt vi har - eller tycker att andra borde ha/inte ha, är en helt ointressant fråga i just detta forum.

Det handlar om vars och ens ansvar som medlem i SMC att granska, arbeta för eller lämna organisationen.
Det är helt fritt att lämna en organisation vars stadgar man ifrågasätter eller inte håller med om.
Var och en har valt medlemsskapet frivilligt.

Ingen enskild person "äger" frågan. Och naturligtvis är det vars och ens rättighet att yttra sig. Men det är också vars och ens ansvar att välja det forum som är det rätta.

Jag skulle kunna skriva spaltmetrar om detta. Men vad man kan och det man ska göra är som bekant inte alltid samma sak. Så jag väljer att INTE skriva mer.. :)

Jag vara bara TVUNGEN att hoj-ta till lite.
Känns som att detta resonemang redan i sin start handlar om att göra en höna av en fjäder.

Jag hyser tillit till att SMC :s ledning tar sitt ansvar, och att varje medlem utifrån sitt förnuft och hjärta försöker göra det bästa för sina kamrater i föreningen.

Att vara vaksam på ideologier óch handlingar som kränker människor, små eller stora, är en uppgift som alla har som erkänner FN:stadgarna.

Jag må vara del av en "organisation" som genom historien missbrukat sin makt ( kyrkan), jag må vara del av en mänsklighet som genom historien också missbrukat sin makt.
Men jag väljer att ha tro på människans förmåga att skapa gott. Om hon vill.
Och vad är gott???

Lika många som vi är medlemmar i SMC, lika många som vi är människor som vi är människor på den här blå planeten...lika många svar finns på den frågan.

Nu har den här präst-hönan kacklat klart här. :)

SuperRetard

New member
Kan någon från centralt håll bringa lite klarhet i vem som egentligen var arrangör? Eftersom tråden sen halva sidan 1 mest rört spekulationer och "OM" i frågan.

badpitt

New member
Vilken livsåskådning vi har, vilken ideologisk ståndpunkt vi har - eller tycker att andra borde ha/inte ha, är en helt ointressant fråga i just detta forum.

Ingen enskild person "äger" frågan. Och naturligtvis är det vars och ens rättighet att yttra sig. Men det är också vars och ens ansvar att välja det forum som är det rätta.

Det skulle nog kunna vara slutkacklat för längesedan OM folk hade vett att hålla sig till ursprungsfrågan.

Återigen, denna tråd (i början) handlar om vad som står i SMCs stadgar huruvida vi är oberoende politiskt och religiöst eller inte.
Det är inte på något sätt ett påhopp på medlemmar som "tror".

Och för att upprepa Agiles fråga:
Har SMC arrangerat en gudstjänst tillsammans med någon religiös organisation?

Galne Dansken

Administrator
Personal
....
Och för att upprepa Agiles fråga:
Har SMC arrangerat en gudstjänst tillsammans med någon religiös organisation?

Vad jag har ku´ få fram, är det som så:

Riksorganisationen, har inte arrangerat någon gudstjänst - och det är inga avsikter om att göra så!

Enstaka distrikts organisationer, har vid enstaka tillfällen över ett stort antal år från tid till annan haft en körning - med ett stop på rutten vart man har varit förbi kyrkan - eftersom det har varit avtalad att kollekten ska gå till SMC Skadefonden.
Om någon sedan då har lyssnat på pastoren, vett jag inte!

Har varit i kontakt med ett antal stadga kunniga - som inte ser att detta är i strid med stadgorna.

JEPPA

New member
Att vara obunden innebär att du kan samarbeta och ha arrangemang tillsammans. Att vara bunden innebär att du instämmer i föregående talares åsikter genom avtal. Ha gärna samarbete.

Oldbiker

New member
Vad jag har ku´ få fram, är det som så:

Riksorganisationen, har inte arrangerat någon gudstjänst - och det är inga avsikter om att göra så!

Enstaka distrikts organisationer, har vid enstaka tillfällen över ett stort antal år från tid till annan haft en körning - med ett stop på rutten vart man har varit förbi kyrkan - eftersom det har varit avtalad att kollekten ska gå till SMC Skadefonden.
Om någon sedan då har lyssnat på pastoren, vett jag inte!

Har varit i kontakt med ett antal stadga kunniga - som inte ser att detta är i strid med stadgorna.

Eftersom inte Galne Dansken vet hur det går till i den organisation han representerar, så ska jag berätta det för honom. En lokal MC-klubb har arrangerat MC-gudstjänster under flera år tillsammans med SMC-distriktet. Efter protester i den lokala MC-klubben ströks detta från agendan och SMC och Svenska kyrkan stod som arrangörer. Detta annonserades på flera platser, både externt och internt och i annonserna stod det klart och tydligt att SMC och Svenska kyrkan var . Båda organisationerna hade sina loggor i annonserna. Motorcyklisterna samlades utanför kyrkan innan de gick in i kyrkan och prästen höll en ganska vanlig gudstjänst. Han gav även sin välsignelse till motorcyklisterna. När besökarna lämnade kyrkan tog kollekt upp vid utgången och dessa pengar skulle gå till SMC:s skadefond. Efter gudstjänsten bjöd församlingen på sedvanligt kyrkkaffe och motorcyklisterna lämnade platsen.
Jag har inga synpunkter på detta, bortsett från att SMC var inblandade och genom att vara medarrangör tagit ställning för Svenska kyrkan. Vill kyrkan, eller vilket samfund som helst, ha sådana här arrangemang är det fritt fram, men SMC ska inte vara inblandat.
Det kan tyckas vara en struntfråga, men jag har svårt att förstå hur SMC skulle agera om det kommer till en tvist i en eller annan fråga om det finns sådant här med i bilden. Hur ska SMC kunna säga nej till någon organisation som vill ha ett arrangemang tillsammans med SMC i framtiden....

badpitt

New member
SMC och Svenska kyrkan stod som arrangörer. Detta annonserades på flera platser, både externt och internt och i annonserna stod det klart och tydligt att SMC och Svenska kyrkan var . Båda organisationerna hade sina loggor i annonserna.

"SMC är en partipolitiskt och religöst obunden organisation".

Stämmer alltså inte. Detta tycker inte jag är OK.