Hjälp med hjälmval - expertråd önskas

Du får köpa en röd Schubert och klistra på ett Ducati klistermärke ;)

Man får många glassar för kostnaden av en Schubert - Det saknas en post för denna utgift på kostnadsstället ”MC” i hushållsbudgeten. Jag behåller nog min Arai som av en ren slump är Ducati lackerad….;););)

Peter
 

SuperRetard

New member
Fick till slut till en "testdag" och har krängt på av åtskilliga Arai, Schubert, AGV, Marushin, HJC, Shoei osv..

Hela poängen med den här tråden var att öppna ögonen lite för andra märken då jag varit lite insnöad på Shoei en längre tid. Efter denna krävande testdag fann jag att:

Jag har en typisk Shoei-skalle :( Det är verkligen det enda som passar öht.


Så det blev en XR1100, trots att jag tyckte den satt sämre än XR1000 som jag haft länge nu. Lyxade tom till det med en lackad, den var på rea :D
 
Såg att du hittade en hjälm till slut, så mitt inlägg kommer aningen sent.
För andra som kollar i denna tråden vill jag dock tipsa om en ny hjälm som lanseras i Sverige detta året:

Kali Protectives är ett nytt märke som tillverkar hjälmar till bland annat MC-åkare.
Hjälmarna tillverkas på ett helt nytt sätt vilket bidrar till att energin som bildas vid en krasch absorberas mycket snabbare och effektivare än övriga hjälmar (läs mer om teknologin här). Så du som i första hand vill ha en säker hjälm kommer förhoppningsvis finna våra produkter väldigt intressanta.

Exempel:
Kali Naza Carbon
Ytterskal i sammanvävd glasfiber/kevlar/kolfiber
Innerskal med dubbel densitet (lägre densitet närmast ditt huvud)
Composite Fusion Plus-teknologi
Vikt: 1350g

Pris: 3695:-

Är det någon som har några frågor om våra produkter så är det bara att kontakta mig här eller skicka mejl till oss på info@kaliprotectives.se.

Ride safe!

/Marcus
 

gluffis

Regnmakare
Jag provade runt lite på Lelles igår på rean. Blev en HJC FS-15 Carbon som satt utmärkt. Vilket även Shoei X-Spirit och Arai RX-7, men HJC'n var ruskigt mycket billigare och vägde in på 100g mindre än konkurrenterna ;) En viss instruktör på Gelleråsen i somras tjatade sig varm för HJC i ösregnet :D

Att notera är att visirmekaniskmen verkar ljusår bättre på hjc mot Arai...
 

srulit

New member
Välja hjälm

Hej!

Mycket klokt har redan skrivits och valet är naturligtvis en kombination av smak och passform. Det finns en bra artikel som väl sammanfattar vad man bör tänka på när det gäller hjälm och något som ofta kommer i skymundan är vikten. Dock påstås den ha stor betydelse när det väl gäller. Förr, troligtvis än idag, så finns det inom rallysporten viktrestriktioner på hjälmar. Jag inbillar mig att det finns en orsak till detta.

Problemet med lättare hjälmar är förståss säkerhet och pris. Eftersom brittiska pundet tappat runt 30% mot svenska pesetas så är det ofta mycket fördelaktigt att handla i england. som vanligt gäller det förståss att vara uppmärksam att man får rätt vara eller snabbt en rättelse. Ebay och paypal ger viss skydd men man har 30 resp 45 dagar på sig att reklamera. Kreditkortsföretaget går också att reklamera till och det är ungefär samma tidsgräns hos dem. Sök dock på nätet, inklusive via pricerunner, för ibland finns precis lika bra priser i sverige som runt om i europa.


Som redan skrivet så ger Sharp bra hjälp att välja hjälm. Ytterliggare en site att ta till hjälp är Snell: http://www.smf.org/

Laddar också med en kopia på artikeln som fanns i mc-folket för ett tag sedan som jag tycker ger väldigt mycket matnyttigt att tänka på i samband med hjälmval.

Lycka till!
 

SuperRetard

New member
Gjorde ju en rejäl test-vända i fjol där..

Det slutade med en Shoei XR1100, som jag kört en hel del med nu..

Jag har inte varit helt nöjd med den då den dels var väldigt högljudd. Dels gav mig problem med ögonen (linser) då ventilationen är PÅ/AV och ger enormt högt flöde.

Stängt immar det snabbt och blir varmt/kvavt, öppet blåser linserna med ut ur hjälmen igen.


Finns det nån som har en "Shoei-skalle" som hittat nåt annat märke/modell som passar lika bra?
 

Lotek

#82 Superbike
Gjorde ju en rejäl test-vända i fjol där..

Det slutade med en Shoei XR1100, som jag kört en hel del med nu..

Jag har inte varit helt nöjd med den då den dels var väldigt högljudd. Dels gav mig problem med ögonen (linser) då ventilationen är PÅ/AV och ger enormt högt flöde.

Stängt immar det snabbt och blir varmt/kvavt, öppet blåser linserna med ut ur hjälmen igen.


Finns det nån som har en "Shoei-skalle" som hittat nåt annat märke/modell som passar lika bra?

Shoei X-Spirit II. 1450 gram. Kan variera ventilationen på många sätt. Immar inte (med Pinlock iaf) igen. Högljudd. Samma synfält som XR-1100(mycket bättre än XR-1000 m.a.o.).
Lätt(are) att få av vid ev. olycka(snabblås till kind/sidokuddarna).
Svindyr...men varit bra.
Hittar inget annat märke som passar bättre.
 
Last edited:
Top