Hjälp med hjälmval - expertråd önskas

SuperRetard

New member
Har kasserat min hjälm och är nu på jakt efter en ny. Har kört upp några Shoei XR1000 men de finns ju inte längre, och nya XR1100 är ändrad på nåt sätt så den sitter inte bra längre :(.

Har nu testat Arai Chaser i S och M och har lite frågor på det.

1. Är det en bra hjälm att kasta i backen med huvet i? Vindbrus och komfort är naturligtvis viktiga detaljer, men säkerheten före allt.

2. Jag har fått lära mig att en hjälm (som allt annat) ska sitta så tight som möjligt utan att klämma och göra ont. Saken är att M är "skön", men förmodligen lite för stor enl. ovan kriterie. S däremot är lite liten och "kommer inte riktigt" ned på huvet, men klämmer inte.

Jag har nu testat M med utbytt inredning och den blir bättre, men är fortfarande aningen "rymlig". Vid nytt test av S (idag) känns den sådär tight att man blir irriterad, men får inte ont. Mitt minne säger att den då kommer "ge sig" och bli bra efter några körningar. Men frågan kvarstår om "höjden" på den, alltså att den inte riktigt kommer ned över haka/nacke osv..

Ps. Är nyklippt så mindre hår än så här kommer jag nog inte ha på många år.

Vad ska jag tänka på? Vilken ska jag välja? Har jag missat nåt?
 

Cawwa

New member
Ja alltid samma problem när man skall köpa ny hjälm.
Det jag hört är precis detsamma som du, hjälmen skall sitta still när du håller i den och försöker att vrida på huvudet. För tre år sedan köpte jag en Arai Chaser S, den enda som uppfyllde de kraven. Den enda som inte kändes som om den satt liksom ovanpå. Shoei passade perfekt förut men inte den nyare då och speciellt inte den öppningsbara "korvätar"-hjälmen.
Nu när jag slängt den i backen, utan att huvudet satt i den, så provade jag igen. Shoei XR1100 satt nu som en smäck ... :) ... avaktar ändå för jag vill ha en offroad hjälm också.
Arai och Shoei måste väl ändå vara bland de bättre när det gäller säkerhet väl?
 

Syster-Tysk

New member
Har kört med xr1000 men har nu kostat på mig en arai quantum och en rx-7 gp.
Tyckte inte chasern höll måttet. Tror man kan få bättre, eller lika bra för samma pengar.
Annars kan Shuberts SR-1 vara värd en titt. http://www.helmetcity.co.uk/Schuberth-SR1-New-for-2011_B2481V.aspx
Vi har ju annars erbjudande på caberg vilka ska vara bra, har dock ingen erfarenhet.
Vet att Per Gjers uteslutande kör med AGV vilka är bra, men har nog en passform som inte passar alla.
Lycka till!
 
Last edited:
Arai Chaser

Hej.

Arai Chaser – Köpte en sådan för ett år sedan. Således har jag kört en säsong med den. (Har även en gammal X-lite.)

Chasern immar inte mycket eftersom det finns många olika ventilations hål som man kan öppna efterhand som temperaturen stiger i hjälmen. Imma var ett problem med X-lite:n. Tycker att den inte att Casern brusar så mycket heller. (Har alltid öronproppar). Jag använder glasögon och dessa får man lätt in eftersom bågen kommer i en skarv mellan övre och nedre stoppning. Nöjd!:lemon:

Huvudformen avgör väl vilken hjälm man kan ha. Shoei hade jag först tänkt köpa men då jag provade lite olika modeller hamnade glaset oftast för högt upp i mitt fall.

/Peter
 

micke.r

New member
Arai Chaser är väl en aningens enklare hjälm ??

Har man Shoei huvve så har man alltid... Annars har man förmodligen Araihuvud !
Om du har så litet huvud så testa Shoei XR 1100 i stl S...

Precis som du gjorde, kolla vilket skal det är till respektive hjälmstorlek - ibland kan det vara samma skal på två storlekar, men lite olika inredning

Andra spännande märken är Arioh's värsta modell (kolfiber) samt Shark

/M
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Arai Chaser är väl en aningens enklare hjälm ??

Har man Shoei huvve så har man alltid... Annars har man förmodligen Araihuvud !
Om du har så litet huvud så testa Shoei XR 1100 i stl S...

/M

Är Chaser "enklare"? Jag har ingen koll på hjälmar alls längre. Hittade XR1000 för ett gäng år sen och sist jag var tvungen att byta åkte jag helt enkelt bara och köpte en ny likadan, men redan då var det i sista svängen för XR1100 hade redan kommit. Jag har liksom inte brytt mig på 5-6 år.

XR1000 har jag som sagt haft ett par av och den var kanon, men XR1100 sitter inte alls lika bra. Nånting har hänt med den :(

Gaarrhhhggf.. Hatar att behöva ägna tid åt sånt här. Framförallt när det gäller nåt som jag tycker är så viktigt!

Shark? Är inte DET "enklare" om nåt? Minns att min första hjälm var Shark och den kändes rätt kalle anka jämte shoei & arai..

Syster-Tysk skrev:
RX7-GP och Quantum...

RX7 GP testade jag också. Satt skönt men kände faktiskt också lite stor i M och alldeles för liten i S.. Jag vill ha en S-åenhalv! Sen känns det som väldigt mkt pengar för nåt som säkert går i backen snart igen iaf :(. Även om man inte kan värdera säkerhet, så kan man visst värdera säkerhet och när priset är så högt att man inte har råd att köra så är det för dyrt. 3-6000 / säsong kan jag lägga på hjälmar, men inte 9´. Kraschbudgeten täcker inte så dyra hjälmar tyvärr.

Sen kan jag ifrågasätta hur mkt extra säkerhet man egentligen får för de där sista tusenlapparna, egentligen. Men jag kommer säkert omvärdera det när jag får en riktig inkomst eller barn.

Quantum? Vad är det? Prisläge, bra? Passform i stil med...?
 

MiaSyrra

New member
En hjälm måste gå "ner" ordentligt på huvudet. Det får inte finnas luft ovanför skallen innanför hjälmen. En bra hjälm töjer sig knappt en halv storlek på längden dvs räknat från pannan och bakåt. Den får inte töja sig mycket bakåt, den delen av skallen är ömtåligast för stötar. Prova olika skal, vissa har "rundare" skallform, andra har mera avlång skalle. Viktigt att hjälmen passar rätt. Det ska inte gå att få hjälmen att vicka om man vrider huvudet åt höger-vänster, då får man byta innerkuddar. Shoei har en bra instruktionsbroschyr hur man provar ut en bra hjälm. Efter 3-5 år har fodret i hjälmen töjt sig så det inte skyddar mot stötar längre, byt hjälm. Hellre en billigare hjälm som byts ofta än en svindyr som man behåller för länge. HJC hjälmar får ny generalagent nu till nyår, De gamla hjälmarna säljs ut med 35 % rabatt. Dags att fynda, bra hjälm som håller länge.
 

Carnivore

New member
Jag har kört med Chasern ett par år och tyckte den var kanon och det gick utmärkt att dimpa i backen med den på huvudet... :fail
Men när jag då var tvungen att köpa ny hjälm så vart det en Viper-GT då den var på utförsäljning (utgående) och helt plötsligt är jag inte så impad av Chasern längre. Den här har mindre vindbrus, bättre hantering av utandningsluften så man inte får imma vilket jag fick i chasern trots pinlock.
Den nedfällbara flärpen i hakan på Vipern gör otrogligt mycket för vindbruset, den saknas på Chasern.

Skulle jag köpa ny igen skulle jag nog kolla på RX7:an och leta efter nån lackering som utgått = billiga (typ 5000:).

Ja, de jag listad är Arai, jag har tydligen Araiskalle då Schoei inte alls funkade på mig.

Och nej, du får inte mer säkerhet för pengarna, men du får mer komfort för pengarna däremot när du väljer en dyrare hjälm.
Eller nja, när du väljer en "bättre" hjälm... dyrare är inte alltid bättre. ;)
 

SuperRetard

New member
Och nej, du får inte mer säkerhet för pengarna, men du får mer komfort för pengarna däremot när du väljer en dyrare hjälm.
Eller nja, när du väljer en "bättre" hjälm... dyrare är inte alltid bättre. ;)

Lite så jag kände.. Skulle inte köpa korvätarhjälm, plasthjälm eller nåt halvbilligt med fokus på komfort. Men från 4000 < 8000 i "sportsegmentet" känns det som du säger mest som att det handlar om komfort. Och eftersom jag är på ekonomisk diet som student och räknar med att det kommer "gå åt" en del hjälmar så åker jag hellre mkt hoj, än står bredvid med en imfri hjälm ;)

Ska nog ta en tur hem till Sthlm och springa runt alla butiker samt mässan.. Har fått en massa bra tips, länkar och saker att tänka på.

Helst vill jag inte köpa nåt utgående då det innebär att jag får samma dilemma nästa gång:(.
 

Peter1980

New member
Passform är allt.

Nu är jag ingen hjälmexpert själv, men var runt på ungefär alla ÅF som säljer hjälmar i Sthlm för nåt år sen, alla sa samma sak:
Det får inte vara något "glapp" ovanför huvudet till "taket" i hjälmen.

Känns ganska logiskt dessutom, om man tänker en vurpa där man dyker på skallen, har man ett glapp i hjälmen blir det då 2 smällar. En när man slår i backen, och en extrasmäll när huvudet slår i insidan av hjälmen pg a glappet.

Jag kör en X-Lite 701 nu, sitter okej, men ska köpa en ny. Shoei XR1100 passar inte alls. Får "glappet" ovanför skallen i dem.
Tyvärr, eller hur man ska uttrycka det, så är chasern den som sitter absolut bäst på mig. Är ju bra för ekonomin såklart, men hade gärna lagt några tusenlappar extra på en ännu bättre hjälm. RX-7:an och GP:n sitter tyvärr helt annorlunda än chasern på mig. Med båda dessa får jag ett tryck i pannan som gör ont redan efter den korta tid man har den på sig i butiken.

Så åk till nån välsorterad ÅF och prova allt. Om det är så att en lite billigare hjälm, med t ex mer vindbrus osv passar ditt huvud bättre än en dyrare som kanske är tystare så är det nog ändå den billigare du ska satsa på.

Hjälmen köper du sen givetvis från typ fc-moto, helmetcity eller racevisors ;)
 
Last edited:

Carnivore

New member
Eller Helmetcity.co.uk har jag för mig att Hansi brukar rekommendera.
http://www.helmetcity.co.uk/Arai-RX7-GP-Clearance_B22WXB.aspx

Vad gäller utgående så ändras modellerna alltid lite grann men med utgående kan det också menas lackeringen och inte själva hjälmen... t.ex. har Rollersmc några RX7 för 3990:-.

Vad som, testa, känn och klämm.

Och skall du till mässan är det nog läge att boka om resan... den är i GBG och inte Sthlm. ;)
 

Lotek

#82 Superbike
Passform är allt.

Nu är jag ingen hjälmexpert själv, men var runt på ungefär alla ÅF som säljer hjälmar i Sthlm för nåt år sen, alla sa samma sak:
Det får inte vara något "glapp" ovanför huvudet till "taket" i hjälmen.

Känns ganska logiskt dessutom, om man tänker en vurpa där man dyker på skallen, har man ett glapp i hjälmen blir det då 2 smällar. En när man slår i backen, och en extrasmäll när huvudet slår i insidan av hjälmen pg a glappet.

Jag kör en X-Lite 701 nu, sitter okej, men ska köpa en ny. Shoei XR1100 passar inte alls. Får "glappet" ovanför skallen i dem.
Tyvärr, eller hur man ska uttrycka det, så är chasern den som sitter absolut bäst på mig. Är ju bra för ekonomin såklart, men hade gärna lagt några tusenlappar extra på en ännu bättre hjälm. RX-7:an och GP:n sitter tyvärr helt annorlunda än chasern på mig. Med båda dessa får jag ett tryck i pannan som gör ont redan efter den korta tid man har den på sig i butiken.

Så åk till nån välsorterad ÅF och prova allt. Om det är så att en lite billigare hjälm, med t ex mer vindbrus osv passar ditt huvud bättre än en dyrare som kanske är tystare så är det nog ändå den billigare du ska satsa på.

Hjälmen köper du sen givetvis från typ fc-moto, helmetcity eller racevisors ;)

Skäms...Att prova på mässan är väl en sak, men att åka till en affär, nyttja deras lager och sen beställa på nätet??
 

Carnivore

New member
Skäms...Att prova på mässan är väl en sak, men att åka till en affär, nyttja deras lager och sen beställa på nätet??

Själv är jag duktigt nöjd med hjälpen man får på Lelles, kunnig och ändå till bra pris... visst, nån hundring billigare på nätet men det är värt de hundringarna för den service man får.
Senaste 2 hjälmarna är inköpta där.
 

SuperRetard

New member
Jag älskar internet. 2 små (?) forum har gett mig så jäkla mkt input samt flera bra länkar (internet) till ännu mer bra input!


Hur överlevde våra föräldrar sin ungdom egentligen?
 

martin2011

New member
Jag kör med uppdaterade arai chaser V. Prova den, samma passform som vanliga chaser men lite annan inredning.
Har också haft shoei xr1000 senast men den var för låg & klaustrofobisk och töjde sig aldrig tillräckligt för mig. Det var sista gången jag köper en riktigt tajt hjälm.
 

Peter1980

New member
Skäms...Att prova på mässan är väl en sak, men att åka till en affär, nyttja deras lager och sen beställa på nätet??

Skäms inte det minsta. Jag köper där priset är bäst.

Som Carnivore skriver, om det skiljer några hundralappar hos en ÅF i Sverige så köper jag givetvis där för servicens skull, men när "servicekostnaden" handlar om ett par tusenlappar så importerar jag.

Det handlar om konkurrens, och det är knappast en viss handlare jag gynnar genom att handla där, utan en generalagent som tar feta marginaler.

Hursom, det är en helt annan diskussion. Finns en tråd på sh om det vill jag minnas.
 

Syster-Tysk

New member
RX7 GP testade jag också. Satt skönt men kände faktiskt också lite stor i M och alldeles för liten i S.. Jag vill ha en S-åenhalv! Sen känns det som väldigt mkt pengar för nåt som säkert går i backen snart igen iaf :(. Även om man inte kan värdera säkerhet, så kan man visst värdera säkerhet och när priset är så högt att man inte har råd att köra så är det för dyrt. 3-6000 / säsong kan jag lägga på hjälmar, men inte 9´. Kraschbudgeten täcker inte så dyra hjälmar tyvärr.

Sen kan jag ifrågasätta hur mkt extra säkerhet man egentligen får för de där sista tusenlapparna, egentligen. Men jag kommer säkert omvärdera det när jag får en riktig inkomst eller barn.

Quantum? Vad är det? Prisläge, bra? Passform i stil med...?

Yes! RX7-GP är dyr men bästa hjälmen jag ägt!
Den var för liten för mig med, men det anpassar sig efter en kurshelg i sadeln, första helgen tyckte jag den var piss, efteråt var den sååååååå bra!!! :)
Den har något tunnt med stoppning och tryckte mot pannan lite hårt i början, men efter en varm dag på hojen så började den ge efter och blev mer eller mindre formad efter mitt huvud.
Att stoppningen är tunn och den känns hård stör inte, utan den snarare känns tight och smidig.

Quantum är en ny-gammal modell av Arai. Det är Sport-hjälm som är mer stoppning i än GP modellen och därmed lite mjukare.
Jag tycker den är underbar, men GP modellen är snäppet bättre. Jag har den gammla modellen, vilket innebär ett mindre visir och sikten blir inte lika bra som de nya, eller min GP hjälm. Men det är en Mick Doohan Edition vilket är bra för coolhets faktorn! ;-)
Jag skulle vilja jämföra den med XR1000, men med ett mjukare tyg på stoppningen (typiskt arai tyg), alltså inte själva stoppningen utan tyget som omsluter den.

Modeller Viper passar inte mitt huvud lika bra, men är säkerligen även den en kanon hjälm. Verkar vara snarlik Quantum i modellen, men är av annan passform.

Chaser är en av de billigare modellerna, men eftersom Arai är ett bra märke så är det typ samma sak som att säga att Boxter är Porsches billigare modell, det är ändå en Porche! ;-)

Jag har hört olika saker när man jämför Arai och Shoei. Vissa menar att de fått mer turbulens på sina Arai än Shoei, men jag tycker motsatsen.
Jag personligen upplever Arai som aningen bättre än Shoei.
Så det är nog tycke om smak.

När man köper hjälm så se till att du har en bra handlare som du har god kontakt med, och be att få provköra en hjälm. Det har jag fått göra och är det bästa tipset inför ett hjälmköp!

GJ och en god ny hojsäsong!
 

Marie

Banned
Efter 3-5 år har fodret i hjälmen töjt sig så det inte skyddar mot stötar längre, byt hjälm.

Vad jag förstår så är en hjälm godkänd så länge man kan tyda godkännandemärkningen, och i så fall duger min Schuberth Concept från 2005 många år ännu.
Den är dessutom riktigt bra, det vet jag av egen erfarenhet, för den skyddade skallen på mig när jag vurpade på svartis i januari 2007. Både gammal och beprövad, perfekt alltså!
Att den dessutom sitter skönt gör ju inte saken sämre. Den är som ett par väl ingångna skor. Alltså känner jag ingen större motvilja mot att använda den till skillnad mot de där resårsnoddarna i bilen, för dem glömmer jag bort allt som oftast.
 
Last edited:

zettan

New member
Köpte en "skön" Chaser, men satte i större kindkuddar.
Smaken är som baken. Köp det du gillar bäst. En "för liten" hjälm är nog ingen höjdare heller...
 
Top