Hjälp med hjälmval - expertråd önskas

Robbie

New member
Jag har kört med en Chaser och sen med en Corsair.

Jag tycker att corsair kommer ned bättre på mitt huvud än vad chaser gjorde.

Kan vara värt att kolla in RX-7 Corsair om man vill ha en riktigt bra hjälm men tycker att RX-7 GP är för dyr. Större chans att hitta deals på den också tror jag.

/Robert
 

suzuki-micke

New member
jag har "laborerat" med en rx-7 tills jag fick superpassning!!
köpte 2 st "hjässinlägg" + 2 uppsättningar kindkuddar i olika storlekar (skalet tror jag bara finns i 3 storlekar resten är olika innehåll)
visiret (med pinnlock imfri dubbelvisir) funkar kanoon!! har 3 par o byta med (klar , mörk , kolmörk)
men som sagt var ....det kostar att ligga på topp + att alla har olika huvudform....
 

Bansaie

New member
Vad ska jag tänka på? Vilken ska jag välja? Har jag missat nåt?
Jag tycker man kan sammanfatta tråden som följer. Titta inte så mycket på vilket märke det är på hjälmen utan köp en som i första hand sitter bra. Därefter kan man titta på vikt, vindljud och andra finesser.

Har en kollega som nästan bara kan ha vissa AGV-hjälmar för det är de som passar hans huvudform bäst och han får leta som tusan innan han hittar nått som sitter bra.
Själv provade jag ett stort antal olika hjälmar i våras och hittade Marushin 999RS som satt som en smäck på mig. När den sen dök upp på höstrean för halva priset slog jag till fast jag inte hade ett alldeles akut hjälmbehov.
Fick en, i mitt tycke, kanonhjälm som satt bra och dessutom är en av de lättaste på marknaden (utan att vara kolfiber). Det jag fick göra avkall på var färgen, då det inte fanns kvar min storlek i den färgen jag helst ville ha. Sen är den kanske inte den tystaste hjälmen på marknaden, men jag kör ändå med öronproppar för min gamla HJC brusar ordentligt och Marushin hjälmen var i.a.f. lite bättre så det blev ändå ett litet uppköp på ljudsidan.
 

Ove 60+

Active member
:D Haft hjälmar av flera "godkända" märken som suttit som pottor på skallen. Provade en Biltemahjälm som satt perfekt bortsett från lite kläm på örtipparna. Köpte direkt och är helnöjd. Den har samma kvalitetsmärkning som dom sk. kvalitetshjälmarna och har klarat sig bra i tester.

Vindbruset kunde gärna varit något lägre men jag kan köra utan proppar i öronen om jag inte är på långtur. Turbulens är nu nästan försumbar men har varit ett problem med andra hjälmar. Det där med klämda örtippar går att fixa med varm sked, Ett knep som jag lärt mig av en kille med en Shoei som nästan fått "liggsår" på öronen av hjälmen. Han var på långtur och behövde assistans med hoj och hjälm för att komma vidare.

:tummenupp Sparade några tusen som jag kan köpa soppa för. :)
 

RobbeS

New member
Skäms inte det minsta. Jag köper där priset är bäst.

Som Carnivore skriver, om det skiljer några hundralappar hos en ÅF i Sverige så köper jag givetvis där för servicens skull, men när "servicekostnaden" handlar om ett par tusenlappar så importerar jag.

Det handlar om konkurrens, och det är knappast en viss handlare jag gynnar genom att handla där, utan en generalagent som tar feta marginaler.

Hursom, det är en helt annan diskussion. Finns en tråd på sh om det vill jag minnas.

Kan inte annat än hålla med. Varför inser inte handlarna detta och går runt sina generalagenter? Jag betalar gärna en femhundring extra för servicen men inte 2000 spänn som skillnaden blev sist jag köpte hjälm.
 

Marie

Banned
Kan inte annat än hålla med. Varför inser inte handlarna detta och går runt sina generalagenter? Jag betalar gärna en femhundring extra för servicen men inte 2000 spänn som skillnaden blev sist jag köpte hjälm.

Ett av problemen är att svensk handel är uppbyggd på generalagenter/grossister i en helt annan utsträckning än i många andra länder, och dessa mellanhänder vill ju också tjäna maximalt med pengar.... Dessutom är det en knapp handfull grossister som dominerar hela den svenska mc-tillbehörsmarkanden totalt. Bra nära monopolsituation :mad:

Ett exempel är Öhlins. Till och med på hemmamarknaden arbetar de genom generalagent!
Jämför med Wilbers i Tyskland. Hos Wilbers kan du från både hemmamarknaden Tyskland och även från Sverige ta kontakt direkt med fabriken och beställa din stötdämpare / ditt fjäderben /din fjäder. Dessutom kan du genom att ange din egen vikt, vikten hos extrautrustningen du har, den last (inkl passagerare) du ofta har med andel av tiden du kör med last och vilka typer av körning (med procentuell fördelning) få din fjädringsutrustning levererad avstämd för just dina behov men med möjligheter att själv justera vidare. Och dessutom kan du få tala med dem och ytterligare specificera hur just dina behov ser ut (t.ex. dålig rygg).

Hos Öhlins kan du beställa grejerna, och sen får du försöka justera in själv. Och om du då märker att du behöver en fjäder med annan fjäderkonstant än den som finns med från hyllan, så finns sådana också att få, men det blir en ny utgift. Och hela tiden sitter generalagenten emellan och mjölkar pengar..... Och dessutom har du inte direktkontakt med tillverkaren med allt vad det innebär i fråga om risk för missförstånd när information skall föras vidare genom flera mellanhänder.

Jag kan inte uttala mig om huruvida Öhlins är överlägsna vid bankörning, det kan de mycket väl vara. Men däremot får man som inte fullt så entusiastisk normalanvändare en helt annan servicenivå och uppbackning från Wilbers. Mimmi köpte ny fjädringsutrustning från Wilbers till sin BMW K1100LT Highline förra året. Hon angav mycket noggrannt alla data, och fjädringen blev utan några som helst efterjusteringar så nära perfekt som hon kunde tänka sig.

För övrigt kan noteras att även Wilbers fjäderben är renoveringsbara, liksom Öhlins. Att Wilbers dessutom var *åtskilliga* tusenlappar billigare än Öhlins behöver väl knappast nämnas....
 
Last edited:

Juh@

New member
RX7 GP testade jag också. Satt skönt men kände faktiskt också lite stor i M och alldeles för liten i S.. Jag vill ha en S-åenhalv! Sen känns det som väldigt mkt pengar för nåt som säkert går i backen snart igen iaf :(. Även om man inte kan värdera säkerhet, så kan man visst värdera säkerhet och när priset är så högt att man inte har råd att köra så är det för dyrt. 3-6000 / säsong kan jag lägga på hjälmar, men inte 9´. Kraschbudgeten täcker inte så dyra hjälmar tyvärr.
Quantum? Vad är det? Prisläge, bra? Passform i stil med...?

Köpte själv en RX7 GP via Ebay UK, då kommer man ner i rätt pris på hjälmarna :) Viktigast är nog att köpa en som sitter bra på dig och inte bara titta på märke o modell. Dom sista tusenlapparna på dyra hjälmar är mycket fråga om komfort, byggkvalitet o vaurmärket.
 

SuperRetard

New member
Jag kan inte uttala mig om huruvida Öhlins är överlägsna vid bankörning, det kan de mycket väl vara. Men däremot får man som inte fullt så entusiastisk normalanvändare en helt annan servicenivå och uppbackning från Wilbers.

Möjligtvis bäst, men inte överlägsna. Dock tror jag inte de är SÅ dyra jämfört med andra produkter som faktiskt konkurrerar.

Lite som Ikea, asbilliga toaborstar, men vill man ha en bra soffa kan man lika gärna köpa den nånstans där man får service och en latte medan man funderar på färgval.
 

Marie

Banned
Kruxet är att man snarare får känslan av att få service och latte hos Wilbers, men knappast hos Öhlins....

men nu spårar vi ur helt från hjälmarna. Jag ville bara ge ett exempel på där svensk mc-tillbehörshandel fungerar uruselt, även om det inte gällde hjälmar i det fallet. Jag tror säkert att det finns fler och kanske bättre exempel, men detta kom direkt för mig, eftersom det låg ganska nära i tiden. (knappt ett år).
 

SuperRetard

New member
Kruxet är att man snarare får känslan av att få service och latte hos Wilbers, men knappast hos Öhlins....

men nu spårar vi ur helt från hjälmarna. Jag ville bara ge ett exempel på där svensk mc-tillbehörshandel fungerar uruselt, även om det inte gällde hjälmar i det fallet. Jag tror säkert att det finns fler och kanske bättre exempel, men detta kom direkt för mig, eftersom det låg ganska nära i tiden. (knappt ett år).


(Tråden kan få spåra ur nu, jag har fått massa bra input)

Fast latte vid soffköpet, kunskap vid hjälmköpet och bra inställningsguider på nätet (som är LÄTTA att hitta :mad:) vid stötdämparköpet är för mig lite samma sak. Det är metaprodukten som gör det höga priset försvarbart.

En hjälm är inte bra för att det står Arai på den, den är bra för att passformen är perfekt OCH produkten är stötabsorberande, lätt och aerodynamisk. Metaprodukten där består i bling-värdet att det står Arai på den (viktigt för många) och att man "borde" kunna få bra hjälp i butik - alltså att Arai ska finnas handlarna tillhanda för att utbilda dem på sina produkter.

Den utbildningen är jag villig att betala för. Men idag känns 80% av handlarna snäppet sämre än min lokala pressbyrå-kille som har järnkoll på allt han säljer, intresserad eller ej.


Gällande ditt stötdämparexempel så är det en målgruppsfråga. Man köper inte en stötdämpare (eller borde inte iaf) som är dyr pga att den går att ställa in med precision på tusen olika sätt, om man inte har lite koll på hur man ställer in den. Där vill man istället ha en fungerande ÅF-kedja av reservdelar, oljor och andra kringprodukter. En produktutbildning möjligtvis.

Medan köparen av en dämpare till en touringhoj är ute efter komfort, enkelhet och service i en annan utsträckning. Där är målet att kunna göra en enkel installation, och sen ska det va klart. Racedämpar-köparen kommer skruva och finjustera sin dämpare konstant tills den kasseras.
 

gluffis

Regnmakare
Jag kraschade in en Chaser för något år sedan, lowsider med motarden i 80-90 nånting, o den höll bra ;)

Hittade RX7 Corsair på Lelles till halva priset så nu har jag en sådan. Det enda jag är lite emot är att jag troligtvis kommer slå av käkbenet ifall jag gör en faceplant. Själva hakpartiet känns för nära :( Så i år kommer det nog köpas en XR1100, satt som gjuten när jag provade, i Vermulen replika lack. Mest för att det alltid regnar när jag åker bana, 75-80% av mina bandagar innehöll regn 2011 ;)
 

påK-en

New member
.......................... satt som gjuten när jag provade.......................;)
Såg på teve häromkvällen en som forskade på hjälmar, han menade att en hjälm inte skall sitta för tight, tydligen minskar rotationsskador på hjärnan om hjälmen kan röra sig något. Jag vet inte men han borde ju veta vad han pratade om, visserligen pratade han om sporthjälmar i allmänhet men samma sak bör väl gälla för mc-hjälmar.
 

gluffis

Regnmakare
Det gör han alldeles säkerligen. Det finns en klar skilnad mellan 'helt okej tight' och 'pannbenethållerpåattgåsönder' tight. XR1100 satt lagom tight för mig.
 

Manneman

New member
Min rekommendation är kanske inte värd vatten men jag delger den ändå! Jag tycker att man bör åka till försäljaren och tillsammans med dem pröva olika märken tills du hittar något som känns och sitter bra.
Jag har alltid kört med Nolan´s hjälmar. Har prövat massor med märken men det är alltid detta märke som sitter bra på mitt huvud, grabben kör med Arai Vektor 2 (tror jag) och är jättenöjd, jag tycker väl att svetshjälmen sitter bättre på mitt huve än den precis som han tycker om min så ut och prova.
 

MiaSyrra

New member
en hjälm inte skall sitta för tight, tydligen minskar rotationsskador på hjärnan om hjälmen kan röra sig något. ..sporthjälmar i allmänhet men samma sak bör väl gälla för mc-hjälmar.
Hjälmen ska sitta rätt tight när man köper den, den blir en halv storlek större när man åkt med den ett tag. Viktigast att den inte klämmer så det gör ont/blir sår. Rotationsskadorna kommer när man har slagit i och det "slår tillbaka", rebounce-skador. Huvudskador är ett stort problem vid mc-olyckor pga högenergivåld. Hellre en bra hjälm som sitter så bra det går utan att klämma än en svindyr hjälm som inte passar riktigt. Alla hjälmar är godkända enligt samma norm. Vissa har extra bra prestanda vid kollision rakt framifrån. En bra hjälmtest fanns i förra årets Motorrad majnummer. Förklarade hur tester görs och vad som är viktigt ur skadesynpunkt. Mycket går att laga, utom huvud och nacke.
 
Last edited:

MiaSyrra

New member
Jag provade mängder med fabrikat och prisklasser dyra som billiga.
Fastnade inte för något och undrade i början varför ? Och då fattade jag varför,,,,

Så, det blev en andra BMW öppningsbar systemhjälm som inköptes
Förstår PRECIS vad du menar. Har också en BMW-hjälm med bra synfält, bra passform och har precis provat att ta ur fodret, tvätta det i maskin och sätta in det. Som ny med bra passform trots ett par års användning. Provade häromdan en systemhjälm, typ 6 i affären. Den sitter kanonbra utan att klämma, stort synfält och med utbytbart tvättbart foder. Alla har sin favorit bland hjälmar, olika hjälmar passar på olika huvuden. Ska jag byta hjälm, får det bli en 6000 kronors glassätarkruka, helst av allt med tre stora bokstäver i nacken...
 
........... Ska jag byta hjälm, får det bli en 6000 kronors glassätarkruka, helst av allt med tre stora bokstäver i nacken...

MiaSyrra, jag gillar också glass - Det går ju bra för dig då du kör Beem dubbelwe. Sådan hjälm kan ju inte jag ha som kör Ducati, hur skulle det se ut?:eek:

/Peter

(Tro inte annat än att det är självironi.:wink:)
 

gluffis

Regnmakare
MiaSyrra, jag gillar också glass - Det går ju bra för dig då du kör Beem dubbelwe. Sådan hjälm kan ju inte jag ha som kör Ducati, hur skulle det se ut?:eek:

/Peter

(Tro inte annat än att det är självironi.:wink:)

Du får köpa en röd Schubert och klistra på ett Ducati klistermärke ;)
 
Top