Kruxet är att man snarare får känslan av att få service och latte hos Wilbers, men knappast hos Öhlins....
men nu spårar vi ur helt från hjälmarna. Jag ville bara ge ett exempel på där svensk mc-tillbehörshandel fungerar uruselt, även om det inte gällde hjälmar i det fallet. Jag tror säkert att det finns fler och kanske bättre exempel, men detta kom direkt för mig, eftersom det låg ganska nära i tiden. (knappt ett år).
(Tråden kan få spåra ur nu, jag har fått massa bra input)
Fast latte vid soffköpet, kunskap vid hjälmköpet och bra inställningsguider på nätet (som är LÄTTA att hitta
) vid stötdämparköpet är för mig lite samma sak. Det är metaprodukten som gör det höga priset försvarbart.
En hjälm är inte bra för att det står Arai på den, den är bra för att passformen är perfekt OCH produkten är stötabsorberande, lätt och aerodynamisk. Metaprodukten där består i bling-värdet att det står Arai på den (viktigt för många) och att man "borde" kunna få bra hjälp i butik - alltså att Arai ska finnas handlarna tillhanda för att utbilda dem på sina produkter.
Den utbildningen är jag villig att betala för. Men idag känns 80% av handlarna snäppet sämre än min lokala pressbyrå-kille som har järnkoll på allt han säljer, intresserad eller ej.
Gällande ditt stötdämparexempel så är det en målgruppsfråga. Man köper inte en stötdämpare (eller borde inte iaf) som är dyr pga att den går att ställa in med precision på tusen olika sätt, om man inte har lite koll på hur man ställer in den. Där vill man istället ha en fungerande ÅF-kedja av reservdelar, oljor och andra kringprodukter. En produktutbildning möjligtvis.
Medan köparen av en dämpare till en touringhoj är ute efter komfort, enkelhet och service i en annan utsträckning. Där är målet att kunna göra en enkel installation, och sen ska det va klart. Racedämpar-köparen kommer skruva och finjustera sin dämpare konstant tills den kasseras.