Hjälmkamera

Chopperbyggarn

New member
Ang GoPro så har jag via tv apparaten tittat på en del av alla minnes kort och jag är mycket nöjd med modifierad "Chest Mount" så att den sitter högre upp på bröstet och då jag skippade idén med sladd o LCD skärm och filmade på känn så verkar all film ha blivit bra vad beträffar injustering i höjdled samt kameravinkel dock så är det ofta som kamera fäst plattan har vridit sig utan att jag märkt det och bilderna lutar...så nu lurar jag på att limma eller skruva på ett mini vattenpass för att med hjälp av backspegeln kunna ha bättre koll på att den är rätt injusterad horisontellt sett.

USB uttaget för att ladda kameran under färd är alldeles för klent för påfrestningarna så där har jag funderat på att limma eller skruva på ett kort rektangulärt rör som stabiliserar upp sladd kontakten och därmed undvika att glappa sönder USB uttaget som det har gjort i mitt fall.

En kamera som ger fina bilder men som ibland flippar ur med ljudet pga elektriska störningar o skört USB uttag som glappar sönder under längre resa med laddning under körning o datuminställning som går tillbaks till 2009 01 01 vid batteribyte/tomt batteri trots uppdatering av firmware.

Jag är ganska nöjd med min kamera men jag höjer den inte till skyarna...känns som den blivit mer kultförklarad än den förtrjänar.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Stillbilder från video film

Jag har med "Windows Live Movie Maker" plockat ut stillbilder från mina GoPro filmer som jag sedan i "Paint" har omvandlat till JEPG från PNG och jag är ganska nöjd med resultatet så länge jag inte försöker förstora dom, för då blir dom gryniga.

Jag undrar om det med dagens teknik går att göra stora bilder av dessa i något special program eller är det till att göra pappers bilder i dessa små format och sedan på gammadags vis göra avfotografering av korten för att få förstoringar?

Jag har upptäckt att det finns massor av bilder i mina GoPro filmer från sommarens resa som vore kul att ha i större stillbilds format med bibehållen kvalité.:)

Anders.J
 

Bansaie

New member
Grynigheten har med originalets upplösning att göra. Att gå via ett "analogt" media för att lura ögat lär knappast hjälpa. Blir suddigt istället men det går i så fall att göra elektroniskt ifall suddigheten är mindre störande än grynigheten så slipper man en komplicerad omväg.
För en förstoring i A4-storlek krävs 5Mpixel eller mer för att den inte ska uppfattas som grynig.
 

Chopperbyggarn

New member
Bröstmonterad GoPro

Under min resa denna sommaren filmade jag mycket med min bröst monterade GoPro kamera.

Mitt ena problem var att justera kameran i horisontellt läge..inte minst pga att selen ändrade läge på ojämna vägar.

Köpte ett vattenpass i plast samt "plastsvetsning på Biltema idag och plockade ur själva vattenpasset som är av plast från hållaren och limmae på på ovansidan av kamerahuset och hoppas nu att ett av problemen jag hade med kameran ska var åtgärdad. :)

Anders.JView attachment 3989
 

Skye

Kör Mycket!
Countor och Gopro har nu släppt andra generationen av sina kameror och förutom massa mer megapixlar och inställningar för vidvinkel dyker det nu upp blåtand och wi-fi kopplingar med andra enheter. Du kan nu titta live i din telefon eller dator på det du riktar in kameran på. Countor+ och HD Hero2. Viss priskillnad dock countor går på 5.300:- medan du får GoPro set för 3.500:-.

För Countor's del handlar det om blåtandskoppling mellan enheterna och Gopro löser det med ett tillbehör som är bakåtkompatibelt med föregående modell kallat wi-fi bacpac & remote Wi-fi combo kit. Tillbehöret släpps i februari 2012 och är då oxå en fjärrkontroll. Du kan alltså filma bakåt och titta på din smartphone och användas som backkamera. :tomte:

Countor har oxå släppt en enklare kamera som tål lite tuffare användning som heter countorroam

mer info på engelska:
http://contour.com/products/contour-plus
[URL="http://gopro.com/hd-hero-accessories/wi-fi-bacpac-remote-combo/"]http://gopro.com/hd-hero-accessories/wi-fi-bacpac-remote-combo/


[/URL]
 

EPersson

New member
Countour roam har jag testat, den verkar ok dock inte samma vattensäkerhet som Gopron, bara till någon meters djup.
Den säljs på Dustin home till et bra pris med student rabatten.
 
Top