Hjälmkamera

Chopperbyggarn

New member
Videofilmer från fem testade stöt och vattensäkra kameror, fyra av dem med inbyggd GPS, finns nu att se på http://www.youtube.com/watch?v=hmJYJhwyl4U
Alla provades fastsatta på styret av en Yamaha XTZ 600, inspelningarna gjordes med att SDHC-kort i klass 10.

Kameror och motorcyklar som vibrerar verkar inte vara någon bra kombination...gäller även GoPro där man kan läsa spaltmeter på webben om (Jello effect) pga vibrationer.

Verkar som Hjälmmontering eller bröstmontering eller annanstans på kroppen är enda fuktionabla lösningen när man kör en hoj med motorvibrationer.

Trodde i min enfald att utvecklingen av kameror hade kommit betydligt längre sedan jag provade att filma med min Hitachi video 8 kamera monterad på styret i Sydamerika 1998-99....

Anders.J
 

Skye

Kör Mycket!
Fina bilder. Tror du hade kunnat ange exakt vilken längd du ville ha och så finns det mindre kontakter att använda. Det går att lägga en notering vid beställning om du har särskilda önskemål.
 

Skribenten

New member
Kameror och motorcyklar som vibrerar verkar inte vara någon bra kombination
Verkar som Hjälmmontering eller bröstmontering eller annanstans på kroppen är enda fuktionabla lösningen när man kör en hoj med motorvibrationer.

Njae, Sony TX-10 och Panasonic FT3 är inte särskilt känsliga för skakningsoskärpa, att de vibrerar lite när man drar på för fullt med en enstånka är ganska förklarligt.

FT3 ger helt stabila bilder från styret på min Guldvinge, har tagit många timmar video med en sådan. En bit fuskpäls över mikrofonhålet gör att ljudet också blir användbart i de flesta fall.

Ett tips för videoredigering till er som inte har en riktigt kraftfull dator, konvertera filen med MPEG StreamClip (gratisprogram) http://www.squared5.com/ till ett mer redigeringsvänligt format. Det finns mer information på nätet om hur man gör, har för mig att jag även sett en Youtubefilm om detta.
 

Chopperbyggarn

New member
Mina erfarenheter av Sony TX10 inköpta i år filmat på Transcend SDHC Class 10.

http://www.youtube.com/watch?v=FgEWcyuwVaU

Så här blev nästan allt jag filmade vid lugn och jämn landsvägskörning när kamerorna var monterade på hojen.

Max 29 min filmning vid nytt fulladdat batteri och ingen möjlighet att filma under laddning...behövs många batterier i fickan o många stopp för batteribyte vid en lite längre tur....

Anders.J
 

Skribenten

New member
Mina erfarenheter av Sony TX10 inköpta i år filmat på Transcend SDHC Class 10.

http://www.youtube.com/watch?v=FgEWcyuwVaU

Så här blev nästan allt jag filmade vid lugn och jämn landsvägskörning när kamerorna var monterade på hojen.

Jag har filmat flera timmar med en TX-10 och har inte samma dåliga erfarenhet. Fatsatt på med ett RAM-fäste på styret av en enstånka så vibrerar den bara vid kraftigt gaspådrag. Stereomikrofonerna är däremot väldigt känsliga för vindbrus.

Panasonic FT3 fick bättre betyg därför att både stillbilds och videokvalitet var överlägsen andra testade kameror.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Jag skulle vilja se nummerskylten på 30 meter i youtubekvalité.
Verkar vara det som jämförs

Oxå använt square5 och rekommenderat från GoPro sida om man händelsevist filmat uppåner och glömt vända. Mp4 är redan ett mpeg format så varför koda nedåt? Det gör youtube lika bra...

@chopper
Originslklippet var bara tillgängligt i en vecka tyvärr. Ska försöka göra ett jämförelseklipp mellan youtube och fullformat så skillnaden kommer fram
 
H

honda cbf 500

Guest
Nu har jag inte läst alla era inlägg om hjälmkameror och är inte alls så insatt i detta område.

Under resan så insåg jag att en hjälmkamera kan vara vettigt att köpa inför nästa års resa. Det var många ggr som man vill stanna och ta kort men det fanns varken plats för att stanna och många ggr var jag för trött. Lösningen kan vara en hjälm kamera.

Finns det ngn hjälm med inbyggd kamera som inte är alltför dyrt?

Vad kostar en vettig hjälmkamera. Det ska gå att filma gärna flera timmar i sträck utan att behöva byta batteri eller dylikt.

//Amir
 

Skye

Kör Mycket!
Batterierna på de bästa kamerorna håller i max 3 timmar och med någorlunda kvalité på filmen får det inte plats så mycket mer på minneskortet heller.

Hjälm med inbyggd kamera låter väldigt dyrt i dagsläget om det ens finns. Skulle satsa på en kamera med stora knappar och sätta fast den på backspegeln eller bromsvätskeburken med vridbart fäste och plåta efter behov när du ser något.

Själv har jag gjort en fjärr till min kamera som startar när jag vill.
Se senaste klippet i min profil hur det sitter och hur det fungerar
 

Skribenten

New member
Test av vattenskyddade kameror med GPS

I den kommande veckans nummer av Allt om MC hittar du min test av fem vattenskyddade och stötsäkra kameror, fyra av dem har inbyggd GPS.

Testfilmerna, när jag kört omkring med kamerorna fastsatta med ett RAM-fäste på styret av en Ténéré 600, finns på http://www.youtube.com/watch?v=hmJYJhwyl4U

Det rör sig alltså om kameror som inte är speciellt gjorda för hjälmmontage utan som kan användas som "vanlig" kamera för tuffa tag. Och några av dem fungerar alldeles förträffligt för filmning från en MC.
 
B

Batman

Guest
Finns det ngn hjälm med inbyggd kamera som inte är alltför dyrt
//Amir

hej Amir!
brukar läsa dina inlägg och det är väl bra om du har funderingar, om det är nånting som du ska släppa i mc branschen så är det hjälmkamera, en GoPro kostar mellan 3000-4000kr och vadå? filma i flera timmar i sträck, vad ska du filma i flera timmar? du kanske kommer att använda den
1 el. 2 ggr, varför inte stanna och ta några kort istället med en kamera för en tusenlapp, du har funderingar om mcställ, varför inte köpa ett billigt allvädersställ och sedan ett bra regnställ, försvarets tvådelade regnställ är bäst, och då slipper du bli förbannad när det regnar, fundera vad som är din grej, jag har sovsäck med mig men jag sover på vandrarhem som kostar mellan 80-150 kr/natt, jag är bekväm av mig och jag planerar mina dagsetapper. Om du nu har gjort några mcresor vet du väl vid det här laget vad du vill, tälta eller sova i säng. När du campar, vad vill du?gasolkök eller ett utrustat kök, jag har ett PRIMUS gasolkök som jag har använt kanske 2 ggr för att koka upp vatten, jag har inte ens tältet med mig längre det tar för mycket plats
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack för ditt svar Batman!

Jag tänker mycket ibland kanske för mycket ...vad ska jag och kan göra åt det :p inget...det är en del av min personlighet.:D


Jag har en del jag ska undersöka inför nästa mcresa.


//Amir
 

Skye

Kör Mycket!
Det rör sig alltså om kameror som inte är speciellt gjorda för hjälmmontage utan som kan användas som "vanlig" kamera för tuffa tag. Och några av dem fungerar alldeles förträffligt för filmning från en MC.

Tittat på jämförelsefilmen och den enda som höll måttet var panasonicen. Förstår inte varför såna här kameror inte får en jämförelse i vad en GoPro eller Countor klarar av, så att det get ett hum av jämförelse. Färgerna var oxå sisådär. Blev väldigt grått

Vissa av kamrorna var filmade i såg låg hastighet så att resultatet inte var relevant.
Sämst var i alla fall Olympus, den kunde inte hålla skärpan alls bara det skakade lite.

När ska du jämföra kameror för action så att det blir jämförbart? De kameror du testat går ju ändå på en 3-4000 kr de oxå, just för vattentätheten.

Var ute häromdagen i Chopperbyggarns hemtrakter och mitt fäste till kameran skruvade upp sig lite allt eftersom, så det blev skakigt på slutet. Men filmat i fart och på grusväg, samt lappad asfalt. Ändå tycker jag resultatet är bra mycket bättre en ovan nämnda test. Och då har jag ändå bara kört in i 720p för att min dator skall kunna hantera det.

Klippet?
Kika på min profil
 

Niklasinorr

New member
Tittat på jämförelsefilmen och den enda som höll måttet var panasonicen. Förstår inte varför såna här kameror inte får en jämförelse i vad en GoPro eller Countor klarar av, så att det get ett hum av jämförelse. Färgerna var oxå sisådär. Blev väldigt grått

Vissa av kamrorna var filmade i såg låg hastighet så att resultatet inte var relevant.
Sämst var i alla fall Olympus, den kunde inte hålla skärpan alls bara det skakade lite.

När ska du jämföra kameror för action så att det blir jämförbart? De kameror du testat går ju ändå på en 3-4000 kr de oxå, just för vattentätheten.

Var ute häromdagen i Chopperbyggarns hemtrakter och mitt fäste till kameran skruvade upp sig lite allt eftersom, så det blev skakigt på slutet. Men filmat i fart och på grusväg, samt lappad asfalt. Ändå tycker jag resultatet är bra mycket bättre en ovan nämnda test. Och då har jag ändå bara kört in i 720p för att min dator skall kunna hantera det.

Klippet?
Kika på min profil

Håller med fullständigt!
De här "compactstillbildskamerorna" som filmar är i min värld helt kass. De har dålig bild, dåliga färger, dålig skärpa och klarar inte skakningar.
Jag skulle också vilja se ett test där GoPro, Contour, Drift, POV osv finns med. POV är i en helt annan prisklass men det är ju intressant i en jämförelse...

Sen kan jag ju tipsa om att köra med kameran på hjälmen istället. Detta funkar kanon med både Contour och Drift eftersom de är så små och lätta. Speciellt Contouren är lätt att slå av och på med hanskar och den piper när den är igång så att man vet. På hjälmen blir färden mycket lugn och trevlig utan skakningar och avancerade fästen...
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Tack Niklas för att jag inte var ensam i min reflektion.

Tråden heter ju trots allt hjälmkamera och om Skribenten vill göra reklam för sina tester går det ju att skapa en egen tråd om kompakta färglösa alternativ till kameror.
 

Chopperbyggarn

New member
Under min rysslandsresa filmade jag mycket med min GoPro kamera under färd samt att den fick vara påslagen vid tankstopp,poliskontroller etc.
Under färd hade jag USB kabeln kopplad till hojen hela tiden för att slippa fippel med batteri byten, mot slutet av resan hade jag dock problem med glapp kontakt för USB kabeln i kameran.
Återstår att se när jag fått min nya kraftfulla dator och lärt mig den om det har blivit något bra resultat.

Kabeln till LCD displayen var för klumpig o stel för att fungera bra i praktiken så det blev injustering av kameran på chansning...dessutom är det hopplöst att se något i LCD dislayen när solen står på.

Har en fråga: Går det att plocka ut styckvis fotografier från det filmade materialet?? Oavsett kvalité så vore det önskvärt att göra detta om det är möjligt! :)

Anders.J

Som komplement hade vi varsinn Sony DSC-TX10 som vanlig fickkamera (det är kort från en av dessa som jag har lagt in i tråden om resan).
 

Skye

Kör Mycket!
Enligt det du beskrivit om din resa så verkar det har varit en fantastisk upplevelse. Hur coolt som helst.

Enklaste sättet att ta ut foton från en film är att använda så kallade skärmdumpar. Finns program för detta och i windows 7 kallas det för skärmsklippsverktyget. Annars letar du efter knappen "print screen" (prt scr) på ditt tangentbord. Tryck på den där du vill klippa ut det som finns på skärmen. Öppna sedan ett bildredigeringsprogram och klistra in den bild du har klippt ut med kommandot ctrl+v
 

Chopperbyggarn

New member
Enligt det du beskrivit om din resa så verkar det har varit en fantastisk upplevelse. Hur coolt som helst.

Enklaste sättet att ta ut foton från en film är att använda så kallade skärmdumpar. Finns program för detta och i windows 7 kallas det för skärmsklippsverktyget. Annars letar du efter knappen "print screen" (prt scr) på ditt tangentbord. Tryck på den där du vill klippa ut det som finns på skärmen. Öppna sedan ett bildredigeringsprogram och klistra in den bild du har klippt ut med kommandot ctrl+v

Tack för tipset!!
Lär komma till användning!:)

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Contour har GPS och blåtand i sin senaste modell och de kommer med en iPhone app där du kan se vad kameran ser, med inställning av exponering, ljus och ljud on the fly, blir riktigt bra!:)


Om man t.ex skulle köra race, kan man då alltså låta "publiken" sitta med 2 smartphones, med mylaps på den ena och livefilm på den andra??? Med ok kvalitet!!!????


Jävlar, vad jag känner mig gammal över att jag är galet imponerad över var tekniken tagit oss.

Går det tom att ha en skärm i depån och överföra direkt dit också då?

Vad kostar de här grejerna egentligen?
 

SGM

Moderator
Blåtand...tror räckvidden är ett problem, och det lär inte vara en helt störningsfri miljö. Däremot isolerat när man vill vara lite noga med hur kameran filmar är det ju en bra feature. :)
 

Bob Sweden

New member
Lånade en GoPro HD inför Isle of Man och måste säga att jag är nöjd med filmningen.
Har du ont om tid spolar du direkt till 3:35 :D

http://www.youtube.com/watch?v=Qpw8c4lEzSY

Monterade den på egensnickrat fäste på gaffelkronan på min gamla 250. Trots "stumt" fäste förvånansvärt bra både ljud och bild, hade dock lite elektriska störningar på en del av filmerna.
Hjälmmonterat hade säkert funkat bättre på alla vis men tanken på att ha ett extra vindfång på skallen i 160 mil var inte direkt något som lockade, lika lite som att stå där och fippla med montering och riktning i ösregnet...

Nackdel är förvrängning vid fotografering. Klart irriterande. Kanske en inställningssak men det gjorde de bilder jag tog oanvändbara.
Inte ens på IoM är lyktstolparna krokiga...

Krokigt.jpg

/B
 
Last edited:
Top