Hjälmkamera

Chopperbyggarn

New member
Avfärda inte hjälmmontering. Du vrider mindre på huvudet än vad du tror, däremot jobbar ögonen desto mer. OM du monterar på hjälmen, gör en markering där du är nöjd med vinkeln. Så slipper du komma hem med misslyckat material...

Nej, fråga inte hur jag vet..... :)

Det är nog riktigt som du skriver angående huvudrörelserna när jag tänker efter.
Har hjälm montering i åtanke om jag inte blir nöjd med bröst monteringen.

Vill dock ha en lös diplay om det finns en smidig lösning på detta.:)

Anders.J
 

Skye

Kör Mycket!
http://goprouser.freeforums.org/tips-tricks-and-diy-customizations-f5.html
Där hittar du det mesta för att lokalisera problem och göra eget

www.ridax.se har förlängningssladden du behöver för $70 till lcd skärmen. Vill du löda den själv är det halva priset men det är pilligt och pytte. Brände två kontakter när jag gjorde min fjärrkontroll. Tredje försöket lyckades jag. Läs min blog för mer info.
http://varadero.skye.se/

Riktar min kamera ungefärligt och något direkt misslyckat matriel har inte kommit med. Vidvinkeln snappar upp det mesta.
 

Chopperbyggarn

New member
http://goprouser.freeforums.org/tips-tricks-and-diy-customizations-f5.html
Där hittar du det mesta för att lokalisera problem och göra eget

www.ridax.se har förlängningssladden du behöver för $70 till lcd skärmen. Vill du löda den själv är det halva priset men det är pilligt och pytte. Brände två kontakter när jag gjorde min fjärrkontroll. Tredje försöket lyckades jag. Läs min blog för mer info.
http://varadero.skye.se/

Riktar min kamera ungefärligt och något direkt misslyckat matriel har inte kommit med. Vidvinkeln snappar upp det mesta.

Tack för tipsen!!
Förlängningssladden på ridax vill jag köpa men hittar bara kopplingarna på deras hemsida. Beställningsvara?:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Provade min GoPro på hjälmen igår men var inte helt nöjd då kameravinkeln enligt min smak blev fel pga att kamera satt för högt upp (på sidan vill jag inte ha den o något hakparti att fästa den i finns inte på min hjälm).
I vissa situationer blev det lite fladdrigt filmande pga huvudvridningar o då i synnerhet när vi försökte att filma den dom körde bakom (kameran bakåtvänd)

Fick mitt "chest mount" idag och efter att ha provat mig fram så har jag kommit fram till att högt upp på bröstet strax under hakan ger den kameravinkel som jag gillar...fick knyta om "selen" för att få upp kameran i rätt höjd så den är nu ganska knölig att få på sig.

Adapterkabeln till LCD displayen som är beställd kommer definitivt att underätta injustering av kameran...ialla fall när jag filmar i r3. Kanske r4 är att föredra för att få med mer på höjden?

Detta är enda placering hittills som knappt gett något vindbrus.

Lade ut ett klipp på youtube men precis som Skye skriver så förstör youtube den fina bild kvalitén som jag får på tv´n med mer än hälften..minst.:):)

http://www.youtube.com/watch?v=9cbVoRkU7zg

Smolk i bägaren är att jag lär få invenstera i en kraftfullare dator för att klara av dessa filmer.:(

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Igår när jag testade "Chest Mount" så hade jag denna utanpå jackan vilket kändes både lite fladdrigt/ostabilt samt opraktiskt när man stannar o vill hänga av sig jackan...så jag har experimenterat lite till och tror att det blir både mer praktiskt och stadigare om man har den innanför jackan (vilket även gör den något mer diskret) förutsatt att det inte ger "BH effekt" som damerna talar om = skavsår/irritation.

Ryggbandet är kortat till noll (kommer att ersättas med permanent "noll band").

Ja, bilderna säger nog mer.

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Provade min GoPro på hjälmen igår...
http://www.youtube.com/watch?v=9cbVoRkU7zg

Anders.J


Jisses! Hejar du på skåpkärror? För att det kanske, kanske finns en hoj inuti...?
Rätta virket! Håll ihop över gränserna, bikerekumenik på högsta nivå! :D
Spelar ingen roll vad för sorts hoj dom kanske kör i kärran, upp med näven ba'!



Hampe












Jag fattar, jag fattar - du var inte så långt hemifrån, right?
(Inte editerat, promise!)
 

Chopperbyggarn

New member
Självklart hejar jag på alla motorcyklister samt alla övriga som jag känner igen och inte minst så hejar jag tillbaks på vinkande barn efter vägen!!

Ute på grusvägarna omkring föräldrastället var det tradition att heja på alla mötande innom en viss radie oavsett färdmedel eller om man kände igen mötande samt mycket viktigt att alltid heja på den som stannar för att kunna mötas!!:):)

Anders.J
 

Skye

Kör Mycket!
Spelar in mina filmer i 720p R2. Är formatet som youtube drar ner till ändå och är snällare mot datorn i redigering. Får plats med dubbelt så mycket på minneskortet och den lilla kvalitéskillnaden kan jag leva med

Pratade med killen som du beställde kabeln av. Han husererar i Göteborg och anledningen till att den är dyr är liten efterfrågan ännu och att han måste ha stora beställningar för att serietillverka. Idag är den handgjord

Själv har jag kommit långt med min fjärrkontroll och fått in snitsen på lödningen så har idags dato två beställningar och fler är på ingång. Frågan är bara vilket pris jag ska ta...
 

Chopperbyggarn

New member
Kanske ska gå över till 720p r2...frågan jag har är, kommer 720p r2 att ge bra bild den dagen man invensterar i en stor HD TV??
Jag filmar i första hand för att i framtiden återuppleva rese minnen sittandes i soffan framför Tv´n.



Jag förstod nästan att killen som jag beställt kablarna från håller till någonstans i sverige...

Visst är det dyrt men då jag själv är egenföretagare på hantverks basis så förstår jag att dom behöver kosta såpass mycket för att ge någon lönsamhet som går att överleva på....den dagen någon börjar serie tillverka hantverkarens produkt så är hantverkaren rökt på den produkten...

Anders.J
 

Skye

Kör Mycket!
Problemet som jag ser det är i vilket format du sparar det. 720p är kristallklart även på HD tv.

Det finns en massa tutorials på youtune hur du går tillväga för att få bästa resultat. Sök GoPro tutorial render.
Annars får jag göra ett besök till chopperfabriken i Ljung å;)

Vill du ha full bluray kvalité på filmerna då är ny dator à 25000 och programvara för 7000:- ett måste. Kommer själv att försöka uppgradera min laptop med 8Gb ramminne för få mer kapacitet men kanske räcker det inte och jag får göra filmerna efter de resurser jag har...
 

Skribenten

New member
Kameratest

Den som vill ha en vattenskyddad videokamera med fjärrstyrning och bildskärm kan kolla det här alternativet http://www.aliexpress.com/product-g...ERY-1920-1080P-racing-Camera-wholesalers.html
Har inte testat just den modellen själv dock, men en liknande som fungerade utmärkt.

Årets test av små stöt och vattensäkra kameror (nu även med GPS) är färdig (återkommer om publiceringsdatum) och det finns en klar vinnare. Det rör sig om kameror i fickmodell som både är bra stillbildskameror men som också kan filma i HD-kvalitet. Sådana som kan användas mer allsidigt än en speciell ”hjälmkamera” och som också i de flesta fall också ger en högre bildkvalitet.

Testfilmerna ligger redan på Youtube och de kommer att öppnas för allmän visning i samband med att tidningen kommer ut.

Som vanligt har jag filmat med dem från styret på en XTZ 600 som obönhörligt avslöjar om kameran klarar av att stabilisera för skakningar eller inte.

Ha en trevlig sommar!
 

Chopperbyggarn

New member
Problemet som jag ser det är i vilket format du sparar det. 720p är kristallklart även på HD tv.

Det finns en massa tutorials på youtune hur du går tillväga för att få bästa resultat. Sök GoPro tutorial render.
Annars får jag göra ett besök till chopperfabriken i Ljung å;)

Vill du ha full bluray kvalité på filmerna då är ny dator à 25000 och programvara för 7000:- ett måste. Kommer själv att försöka uppgradera min laptop med 8Gb ramminne för få mer kapacitet men kanske räcker det inte och jag får göra filmerna efter de resurser jag har...

Ja men då verkar det solklart vettigare att filma i 720p r2 16:mad:30fps!!

Ja, jag kanske hör av mig om jag inte reder ut detta själv..Ljung ligger ju inte så långt från Göteborg.:)

När jag får råd med en värsting dator så har jag en IT kompis i Falköping som hjälper mig med detta....får se hur dyr semestern blir först..den kan bli dyr med mina mått mätt.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Den som vill ha en vattenskyddad videokamera med fjärrstyrning och bildskärm kan kolla det här alternativet http://www.aliexpress.com/product-g...ERY-1920-1080P-racing-Camera-wholesalers.html
Har inte testat just den modellen själv dock, men en liknande som fungerade utmärkt.

Årets test av små stöt och vattensäkra kameror (nu även med GPS) är färdig (återkommer om publiceringsdatum) och det finns en klar vinnare. Det rör sig om kameror i fickmodell som både är bra stillbildskameror men som också kan filma i HD-kvalitet. Sådana som kan användas mer allsidigt än en speciell ”hjälmkamera” och som också i de flesta fall också ger en högre bildkvalitet.

Testfilmerna ligger redan på Youtube och de kommer att öppnas för allmän visning i samband med att tidningen kommer ut.

Som vanligt har jag filmat med dem från styret på en XTZ 600 som obönhörligt avslöjar om kameran klarar av att stabilisera för skakningar eller inte.

Ha en trevlig sommar!

Har du funderat på att göra en test med enbart MC/Action kameror för MC-Folket??
Intresset för dessa kameror verkar var stort och det måste finnas många fler än jag som är uppväxta innan IT o Digital samhället började ta fart och som behöver vägledning in i denna djungel !!

Anders.J
 

Skribenten

New member
Har du funderat på att göra en test med enbart MC/Action kameror för MC-Folket??
Intresset för dessa kameror verkar var stort och det måste finnas många fler än jag som är uppväxta innan IT o Digital samhället började ta fart och som behöver vägledning in i denna djungel !!

Anders.J

Har inget sådant uppdrag just nu, men förslå det gärna för chefredaktören Magnus Klys ;-)!

Jag gör gärna en sådan test även om den blir för en "smalare" läskrets, har redan själv provat flera intressanta produkter men det var tidigare års modeller. Testade också för flera år sedan en av de första hjälmkamerorna, Action Cam (se http://revver.com/video/304238/motorcycle-summer-ride/) men den är ju hopplöst distansierad av dagens kameror.

Just på videosajten revver.com ligger flera års MC-kameratestfilmer, sök på
GF998873 om du är intresserad.
 

Jumbo

New member
Självklart hejar jag på alla motorcyklister samt alla övriga som jag känner igen och inte minst så hejar jag tillbaks på vinkande barn efter vägen!!

Ute på grusvägarna omkring föräldrastället var det tradition att heja på alla mötande innom en viss radie oavsett färdmedel eller om man kände igen mötande samt mycket viktigt att alltid heja på den som stannar för att kunna mötas!!:):)

Anders.J

Vinkande ungar är det roligaste jag vet. Annars kan man lika gärna fortsätta programmera o skita i alla andra brådmogna stackare som vet o kan så mycket oavsett nivå av erfarenhet...
 

Skye

Kör Mycket!
Konstigt att det bästa inte testas som en referenspunkt mot vad de nya multikamerorna kan göra. Flesta faller ju på skaksensorn och då gäller det att hitta det ultimata fästet på motorcykeln. Många med mig saknade ju Contour och GoPro i förra årets test.

Skribenten skrev:
Den som vill ha en vattenskyddad videokamera med fjärrstyrning och bildskärm kan kolla det här alternativet http://www.aliexpress.com/product-gs...olesalers.html
Averykameran verkar ok på förhand och kommer nog att tas in av NetOnNet men fortfarande är billigt ofta en nackdel när det kommer till skak. Teknikmagasinet har tagit in GoPro och de har nog en kund per dag som kommer in och är sugen. Det talar sitt tydliga språk och de har ändå billiga andra alternativ.

Chopperbyggarn skrev:
Kanske ska gå över till 720p r2...frågan jag har är, kommer 720p r2 att ge bra bild den dagen man invensterar i en stor HD TV??
Jag filmar i första hand för att i framtiden återuppleva rese minnen sittandes i soffan framför Tv´n.
Kom på nu när jag satt och tänkte att jag har ju den stora filen att jämföra med mot den komprimerade som ligger ut mot nätet för visning.
Originalfilen
(högerklicka på länken och spara länk som, då sparar du ner till datorn. Annars tar det en evig tid att spela.

mot

http://vimeo.com/25616634

Det du ser på din datorskärm är samma upplevelse som i en HD tv fast då större
 

Chopperbyggarn

New member
Kom på nu när jag satt och tänkte att jag har ju den stora filen att jämföra med mot den komprimerade som ligger ut mot nätet för visning.
Originalfilen
(högerklicka på länken och spara länk som, då sparar du ner till datorn. Annars tar det en evig tid att spela.

mot

http://vimeo.com/25616634

Det du ser på din datorskärm är samma upplevelse som i en HD tv fast då större

Av någon anledning så kan jag inte ladda ner "Orginalfilen".


Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Så här ser kablarna för Lcd skärmen ut som jag beställde. Dom är 30cm långa så jag får nog köra med dubbla för att kunna se skämen bra (har inte hunnit testa på vägen än).

Kontakterna är i förhållande till kameran och Lcd´ns storlek väldigt stora o klumpiga, ej heller fuktsäkrade på något sätt, kabeln är inte speciellt flexibel och verkar känslig för veck så man får nog handskas varsamt med dessa.

Då tiden för semester närmar sig med stormsteg så var det bråttom att få dessa annars kanske jag hade kunnat specialbeställt något förhoppningsvis betydligt smidigare o flexiblare...dom får duga den här semestern sedan får jag leta efter en ca halv meter lång o betydligt smidigare kabel/kontakter.

På bilderna syns även USB laddaren för cigarett tändar uttag som gör att jag kan ha laddningen på under tiden jag kör/filmar...inget fippel med batteribyten stup i kvarten.

Anders.J
 
Top