Hjälmar på plus ikväll

Ove 60+

Active member
Hej alla! Ny på forumet.

Jag var på biltema och köpte en öppen hjälm för 399:- för ett par veckor sedan. Måste säga att jag blev glatt överraskad när jag provat den ute på vägen. Sitter perfekt på min knöliga skalle, bättre än någon annan jag ägt och har en ljudnivå som är mycket lägre än jag räknat med. Inget problem att köra utan proppade öron i landsvägsfart.:)

Jag kör en massa mil per år och använder öppen hjälm när det är varmt och integral när det regnar eller är kallt. Räknar med att det blir en ny hjälm med mindre än 2 års intervall pga slitage.

Jag har hellre en billig och fräch hjälm än en dyr som jag måste ha för länge pga att jag helt enkelt inte har råd att byta. Skulle det vara någon skillnad på säkerheten så är det nog ytterst marginellt
 

Hellman

New member
Biltemahjälmen sitter skönt. Tror det beror på att det är väldigt tjock inredning i den så den ska passa de flesta huvudformer. Om detta är bra eller dåligt låter jag andra avgöra.

Vet inte om ni har läst det men i både Bike och Motorrad skrivs det om den numera ökända Nolankrukan. Den har testats av ett annat oberoende testlabb i Italien där den utan problem klarade kraven.
Det nämns att fel huvudstorlek användes i plustestet bl a. Var ganska intressant läsning om inte annat.
 

mikekop

New member
Tyckte det var ganska ointressant det där nya testet, var ju mest att labbet i Italien klankade på det svenska labbet? "Svenskarna är skitkassa på att testa hjälmar, vi är mycket bättre!" Jag menar, vilken italienare skulle erkänna att nåt annat land gör något bättre än Italien? Och det där med att slaget var placerat 1,5 cm fel? Jo, det är ju jätteviktigt, för 1,5 cm åt nåt håll finns ju inget viktigt att skydda? Det enda det antydde var väl att Nolan förstärker sina hjälmar på de föreskrivna testpunkterna?
Sen gnälldes det på att hjälmen tilläts studsa i det svenska testet, vad spelar det för roll? Det är väl ändå första slaget som räknas, och värdet tas från?

Nåväl, Nolan-hjälmarna får ju bra betyg i Sharp-testerna, så dom funkar säkert lika bra som nån annan hjälm. Tyckte bara att det var ett meningslöst test som gjordes i Italien.
 

Hellman

New member
Nja, om det svenska testet använde fel huvudstorlek så tycker jag italienarna har all rätt att gnälla faktiskt. En hjälm som inte sitter som den ska funkar ju inte som den ska. De övriga punkterna kan jag dock hålla med dig om.

Sedan gör väl inget land något bättre än italien? Inte inom MC iaf, det VÄGRAR jag tro på ;).
 

mikekop

New member
Nja, om det svenska testet använde fel huvudstorlek så tycker jag italienarna har all rätt att gnälla faktiskt.
Var inte det nån felskrivning i protokollet? Kommer inte riktigt ihåg, och jag orkar inte leta rätt på den förklaringen.
Sedan gör väl inget land något bättre än italien? Inte inom MC iaf, det VÄGRAR jag tro på ;).
Varför visste jag att du skulle säga nåt sånt? :p
 

SGM

Moderator
Njää...redan från början var det ett riktat test, man jämför glasfiberintegraler med plastkorvätarkruka - som lök på laxen med inbyggt solvisir (vilket ger mindre stötdämpning).

Jag har sagt det förut, varför inte jämföra äpplen med äpplen - upp med shoei, arai, x-lite och agvs värstingar istället, det vore mer intressant.

Inte för att jag tror att biltemas kruka är kass, men jämförelsen haltar redan innan testet är påbörjat, och det var framtaget för att skapa debatt - a'la typisk plus-journalistik, och svensson köper det med hull och hår..

/J - åker inte BMW, således behöver jag heller ingen korvätarkruka. :D
 

Petra

Super Moderator
Njää...redan från början var det ett riktat test, man jämför glasfiberintegraler med plastkorvätarkruka - som lök på laxen med inbyggt solvisir (vilket ger mindre stötdämpning).

Utan att ta ställning i frågan om själva testet vill jag bara klargöra att det inte var något sådant jämförande test som du beskriver.

Jethjälmar (vilket de öppningsbara räknas som) testas enligt en standard för sådana. Integralhjälmar testas lite annorlunda, bland annat med stöttest mot hakpartiet.

Alla hjälmar, vare sig de är gjorde i plast eller fiberkomposit, öppna eller integral, måste klara vissa tester för att bli godkända i respektive hjälmkategori enligt ECE 22-05.

Att testmetoden var relevant för den hjälmsort man testade är jag övertygad om. Däremot diskuteras det om storleken på hjälmen var korrekt mot storleken på "testhuvudet". Jag var inte med och har ingen aning.

Vidare kan man diskutera om ECE 22-05 är en bra testmetod. Jag tycker inte det! Jag gillar inte att tillverkarna vet vilka punkter som kommer att utsättas för stötar. Snell är en metod med slumpmässiga stöttester. Det är bra! Men å andra sidan påstår forskare att dessa stötar är så hårda att hjälmskal som uppfyller kraven inte blir tillräckligt stötdämpande. Visst vore detta något för "trafiksäkerhetsforskningen" att bita lite hårdare i?
 
Last edited:

SGM

Moderator
Utan att ta ställning i frågan om själva testet vill jag bara klargöra att det inte var något sådant jämförande test som du beskriver.

Jethjälmar (vilket de öppningsbara räknas som) testas enligt en standard för sådana. Integralhjälmar testas lite annorlunda, bland annat med stöttest mot hakpartiet.

Alla hjälmar, vare sig de är gjorde i plast eller fiberkomposit, öppna eller integral, måste klara vissa tester för att bli godkända i respektive hjälmkategori enligt ECE 22-05.

Att testmetoden var relevant för den hjälmsort man testade är jag övertygad om. Däremot diskuteras det om storleken på hjälmen var korrekt mot storleken på "testhuvudet". Jag var inte med och har ingen aning.

Vidare kan man diskutera om ECE 22-05 är en bra testmetod. Jag tycker inte det! Jag gillar inte att tillverkarna vet vilka punkter som kommer att utsättas för stötar. Snell är en metod med slumpmässiga stöttester. Det är bra! Men å andra sidan påstår forskare att dessa stötar är så hårda att hjälmskal som uppfyller kraven inte blir tillräckligt stötdämpande. Visst vore detta något för "trafiksäkerhetsforskningen" att bita lite hårdare i?

Va? :confused:

Har jag missat något?

Båda lågprishjälmarna var väl glasfibermodeller?
Och korvätarkrukan från Nolan i plast...dessutom med flera detaljer som garanterat försämrar resultatet.

...dessutom drog man stora växlar på skillnaden mellan lågprisvarianterna och nolankrukan i testvärdena, på intet sätt klargjorde man skillnader i testmetoder hjälmmodellerna sinsemellan under programmets gång (tror jag har det kvar hemma, skall se det igen).

Jag tolkar det som att man var ute efter sensationsrubriker, och det var/är en tämligen orättvis jämförelse.

Du får nog förklara dig lite...
 

Petra

Super Moderator
Va? :confused:

Har jag missat något?

Båda lågprishjälmarna var väl glasfibermodeller?
Och korvätarkrukan från Nolan i plast...dessutom med flera detaljer som garanterat försämrar resultatet.

...dessutom drog man stora växlar på skillnaden mellan lågprisvarianterna och nolankrukan i testvärdena, på intet sätt klargjorde man skillnader i testmetoder hjälmmodellerna sinsemellan under programmets gång (tror jag har det kvar hemma, skall se det igen).

Jag tolkar det som att man var ute efter sensationsrubriker, och det var/är en tämligen orättvis jämförelse.

Du får nog förklara dig lite...

Jag vet inte vad du vill att jag ska förklara... huruvida Sverker&Co var ute efter sensationsrubriker eller inte tänker jag inte kommentera.

Extremt kortfattat: Som jag ser det utförde Plus tester på tre olika hjälmar. Två klarade stöttestet som krävs. Det gjorde inte den tredje.

Men...exakt som du själv skriver: Nolanhjälmen är en jethjälm i plast med solvisir. De andra är integralhjälmar i kolfiber. Egentligen är det (obs. i detta sammanhang) skit samma om de är plast eller kolfiber. Alla som säljs på marknaden ska klara kraven för att bli godkända som den hjälmsort de är. Att en hjälm inte klarar de krav som ställs är illa.
 

SGM

Moderator
Jag vet inte vad du vill att jag ska förklara... huruvida Sverker&Co var ute efter sensationsrubriker eller inte tänker jag inte kommentera.

Extremt kortfattat: Som jag ser det utförde Plus tester på tre olika hjälmar. Två klarade stöttestet som krävs. Det gjorde inte den tredje.

Men...exakt som du själv skriver: Nolanhjälmen är en jethjälm i plast med solvisir. De andra är integralhjälmar i kolfiber. Egentligen är det (obs. i detta sammanhang) skit samma om de är plast eller kolfiber. Alla som säljs på marknaden ska klara kraven för att bli godkända som den hjälmsort de är. Att en hjälm inte klarar de krav som ställs är illa.

..tydligen så har ju Nolan fått igenom krukan, så den lär ju ha klarat testerna - man lär ju misstänka att något inte var helt rätt vid testet Plus lät genomföra (sedan att man vägrade göra om, etc, luktar väl lite underligt).

Att den presterade sämre än en normal integral har ju med konstruktionen att göra, det krävs ingen raketforskare att inse att ett solvisir knycker volym där man normalt har stötupptagande material, och att bogvisiret ofrånkomligt kommer påverka skyddet skalet kan ge är det väl heller ingen som tvivlar på.

Trams är min spontanta reflektion, och sensationstv som Svensson går på - naturligtvis ÄR korvätarhjälmen sämre än en vanlig intergral dito, men en öppen kruka är ännu sämre... :D

Trams.

/J
 

Bosse H

New member
Aktualiserar den här hjälmtråden. Jag måste köpa hjälm och känner mig helt vilsen. Har lånat en öppningsbar hjälm ett tag, och det är ju praktiskt, men den är ganska bullrig.
Jag tror att det är betydelsefullt att hjälmen är lätt, det borde minska risken för nackskador, plus att det sannolikt är skönare med en lätt hjälm jämfört med en som är tyngre.
Biltema har ju tex. en kolfiberhjälm för 1499 kr. Väger bara 1200 g. Betydligt mindre än många andra hjälmar. Kolfiber - är det bra ur andra synpunkter? Jämfört med glasfiber och plast.
Skrmavbild2011-10-18kl095451.png
 
Last edited:

Kyssen

New member
Aktualiserar den här hjälmtråden. Jag måste köpa hjälm och känner mig helt vilsen. Har lånat en öppningsbar hjälm ett tag, och det är ju praktiskt, men den är ganska bullrig.
Jag tror att det är betydelsefullt att hjälmen är lätt, det borde minska risken för nackskador, plus att det sannolikt är skönare med en lätt hjälm jämfört med en som är tyngre.
Biltema har ju tex. en kolfiberhjälm för 1499 kr. Väger bara 1200 g. Betydligt mindre än många andra hjälmar. Kolfiber - är det bra ur andra synpunkter? Jämfört med glasfiber och plast.
Skrmavbild2011-10-18kl095451.png

Varför inte åka till ngn handlare(ej lågpris) och prova ett större sortiment då det är mkt viktigt att hjälmen sitter som den ska. Alla hjälmar är CE godkända men det finns sämre och bättre och detta är bara vad jag vet ett grundkrav!
Lägg hellre lite tid och pengar på en bra hjälm :) Om man nu går i backen så vill jag iaf att hjälmen skyddar optimalt, köper jag en billigare hjälm så kanske jag riskerar att aldrig behöva köpa ngn hjälm mer :eek:
Lycka till :)
 

Bosse H

New member
Jo, det är ju ganska självklart, men jag var nyfiken på om någon vet något mer än jag om just kolfiberhjälmar. Pros and cons...
 

Zopilote

New member
Den stora fördelen med Kolfiber jämfört med Glasfiber, är väl att ett lika starkt skal kan byggas med tunnare material och det ger därmed lägre vikt.
Annars är det ofta så med hjälmar, att det man betalar för är detaljarbetet, aerodynamiken och LJUDNIVÅN. En billig fiberhjälm från Biltema kan troligtvis vara lika säker som en dyr Shoei eller Arai, men med största sannolikhet är den bullrigare och med sämre detaljarbete.
Jag hade själv ljudnivå som prio 1 när jag köpte hjälm senast, och det slutade med en Schubert S1Pro för 4500:-
Men som någon tidigare skrivit: Passformen är A och O både vad det gäller säkerhet och ljudkomfort. Prova, prova, prova... :)
 

boven

New member
Men som någon tidigare skrivit: Passformen är A och O både vad det gäller säkerhet och ljudkomfort. Prova, prova, prova... :)[/QUOTE]

Helt rätt! Men om du skulle råka tappa hjälmen, köper du en ny då? Jag som är lite klumpig kör med Biltemas hjälm och den sitter bra på mig! Har även haft andra hjälmar.
 

Zopilote

New member
Men som någon tidigare skrivit: Passformen är A och O både vad det gäller säkerhet och ljudkomfort. Prova, prova, prova... :)

Helt rätt! Men om du skulle råka tappa hjälmen, köper du en ny då? Jag som är lite klumpig kör med Biltemas hjälm och den sitter bra på mig! Har även haft andra hjälmar.[/QUOTE]

Tappar jag hjälmen (vilket jag lyckligtvis inte gjort ännu...) så att det blir en synlig skada på den, så köper jag en ny, ja...
Det händer också att jag köper en ny bara för att jag vill :) Har tre hjälmar på hyllan just nu och en på vinden tror jag...
 

Triumph int

New member
Tänk på att när Biltema/Lidl inte säljer hjälmen längre så
kan det bli svårt att köpa nytt visir och andra smådelar.
 
Top