Hjälmar på plus ikväll

Diversion

New member
Manfred snackar skit där han säger att öppningsbara=öppna ur säkerhetssynpunkt. Jag kvaddade med en N100 och bogvisiret fick en ordentlig smäll men låset höll. En helintegral är förmodligen stabilare men det betyder inte att en öppningsbar går sönder för minsta lilla. Med en öppen hade jag förmodligen knäckt käkbenet.

Mindre säker än en helintegral, ja det tror jag men definitivt säkrare än en jethjälm. Skitsnack som sagt.
 

P-O Noren

New member
Manfred har väl ingen orsak eller skyldighet att förklara varför inte Nolan klarar ECE testet. Hade han gjort det hade jag tyckt det varit pinsamt! Nästan lika pinsamt som att Nolanhjälmen inte klarade testet. För det är det pinsamma, eller snarare det skrämmande!

Självklart har han inte det.
Men borde inte en av våra större MC-tidningar tycka det vara intressant, kanske tom. oacceptabelt att en hjälm uppvisar så dåliga testresultat enligt ECE 22.05?

Att försöka få det till att det i detta fallet är mätmetoden som är fel är ju en minst sagt lustig vinkling från en av våra större MC-tidningar.

Visst är det en intressant diskussion, metoden snell mot ece22.05, men i detta fall tolkade jag det som ett försvar för nolanhjälmens dåliga resultat.

Kanske hög tid att se över vissa formuleringar i SMC broschyr om hur man väljer hjälm dessutom?
 
Last edited:

HåkanP

New member
Självklart har han inte det.
Men borde inte en av våra större MC-tidningar tycka det vara intressant, kanske tom. oacceptabelt att en hjälm uppvisar så dåliga testresultat enligt ECE 22.05?

Att försöka få det till att det i detta fallet är mätmetoden som är fel är ju en minst sagt lustig vinkling från en av våra större MC-tidningar.

Visst är det en intressant diskussion, metoden snell mot ece22.05, men i detta fall tolkade jag det som ett försvar för nolanhjälmens dåliga resultat.

Kanske hög tid att se över vissa formuleringar i SMC broschyr om hur man väljer hjälm dessutom?

Det låter utmärkt. varför inte skaffa någon sponsor också till att testa hjälmar och om det nu är så mkt diskussion kring de olika testerna, testa hjälmarna efter alla tre; ece, snell, dot.

Nej Petra jag halshugger dig inte, förbjud öppna hjälmar nu. är dock lite mer tveksamma till att förbjuda öppningsbara. Kör själv en sådan ;) och många med krasch erfarenheter säger att de håller.

Själv skulle jag också vilja ha sett tester mellan lexan-plast och glasfiber också. Varför inte också testa db i 100 km/h. Min Nolan låter förfärligt i det avseendet och är ju enligt plus inte säker heller. får väl norpa någons spargis i veckan.

Spännande var att nolanansvarig i programmet påstod att lexan-plasten inte åldrades av UV ljus. fast han ingav ju inte något förtroende heller.
 

SuperRetard

New member
Jag villa bara passa på att ge Maria en eloge för sin insats i Plus (såg det på nätet nu).

Du gjorde ett seriöst och BRA intryck även om tiden kapades till obefintlighet av crackhead #1.

---------

I övrigt ett pinsamt försvar från Grahns som i mitt tycke borde gjort en Ericson och erkänt att det är en touringhjälm vars fokus inte är att vara säker, utan praktiskt etc. MEN att den klarat tidigare tester och de facto ÄR godkänd. Lite sorgligt att se nån som borde vara mediatränad bli så defensiv.

Killen som grät över att han inte hade råd med premien på Gixxer 750n var för övrigt bara pinsam.. Jag är 28, har haft kk i 10 år, är fd tävlingsförare med totalt 20 år på 2 hjul OCH går en hel del kurser. Jag har inte heller lust att betala min premie för den hojen så jag har valt en annan, enkelt!

Det enda som ekade i mitt huvud så fort han öppnade munnen var "vi har ju ingen lokaaaaal juee..."
 

NoMekk

New member
Bli inte upprörda över journalister!

Sverker, i likhet med flertalet journalister, är oftast mer fokuserade på nyhetsvärdet än på opartiska fakta. Givetvis är det tokigt att jämföra två lågprishjälmar med endast en dyr. Nolan är kanske en populär hjälm, men jag vill påstå att man ser fler Arai och Shoei än Nolan ute i trafiken. Så Sverker valde inte utifrån ett statistiskt underlag - han valde hjälmar där han kunde påvisa STOOOR skillnad i pris och liten skillnad i säkerhet. Vilket säkert ger ett större nyhetsvärde än att visa något som alla redan vet. Exempelvis att en dyrare hjälm är mer komfortabel och tystare än en billig hjälm.
Eller att upplysa tv-tittarna om att en öppningsbar hjälm inte håller ihop lika bra som en hel hjälm.

Alltså syftet var inte att ge en rättvisande bild eller korrekta upplysningar (även om han kanske inte ljög direkt :rolleyes:)

Sverkers syfte var att producera en stunds tv-underhållning där vi i tv-soffan kan sitta och säga "Ohhh..." eller "hade jag ingen aaaning om..." etc.

Bli inte upprörda över detta - han är bara en journalist som säljer lösnummer!
 

Rolf Axelsson

New member
Polykarbonat vs glasfiber!
Jag kan berätta att jag varit med om ett test av hjälmar med hagelvapen.
Polykarbonat är ett dåligt använt namn för det finns flera hundra olika plast kvaliteter. Lexan är utan tvekan den som är mest lämpat för hjälmar. Flexibel och klarar uv hur länge som helst. ABS plasten som vi har i hinkar och även en del hjälmar håller ju knappt en sommar i solväggen.
Åter till hageltestet!
Gissa om jag blev förvånad över att se en glasfiberhjälm ändra form från hjälm till ett garnnystan. De billigare plast hjälmarna blev lagomt att använda som durkslag, och de hjälmar av lexan plast blev fula men höll!!! Hur kan det skilja så mycket i flexibiliteten mellan olika material?
Numera åker jag i en plast hjälm av Lexan av märket Nolan.
 

SuperRetard

New member
"Gissa om jag blev förvånad över att se en glasfiberhjälm ändra form från hjälm till ett garnnystan."

"De billigare plast hjälmarna blev lagomt att använda som durkslag"

"..de hjälmar av lexan plast blev fula men höll!!!"

Numera åker jag i en plast hjälm av Lexan av märket Nolan.


Du får det att låta som att det är meningen att en hjälm SKA hålla för en krasch! Och du har valt den hårdaste av dem alla???

Poängen med en hjälm är att den SKA gå sönder, istället för ditt huvud. Precis som med fronten på en bil, "deformationszon" kallas det där.

Eller räknar du med att bli skjuten med hagelbrakare?

Komposithjälmen ändrade som jag förstod dig form, men det gick inte hål i den? Fattade jag dig rätt då så är ju det EXAKT så en hjälm ska bete sig.
 

HåkanP

New member
Du får det att låta som att det är meningen att en hjälm SKA hålla för en krasch! Och du har valt den hårdaste av dem alla???

Poängen med en hjälm är att den SKA gå sönder, istället för ditt huvud. Precis som med fronten på en bil, "deformationszon" kallas det där.

Eller räknar du med att bli skjuten med hagelbrakare?

Komposithjälmen ändrade som jag förstod dig form, men det gick inte hål i den? Fattade jag dig rätt då så är ju det EXAKT så en hjälm ska bete sig.

Suck jag blir inte klok på vad jag skall välja. Jag vill ha ett totaltest av alla hjälmar där alla värden beaktas och alla slags testmetoder utförs.

Låter vettigt med glasfiber som deformeras, men även där har vi samma fråga som i programmet. Är en billig glasfiberhjälm lika bra som en dyr? Och kan verkligen en superdyr Arai X7 vara så mycket bättre än andra ett par tusen billigare.
 

P-O Noren

New member
Suck jag blir inte klok på vad jag skall välja. Jag vill ha ett totaltest av alla hjälmar där alla värden beaktas och alla slags testmetoder utförs.

Låter vettigt med glasfiber som deformeras, men även där har vi samma fråga som i programmet. Är en billig glasfiberhjälm lika bra som en dyr? Och kan verkligen en superdyr Arai X7 vara så mycket bättre än andra ett par tusen billigare.

Det allra svåraste är ju att bestämma sig för om det är g-krafterna i kollisionen som är det man vill ha skydd mot eller extremt stor tålighet för själva skalet.

Det går i nuläget bara att göra på 3 sätt som jag förstår det:
1. bra skydd mot själva kollisionen (g-kraften), då behövs en hjälm som splittras och tar upp kraften med att gå sönder själv. Vad jag har förstått är detta framförallt DOT och ece22.05 som mäter detta bäst.
2 bra skydd mot att skalet går sönder, på bekostnad av att g-krafterna blir högre för samma kollision än mot mitt exempel i 1. Detta förespråkar SNELL-testerna framförallt.
3. Nåt mellanting, bra på både 1&2 men inte utmärkt bra på någon av punkterna.

Många hävdar att de flesta kollisioner som du har rimliga överlevnadschanser på ligger i lägre farter. Då är det framförallt skydd mot g-krafter du vill ha. Kritiken blir då att man kan tänka sig att en sådan hjälm blir sämre på högfartskollisioner. Då har jag förstått det som att även om du klarar smällen så får du så kraftiga inre blödningar av g-krafterna samt att nervtråder mellan höger, vänster hjärnhalva brister att dina överlevnadschanser är små.

För att reda ordning i alla dessa tankegångar så borde SMC hjälpa till att initiera djupanalyser med neurokirurger och traumaläkare så man kan enas om vilken typ av skydd som är viktigast och framförallt ger procentuellt sett mest skydd sett mot hur olycktyperna ser ut. Ingen kan nog i nuläget säga vad som är rätt eller fel. Jag anser att det är en hjälm enligt beskrivning nummer 1 som gäller för mig efter allt jag har kunnat läsa in mig på.
 

Monsterdiggaren

New member
Det allra svåraste är ju att bestämma sig för om det är g-krafterna i kollisionen som är det man vill ha skydd mot eller extremt stor tålighet för själva skalet.

Det går i nuläget bara att göra på 3 sätt som jag förstår det:
1. bra skydd mot själva kollisionen (g-kraften), då behövs en hjälm som splittras och tar upp kraften med att gå sönder själv. Vad jag har förstått är detta framförallt DOT och ece22.05 som mäter detta bäst.
2 bra skydd mot att skalet går sönder, på bekostnad av att g-krafterna blir högre för samma kollision än mot mitt exempel i 1. Detta förespråkar SNELL-testerna framförallt.
3. Nåt mellanting, bra på både 1&2 men inte utmärkt bra på någon av punkterna.

Många hävdar att de flesta kollisioner som du har rimliga överlevnadschanser på ligger i lägre farter. Då är det framförallt skydd mot g-krafter du vill ha. Kritiken blir då att man kan tänka sig att en sådan hjälm blir sämre på högfartskollisioner. Då har jag förstått det som att även om du klarar smällen så får du så kraftiga inre blödningar av g-krafterna samt att nervtråder mellan höger, vänster hjärnhalva brister att dina överlevnadschanser är små.

För att reda ordning i alla dessa tankegångar så borde SMC hjälpa till att initiera djupanalyser med neurokirurger och traumaläkare så man kan enas om vilken typ av skydd som är viktigast och framförallt ger procentuellt sett mest skydd sett mot hur olycktyperna ser ut. Ingen kan nog i nuläget säga vad som är rätt eller fel. Jag anser att det är en hjälm enligt beskrivning nummer 1 som gäller för mig efter allt jag har kunnat läsa in mig på.

En bra sammanfattning tror jag. Det är åtminstone så jag uppfattar saken. Alla godkända mc-hjälmar faller ju under kategorin 3 eftersom testerna kräver både absorption av energi och tillräckligt bibehållen integritet. Hjälmarna har ett skal, fyllt av ett deformerbart skum och innerst en inredning för komfort. Skalet skyddar mot penetrerande våld och håller ihop hjälmen vid trubbigt våld så att den inte faller isär. Skalet bidrar även till att absorbera energi, hos komposithjälmarna orsakar energin deformering av fiberplasten vilket gör att vävskikten separerar från varandra, delaminerar. På så vis blir det en plastisk förändring av skalets form vilket är bra, en elasticitet skulle innebära att hjälmen studsade som gamla tiders hjälmar gjorde. Hur man löst det med dagens thermoplasthjälmar vet jag inte.

Liksom du tycker jag att energiabsorption (skydd mot trubbigt våld) borde vara högt prioriterat vid utvecklingen av en hjälm. I många (de flesta?) olyckor är hjälmens uppgift att skydda skallen vid ett fall från sittande på MC:n så att sidan eller baksidan av huvudet träffar vägen. Eftersom det är en vanlig situation är den hjälm som skyddar bäst i det skadefallet effektiv i att minska sjuklighet och dödlighet i hela populationen.

En hjälm som klarar Snellinstitutets tester, som det med det skarpa hörnet eller det med två maxträffar måste ha ett skal som tål mycket stryk och den hjälmen leder mer av den accellererande energin över till huvudet. Den kanske kan minska skadorna för den som först slår skallen i backen en gång och sedan glider in i någonting annat med huvudet, men rimligen är den mindre bra på det vanliga skadefallet ovan, en smäll med trubbigt våld. Snell kräver inte lika hög energiabsorption (dvs de tillåter högre G) som vad ECE gör.

En hjälm som ska tåla penetrerande våld eller flera smällar blir tyngre och/eller kräver mer exotiska material. På så vis blir ju en hjälms konstruktion en kompromiss mellan bl.a. skydd mot trubbigt våld, skydd mot penetrerande våld, vikt, pris, massproducerbarhet och utseende, och olika test kräver olika saker.

Kan tillägga att Snell- kontra ECE-märkning handlar en del om USA mot europa, vi-och-dom. I USA efterfrågas Snelltest/-märkning av kunderna och Snellinstitutet har högt anseende. Ännu längre har vi ju gått i europa där det finns krav på ECE-godkänd hjälm i försäkringsvillkoren. Värt att veta är att en hjälm av en viss modell från en viss tillverkare kan skilja sig i utförande beroende på om den tillverkats för asien-, europa- eller den nordamerikanska marknaden. Dels kan hjälmens form skilja beroende på olika etnicitet i kundgrupperna men framför allt är dom konstruerade för- och sedermera godkända av skilda testinstitut. En USA-hjälm är kanske inte ens ECE-märkt och därmed inte godkänd som skyddsutrustning av svenska försäkringsbolag.

Avslutningsvis finns det naturligtvis redan traumaforskare som försöker förstå det här. Problemet är att de inte är överens och världen vs Snellinstitutet är ett uttryck för det.

Läs den här artikeln:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html Du P-O verkar ju redan ha läst den.
Vet inte vad SMC kan göra för traumaforskningen, mer än att möjligen organisera sina medlemmar och framföra krav på relevanta och vägledande tester av säkerhetsutrustning.
 

P-O Noren

New member
Jag skulle gärna vilja se ett symposium eller liknande där ledande forskare kan mötas med de media och intresseorganisationer som berörs av frågeställningen.

Finns kunskap så ska man jobba mot att det finns en ece-norm som prövar hjälmarna utifrån beprövad forskning. I förlängningen finns liv att rädda om man kan maximera hjälmarnas egenskaper mot sannolika olyckor.

Man skall se till objektiv kunskap när man skriver artiklar, inte vända sig till tillverkare av hjälmar eller andra aktörer med ekonomisk inblandning i frågan.

Hur SMC har kunnat skriva en hel artikel om hur man väljer hjälm utan att ha berört frågeställningen SNELL kontra DOT och ECE ? Detta förstår jag bara inte, vågar man inte reda ut begreppen eller anser man att ECE 22.05 är den bästa normen?
Frågan om dekaler eller målning av hjälmen får nog anses vara mindre viktigt än det faktum att det finns flera olika testmetoder. Låt vara för andra marknader , men ändå.
SMC folder anger följande:
Öppna hjälmar i plast är billigast,förstärkta glasfiberhjälmar dyrast. Du avgör vad ditt huvud är värt.

Detta menar jag är osaklig information, förlåt för att jag säger det, men det stämmer inte för det första, för exempelvis biltemahjälmen är en förstärkt glasfiberhjälm men betydligt billigare än många öppna hjälmar från exempelvis Nolan som är dyrare. För det andra är det en tydlig uppmaning om att man köper bättre skydd desto mer pengar man lägger ned på hjälmen. Det stämmer inte heller.

Slutligen:
Frågan är synnerligen komplex om hur man ska tänka när man köper ny hjälm. Pengar kan inte användas som avlatsbrev för att slippa konsekvenser när man gjort en missbedömning som resulterar i en olycka. Hur bra det vore om så var fallet, men tyvärr. Så enkelt är det inte, även om en del driver denna tes som om den vore en obestridbar sanning.
Det enda som är säkert är att en öppen hjälm ger inte lika bra skydd för ansiktet som en integralhjälm.


Jag ber om ursäkt för att jag skriver fritt ur mitt hjärta, samt att det blev ett för långt inlägg för en mänsklig hjärna att mäkta med.
 

SuperRetard

New member
Suck jag blir inte klok på vad jag skall välja. Jag vill ha ett totaltest av alla hjälmar där alla värden beaktas och alla slags testmetoder utförs.

Låter vettigt med glasfiber som deformeras, men även där har vi samma fråga som i programmet. Är en billig glasfiberhjälm lika bra som en dyr? Och kan verkligen en superdyr Arai X7 vara så mycket bättre än andra ett par tusen billigare.


Jag tror ´personligen inte att skillnaderna är SÅ stora mellan en 7.500 Arai, och en 5000 Shoei.

Det viktiga (om vi bortser ifrån att den ska sitta perfekt på det individuella huvudet) är att man är införstådd med vilken avsikt den är avsedd för.

Nu kan jag Shoei hyfsat bra, så jag tar det exemplet:

Raid II: Kostar < 4.000 sek
XR1000: Kostar < 5.700 sek (har jag för mig att jag sett nu)

Det är en hyfsat liten priskillnad de två emellan. Den stora skillnaden kommer när man inser att Raid II har, och ska ha bättre "komfort", bullernivå etc är den dyrare XR1000. Varför? För XR1000 är en racehjälm framtagen och utvecklad för RR etc.

Här går det säkert att hitta en annan hjälm för 3.500 som är nästan lika bra som XR1000. Men som är betydligt säkrare än den då dyrare Raid II, skillnaden blir att Raid II även ska fylla en komfortfunktion. Är man beredd att betala för den?


Det är bara en vinkel, sen är jag inte man nog att uttala mig i sak om Snell, Dot och ece22:05 så det lämnar ag åt er andra.
 

Monsterdiggaren

New member
Man skall se till objektiv kunskap när man skriver artiklar, inte vända sig till tillverkare av hjälmar eller andra aktörer med ekonomisk inblandning i frågan.
.
.
.
Hur SMC har kunnat skriva en hel artikel om hur man väljer hjälm utan att ha berört frågeställningen SNELL kontra DOT och ECE ? Detta förstår jag bara inte, vågar man inte reda ut begreppen eller anser man att ECE 22.05 är den bästa normen?

Det är ett dilemma. Vem kan lika mycket om hjälmar som hjälmtillverkarna? Det är klart att man måste liera sig med dom. Medicinsk forskning sker på samma sätt i samarbete med läkemedelsindustrin.

Ett skäl är att den senaste utvecklingen ligger hos industrin och är hemlig av konkurrensskäl. Oberoende forskare har aldrig samma resurser och om de på något sätt skulle nå samma eller högre nivå av kunskap som industrins forskning och utvecklingsavdelningar så skulle de naturligtvis bli värvade av något företag som vill slå mynt av upptäckten.
.
.
.
MC-folket är en liten tidning med en liten redaktion. Hjälmtestning hör inte till allmänbildningen P-O!

Det finns en tråd här i forumet om vad vi vill se i MC-folket och ämnet skyddsutrustning/begagnad skyddsutrustning har diskuterats. Jag menar att det är orimligt att tro att medan de initierade inte kan enas om hur man ska testa nya hjälmar så ska MC-folket testa och jämföra all slags skyddsutrusting begagnad på ett meningsfullt sätt. Lycka till! Grad och typ av slitage liksom testens utformning. Det finns så många parametrar så att ett sådant test kan utformas till att visa vad som helst. Visst är det relevant att ta hänsyn till slitage men inte ens Euro-NCAP har väl givit sig i kast med att krocktesta rostiga (saltskadade) begagnade bilar.

Låt oss inte sila mygg och sluka kameler; många dör på mc varje år och det finns stora och små saker att jobba med. Det viktigaste är att förebygga olyckor. För att undvika svåra skador och dödsfall i de olyckor som sker bör vi verka för en förlåtande trafikmiljö. Slutligen är det såklart av betydelse att alla motorcyklister har ändamålsenliga handskar, skyddskläder, stövlar, hjälm och ryggskydd. Jag vet sporthojsåkare som använder bröstskydd, tandskydd och suspensoir också. Jag vill nog påstå att sporthojsåkare använder mest och bäst skydd av alla motorcyklister, ändå är vi överrepresenterade i statistiken över skador och dödsfall. En stor andel av dödsfallen på sporthoj ska enligt Jesper Christensen vara drogpåverkade personer på stulna motorcyklar men jag misstänker att även om dessa räknades bort skulle sporthojsförarna ligga med i topp på skador och dödsfall, trots prestigehjälmar, skinnställ och övriga skydd.

Fungerande skydd är viktigt, men bara en av flera faktorer för att förhindra skador och dödsfall bland motorcyklister. Jag tror att SMC är på rätt kurs som lägger krutet på att 1) arbeta för en ökad riskmedvetenhet framför allt i högriskgruppen sporthojsförare (ett Sisyfosarbete) och bättre körteknik i hela mc-kollektivet. 2) påverka Vägverket och kommunerna för att förbättra trafikmiljön.
 
Last edited:

fredda78

New member
En bra sammanfattning tror jag. Det är åtminstone så jag uppfattar saken. Alla godkända mc-hjälmar faller ju under kategorin 3 eftersom testerna kräver både absorption av energi och tillräckligt bibehållen integritet. Hjälmarna har ett skal, fyllt av ett deformerbart skum och innerst en inredning för komfort. Skalet skyddar mot penetrerande våld och håller ihop hjälmen vid trubbigt våld så att den inte faller isär. Skalet bidrar även till att absorbera energi, hos komposithjälmarna orsakar energin deformering av fiberplasten vilket gör att vävskikten separerar från varandra, delaminerar. På så vis blir det en plastisk förändring av skalets form vilket är bra, en elasticitet skulle innebära att hjälmen studsade som gamla tiders hjälmar gjorde. Hur man löst det med dagens thermoplasthjälmar vet jag inte.

Liksom du tycker jag att energiabsorption (skydd mot trubbigt våld) borde vara högt prioriterat vid utvecklingen av en hjälm. I många (de flesta?) olyckor är hjälmens uppgift att skydda skallen vid ett fall från sittande på MC:n så att sidan eller baksidan av huvudet träffar vägen. Eftersom det är en vanlig situation är den hjälm som skyddar bäst i det skadefallet effektiv i att minska sjuklighet och dödlighet i hela populationen.

En hjälm som klarar Snellinstitutets tester, som det med det skarpa hörnet eller det med två maxträffar måste ha ett skal som tål mycket stryk och den hjälmen leder mer av den accellererande energin över till huvudet. Den kanske kan minska skadorna för den som först slår skallen i backen en gång och sedan glider in i någonting annat med huvudet, men rimligen är den mindre bra på det vanliga skadefallet ovan, en smäll med trubbigt våld. Snell kräver inte lika hög energiabsorption (dvs de tillåter högre G) som vad ECE gör.

En hjälm som ska tåla penetrerande våld eller flera smällar blir tyngre och/eller kräver mer exotiska material. På så vis blir ju en hjälms konstruktion en kompromiss mellan bl.a. skydd mot trubbigt våld, skydd mot penetrerande våld, vikt, pris, massproducerbarhet och utseende, och olika test kräver olika saker.

Kan tillägga att Snell- kontra ECE-märkning handlar en del om USA mot europa, vi-och-dom. I USA efterfrågas Snelltest/-märkning av kunderna och Snellinstitutet har högt anseende. Ännu längre har vi ju gått i europa där det finns krav på ECE-godkänd hjälm i försäkringsvillkoren. Värt att veta är att en hjälm av en viss modell från en viss tillverkare kan skilja sig i utförande beroende på om den tillverkats för asien-, europa- eller den nordamerikanska marknaden. Dels kan hjälmens form skilja beroende på olika etnicitet i kundgrupperna men framför allt är dom konstruerade för- och sedermera godkända av skilda testinstitut. En USA-hjälm är kanske inte ens ECE-märkt och därmed inte godkänd som skyddsutrustning av svenska försäkringsbolag.

Avslutningsvis finns det naturligtvis redan traumaforskare som försöker förstå det här. Problemet är att de inte är överens och världen vs Snellinstitutet är ett uttryck för det.

Läs den här artikeln:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html Du P-O verkar ju redan ha läst den.
Vet inte vad SMC kan göra för traumaforskningen, mer än att möjligen organisera sina medlemmar och framföra krav på relevanta och vägledande tester av säkerhetsutrustning.

Håller helt med här, mkt att läsa men ta er tid o läs den gärna 2 ggr. kolla även denna sida http://sharp.direct.gov.uk/about-sharp/ som Englands bestämmande har kommit fram till ang dyr = bra vs dålig

ps. visst faen kostar marknadsföring pengar, vem tror ni pröjsar för det måntro ??
 
Last edited:

Taurus0504

New member
Sverkers syfte var att producera en stunds tv-underhållning där vi i tv-soffan kan sitta och säga "Ohhh..." eller "hade jag ingen aaaning om..." etc.

Bli inte upprörda över detta - han är bara en journalist som säljer lösnummer!


Bekräftar NoMekk.
Är man hyfsat insatt i ett ämne som Sverker tar upp inser man snabbt att det är sällan konsumentupplysning Plus producerar, vilket det ger sken av.
Visst kan programmet vara bra på att hänga ut dåliga varor och tjänster, men det sker ofta på bekostnad av opartisk jämförelse.
Tittarna får aldrig se eller höra alternativen och kan därför inte ta sina beslut baserat på fakta.
Sverker beslutar åt dig. Därför att det ger bättre rubriker. Som säljer.
Omtanken är alltså inte om dig, konsumenten.

Och detta ska kallas Public Service...

// Taurus
 

P-O Noren

New member
Det är ett dilemma. Vem kan lika mycket om hjälmar som hjälmtillverkarna? Det är klart att man måste liera sig med dom. Medicinsk forskning sker på samma sätt i samarbete med läkemedelsindustrin.

Ett skäl är att den senaste utvecklingen ligger hos industrin och är hemlig av konkurrensskäl. Oberoende forskare har aldrig samma resurser och om de på något sätt skulle nå samma eller högre nivå av kunskap som industrins forskning och utvecklingsavdelningar så skulle de naturligtvis bli värvade av något företag som vill slå mynt av upptäckten.
.
.
.
MC-folket är en liten tidning med en liten redaktion. Hjälmtestning hör inte till allmänbildningen P-O!

Det finns en tråd här i forumet om vad vi vill se i MC-folket och ämnet skyddsutrustning/begagnad skyddsutrustning har diskuterats. Jag menar att det är orimligt att tro att medan de initierade inte kan enas om hur man ska testa nya hjälmar så ska MC-folket testa och jämföra all slags skyddsutrusting begagnad på ett meningsfullt sätt. Lycka till! Grad och typ av slitage liksom testens utformning. Det finns så många parametrar så att ett sådant test kan utformas till att visa vad som helst. Visst är det relevant att ta hänsyn till slitage men inte ens Euro-NCAP har väl givit sig i kast med att krocktesta rostiga (saltskadade) begagnade bilar.

Låt oss inte sila mygg och sluka kameler; många dör på mc varje år och det finns stora och små saker att jobba med. Det viktigaste är att förebygga olyckor. För att undvika svåra skador och dödsfall i de olyckor som sker bör vi verka för en förlåtande trafikmiljö. Slutligen är det såklart av betydelse att alla motorcyklister har ändamålsenliga handskar, skyddskläder, stövlar, hjälm och ryggskydd. Jag vet sporthojsåkare som använder bröstskydd, tandskydd och suspensoir också. Jag vill nog påstå att sporthojsåkare använder mest och bäst skydd av alla motorcyklister, ändå är vi överrepresenterade i statistiken över skador och dödsfall. En stor andel av dödsfallen på sporthoj ska enligt Jesper Christensen vara drogpåverkade personer på stulna motorcyklar men jag misstänker att även om dessa räknades bort skulle sporthojsförarna ligga med i topp på skador och dödsfall, trots prestigehjälmar, skinnställ och övriga skydd.

Fungerande skydd är viktigt, men bara en av flera faktorer för att förhindra skador och dödsfall bland motorcyklister. Jag tror att SMC är på rätt kurs som lägger krutet på att 1) arbeta för en ökad riskmedvetenhet framför allt i högriskgruppen sporthojsförare (ett Sisyfosarbete) och bättre körteknik i hela mc-kollektivet. 2) påverka Vägverket och kommunerna för att förbättra trafikmiljön.

Visst håller jag med dig, men en fråga utesluter inte en annan.
Enda saken som hela tiden utrycks på spalter och även i reportage och köpguider är att ju dyrare en hjälm är desto säkrare.
Det är ju att göra det enkelt för industrin att stilla begäret för bra hjälmar i skandinavien: Höj bara priset rejält och snygg målning så har du säkraste hjälmen på marknaden. Visst är det en grov förenkling, och visst finns det en vilja om att göra säkra hjälmar. Men har dom verkligen någon som kontrollerar dom?

Sedan kan man koppla frågan till beteenden, om man uppenbarligen kan köpa hjälmar som är säkra och billiga. Så finns det kanske bättre marginaler till fortbildningskurser?

Flera tester har på sista tiden tydligt visat att det inte finns ett klart samband mellan pris och skyddsgrad på hjälmar och ryggskydd.
 

puttepj

New member
Bekräftar NoMekk.
Är man hyfsat insatt i ett ämne som Sverker tar upp inser man snabbt att det är sällan konsumentupplysning Plus producerar, vilket det ger sken av.
Visst kan programmet vara bra på att hänga ut dåliga varor och tjänster, men det sker ofta på bekostnad av opartisk jämförelse.
Tittarna får aldrig se eller höra alternativen och kan därför inte ta sina beslut baserat på fakta.
Sverker beslutar åt dig. Därför att det ger bättre rubriker. Som säljer.
Omtanken är alltså inte om dig, konsumenten.

Och detta ska kallas Public Service...

// Taurus

Jag ser inte samma problem som du. Både Plus och Uppdrag granskning styrs självklart efter att man lägger upp programmen på ett sätt att det blir medial underhållning med verklighetsbaserade vinklingar.

Vad är problemet? Det gör att fler ser det. Public Service gör en hel del betydligt mer seriösa faktaprogram, men målgruppen som tittar är betydligt mindre och färre skulle därmed få den kunskapen.

Ett kort program, sänt under bästa sändningstid, skapat på ett sätt att även nästa gång när man sänder det med ett annat ämne så behåller man sin publik, kan knappast ge svar på alla frågor.

Däremot tycker jag det är oemotsagt att man avlivade en skröna, att billiga hjälmar förstärks på de punkter de testas på, vinklat upplägg eller inte.
Det finns åtskilliga trådar på SMC forum som t.ex. påstår det.

Jag håller med P-O Noren att programmet visar att kopplingen pris/kvalitet inte håller fullt ut - i alla lägen - när det gäller hjälmar. Det tycker jag är bra.
Själv tror jag fortfarande att en dyr hjälm helhetsmässigt kan vara ett bättre alternativ framför allt om man jämför spannen 500:- och 3.500:-. Det handlar självklart om mycket mer än hur mycket slag hjälmen klarar.

T.ex. passform, hakremskontruktion, komfort, hur immar den, vikt (både ur komfort och funktion när man slår i gatan).

Nej, såga inte Plus och Sverker jäms med fotknölarna för att vi inte fick allt uträtt. Vi fick mycket och som tänkande människor har vi fått en anledning att åtminstonde tänka på fler faktorer än pris när vi köper hjälm och det kan aldrig vara fel.

/putte
 
Top