Hastighet!

Harpoonman

New member
Med risk för att begå vebal harakiri:
Då är väl jag den där "felprocenten" och svarta fåret, i den annars så genomärliga vita ulliga fårhagen....som mer el mindre alltid marschar 120 på väg med bil, utom 30-50-70 såklart.
Tonårsmanér har jag också tydligen kvar vid 48 års ålder eftersom jag retar upp mej på egotrippade trafikanter med noll koll i backspegeln, såna som kör 80 på 90 väg med el utan mitträcke, samma människa hamnar på 110 då det blir dubbelfiligt, rondellåkning blir svårare än att lösa Rubriks kub, gasa på vid omkörning/påfarter = nej.
Ibland tror jag att vi garanterat har sämre trafikkultur i det här landet än vad dom har i Ulan Bator
Egoismens högborg är i var mans och kvinnas bil...ja dom ovanstående inräknade då.

Jag förespråkar inte på ngt sätt fri fart el tokkörning sätt men en del vägar går det faktiskt att köra fortare på än andra och rytm, hänsyn till medtrafikanter verkar vara något som är så avlägset för vissa att det inte ens skulle komma in på ett melodikryss, möjligen som ironiassociation
När jag kör min FJR så kör jag oftast 120-140 där vägarna tillåter, är det bebyggelse el 30-50-70 så kör jag efter dom förhållandena och skyltarna
Jag kör ibland för fort enligt svensk lag, jaaa....men jag anser mej själv köra bra för det, jag har flyt i min körning, och då inte flyt i bemärkelsen tur.

Att sen marginalerna blir mindre i dom högre hastigheter jag kör i är ett val jag gjort.
Nära döden upplevelser har vi ALLA dagligen i trafiken, varje gg man möter en medtrafikant i bil så var man precis ca 1 ½ meter fr döden...för du vet inte ett dugg om den du mötte, han/hon kanske satt o sms´ade, hög på medicin, hög på droger, full osv osv....

Det pratas ALLTID om fortkörare, men det pratas aldrig ngt om dom som kör för sakta, det pratas aldrig i en livlig debatt om lämpligheten att gamla Asta eller Harry 78+ i ålder, halvgaggiga sittandes med tunnelseende och halvöppen mun utan någon som helst koll på omvärlden utan bara avtrubbade/skräckslagna längtandes efter punkt B på färden...när ska lämplighetsdebatten börja belysa den kategorin förare

Ja, jag erkänner igen, jag är det där svarta fåret som gillar att åka LAGOM fort enligt mej, lagomt fort är 200+ för andra eller 85 på 90 väg för andra...jag är omöjligt ensam om ovanstående åsikter iaf, sen o jag är fördomsfull må vara hänt
Det tycker jag Asta och Harry också är som inte får upp sin Opel Corsa i gällande hastighet efter att ha kommit ut på stora otäcka riksvägen och blir skitirriterade när man blåser om dom i överljudsfart (ja, sett ur deras perspektiv då)....

Hänsyn är ett fint ord, med brett spektra, innebörden och användandet av det praktiskt varierar ganska så rejält
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Hänsyn är ett fint ord, med brett spektra, innebörden och användandet av det praktiskt varierar ganska så rejält

:tummenupp Ett sant ord på slutet! Om 30 år kommer säkert Harry Harpoonman, 78 år, att ha en annan syn på begreppet än idag när han lärt lite mer av livet och vet att utan tur har man inget flyt. Dessutom behöver han ha sin lilla bil på glesbygden utanför Avesta eftersom affären, posten och apoteket har flyttat in till stan och han vill ha sin Nitromex-spray när han blir upprörd och en nubbe till sillen.

Vägen är faktiskt till för alla trafikanter och dom som vill köra fortare får väl se den långsammare som ett objekt att köra om vid tillfälle helt enkelt. Alltså inget att reta sig på. :tummenupp
 

Harpoonman

New member
Om jag blir 78 år, kära Ove, hoppas jag att jag fortfarande har omdömmet att klassa mej själv som en bra el dålig medtrafikant och därifrån ta beslutet om det är dags att sluta köra bil eller inte.
Mc-åkandet har man garanterat lämnat för länge sen pga otympligheten att bestiga den
Tack iaf för din omtanke om min framtida välfärd, jag fixar nog den också ska du se och när ålderdomen sätter in så ska jag se till att göra det bästa för att underlätta för mitt egna väl o ve, i eller utanför Avesta
Tillägger en liten "varningstext" ang mitt förra inlägg och även detta också: Det kan innehålla spår av ironi, nötter är upp till betraktaren att skåda....luften är fri, så är också tolkningsrätten

"It´s not the fart that kills you, it´s the smell"
 

Ove 60+

Active member
Om jag blir 78 år, kära Ove, hoppas jag att jag fortfarande har omdömmet att klassa mej själv som en bra el dålig medtrafikant och därifrån ta beslutet om det är dags att sluta köra bil eller inte.
Mc-åkandet har man garanterat lämnat för länge sen pga otympligheten att bestiga den
Tack iaf för din omtanke om min framtida välfärd, jag fixar nog den också ska du se och när ålderdomen sätter in så ska jag se till att göra det bästa för att underlätta för mitt egna väl o ve, i eller utanför Avesta
Tillägger en liten "varningstext" ang mitt förra inlägg och även detta också: Det kan innehålla spår av ironi, nötter är upp till betraktaren att skåda....luften är fri, så är också tolkningsrätten

"It´s not the fart that kills you, it´s the smell"

:) Jodå, jag uppfattade lite ironi och försökte smyga in lite av samma vara. Men ska jag var lite allvarlig så kan jag nämna att det i knuttevärden finns ett gäng grabbar kring och över 90 som jag gärna ser på vägarna. Dom kör bra och är absolut inga bromsklossar. Skulle jag klara mig ganska välbehållen så länge så kör jag gärna jag också och då handlar det nog om att köra scooter för att dom är lättare att komma upp på. ;)
 

zettan

New member
Nä, jag måste nog ändå hjälpa dig tillbaka till verkligheten ;)

Myt 1: En motor är inte optimerad för en speciell hastighet utan ett varvtal (alt. varvtals-spann). Ökar du hastigheten så ökar luftmotståndet vilket gör att förbrukningen ökar även om du ligger vid det optimala varvtalet. Samma varvtal, annan växel och lägre hastighet ger lägre förbrukning och mindre utsläpp.

Myt 2. Nä, den kommenterar jag inte. Den är bara dum och fel.

Myt 3. Stämmer. "Problemet" är ju att ingen väg är passar din myt. Att köra i 100km/h i tätbebyggt område hade sparat tid men ökat olycksrisken, förbrukningen och utsläppet väldigt mycket.

Myt 4. Jag citerar Naturskyddsföreningen "Om man sänker hastigheten 10 km/tim från 90 till 80 km så minskar risken att dödas i trafiken minskar med 41%, risken att bli svårt skadad minskar med 30 %, de klimatpåverkandeutsläppen med 8% och kostnaderna för bilisten med 8%
”Tidsförlusten” är nästan försumbar: Man förlorar 50 sekunder per mil!

Om man ökar hastigheten från 90 till 100 km/tim så ökar istället risken att dö i en olycka med 61 % , att bli allvarligt skadad med 37 % , utsläppen med 8 % och kostnaderna med 8 %. Allt detta för en tidsvinst på endast 41 sekunder per mil.

Den ideala hastigheten, ur klimatsynpunkt, är ca 70 km/tim. Då släpper man ut minst med avgaser per mil. Däröver ökar utsläppen och över 90 km/tim ökar de markant."

Att motorn förbränner bättre vid högre belastning stämmer, men det räcker inte för att minska, eller hålla utsläppet av skadliga avgaser konstant.

Så, nu vet du hur det fungerar i verkligheten :tummenupp

Ska ta och avliva några myter med både fakta och humor och ställa en tänkvärd fråga.
Myt 1. Högre fart = Högre soppaförbrukning.
Svar: Inte nödvändigtvis, det beror väldigt mycket på vad motorn är optimerad för. Min hoj går t.ex. snålare i 160-180 än i 110.
Myt 2. Olycksrisken ökar.
Svar: Eftersom högre fart genererar att man befinner sig i trafiken under kortare tid så minskar också risken att råka illa ut. Dessutom håller man sig mer vaken i högre fart.
Myt 3. Man spar nästan ingen tid.
Svar: Om man kör 20 mil med en snittfart av 100 så tar det två timmar. Ökar man till 200 så tar det bara en timme, man spar alltså en hel timme.
Myt 4. Avgasutsläppen ökar.
Svar: Ja av synlig rök, men den är ofarlig. Det blir däremot bättre förbränning vid högre belastning vilket ger renare avgaser.

Åså frågan eftersom jag just såg detta http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-regler-for-alkolas-2012
En fyllskalle ska alltså få behålla körkortet om han bara ber någon att blåsa i en tratt eller har en luftpump med sig innan han startar. Men om man kör 140 på en tom och torr motorväg i dagsljus då ska man minsann bli av med kortet. Var är logiken i detta? Å andra sidan är den väl ingen som har anklagat våra beslutsfattare att besitta någon logik, men många av dom är ganska törstiga :very_drunk:
 

powerglide

New member
Den ideala hastigheten, ur klimatsynpunkt, är ca 70 km/tim. Då släpper man ut minst med avgaser per mil. Däröver ökar utsläppen och över 90 km/tim ökar de markant.

Synd bara att det nästan inte finns några vägar där den hastigheten är kul att köra i (förutom ett antal få riktigt slingriga saker).
 
Hålla ner hastiget pga miljöskäl

Synd bara att det nästan inte finns några vägar där den hastigheten är kul att köra i (förutom ett antal få riktigt slingriga saker).

Powerglide – Du har så rätt! Vi kör ju inte mc för att hålla ner fart och utsläpp direkt. (Möjligen ett och annat lysande undantag). De mc jag brukat under åren har tagit en 0,6 – 0,7l/mil på landsväg vill jag minnas, vilket är oerhört mycket i förhållande till vad man transporterar, i mitt fall fordon + förare c:a 175 kg + 75 kg. Tycker man att ens egna utsläpp är ett problem så kör mindre då eller cykla, gäller både bil och mc. Själv lider jag inte av samvetskval.

De stora länderna i Asien förorenar något fruktansvärt mycket mer än vi gör i väst så det är finlir vi håller på med i Sverige. Tänker bl.a. på alla Tuck tuck eller Autorickshaw (Indien) som har 2 takts motorer med lika avancerad avgasrening som en Puch Dakota från -69, dvs ingen alls. Så fort man förvärvat ett motorfordon typ 150 cm mc eller liten bil i dessa länder så vill man absolut inte gå eller cykla, det har för dålig status. Så tänker vi inte i Sverige. Dock är vi inte utan ansvar för det utan får använda oss av de medel vi förfogar över.

Ska man hårddra det så skulle det finnas straff skatt eller maxhastighet på äldre icke avgasrenade fordon som pga förgasare är mindre exakta, ingen kat. …. osv - Nej det är inget förslag utan känns helt fel. Då skulle vi få skrota vår motorhistoria…… Allt kan inte offras av miljöskäl.

/Peter
 

Marie

Banned
Ska man hårddra det så skulle det finnas straff skatt eller maxhastighet på äldre icke avgasrenade fordon som pga förgasare är mindre exakta, ingen kat. …. osv - Nej det är inget förslag utan känns helt fel. Då skulle vi få skrota vår motorhistoria…… Allt kan inte offras av miljöskäl.

/Peter

Nej, och tittar man på det transportarbete som utförs av de fordonen så är det en väldigt liten del jämfört med de avgasrenade. Betänk att de nyaste icke-katrenade bensinbilarna är av årsmodell 1988, dvs 24 år gamla i år, och även av 88:eek:rna har ganska många frivilligt kat, bl.a. de flesta Volvo, och det är ju även det märke som överlevt mest.
 
Nej, och tittar man på det transportarbete som utförs av de fordonen så är det en väldigt liten del jämfört med de avgasrenade. Betänk att de nyaste icke-katrenade bensinbilarna är av årsmodell 1988, dvs 24 år gamla i år, och även av 88:eek:rna har ganska många frivilligt kat, bl.a. de flesta Volvo, och det är ju även det märke som överlevt mest.

Jovisst det vet jag. I ett ”rättvise perspektiv” så spelar det ingen roll, då bryr man sig inte om antalet gamla fordon. (Typ socialdemokratisk rättvise analys 1975, och för övrigt en lång bit in på 80 talet när allt skulle storebrors regleras…). Jag lade ju dessutom till att ” Nej det är inget förslag utan känns helt fel.”

Det har ju som väl är hänt en del sedan 1975.:)

/Peter
 
Last edited:

SSDD

New member
Med risk för att begå vebal harakiri:
Då är väl jag den där "felprocenten" och svarta fåret, i den annars så genomärliga vita ulliga fårhagen....som mer el mindre alltid marschar 120 på väg med bil, utom 30-50-70 såklart.
Tonårsmanér har jag också tydligen kvar vid 48 års ålder eftersom jag retar upp mej på egotrippade trafikanter med noll koll i backspegeln, såna som kör 80 på 90 väg med el utan mitträcke, samma människa hamnar på 110 då det blir dubbelfiligt, rondellåkning blir svårare än att lösa Rubriks kub, gasa på vid omkörning/påfarter = nej.
Ibland tror jag att vi garanterat har sämre trafikkultur i det här landet än vad dom har i Ulan Bator
Egoismens högborg är i var mans och kvinnas bil...ja dom ovanstående inräknade då.

Jag förespråkar inte på ngt sätt fri fart el tokkörning sätt men en del vägar går det faktiskt att köra fortare på än andra och rytm, hänsyn till medtrafikanter verkar vara något som är så avlägset för vissa att det inte ens skulle komma in på ett melodikryss, möjligen som ironiassociation
När jag kör min FJR så kör jag oftast 120-140 där vägarna tillåter, är det bebyggelse el 30-50-70 så kör jag efter dom förhållandena och skyltarna
Jag kör ibland för fort enligt svensk lag, jaaa....men jag anser mej själv köra bra för det, jag har flyt i min körning, och då inte flyt i bemärkelsen tur.

Att sen marginalerna blir mindre i dom högre hastigheter jag kör i är ett val jag gjort.
Nära döden upplevelser har vi ALLA dagligen i trafiken, varje gg man möter en medtrafikant i bil så var man precis ca 1 ½ meter fr döden...för du vet inte ett dugg om den du mötte, han/hon kanske satt o sms´ade, hög på medicin, hög på droger, full osv osv....

Det pratas ALLTID om fortkörare, men det pratas aldrig ngt om dom som kör för sakta, det pratas aldrig i en livlig debatt om lämpligheten att gamla Asta eller Harry 78+ i ålder, halvgaggiga sittandes med tunnelseende och halvöppen mun utan någon som helst koll på omvärlden utan bara avtrubbade/skräckslagna längtandes efter punkt B på färden...när ska lämplighetsdebatten börja belysa den kategorin förare

Ja, jag erkänner igen, jag är det där svarta fåret som gillar att åka LAGOM fort enligt mej, lagomt fort är 200+ för andra eller 85 på 90 väg för andra...jag är omöjligt ensam om ovanstående åsikter iaf, sen o jag är fördomsfull må vara hänt
Det tycker jag Asta och Harry också är som inte får upp sin Opel Corsa i gällande hastighet efter att ha kommit ut på stora otäcka riksvägen och blir skitirriterade när man blåser om dom i överljudsfart (ja, sett ur deras perspektiv då)....

Hänsyn är ett fint ord, med brett spektra, innebörden och användandet av det praktiskt varierar ganska så rejält


Så sant så sant....:lemon:
 
Last edited:

Jari69

New member
Måste ju tyvärr erkänna att jag är en av syndarna i dessa fall.

Motorväg är urtråkigt att köra hoj på och inbjuder till att man har en marschfart på 140-150km/h, håller mig till ca max 30 km/h över tillåten hastighet.

När det gäller mindre väger så brukar farten ligga kring 100 km/h. Fast det beror bebyggelse, sikt med mera, jag anpassar farten efter förutsättningarna på den aktuella vägen..

Stadstrafik så är jag nog mestadels laglydig, och det gäller framförallt 30 sträckor.

Dagens fordon inbjuder till högre fart p.g.a. komfort, effekt m.m.. En lagom kurvig 70 väg brukar bli mycket roligare upplevelse i 100!

Dessutom är vissa fartbegränsningar satta helt horribelt eller ologiskt.

Vad gäller utsläpp så går min hoj inte att köra på 6 växeln under 90, jag får lägre varvtal på 6:an i 90 än på 5:an i 70 vilket bidrar till minskade utsläpp!!
 

Herr Fuggle

New member
En sån där fundering - off season!

Flera rapporter visar att båda motorcyklister och bilister har lite utmaningar i att respektera hastighets gränserna ute i trafiken.

  • Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?
Gott nytt år, från en Dansk (som diskuterar med myndigheterna!)


Länk till rapporter m. mätningar 2007 2008 2010


Det verkar som ingen kollat på länkarna! Åtminstone inte kommenterat.
Jag kollade lite och konstarerade att jag varit förbi alla platserna!:)

Min favorit är skärningen vid Vista Kulle norr om Huskvarna!:) En gammal järnvägsbank som numera är asfalterad. Det var en smalspårsjärnväg, 600 mm spårvidd, så den är enkelriktad med trafikljus. http://www.jgj.se/ Ingen fara att gasa här eftersom det är enkelriktat och med en gammal hoj, som inte låter som en fläkt, sprids det välljud här!:tummenupp Åk till Mariefred så kan ni höra hur det lät på riktigt!!! http://www.oslj.nu/?page_id=5966&lang=sv

Att över 90 % kör över skyltad hastighet i Boden borde, enlig Noll Vision, betyda att över 90 % därmed är väldigt trafikfarliga och därför är denna mätplats en av Sveriges farligaste platser?:confused: ELLER, är denna plats felskyltad?

Men till Galne Danskens fråga, Hur får man folk att köra den hastighet som står på skylten?
Jag tror att omdömet måste bort hos trafikanterna!

Det är skyltat 70 på Essingeleden, en fyrfilig motorväg i Stockholm, när är du trafikfarlig?
Ensam en söndagssommarmorgon i 110?
Eller i 70 när det är nollgradigt, mörker, regn och rusningstrafik med väldigt korta avstånd?

När är du trafikfarlig? När riskerar du få böter? När kan du bli av med körkortet?

Omdömet är ju redan på väg bort. Varför får vi köra 200 på delar av Autobahn men det är vårdslöst att köra 200 på en liknande väg i Sverige? Det krävs omdöme på Autobahn men inte i Sverige!

Problemet för oss motorcyklister är att utan omdöme ligger vi risigt till. Ibland kan det vara ganska ofarligt att köra 90 på 70-väg medans det kan vara för alldeles för fort i 50 på en annan 70-väg. Det vet vi som kört ett tag på andra vägar än raka och breda! Dessutom kan mörker, regn, väglag, beläggning, trafik, egna fordonet, egen skicklighet och massor med annat göra att bedömningen av "rätt" hastighet är olika.

När riskerar du böter och när riskerar livet?

Nu kommer jag inte ihåg var jag läste den, men en undersökning visade att kunniga körde fortare än okunniga. Och med utbildning ökade man farten. Slutsats, lägre kunskap, lägre hastigheter! Dit måste vi! Okunniga trafikanter "håller" hastigheten... För utan kunskap och omdöme, hur ska vi veta vad som är "rätt" hastighet?

När vi tror att någon annan är bättre på att bedöma vad som är "rätt" hastighet än vi själva så tror vi på den skyltade hastigheten. Och kör 110 på glashala vägar bara det är skyltat 110! Då är det HALKAN som orsakar olyckor! Inte föraren eller dennes omdöme annat än HASTIGHETEN som överskrider skyltad...

Men alldeles för många trafikanter har märkt att det går alldeles utmärkt att överleva trots 30+
Dessutom går det också att prata i telefon och halvsova utan problem. Men ALKOHOL är helt fel så det får vi inte använda oss av...

ALKOLÅS! Ropar den politiskt korrekte. Trots att det blir samma resultat oavsett om du är trött, pratar i telefon eller är påverkad av alkohol eller andra droger...:mad: Men det är bara alkoholen du blir straffad för. Utom för oss oskyddade trafikanter utan plåthölje förstås, där får vi betala priset om vi själva inte är på topp...

Så, LÖSNINGEN!
Bort med omdömet! Bort med motorcyklisterna! Då får vi "SÄKER" trafik efter skyltad hastighet!
 

Q_Ball_Racing

New member
det är för låg hastighet i sverige på landsvägar och utanför tätorter. dock inne i tätort kan jag tycka 40-50 km/h är lagom och 30 km/h utanför dagis och skolor. att ha 30 km/h i hela samhället är bara idioti och beslut fattat av folk i slips som inte har enm jäkla aning om vad dom sysslar med.
 

Marcus_A

New member
Ju mer man kör bana desto saktare kör man på vägen. Man inser hur mycket faror det finns på vanliga vägen.
Nu för tiden är det mer eller mindre touring när man rastar bågen.
 

Hansi

Skrivit för mycket
det är för låg hastighet i sverige på landsvägar och utanför tätorter. dock inne i tätort kan jag tycka 40-50 km/h är lagom och 30 km/h utanför dagis och skolor. att ha 30 km/h i hela samhället är bara idioti och beslut fattat av folk i slips som inte har enm jäkla aning om vad dom sysslar med.

Skillnaden mellan just 30 och 50 är oftast skillnaden mellan liv och död...
 

Herr Fuggle

New member
Skillnaden mellan just 30 och 50 är oftast skillnaden mellan liv och död...

Och det är detta Noll Vision handlar om! Det handlar INTE om att minska antalet olyckor utan SKADORNA!

Därför passar vi motorcyklister och andra oskyddade trafikanter inte in för vi måste undvika olyckor. Och dessutom vet vi som motorcyklister, vi kan överleva en avåkning i 200 kph men dö i 30kph, det beror på omständigheterna!

Sitter vi och sover, är alkoholpåverkad eller pratar i telefon, i 30kph så krockar vi. Men om vi är vakna i 50kph så undviker vi krocken! Men så kan vi inte tänka för "håller" man hastigheten och sover i 50kph istället för 30kph så kan det vara skillnaden mellan liv och död! Och försök att säga emot det! Hastigheten dödar!:very_drunk:

Jag åker ibland, året runt, obältad i 200kph till jobbet! Hastigheten dödar! :very_drunk: Visst är jag ett ansvarslöst svin :mad:











som tar tåget till jobbet!:p
 

jan-olovj

Active member
Vist har det med trafiksäkerheten att göra, men jag tror i många fall har det med att VV vill spara pengar genom att klassa ner vägar så då slipper dom att hålla upp standarden med minskat underhåll som följd. Detta ser vi i bland när vägarna får sänkt hastighet och vi inte fattar varför.
 

Q_Ball_Racing

New member
jag håller med, men att ha 30 i ett helt samhälle gör att man blir mindre uppmärksam. därför tycker jag det är bättre att ha det utanför skolor och dagis där det behövs extra uppmärksamhet. köra igenom en hel stad i 30 gör att man bara blir slö och inte alls uppmärksam.
 
Top