Hastighet!

zettan

New member
Du kanske har skrivit det tidigare, men vad är det för bil/bilar du har?

Men så är det ju bra mycket roligare att köra bil än hoj! Hoj är transport, bil är nöje.

När det gäller hastighet i trafiken bör man nog dela syftet med körningen i två delar.
1. Transport från A till B.
2. Nöjeskörning
Om det är med bil eller hoj kvittar (enligt mig). När jag gör nummer 1 (inte på toa;)) Spelar den tillåtna hastigheten ingen roll alls. Jag har lärt mig att inte ha bråttom och bestämmer inga exakta tider som kan bli svåra att klara av.

Eftersom jag inte har gathoj eller speciellt rolig bil ägnar jag mig aldrig åt nummer 2. När jag hade det kom jag på mig själv, alldeles för ofta, att köra "galet" fort. Ju mer jag körde på banan, ju farligare upplevde jag vägen vilket ledde till byte av hoj. Det händer att jag lånar någons hoj, men bara för att "toura" runt lite och ha det mysigt.

Slutsats: Hastigheten i trafiken är helt ok för mig (även om en höjning på motorvägar inte hade skadat). Att köra hoj som en dåre i trafiken är helt oförsvarbart och mitt gamla nöje är inget jag är stolt över.

Hur får vi då ner hastigheten bland hojåkare? Locka dem till banan. Men då funkar tyvärr inte 17-1800kr/kurs och körning på 70%. Återinför Sporthojs-projektet! Alla vet ju vilka som kör för fort i trafiken. Det är ju dem som behöver utbildning och information (som är rolig)
 

SuperRetard

New member
Tyvärr så verkar det finnas gott om åtminstone omdömeslösa förare både bland de som kör onyktra och som kör fort (tex de som tränger sig in när det snörper ihop från från tvåfil till enfil på vajersträckorna).

Jag skulle iofs snarare kalla den som inte öppnar luckan och släpper in den omkörande för omdömeslös!
 

SuperRetard

New member
Ja det är riktigt.

Det olustiga är alla som försvarar trafik/hastighetsövervakningen som den bedrivs. Samma gäller mc-försäkringssituationen. Folk är riktiga fårskallar och ifrågasätter inte! Tiotusentals dör av ohälsa varje år men det är för "jobbigt" för byråkraterna att sätta ett pris på det.

Vad du syftar på med försäkringssituationen vet jag inte.. Men som fd. anställd på IF och därmed rätt bra insikt i prissättning /-skillnader mellan personer/orter så ser jag inga som helst problem med att min premie är lägre när jag bor på "vishan" mot när jag bodde på Lilla Essingen. Eller att premien är lägre när jag fyllt 50 än den var när jag var 25.

Jag betalade 4-5000 per år för en helförsäkrad SuperDuke som 2X-åring, inga konstigheter. Jag blev under de 5 år jag hade den försäkringen dessutom av med en hoj vilket innebär att 5 andra måste vara helt skadefria för att FB ska få +-0. Helt ok!


Vi har inga allvarliga trafikproblem i sverige!
Inte ens rattonykterheten som alla är så jävliga präktiga om!

I en Cost-Benefit-Analys (CBA alt. "samhällsekonomisk kalkyl") tar man inte bara hänsyn till monetära värden, alltså pengar. Utan även värdet av lugn och trygghet för "samhället". Oron för att ens barn ska bli offer för ett rattfylla ökar därmed ju högre olyckstalen blir, vilket ger en ökad kostnad - oavsett om jag/du faktiskt blivit offer eller inte. OM man mister någon i en sån olycka, så "kostar" det olycka/oro under många år, för många individer`= hög kostnad i en CBA.

Dessutom finns säkert (med all rätt) någon form av multiplikator i att rattfylleolyckor oftare än sällan drabbar helt oskyldiga tredjeparter, vilket jag ser som tusenfalt värre än om 2 gangsters skjuter varandra i förorten.

Problemet är varken fortkörande eller rattonyktra förare.
Det som behöver förbättras i trafiken är dåliga & omdömeslösa förare.

Och i sann CBA-anda är det oerhört svårt att uppnå. Även om det vore möjligt (vilket jag inte ens vet om det är) så vore det extremt dyrt för den ringa effekt det skulle kunna få.

Och tills man klarar att kvantifiera det så ska man lägga av att sila mygg och skapa irritation!

Här kan jag hålla med. Men det är ett tydligt fall av public choice (google it) där "verken" och tjänstemännen fått alldeles för mkt gehör och lobbygrupper vinner mark i politikernas röstfiskeri. Och väldigt svårt för att inte säga omöjligt att "bli kvitt".

(Ps. Public Choice är statsvetarteorier som har stort stöd, men inte bör betraktas som sanningar)
 

SGM

Moderator
Jag kan förstå varför...men effekten sänkningar har, är att folk är oengagerade, och tycker de har tid med annat (facebookande på mobiler, mata barnen i baksätet, smink, läsa börskursen, etc).

Man vaggas in i en falsk säkerhet...folk tror inte de behöver tänka själva. Faktum är att det är ibland dagar där man inte kan hålla 70 på en given sträcka (säg min jobbpendlarväg, krokig liten godbit), så var det igår, blixthalka deluxe...å andra sidan är det inga problem att tumma betydligt på den gränsen en ljummen sommarmorgon på väg till jobbet med hoj... Ahem...

Gränserna sätts ibland så att alla, även den mest talanglöse skall slippa tänka själv...vilket leder till att det ibland blir lite tokigt, och man tappar respekten för det (se vägarbeten där begränsningen lämnas, men det jobbar ingen på avsnittet långa perioder, finns heller inget farligt att sänka hastigheten för heller).

När är vi tillbaka till "red flag act"? ;)
 

JoHu

New member
Enkelt!

Gör fordonen lite sämre...väghållningen ska vara usel och vibrera så att det blir obekvämt att köra fortare än 72,5 km/h.
Vägarna kan bli lite sämre med....fart gupp på E4 vore bra... betonggrisar mitt i vägen så man får köra slalom.

:victorious:

Dagens fordon (2000-talets) gör ju det tråkigt att köra i 80 km/h och det känns helt ok och susa fram i 140 utan större dramatik.
1970 talets bambu och spaghetti-ramar är nog inte illa ändå.

Själv undviker jag vägar där grå massan kör...typ E-vägar och två siffriga landsvägar där alla stressar sig fram för att spara någon minut till deras nyrenoverade bostad och ska kolla på nåt inrednings/matlagnings program på teven... småvägar där jag hinner skymta mitt egna bakljus i böjarna som man tar i 50 blås är min melodi och ett sätt att slippa engagera mig i teven....fast på de vägarna har man problem med att trafikanterna man möter inte har förstått att vänstertrafiken är borta sedan 1967. :confused:
 

powerglide

New member
Jag skulle iofs snarare kalla den som inte öppnar luckan och släpper in den omkörande för omdömeslös!

Man måste ju hinna se BMW-idioten som kommer farande bakifrån också (av ngn anledning är det många sådana bilar som hamnar i vajerräcket).
 

990 Adventure

New member
3 sek regeln !

Man måste ju hinna se BMW-idioten som kommer farande bakifrån också (av ngn anledning är det många sådana bilar som hamnar i vajerräcket).

Tack för den, kör BMW och räknas nu till Idiot !
Kanske är det så att en viss avundsjuka finns och just därför så reagerar man så,ska göra dig lite lungnare, dom är inte märkvärdigare än något annat men får jag välja bil så tycker jag min Porsche är roligare och märkligt nog, kommer jag ikapp en BMW så går dom ofta åt sidan,men är det en Volvo kombi med 2 avgasrör så tror dom att dom ska kunna stoppa en omkörning genom att dels öka farten och dessutom minska avståndet till framförvarande bil så det uppstår en livsfarlig situation.

För just 3 sek regeln skulle för det första minska massor av olyckor , inte minst där bil kör på mc olyckor med oftast svåra skador för dom som blir påkörda.

Så tänk på det håll avstånd, använd backspegel oavsett vad du kör så underlättar det för mig när jag vill köra om och alla blir glada.

Men attityden när man kör om som tidigare nämnts är givetvis viktig, jag försöker använda ljustutan både med mc o bil för att uppmärksamma föraren i det omkörande fordonet så slipper dom bli rädda.

Ex på vad förare av bil gör när dom kör, blir nu ännu längre ! I Skara gångna veckan krockade en bil med en lastbil, i bilen färdades en mamma samt 3 barn varav det ena ammades samtidigt som bilen kördes, mamman är nu misstänkt för vållande till kropps skada då barnet låg mellan bröstet o ratten, men trots detta så överlevde samtliga inblandade som tur var.

Köra aktivt är att leva, köra med omdöme är att leva längre.
 

Tommi

New member
Som jag ser på saken så finns det många anledningar till vansinneskörandet.
Fordonen är för bekväma, man får ingen känsla av hastighet, körningen känns odramatisk upp i höga hastigheter.
Hastighetsbegränsningarna är många gånger satta på ett sätt som skapar mer irritation än förståelse.
Svenska folket är av någon anledning stressade och ska hela tiden vinna tid, gör annat bakom ratten/styret än köra sitt fordon, de åker istället för att köra.
Det värsta jag sett hittills är en yngling på moped som skrev SMS, om man redan i moped åldern börjar med sådant beteende, hur blir det inte då när man köpt sin fläskiga SUV?

Jag har heller ingen patentlösning på problemet, men ska jag ut och köra min motorcykel så sätter jag mobilen på ljudlöst och låtsas som att den inte finns, väljer smala krokiga vägar då jag kör på asfalt, för att det ska kännas snabbt redan i 70-80km/h.
Allra helst kör jag på grus för där känner jag att jag lever på ett helt annat sätt än halvsovande på en fyrfilig 70-väg.
Jag tror på att skapa kör-ytor, banor på fler lättillgängliga ställen för att man ska kunna köra av sig där istället för på allmän väg.

Sedan det raljanta oseriösa förslaget: dosera valium i alla vattentorn så folk slappnar av och inte är så djävla stressade hela tiden.

/ Tommi
 

Ove 60+

Active member
Tråden gällde, vad jag förstod, fartgränser.

:confused: Vad är det för kriterier som gäller när man sätter fartgräns på en väg? I mitt närområde har jag vägarna 200, 201 och 202 som fått 80-gräns mot tidigare 90. Det känns rent fånigt när man kört på en smal och krokig grusväg i 70 och kommer ut på dessa breda och raka vägarna och tillåts öka 10 km/t? Fina vägar med god sikt och lite trafik med lågt satta fartgränser inbjuder till att man bryter mot lagen. :lemon:
 

jan-olovj

Active member
Jag tror att VV sänker hastigheten på en vettig väg bara för att vid en lägre fartgräns så kan även kravet på underhållet minskas och därmed spara pengar. Trafiksäkerheten anser inte jag har med saken att göra. Att ha en sådan massa gränser skapar bara förvirring efter som numer vet vi inte vad som gäller.
 

Marie

Banned
I Skara gångna veckan krockade en bil med en lastbil, i bilen färdades en mamma samt 3 barn varav det ena ammades samtidigt som bilen kördes, mamman är nu misstänkt för vållande till kropps skada då barnet låg mellan bröstet o ratten, men trots detta så överlevde samtliga inblandade som tur var.

Djäkla tur att inte luftkudden löste ut i så fall.....

Varför plussar inte åklagaren på med vårdslöshet i trafik dessutom?
 

Chopperbyggarn

New member
En sån där fundering



  • Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?

Ja, om du vill ha ett konkret förslag: Alla mc byggs som tex BSA M20 från 40-talet samt alla bilar som VW Bubbla från motsvarande period...toppfarter runt 100 km/h under gynnsamma förhållanden samt att hastigheten "känns" i dessa fordon.

I övrigt är det en fullständig utopi att tro att det går att få ner hastigheterna nämnvärt utan att bygga ett "Stasi" samhälle där "storebrorssamhället" byggs fullt ut med senaste kontroll teknologin som är på gång....ett sådant samhälle vill inte jag leva i.

I Ryssland är det otroligt mycket poliser efter vägarna som delar ut fortkörningsböter så fort dom hinner...ändå respekteras inte hastighetsgränserna överhuvudtaget där med undantag av av dom få Rysktillverkade gamla lastbilar,traktorer, tvåtaktshojar med sidvagn samt någon sliten Vaz-Lada som fortfarande är i trafik.

Meningslöst att lägga ner arbete på utopier.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Delvis OT .Är det inte dags att acceptera att människor är människor och att vi kanske är på dom lägsta olycksninvåer vi kan nå upp till, vilket jag förmodar att frågan om hastighet är orsaken till?

Ca 1500 människor tar livet av sig varje år och förmodligen långt fler super ner sig och förlorar allt dom hadde.

Senast igår hörde jag om två unga personer som tagit livet av sig...jag kände personer som tog livet av sig i unga år.
Jag känner till fall där personer supit bort hela deras liv och till och med dött av detta. Detta är riktiga tragedier!!

Är det det inte dags att jobba ur ett helhetsperspektiv istället för att varje grupp skall visa upp en "fin statistik" ??

Dom flesta av oss är inte bara motorcyklister...vi är arbetare ,företagere, arbetslösa och allt annat som det innebär att vara människa. Är det inte dags att se helheten???

Har ibland funderat på att byta yrke och försöka hjälpa människor som far illa...tyvärr förstår jag motorer och fordon bättre...

Anders.J
 

Marie

Banned
Påminner om frågan: Vad för bilmärke, modell och årsmodell har du?

Ber om ursäkt, jag har läst igenom tråden, men inte hittat att frågan ställts tidigare.

En söt liten Mercedes 400SE, med tjugo år på nacken.

En riktig bil, som Bilprovningen envisas med att boka in i lastbilshallen, eftersom deras personbilslyftar bara är byggda för japanska folieaskar...
 
Last edited:
Förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna

Vad som är väsentligt är att inte utmärka sig i tätort. Är det är begränsningar typ 30 40 50 60 km/tim så kan man ju hålla dem eftersom det i min värld är vägar som bara är transportsträcka in och ut från olika städer eller byar, d.v.s. ganska ointressanta att köra på. Man får titta mer på hastighetsmätaren än trafiken när det ska gå så långsamt, men så blir det tyvärr.

På de kurviga favoritsträckorna tittar jag sällan/aldrig på hastighetsmätaren då detta tar uppmärksamhet från körningen. Dock så är dessa vägavsnitt väldigt glest trafikerade. Bilförare vill ju gärna ha raka vägar så de söker sig till sådana.

Ska man då inte hålla hastighetsbegränsningen överallt? Begränsningar är ju generellt satta därför kan man använda sunt förnuft vid framfarten, knappast unikt för MC föraren.

Ca 1500 människor tar livet av sig varje år och förmodligen långt fler super ner sig och förlorar allt dom hadde.

Senast igår hörde jag om två unga personer som tagit livet av sig.......

"Det är livsfarligt att leva, man kan dö av det". Som flera har skrivit i olika inlägg i tråden så är det överfokusering på låga hastighetsgränser i detta land. Det finns ju andra orsaker till att folk dör…… Jag instämmer till fullo! Dock tror jag inte politiker är mogna för att ta emot den typen av argumentation eftersom det verkar nästan vara ”heligt” att jaga trafikanter. Däremot kan man väl försöka motivera att vi knappast kan förvänta oss sk ”nollvision” som mål. Det är fullständigt orealistiskt.

/Peter
 

Mimmi

New member
Hej!

Apropå dödsfall/omkomna, samt dess ensidiga inriktning på trafiken.

Jag såg statistiken över antalet drunknade i Sverige 2011. Det var 95 st...

Antalet omkomna motorcyklister under förra året har jag ännu inte sett redovisas. Antagligen är det inte ens hälften. I den redovisning jag sett över antalet trafikdöda för det gångna året har det inte nämnts något om motorcyklar över huvudtaget. Kan det bero på att antalet minskat eller ligger stabilt sedan några år? För hade det ökat, så som det gjort för gångtrafikanter, kan vi vara säkra på att det hade slagits upp med braskande rubriker.

Ibland talas det om mc som ett rent nöje, och att det därför är helt onödiga dödsfall. Om jag återkommer till drunkningsolyckor så torde majoriteten av dessa skett vid rent nöjesutövande, som bad, fiske, dykning och båtliv.
Antalet som drunknade i sin yrkesutövning, såsom sjömän, fiskare och yrkesdykare torde vara begränsat i förhållande till det totala antalet drunknade.

Således är alltså majoriteten av drunkningsolyckor fullständigt meningslösa, sett från den aspekten att de skedde när vederbörande "gjorde något onödigt".
Men är det någon som sett eller hört talas om en "Nollvision" beträffande detta?
 
Top