Hastighet!

zettan

New member
Ber om ursäkt, jag har läst igenom tråden, men inte hittat att frågan ställts tidigare.

En söt liten Mercedes 400SE, med tjugo år på nacken.

En riktig bil, som Bilprovningen envisas med att boka in i lastbilshallen, eftersom deras personbilslyftar bara är byggda för japanska folieaskar...

Förlåt alla om jag spammar i tråden, men jag måste återknyta till Maries upprepade påstående om att bilkörning är nöje och hojkörning är tråkigt bla bla bla...

Nu vet jag inte vad som roar dig i trafiken Marie, men, med all respekt för bilen du äger, förstår jag inte din eufori för bilkörning.
 

swischmc

New member
Jag tror inte att det är hastighetsbegränsningar, fartdårar och söndagsbilister som är problemet. Jag tror att det är att vi slutar bry oss om andra när vi sätter oss i/på ett fordon.

30km/h utanför skola - åh, så jobbigt jag har ju bråttom! Tänk en gång till... Vid skolor finns barn som inte är mogna nog att ha koll. Alltså: sänk farten för medmänniskornas skull.

70km/h på rolig ock kurvig väg = fri fart? Nej, det bor folk längsmed dessa vägar, ta det lugnt vid hus, infarter och idrottsplaner så tycker de boende bättre om dig.

Motorväg = snabbast går först? Javisst, när vägen är fri. Finns det andra fordon där måste alla anpassa hastigheten till omkörande och omkörda. Det är inte förbjudet att köra under lagstadgad hastighet...

Visa hänsyn till med och mottrafikanter, gasa på där det går och ta det lugnt där detta krävs. De som finns runt om dig kan göra fel i trafiken. Hjälp dem i stället för att bli skogstokig - nästa gång kanske någon annan räddar dig vid ditt misstag.

Det tror jag är det bästa sättet att få en bättre trafikmiljö.
 

jan-olovj

Active member
Vi alla måste få köra efter vår förmåga även om det går sakta. Det kan vara fel på bilen, ont i huvudet och vill komma hem, ovan vid bilen eller överhuvudtaget. Vi andra måste lugna ner oss och ta hänsyn. Att hamna bakom en traktor på en smal väg, vad göra? Det är bara att lugna ner oss och anpassa farten även om det är värdens goaste mc väg och du vill dra på lite. Att visa hänsyn gäller inte bara andra utan mig med.
 
Vi alla måste få köra efter vår förmåga även om det går sakta. Det kan vara fel på bilen, ont i huvudet och vill komma hem, ovan vid bilen eller överhuvudtaget. Vi andra måste lugna ner oss och ta hänsyn. Att hamna bakom en traktor på en smal väg, vad göra? Det är bara att lugna ner oss och anpassa farten även om det är värdens goaste mc väg och du vill dra på lite. Att visa hänsyn gäller inte bara andra utan mig med.

Att just komma om en bil är inget problem på MC, man vrider ju bara till lite så var det klart. Det finns inget skäl till att bli irriterad som MC förare över att andra ”ligger i vägen” – kör om då….. Som bilförare upplever man det som mer irritabelt får jag medge.

Det är mycket svårare att hålla ner farten enligt hastighetsbegränsningarna i tätort.

Att hålla ner farten i tätort.
En metod är att köra bakom de andra ”långsamma” trafikanterna. Då slipper man själv hålla ner tempot. Min hoj är så stökig i promenadfart att det underlättar om man kan få upp farten (vill inte slira på torrkopplingen onödan ) därför "luskör" jag gärna bakom annan trafikant :). Är man ”ung arg man” kanske denna lågfarts metod är utesluten…..

/Peter
 
Last edited:

enhjuling

New member
Det du skriver om här tycker jag är mycket viktigare än att stirra på hastighetsmätaren och skyltarna.
/Stefan

Vi alla måste få köra efter vår förmåga även om det går sakta. Det kan vara fel på bilen, ont i huvudet och vill komma hem, ovan vid bilen eller överhuvudtaget. Vi andra måste lugna ner oss och ta hänsyn. Att hamna bakom en traktor på en smal väg, vad göra? Det är bara att lugna ner oss och anpassa farten även om det är värdens goaste mc väg och du vill dra på lite. Att visa hänsyn gäller inte bara andra utan mig med.
 

Ove 60+

Active member
Att just komma om en bil är inget problem på MC, man vrider ju bara till lite så var det klart. Det finns inget skäl till att bli irriterad som MC förare över att andra ”ligger i vägen” – kör om då….. Som bilförare upplever man det som mer irritabelt får jag medge.

:tummenupp Jag ser just inga problem med att köra om med bil heller - kan vara att man får vänta ibland för att få längre fri sträcka. Det stora problemet är att så få vet hur man gör en säker omkörning och det gäller både bil och mcförare. Dom lägger sig på några meters avstånd och tänker sig att därifrån dra om på ren motorstyrka. Blir ofta omkörd av den sortens trafikanter och får efter en stund köra om dom + bilen dom fastnat bakom för att dom inte har någon sikt framåt(jäkla amatörer:mad: :wink:).

Ett bra utgångsläge för omkörning är där man med rak arm kan gömma en tradare bakom tummen. Då har man fri sikt framåt för vad kan gömma sig bakom en tumme. Man har dessutom möjlighet att få upp fart före "point of no return", d.v.s. man kan avbryta omkörningen om något oväntat dyker upp.
 

hamre

Member
Nått som retar mej är alla jävla såkallade Ecodrivers. Dom tar flera kilometer på sej att komma upp i fart! Inga problem med hojen, men med bilen är det ju inte alltid så lätt att köra förbi!
Sen e de väl inte Ecodriving att såsa sej upp i fart, utan komma upp i rätt hastighet så fort sm möjligt!
 
:tummenupp Jag ser just inga problem med att köra om med bil heller - kan vara att man får vänta ibland för att få längre fri sträcka.

Det har du rätt i Ove, problem är det inte men det tar längre tid, med MC så är det absolut aldrig något problem då man knappt behöver planera omkörningen.:) Mao säkrare med MC.

/Peter
 

powerglide

New member
Min hoj är så stökig i promenadfart
Det var en av anledningarna till att jag sålde min BMW K1200S, helt hopplös i stadstrafik :(
Men framför allt var det att temperamentet på hojen gärna uppmuntrade mig till lite väl höga hastigheter.

Fungerar mycket bättre med min nuvarande hoj. Går att köra fort med den också om jag vill men det är inget som ligger latent och lockar hela tiden ;)
 

Tyrannosaurus

New member
Ska ta och avliva några myter med både fakta och humor och ställa en tänkvärd fråga.
Myt 1. Högre fart = Högre soppaförbrukning.
Svar: Inte nödvändigtvis, det beror väldigt mycket på vad motorn är optimerad för. Min hoj går t.ex. snålare i 160-180 än i 110.
Myt 2. Olycksrisken ökar.
Svar: Eftersom högre fart genererar att man befinner sig i trafiken under kortare tid så minskar också risken att råka illa ut. Dessutom håller man sig mer vaken i högre fart.
Myt 3. Man spar nästan ingen tid.
Svar: Om man kör 20 mil med en snittfart av 100 så tar det två timmar. Ökar man till 200 så tar det bara en timme, man spar alltså en hel timme.
Myt 4. Avgasutsläppen ökar.
Svar: Ja av synlig rök, men den är ofarlig. Det blir däremot bättre förbränning vid högre belastning vilket ger renare avgaser.

Åså frågan eftersom jag just såg detta http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-regler-for-alkolas-2012
En fyllskalle ska alltså få behålla körkortet om han bara ber någon att blåsa i en tratt eller har en luftpump med sig innan han startar. Men om man kör 140 på en tom och torr motorväg i dagsljus då ska man minsann bli av med kortet. Var är logiken i detta? Å andra sidan är den väl ingen som har anklagat våra beslutsfattare att besitta någon logik, men många av dom är ganska törstiga :very_drunk:
 

swischmc

New member
För fem årsen fick svärmor böter pga att hon körde för sakta och hindrade trafiken. :tummenupp

Lustigt att det var just denna mening alla fastnade vid, jag skrev mer...
Huvudtemat i det jag skrev var att det kanske inte är just den exakta hastighetsbegränsningen som är viktigast, utan att visa hänsyn till medtrafikanter. Ingen vet varför bilen framför går långsammare, eller varför bilen bakom har så bråttom.

Sverige, liksom flera andra länder, har i många år tjatat om att det är hastighetsbegränsningarna som gäller. Alltså får man inte köra fortare och inte heller långsammare. Gör man något av detta är man en lagbrytare - även om det handlar om tre-fyra km över eller under! (På motorväg finns väl en nedre hastighetsgräns på 40 km/h, har jag för mig?)

Jag blev också upprörd över de som inte höll hastigheten, speciellt när jag hade bråttom. När jag tog mc-kort påpekade min trafiklärare att jag körde bättre om jag tänkte mig in i den andres situation och sedan själv tog tag i det hela. Dvs, om någon vill köra om mig kan jag sänka farten och hålla åt sidan på raksträckor, om jag vill köra om någon kan denne göra samma sak för mig. Är man medveten om att man håller en hastighet långt under begränsningen kan man visa hänsyn och gå åt sidan med jämna mellanrum. Precis som den som vill hålla en högre hastighet kan visa hänsyn genom att hålla avstånd tills det kommer en bra sträcka att köra om på.

Det är så lätt att glömma att det i varje bil sitter en människa och att vi alla gör både rätt och fel...
 

Marie

Banned
Myt 3. Man spar nästan ingen tid.
Svar: Om man kör 20 mil med en snittfart av 100 så tar det två timmar. Ökar man till 200 så tar det bara en timme, man spar alltså en hel timme.

Precis!

Alla exempel som tas fram handlar om tämligen korta sträckor, och små snitthastighetsförändringar.
AV NÅGON ANLEDNING.....

Ingen tittar på vad det skulle innebära om Autobahn hastighetsbegränsades helt. Det är ungefär 95 mil från Rostock till Österrikiska gränsen vid Bad Reichenhall. Av dessa är minst 60 mil fri fart. Om jag på dessa 60 mil kan höja min snitthastighet med mera rimliga 50 km/h från 100 till 150 så torde jag korta restiden med totalt två timmar, och det MÄRKS.
 

zettan

New member
Ska ta och avliva några myter med både fakta och humor och ställa en tänkvärd fråga.
Myt 1. Högre fart = Högre soppaförbrukning.
Svar: Inte nödvändigtvis, det beror väldigt mycket på vad motorn är optimerad för. Min hoj går t.ex. snålare i 160-180 än i 110.
Myt 2. Olycksrisken ökar.
Svar: Eftersom högre fart genererar att man befinner sig i trafiken under kortare tid så minskar också risken att råka illa ut. Dessutom håller man sig mer vaken i högre fart.
Myt 3. Man spar nästan ingen tid.
Svar: Om man kör 20 mil med en snittfart av 100 så tar det två timmar. Ökar man till 200 så tar det bara en timme, man spar alltså en hel timme.
Myt 4. Avgasutsläppen ökar.
Svar: Ja av synlig rök, men den är ofarlig. Det blir däremot bättre förbränning vid högre belastning vilket ger renare avgaser.

Har du hittat denna fakta på www.dingdingvärld.nu
Ironi är alltid kul. Jag gillar myt 2 mest. Ibland är det ett argument högstadiekillar har för att trimma moppen.
Har du inga fler? Typ, Myt 5: Det är dubbelt så roligt att köra i 400km/h som 200km/h så då ska jag göra det.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag personligen är inte ett dugg intresserad av att köra alls fort och i synnerhet när det gäller mina motorcyklar ( med undantag av någon km vägsträcka någon gång ibland). Trotts detta ligger jag på gränsen till laglig hastighet när jag tuffar fram i rent avkopplingssyfte....

Nuvarande hastighetsbegränsingar är extremt låga ur
internationellt perspektiv.

Arbeta för att återställa hastighetsbegränsningarna till nivån som var innan senaste sänkningen så kanske det återuppstår någon som helst trovärdighet och motivation att försöka att följa hatighetsbebränsningarna.:)


Anders.J
 

Tyrannosaurus

New member
Har du hittat denna fakta på www.dingdingvärld.nu
Inte riktigt. 1 och 4 är riktiga fakta. 3 är förvisso också sant. 2 stämmer i den andra delen att man håller sig mer vaken. Det såg man inte minst efter att den spikraka, breda och "säkra" motorvägen söder om Jönköping var nybyggd. Helt prötsligt började den hända oförklarliga olyckor där.
Svaret som aldrig framkom var att folk somnade vid ratten eller ägnade sig åt en massa annat istället för aktiv körning i 110 km/h på denna urtråkiga motorväg *pang*.

Om man hade höjt gränsen till låt såga 160 så hade det nog funkat bättre. Notera att om det står 110, 120 eller även 160 på skyltarna så betyder det inte att man måste köra 160.
 

zettan

New member
Ska ta och avliva några myter med både fakta och humor och ställa en tänkvärd fråga.
Myt 1. Högre fart = Högre soppaförbrukning.
Svar: Inte nödvändigtvis, det beror väldigt mycket på vad motorn är optimerad för. Min hoj går t.ex. snålare i 160-180 än i 110.
Myt 2. Olycksrisken ökar.
Svar: Eftersom högre fart genererar att man befinner sig i trafiken under kortare tid så minskar också risken att råka illa ut. Dessutom håller man sig mer vaken i högre fart.
Myt 3. Man spar nästan ingen tid.
Svar: Om man kör 20 mil med en snittfart av 100 så tar det två timmar. Ökar man till 200 så tar det bara en timme, man spar alltså en hel timme.
Myt 4. Avgasutsläppen ökar.
Svar: Ja av synlig rök, men den är ofarlig. Det blir däremot bättre förbränning vid högre belastning vilket ger renare avgaser.

Amen helt allvarligt...
Myt 1. Sant, men optimerad fart är knappast 160-180km/h.
Myt 2. Jo, man håler sig säkert mer vaken i 180km/h, men olycksrisken ökar givetvis eftersom alla trafikanter får kortare reaktionstid. Olyckorna blir dessutom oftast värre.
Myt 3. Självklart rätt, men med dubbel hastighet ökar ju det du beskriver i myt 1,2 och 4.
Myt 4. Rent faktafel. Avgaserna ökar om du höjer motorvägsfarten från 110 till 180km/h.

Du tror väl inte vägverken i världen (de flesta av världens länder har ju liknande hastighetsgränser) bestämt hastighetsgränserna för att jävlas med medborgarna eller för att släppa ut mer avgaser och höja olycksrisken???
 

Tyrannosaurus

New member
Ska ta och avliva några myter med både fakta och humor och ställa en tänkvärd fråga.
Myt 1. Högre fart = Högre soppaförbrukning.
Svar: Inte nödvändigtvis, det beror väldigt mycket på vad motorn är optimerad för. Min hoj går t.ex. snålare i 160-180 än i 110.
Myt 2. Olycksrisken ökar.
Svar: Eftersom högre fart genererar att man befinner sig i trafiken under kortare tid så minskar också risken att råka illa ut. Dessutom håller man sig mer vaken i högre fart.
Myt 3. Man spar nästan ingen tid.
Svar: Om man kör 20 mil med en snittfart av 100 så tar det två timmar. Ökar man till 200 så tar det bara en timme, man spar alltså en hel timme.
Myt 4. Avgasutsläppen ökar.
Svar: Ja av synlig rök, men den är ofarlig. Det blir däremot bättre förbränning vid högre belastning vilket ger renare avgaser.
Amen helt allvarligt...
Myt 1. Sant, men optimerad fart är knappast 160-180km/h.
Myt 2. Jo, man håler sig säkert mer vaken i 180km/h, men olycksrisken ökar givetvis eftersom alla trafikanter får kortare reaktionstid. Olyckorna blir dessutom oftast värre.
Myt 3. Självklart rätt, men med dubbel hastighet ökar ju det du beskriver i myt 1,2 och 4.
Myt 4. Rent faktafel. Avgaserna ökar om du höjer motorvägsfarten från 110 till 180km/h.

Du tror väl inte vägverken i världen (de flesta av världens länder har ju liknande hastighetsgränser) bestämt hastighetsgränserna för att jävlas med medborgarna eller för att släppa ut mer avgaser och höja olycksrisken???
1. Min hoj drar defakto mindre i den högre farten. Före trim med portade toppar mm. var det mer märkbart. En tur i runt 100 = 1l/mil ganska exakt, 160-180 = ca. 0,8l/mil.
Numera ca. 0,60-0,65l/mil oavsett hur jag kör :)

2. Ja om man smäller i 180 blir det värre skador, men risken att smälla ökar inte. Men naturligtvis bygger det på sunt förnuft. Kör man 180 i stan ökar givetvis risken, på en tom motorväg minskar risken under förutsättning att man har ett fordon som klarar det och att man själv är skärpt och vet vad man håller på med.
Jag har kört omkull i garaget en gång i 10 km/h så farten har ingen direkt inverkan ;)

4. Som jag skrev, den synliga röken ökar, men det gör det också om du springer istället för att gå. Men du får en bättre förbränning under högre belastning d.v.s. de avgaser som kommer ut är renare. Det gjordes en gång en jämförelse:
1. Mantorp Park under fullt pågående race.
2. E4 motorvägen utanför.
Gissa var det var bäst luft? Just det, på racebanan. Det är bl.a. vad jag menar med optimering.

Nej vägverken och politikerna jävlas nog inte medvetet (med vissa undantag), men dom lever i en isolerad låtsasvärld och har väldigt dålig koll på verkligheten.
 
Top