Hastighet!

Galne Dansken

Administrator
Personal
En sån där fundering - off season!

Flera rapporter visar att båda motorcyklister och bilister har lite utmaningar i att respektera hastighets gränserna ute i trafiken.

  • Har du några bra förslag på hur vi som motorcyklister, kan hålla eller respektera hastighets gränserna bättra?
Gott nytt år, från en Dansk (som diskuterar med myndigheterna!)


Länk till rapporter m. mätningar 2007 2008 2010
 

SuperRetard

New member
För oss som kör hoj med argumentet att det är "roligt" och ser det som en sport snarare än transportmedel så är det nog svårt att påverka utan att ändra beteenden ganska grundläggande, tyvärr.

När jag köpte förra hojen valde jag medvetet bort sporthoj för att sanera de extrema hastigheterna. På naken hoj med högt styre vill man inte åka så fort mer än några sekunder iaf. Nya hojen blev ren banhoj med hetsig drevning och stenhård sadel och det blir nästan samma effekt där, över 100 börjar det varva så jäkligt mot vad jag känner är behagligt längre stunder och obekvämt är det också.

Det som håller mig någorlunda i skinnet är en kombination av att faktiskt få gå på mina barns student, och inte åka rullstol dit, en insikt i att riskerna ökar med höga farter och lite politik i att "försvara" oss hojåkare inför tant Agda och alla som hatar oss redan från start. Även om det går fort en dag, så tar jag det piano runt annan trafik och satsar på lugna snygga omkörningar osv.. Men det som mest eliminerat grisandet på gata är att jag flyttat det "roliga" i stort sett helt och hållet till banorna.

Motard med pizzadrev hade väl varit den bästa medicinen :D

De touringåkare jag känner är ju inte heller blyga på gasen. Långresor inleds ofta med att dundra av 120 mil dag 1 och då är det inte 15 timmar i sadeln för att avverka det. I deras fall är det ju hög hastighet ett rätt praktiskt verktyg för att nå ett visst mål (att komma till norrland eller europa t.ex) så de kanske är svårare?

--------------------------------------------------------------------------

Utifrån de två typerna ovan (såna som jag, och äventyrliga tourers) är nog den viktigaste delen som SMC kan bidra med att medvetandegöra de långsiktiga riskerna i att allmänheten hatar oss för vår framfart, delvis följt av att höga hastigeheter är farligt, men jag antar att du inte är inne på 200+ repor utan den mer "normala" överträdelsen.

Låt debatten börja ;)
 

Marie

Banned
Svenska hastighetsbegränsningar har bara blivit allt löjligare för varje år. Den senaste med 10 km/h-steg är rent skrattretande.
Enligt min - icke särskilt ödmjuka - uppfattning sätts hastighetsgränserna för att skapa rimlig säkerhet vid snöstorm, eller underkyld dimma mitt i vintern, och därmed blir de toklöjliga under alla andra förhållanden.

Hyfsat snabbt kör jag inte i Sverige av två skäl.
1) Jag kör nästan bara korta sträckor i Sverige
2) Svensken har trubbats av genom att storebror sköter all hastighetsanpassning och det med råge. Därför är bilkörning i Sverige så mördande tråkigt att man sitter och SMS:ar spelar dataspel eller annat för att få restiden att kännas lite kortare.
3) Torskar man blir det för dyrt med lång körkortspärr.

Däremot upplever jag inte det som särskilt farligt att avverka 117 mil från Rostock till Hermagor mellan 06:40 och cirka kl 18:00. Snabb och effektiv transport där man inte riskerar att somna, vare sig man kör bil eller hoj.
 

enhjuling

New member
Om en större andel av trafikanterna kör fortare än vad det står på skyltarna så beror det väl på att man inte förstår syftet med just den gränsen på just den platsen.
Då är det antingen fel hastighetsgräns eller så har man inte informerat trafikanterna tillräckligt om motivet till att det är just den hastighetsgränsen som skall gälla just på den platsen.
Utanför ett dagis t.ex. förstår ju alla varför man skall köra sakta. Men när det är långa sträckor utan synliga risker som korsningar eller liknande och det ändå är skyltat en "låg" hastighet kan det ju vara svårare att förstå.
Därför, se över hastighetsgränserna så folk förstår samt informera mera.
/Stefan
 

martin2011

New member
Höj hastighetsbegränsningarna på bra vägar.
Minska & flytta hastigetsbevakningen. Sluta plocka pengar av folk/uppfylla statistik på motorvägar & stora leder.

Vi har allvarligare & dödligare problem i samhället än hastigheten på stora vägar!
 

martin2011

New member
Hastigheten dödar är en riktigt dum förmyndighetsslogan!

Säg att av 300 dödade i trafiken så har 50-100 direkt relation till rejäl fortkörning.
Och på det spenderas det miljarder och skapas mest irritation...

Kör 5-6000 mil om året och jag ser var bevakningen finns...
 

Marie

Banned
Om en större andel av trafikanterna kör fortare än vad det står på skyltarna så beror det väl på att man inte förstår syftet med just den gränsen på just den platsen.
Då är det antingen fel hastighetsgräns eller så har man inte informerat trafikanterna tillräckligt om motivet till att det är just den hastighetsgränsen som skall gälla just på den platsen.
Utanför ett dagis t.ex. förstår ju alla varför man skall köra sakta. Men när det är långa sträckor utan synliga risker som korsningar eller liknande och det ändå är skyltat en "låg" hastighet kan det ju vara svårare att förstå.
Därför, se över hastighetsgränserna så folk förstår samt informera mera.
/Stefan

Exakt. När det var 30 utanför dagis eller skola, så fattade man, och de flesta försökte nog hålla hastigheten. Men nu är det 30 i stora delar av många tätorter, och det är det väldigt många som inte accepterar. Bara för att ta ett exempel.
 

Masund

New member
Det stora problemet i trafiken i dag som jag upplever den, är den att det är väldigt många som har svårt att hålla rätt hastighet.
Jag säger, håll hastigheten och många problem är borta.
Då menar jag dem som ligger 70 på 90 väg och 90 på 110 väg, det gör mig väldigt frustrerad.
Givetvis så skall man köra efter vad väder, vind och väglag tillåter.
Har haft körkort i snart 25 år men för MC bara i 5år, så jag var nyligen i körskola för att ta MC kort vilket var väldigt nyttigt upplevde jag.
Där sades det att man skall ha tempo i trafiken vilket jag saknar hos mina medtrafikanter, kommer du t.ex. in i en rondell så stannar du väl inte för att kolla om det är trafik i den.
Det har du väl sett redan innan man kommer fram, så man kan anpassa farten så man kommer igenom fortare.

Kan man bara få våra medtrafikanter mer uppmärksamma och hålla rätt tempo i trafiken så skulle det lösa mycket.
 

SuperRetard

New member
Å andra sidan vette fan om folk "fattar" ändå.

Jag bodde tills nyligen i ett rätt barntätt område intill en park, där det dessutom mitt i parken var både dagis och en stor lekplats.

- Hastigheter runt 70 förbi vår grind var allt annat än ovanliga, och då är det den gatan som skiljer lekplatsen från kanske 70-100 barn.

- Detsamma i korsningen ut mot tvärgatan. Folk kommer genom den skymda korsningen i 70+ trots att de har väjningsplikt (högerregeln) mot de inifrån parken och att (återigen) gatan ligger precis invid portar till ett barntätt hus som springer rätt ut i gatan på barns vis och dessutom vil till lekplatsen mer än sällan.


Och de värsta är inte ungdomarna i området, utan 35-50 åringar (har stört mig på det så länge så jag höll extra koll ett tag).
 

zettan

New member
Need 4 speed..

Håller med om att man borde höja hastigheten på motorväg och att vissa 70/80-vägar. Tyvärr lär det inte bli så under de fossila bränslenas era pga miljön vilket jag "köper".

Danskens fråga har jag inget svar/förslag på. Jo, farthållare! Sen jag började använda farthållaren håller jag hastigheten jämt. Sätt på lite bra musik, lyssna på en bok eller något intressant på radio. Men spela för fan inte spel på mobilen eller smsa!
 

SuperRetard

New member
Håller med om att man borde höja hastigheten på motorväg och att vissa 70/80-vägar. Tyvärr lär det inte bli så under de fossila bränslenas era pga miljön vilket jag "köper".

Danskens fråga har jag inget svar/förslag på. Jo, farthållare! Sen jag började använda farthållaren håller jag hastigheten jämt. Sätt på lite bra musik, lyssna på en bok eller något intressant på radio. Men spela för fan inte spel på mobilen eller smsa!

Eller börja räkna på vad saker kostar.. Sen jag blev student och försöker åka så mkt bana som möjligt på hoj har jag inte varit över 110 många ggr med bil.

*Driving miss Daisy*

Åker jag bil på 0,45 L/mil så har jag råd att köra lite mer hoj ;). Likadant när jag transporterar mig med hoj, onödigt att slita på grejerna för nåt som ändå inte är roligt.
 

martin2011

New member
Vad fan håller svenska myndigheter på med?
Vad tror ni den 48 sidiga rapporten 2010 från konsultfirman vectura har kostat trafikverket och oss skattebetalare?
Syfte/mål: "medelhastigheter och percentiler"

Satsa på sånt som är viktigt istället för sånt som är bekvämt!
 

påK-en

New member
Jag har haft körkort sen 1963 (Mc) och upplevt stor del av den här nedtrappningen av hastighet.
Väldigt många av dagens nivåer förstår jag mig inte på alls, där det förr i världen var fri fart är det nu 80 (många sträckningar av gamla E4). I närheten av där jag bor är det 70 genom ett ganska tättbebyggt område för att sedan när man kommer ut på en bredare väg som går genom skogen, utan ett hus, där blir det 60. Närmast intill där jag bor var det 50 för att sedan bli 70 där bebyggelsen upphör, nu är det 50 hela vägen (ytterligare 1 km), vilket innebär att hastigheten ökat där det förut fanns anledning att ha 50.
Jag får ett intryck av att man dragit lott om vilka hastigheter som skall gälla, men så är det nturligtvis inte.
Jag åkte mc för några år sedan i Colorado, där hade man visserligen inga höga fartgränser men det var inte som här, väldigt låg hastighet långa sträckor. Där kunde fartgränsen minska drastiskt före en tvär kurva för att direkt efter öka igen, man verkade anpassa farten efter förhållandet där man just befann sig, jag tror att det bidrar till att man håller fartgränserna bättre.
För övrigt skulle jag önska att jag hade farthållare på min mc, det är väldigt lätt att farten ökar många km/tim om man inte tittar på mätaren tillräckligt ofta, jag känner mig rätt så laglydig, trots det går det ibland alldeles för fort om det skulle vara en kontroll.
När jag åker bil föredrar jag fyrfilsvägar, det är inte alltid jag känner mig motiverad att köra den hastighet som är skyltad och vill då inte agera "stoppkloss".
 

Marie

Banned
Eller börja räkna på vad saker kostar.. Sen jag blev student och försöker åka så mkt bana som möjligt på hoj har jag inte varit över 110 många ggr med bil.

*Driving miss Daisy*

Åker jag bil på 0,45 L/mil så har jag råd att köra lite mer hoj ;). Likadant när jag transporterar mig med hoj, onödigt att slita på grejerna för nåt som ändå inte är roligt.

Tur att jag inte gillar att köra på bana då.....

Jag hinkar ju gladeligen iväg mellan 1 och 2 liter per mil då jag kör bil. En gammal trettiotvåventilers veåtta vill gärna ha "mat", och det unnar jag den gärna. Kör man inte mer än knappt 3000 mil per år så blir det ju inte så svettigt.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Vad fan håller svenska myndigheter på med?

Samhällsekonomiska kalkyler.

Om man värderar ett liv, en olycka och produktionsbortfall i transporttid (vilket är precis vad de gör) så får man någon form av kvot för hur många olyckor vi kan tolerera. Vi får också en marginalkostnad för vad ytterligare en minskad olycka får kosta att undvika, och en kostnad för vad den om den inträffar faktiskt kostar. Då kan man sätta ett mål på hur långt det är värt att minska olyckstalen för *samhället*.

Då kan vi konstatera att kostnaden för varje minskad olycka är väsentlig, och vi har samtidigt ett politiskt och moraliskt mål som kallas "Nollvision". Att då sänka hastighetsbegränsningarna in absurdum och ställa ut plåtpoliser överallt samt att låta polisen stå just på motorväg istället för i tätbebyggda områden där vi logiskt vill ha dem blir självfinansierande då de får sina kostnader täckta genom böter istället. Skulle polisen sluta böta så mkt skulle deras budget snabbt minska tills de återigen börjar "dra in pengar".

Politik i ett nötskal!
 

SuperRetard

New member
Tur att jag inte gillar att köra på bana då.....

Jag hinkar ju gladeligen iväg mellan 1 och 2 liter per mil då jag kör bil. En gammal trettiotvåventilers veåtta vill gärna ha "mat", och det unnar jag den gärna. Kör man inte mer än knappt 3000 mil per år så blir det ju inte så svettigt.

Med ett soppapris på 13,5 så skiljer det på 3000 mil 62775:- per år mellan din och min bil/körning.

Ganska svettigt tycker jag iaf. 60 lock kan man göra mkt kul för!
 

Marie

Banned
Med ett soppapris på 13,5 så skiljer det på 3000 mil 62775:- per år mellan din och min bil/körning.

Ganska svettigt tycker jag iaf. 60 lock kan man göra mkt kul för!

Men så är det ju bra mycket roligare att köra bil än hoj! Hoj är transport, bil är nöje.
 

martin2011

New member
Samhällsekonomiska kalkyler.

Om man värderar ett liv, en olycka och produktionsbortfall i transporttid (vilket är precis vad de gör) så får man någon form av kvot för hur många olyckor vi kan tolerera. Vi får också en marginalkostnad för vad ytterligare en minskad olycka får kosta att undvika, och en kostnad för vad den om den inträffar faktiskt kostar. Då kan man sätta ett mål på hur långt det är värt att minska olyckstalen för *samhället*.

Då kan vi konstatera att kostnaden för varje minskad olycka är väsentlig, och vi har samtidigt ett politiskt och moraliskt mål som kallas "Nollvision". Att då sänka hastighetsbegränsningarna in absurdum och ställa ut plåtpoliser överallt samt att låta polisen stå just på motorväg istället för i tätbebyggda områden där vi logiskt vill ha dem blir självfinansierande då de får sina kostnader täckta genom böter istället. Skulle polisen sluta böta så mkt skulle deras budget snabbt minska tills de återigen börjar "dra in pengar".

Politik i ett nötskal!

Ja det är riktigt.

Det olustiga är alla som försvarar trafik/hastighetsövervakningen som den bedrivs. Samma gäller mc-försäkringssituationen. Folk är riktiga fårskallar och ifrågasätter inte! Tiotusentals dör av ohälsa varje år men det är för "jobbigt" för byråkraterna att sätta ett pris på det.

Vi har inga allvarliga trafikproblem i sverige!
Inte ens rattonykterheten som alla är så jävliga präktiga om!

Problemet är varken fortkörande eller rattonyktra förare.
Det som behöver förbättras i trafiken är dåliga & omdömeslösa förare.
Och tills man klarar att kvantifiera det så ska man lägga av att sila mygg och skapa irritation!
 

påK-en

New member
--------.-..................................
Problemet är varken fortkörande eller rattonyktra förare.
Det som behöver förbättras i trafiken är dåliga & omdömeslösa förare.
Och tills man klarar att kvantifiera det så ska man lägga av att sila mygg och skapa irritation!

Tyvärr så verkar det finnas gott om åtminstone omdömeslösa förare både bland de som kör onyktra och som kör fort (tex de som tränger sig in när det snörper ihop från från tvåfil till enfil på vajersträckorna).
 
Top