Hälsar Du?

Fremas

New member
Hälsar du på andra hojåkare?

Har märkt att dom som hälsar oftast är custom/chopperåkare samt några Touringåkare.

Vilka hälsar du på?

1.Custom/Chopperåkare
2-Touring
3.Offroad/enduro
4.Sporthojar
5.Goldwing T.ex


Hälsar På Alla Själv
 
Jag hälsar (läs: lyfter ett par fingrar från styret) på de flesta. Dock är min erfarenhet såhär efter de första 25 åren på hoj att de som kör bakåtlutat med Jag-Är-Tuff-attribut sällan eller aldrig returnerar hälsningen. Dessa är ofta, men inte alltid, förare av amerikanska customhojar. De som kör bakåtlutat med en mer prestigelös framtoning hälsar som regel tillbaks. Dessa är ofta, men inte alltid, förare av japanska customhojar. :rolleyes:

Egentligen är jag helt ointresserad av huruvida folk hälsar tillbaks eller ej, men iakttagelsen ovan är svår att undvika.
 

Carnivore

New member
Jag hälsar på alla utom mopeder... däremot är det sällan en customhoj hälsar tillbaka. (Kör sporthoj)
 

Cawwa

New member
Jag har kört hojj i 4 säsonger nu och fattade först inte varför folk hälsade förrän jag frågade några arbetskamrater/hojjkörare. Nu hälsar jag på alla jag möter men har också gjort iaktagelsen att det är ofta som customhojjkörare inte hälsar tillbaka.
Jag har ju seglat många herrans år och kan dra jämförelsen att när segelbåtar möts hälsar man alltid, men aldrig när man möter motorbåtar ... :)

Påminner mig om -60-talet när jag seglade med farsan i en folkbåt på västkusten. Vi mötte en gång ett kustkorvett, alltså ett militärt skepp. Farsan som var gammal reservare beordrade upp mig på akterdäck och ta loss flaggan och hålla den horisontellt mot bröstet och sedan föra den rakt ut från kroppen och tillbaka igen och sedan stå kvar så. Inget hände så jag var beredd att sätta tillbaka flaggan och kliva ner men farsan sa ... vänta bara, med ett flin. Tre sekunder senare visslades det från korvetten som tvärstannade och backade tillbaka till oss, firade sin flagga ner från flaggstången och upp igen. Sedan drog dom iväg igen ... :D
Det var noga med att hälsa korrekt på den tiden ... hehe
 

Igge

New member
Jag hälsar på alla motorcyklar så länge situationen inte kräver båda händer på styret :)
Kör offroad med touringstuk och får svar av dom flesta, dom som inte svarar är ganska fint fördelade mellan olika hojtyper
 

V Saarela

New member
Var på mopedtouring för några veckor sedan.(liten Zoomer moped). Moppen var totalt överfullfullbelastad. Jag skrattade gott åt i princip nästan alla hojåkare(hälsade givetvis tillbaka) som trodde att det var en hojåkare och som funderade vilken väg man skulle ta, under tiden åkte sakta under o funderade ut vägvalet......dom hälsade glatt åt mig.

Så....det finns fortfarande hopp om oss hojåkare :)
 

Hampe

Skriver massor!
Var på mopedtouring för några veckor sedan...



Jag hejar faktiskt gärna på moppar - medvetet.
Inte i villaområdet, kanske - men ute på landsvägen så ser man ofta vilken moppesnubbe som kommer att heja tillbaka med en reptils snabbhet.

Kul när det händer - och jag kan faktiskt känna större gemenskap med en sådan kille eller tjej än vad jag känner med många andra som anser sig åka motorcykel men är för coola för att tjinga som folk...



Hampe
 
Last edited:

Mirre

New member
Hälsar på alla, nästan alla hälsar tillbaka. Sporthojar som inte kör för jädra tokfort hejar ofta med hela armen, bredstyrade customhojar vippar på två fingrar, touringtyper en stadig hand rakt upp... (obsobs, jättebred generalisering! ;-))
Och visst slinker det med nån chockad men glad mopedist ibland också! :)
 
Last edited:

Zopilote

New member
När jag vågar släppa styret (under 45 graders nedlägg :D), hälsar jag på allt över mopedstorlek. Om jag inte vågar släppa, försöker jag nicka istället.
De flesta brukar besvara hälsningen. Undantagen är oftast när krompråmarna kommer i stora flockar, MC-poliser och motardåkare (som mest ser förvånade ut att någon hälsar på dom...;))
 

M_Q

New member
Jag hälsar på alla,, och känner trygghet om man får gensvar att det inte är några kontroller närmsta biten ;-)
 

Jari69

New member
Hälsar på alla, utom då jag sitter och drömmer eller behöver bägge händerna på styret...

Åker touring/offroad/sport... V-strom är hojen, som täcker det mesta.... ;-)
 

Kyssen

New member
Hej!
Jag hälsar nästan på alla, efter denna sommarens långtur så har jag märkt att vissa som kör USA custom inte släpper styret och nu väntar jag på en hand från dom istället, hälsar dom så besvarar jag :)
Vad jag också fick se var att om jag hälsade på någon som jag blev omkörd av så efter omkörningen så sträckte dom ut höger ben som hälsning, trevligt :) men de som gjorde detta var mest touringåkare och främst från andra länder!
Testade detta vid ett senare tillfälle med några svenska förare men ingen respons :rolleyes:
Jag ska börja med det för det är alltid kul att få en hälsning från en som kör fortare än en själv :cool:
 

Jonas62

New member
Hälsar alltid om jag har möjlighet. Förstår inte dem som inte hälsar tillbaka. Vi körde för några veckor sedan i en större formation (blandade hojtyper) och alla sträckte ut näven till en mötande hojåkare (standardhoj), men som inte hälsade tillbaka. Vad rör sig i huvudet på såna arroganta förare kan man undra. :confused:
 

GeCe

New member
Håller på och testar att vara lite restriktiv med det där efter ha hälsat på så gott som alla på två hjul i många år. Men eftersom vissa inte hälsar tillbaks, vilket man aldrig vet i förväg så har jag börjat funderat på vad det ska vara bra för egentligen. Provar nu med att bara besvara hälsningar och ev. hälsar själv bara om det passar in i situation på ett naturligt sätt. Kör man i 90-110 och vinden blåser iväg armen på kanske ett okontrollerat sätt så skiter jag i det och besvarar med ljustutan om man hinner med.

Har funderat på om det faktum att jag använder reflexväst och reflextejp på hojen och väskorna som gör att vissa inte hälsar tillbaks, för det är ofta helt svartklädda figurer som verkar ha svårt att hälsa tillbaks. Och då kan det vara skit detsamma.
 
Top