Grön skylt - rött skynke?

per2010

New member
Då jag själv övningskörde för A- respektive B-kortet (strax efter stenåldern hade tagit slut) skulle varenda jävel köra om en, även om låg prick på hastighetsbegränsningen.
Nu övningskör jag igen, fast som handledare denna gång. Samma sak med omkörningar nu för tiden, men värre. Nu skall alla om, till vilket pris som helst. Inga trafikregler ELLER vett gäller.
Jag var ute igår för första gången med den yngre sonen som tränar för ett A1, och jag blev riktigt uppskrämd.
Vi hade en farbror i en SUV/Jeep som låg bakom på 70-väg, efter två misslyckade omkörningsförsök då han fick möte, började han att tuta och vinka. Så vid en längre raka kör han om, fast lägger sig parallellt med sonen och signalerar med händerna att han skall lägga sig maximalt till höger i filen. Jag försökte då med teckenspråk berätta för honom att jag inte var imponerad och att han skulle fara vidare. 200 meter senare tvärnitar han in på en grusväg till höger. Vi stannade för att höra om han hade något att säga. Han kokage av ilska för att vi hade kört ute i vägbanan. Detta var helt fel enligt honom. Då vi var klara vände han om och kör tillbaka åt samma håll som vi alla tre hade kommit ifrån !!!
Jag blev uppskakad av denna brist på vett och sade till sonen att köra 10+ på alla hastighetsbegränsningar för att slippa bilar bakom. Men råkade trots detta ut för bilförare som bara skulle om. Vid möte. I högerkurva. Genom spärrområde.
Jag ser aldrig detta beteende då jag själv kör bil eller Mc. Vad är det med den gröna övningskörningsskylten som får hornen och svansen att växa på folk? och vad kan man göra åt det?
Utbildningsvärdet på övningskörningen minskar ju rejält som det är nu - skall min son ta till sig av andra trafikanters beteenden och apa efter?
Det var så pass läskigt att jag alvarligt funderar på att INTE ha övningskörningsvästen på i framtiden.
Vad har ni för erfarenheter? och tips?
 

Triumph int

New member
Du får försöka att hindra såna vildar att köra om så att dom
inte kommer mellan er.

Jag tycker att du ska försöka filma nästa gång det händer.

Sedan ringer du till polisen och visar filmen.
 
Last edited:

per2010

New member
Du får försöka att hindra såna vildar att köra om så att dom
inte kommer mellan er.

Jag tycker att du ska försöka filma nästa gång det händer.

Sedan ringer du till polisen och visar filmen.

Hej.
Tyvärr gör polisen inget av sådana filmer. De måste själv vara där och registrera det hela annars kan det aldrig bli något rättsligt av det. Men tack för ditt tips, jag kanske filmar nästa gång i alla fall. Kan ju lägga upp något här om inte annat.
 
Hej.
Tyvärr gör polisen inget av sådana filmer. De måste själv vara där och registrera det hela annars kan det aldrig bli något rättsligt av det.
Däremot kan Transportstyrelsen ha nytta av filmer för att besluta om utredningar av körkortsinnehav. Jag har själv varit med om att filma en mycket förvirrad åldrig bilförare med uppseendeväckande och mycket farligt körsätt. Efter att några samverkande patruller stoppat fordonet (i centrala Kungälv fast mannen trodde han var i Torslanda) åkte vi till stationen och visade materialet för vakthavande som blev glatt överraskad av bevisningen. Körkortet omhändertogs på platsen, det blev såvitt känt aldrig några rättsliga åtgärder men Länsstyrelsen beslutade rätt fort om återkallande av körkortet av medicinska skäl.

I övrigt håller jag med om intrycken av grön skylt som provocerande ikon. Jag har handlett ett antal körkortsaspiranter både i bil och på hoj, och trenden är tydlig även för mig. Det kan vara rejält jobbigt eftersom det med nödvändighet stjäl fokus från andra delar av körningen/träningen, men jag försöker bli av med problemen så fort och lätt som möjligt genom att helt enkelt underlätta omkörningarna där/när/om det går. Ber eleven hålla till höger i körfältet, köra in på en korsande väg, stanna till på en p-ficka etc. Strängt taget är man ju dessutom skyldig att underlätta omkörning, även om den omkörande försöker köra om i strid med sina skyldigheter.... :(
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
(i centrala Kungälv fast mannen trodde han var i Torslanda)
Inte ens samma härad - är körkortsingripande på sin plats! :p
Rådigt gjort! Hjälp Polisen hjälpa - omsatt i praktisk handling.

Tyvärr har jag liknande erfarenheter som TS, vissa får helt enkelt fnatt och riskerar andras och eget liv för att genomföra de mest besynnerliga förbikörningar i samma körfält...

Jag har löst det genom att vakta som en hök över mitt objekt och ibland "felplacera mig" i körfältet närmare mittlinjen och
t y d l i g t visa att jag inte accepterar omkörningar annat än på våra villkor -helt enkelt stänga igen tills jag/vi anser att omkörning är lämpligt.
Det är självklart inte enligt lagens bokstav, men resultatet brukar bli att brushuvudena får ta ut sin ilska på någon annan stackare, någon annanstans...

Jag efterlyser en övningskörningsväst liknande den som objektet har - samma layout, men med texten "UTBILDARE" eller liknande.
Eftersom man oftast ligger bakom objektet, och åtskilliga trafikanter bara förmår registrera det första fordonet närmast inpå bilen :rolleyes: tror jag att en sådan markering skulle kunna coola ner en del situationer.



Hampe
 

Zopilote

New member
Jag gör själv exakt likadant som Hampe: Lägger mig utmed mittlinjen för att "skydda" min elev och markera att det INTE är ok att köra om på olämpliga ställen.
Något så extremt som det som hände Per2010, har jag lyckligtvis inte ännu varit med om med de tre MCkortsaspiranter jag har haft... Hade jag varit i det läget, hade nog SUVföraren haft en något buckligare bil vid det här laget...:rolleyes:
 
Jag gör själv exakt likadant som Hampe: Lägger mig utmed mittlinjen för att "skydda" min elev och markera att det INTE är ok att köra om på olämpliga ställen.
Jag har också gjort så någon gång, men det är viktigt att förklara för eleven att det agerandet faktiskt är olagligt och skulle innebära ett underkännande på uppkörning. Trafikförordningen är ju väldigt tydlig ifråga den omkördes skyldighet att hålla så långt till höger som möjligt.
 

Zopilote

New member
Jag har också gjort så någon gång, men det är viktigt att förklara för eleven att det agerandet faktiskt är olagligt och skulle innebära ett underkännande på uppkörning. Trafikförordningen är ju väldigt tydlig ifråga den omkördes skyldighet att hålla så långt till höger som möjligt.

Är det verkligen så? Givetvis gör man vad som går för att underlätta en omkörning vare sig man kör hoj eller bil, men å andra sidan går jag INTE ut på högerkanten med motorcykeln när någon vill köra om. Jag anser att jag har rätt till och behov av ett visst manöverutrymme i sidled när jag kör motorcykel, så jag låter inte en bil köra om i samma fil som mig bara för att jag kan...

Eleven däremot skall givetvis ha en "korrekt" placering när man övningskör.
 
Är det verkligen så? Givetvis gör man vad som går för att underlätta en omkörning vare sig man kör hoj eller bil, men å andra sidan går jag INTE ut på högerkanten med motorcykeln när någon vill köra om. Jag anser att jag har rätt till och behov av ett visst manöverutrymme i sidled när jag kör motorcykel, så jag låter inte en bil köra om i samma fil som mig bara för att jag kan...
Jag förstår absolut hur du resonerar och jag gör ibland likadant :rolleyes: , men lagen är som sagt rätt tydlig och lämnar inget utrymme för undantag för mc:

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. 38 §

När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.


Det går kanske att argumentera för att det är rimligt att ligga kvar ungefär i mitten av körfältet av säkerhetsskäl, men ligger man längs mittlinjen är man nog rätt rökt i tingsrätten.
 

hobbe

New member
Hej.
Tyvärr gör polisen inget av sådana filmer. De måste själv vara där och registrera det hela annars kan det aldrig bli något rättsligt av det. Men tack för ditt tips, jag kanske filmar nästa gång i alla fall. Kan ju lägga upp något här om inte annat.

så är det ju inte alls, oberoende av hur de kommer över bevisen så får de användas i sverige.
dvs din filmning är absolut giltig och tas hänsyn till.
det svåra är att bevisa vem det är som framför fordonet, du ser ju skylt och vad som hänt, men ser man vem det är som framför fordonet ?
 

per2010

New member
så är det ju inte alls, oberoende av hur de kommer över bevisen så får de användas i sverige.
dvs din filmning är absolut giltig och tas hänsyn till.
det svåra är att bevisa vem det är som framför fordonet, du ser ju skylt och vad som hänt, men ser man vem det är som framför fordonet ?

Hej,
mitt inlägg var inte helt gripet ur luften. Jag ringde och talade med en person på trafiken här i Stockholm. Han sade att de var helt ointresserade av filmer om inte det var polisen själv som hade filmat.

Men, jag tror i alla fall att jag skall filma i framtiden. Av tre orsaker . 1) jag kan identifiera eventuella galningar och lägga dem på minnet. 2) genom att visa film på elevens körning kan man på ett mer informativt visa på bra och mindra bra saker i körningen, samt 3) eventuella hårresande händelser skulle man kunna försöka intressera polisen eller transportstyrelsen för. Eller vad tror ni om att skicka filmen till fordonägarens försäkringsbolag?
 

Kawasaki

New member
Jag förstår absolut hur du resonerar och jag gör ibland likadant :rolleyes: , men lagen är som sagt rätt tydlig och lämnar inget utrymme för undantag för mc:

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. 38 §

När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.


Det går kanske att argumentera för att det är rimligt att ligga kvar ungefär i mitten av körfältet av säkerhetsskäl, men ligger man längs mittlinjen är man nog rätt rökt i tingsrätten.

Då jag tog mc kortet för ca 3 år sedan sade min körskollärare att även om jag är ett smalt fordon så var mitt område hela körfältet och att jag skulle ligga kvar i min position i körfältet och inte lägga mig till höger om någon ville köra om
och att bilarna skulle köra om i det vä körfältet
Har han fel kan tillägga att körskolan funnits länge och han utbildat i ca 30 år?
 
Last edited:

Mathias

Active member
I mitt tycke: Håller "objektet" högsta tillåtna hastighet så finns det inget skäl till varför "objektet" ska hålla så långt till höger. Om jag vill köra om "objektet" så gör ju jag en olaglig handling, jag kör för snabbt. Slut på mitt tycke.

Ähh, Om/när jag kör om en övningskörare kör jag om på liknande sätt som jag skulle med en som inte övningskör, ta så lite tid som möjligt på mig att komma om.

Argument för att hålla ute i vägbanan: djur kan springa upp, jag tyckte att vägen var dålig på högersidan, vi "övar" kortegekörning m.m.
 
Då jag tog mc kortet för ca 3 år sedan sade min körskollärare att även om jag är ett smalt fordon så var mitt område hela körfältet och att jag skulle ligga kvar i min position i körfältet och inte lägga mig till höger om någon ville köra om
och att bilarna skulle köra om i det vä körfältet
Har han fel kan tillägga att körskolan funnits länge och han utbildat i ca 30 år?
Det har jag ingen aning om. Jag vet bara att jag för min del sätter större tilltro till lagtext än till vad en trafiklärare referenslöst säger. En annan trafiklärare, också erfaren och säkert yrkeskunnig, hävdade t.ex. bestämt att min fru skulle hålla sig till höger i körfältet hela tiden.
Jag kör absolut inte alltid enligt regelboken, men det är ofta intressant att veta vilka regler man bryter mot. :)
I mitt tycke: Håller "objektet" högsta tillåtna hastighet så finns det inget skäl till varför "objektet" ska hålla så långt till höger.
Det finns iofs ett uppenbart skäl, och jag citerade det ju ovan. Vill nån köra om är man helt enkelt enligt lagen skyldig att hålla till höger och underlätta omkörningen oavsett hastighet, that's it.

(I praktiken håller jag mig förstås också i mitten av körfältet eller i vänstra hjulspåret och "tar min plats", och flyttar mig åt höger för att underlätta omkörning först när jag bedömer att det är riskfritt för mig att krympa min handlingsfrihet såpass.)
 
Last edited:

OH-

Member
.......................
Det finns iofs ett uppenbart skäl, och jag citerade det ju ovan. Vill nån köra om är man helt enkelt enligt lagen skyldig att hålla till höger och underlätta omkörningen oavsett hastighet, that's it.
......................

Här finns ett allvarligt fel i och med att du inte tar med andra aspekter. Det viktigaste i hela trafiklagstiftningen är undvikande av fara. Kravet på att underlätta omkörning gäller alltså bara när man kan göra det utan fara och det är den som skall bli omkörd som bedömmer om fara kan uppstå.

Att som otränad motorcyklist gå ut mycket nära vägkanten, bli omkörd av en bil som inte kan lämna tillräcklig marginal på grund av mötande trafik och allt detta på våra svenska puckelpistvägar är nog ofta förknippat med fara.
Ni som är handledare - se till att eleven normalt ligger nära mitten av körfältet och ligg själv extra långt åt vänster och "täck". Om ni kör långsammare än rådande trafikrytm så signalera till eleven att gå åt sidan på något lämpligt ställe (parkering, rastplats, busshållplats) när ni samlat på er några troligen irriterade bilister. Rådande trafikrytm kan avvika från siffrorna på dom runda skyltarna :D
 
Här finns ett allvarligt fel i och med att du inte tar med andra aspekter. Det viktigaste i hela trafiklagstiftningen är undvikande av fara. Kravet på att underlätta omkörning gäller alltså bara när man kan göra det utan fara och det är den som skall bli omkörd som bedömmer om fara kan uppstå.
Absolut, det motsäger jag inte alls.
Däremot kan det ju vara mer intressant av ren självbevarelsedrift att flytta sig en meter åt höger i körfältet än att hävda sin rätt att ligga kvar - med en stressad bilist en meter bakom sig.
Om man uppenbart underlåter att underlätta en omkörning, och kanske till och med placerar sig påtagligt långt åt vänster (vilket definitivt är att försvåra omkörningen), i en trafikpolis eller trafikinspektörs åsyn behöver man nog vara beredd på att motivera sig väl.
 

Ove 60+

Active member
Min erfarenhet är att om jag ligger till höger i filen kommer den omkörande bilen väldigt nära för då kör dom om i samma fil även om det inte finns mötande trafik. :rolleyes:

Ju längre mot mitten jag ligger ju mera plats får jag för då går bilarna helt över i vänsterfil vid omkörningen. Undantag finns, oftast BMW, Audi eller Mersor. :mad:
 

Triumph int

New member
Om alla gör rätt finns ju inga problem.

Det gäller att vara beredd på de som inte följer reglerna,
håller du till vänster då kommer dom att pressa sig förbi.

Det finns ingen anledning att hjälpa dårar att köra om.
 

per2010

New member
Min erfarenhet är att om jag ligger till höger i filen kommer den omkörande bilen väldigt nära för då kör dom om i samma fil även om det inte finns mötande trafik. :rolleyes:

Ju längre mot mitten jag ligger ju mera plats får jag för då går bilarna helt över i vänsterfil vid omkörningen. Undantag finns, oftast BMW, Audi eller Mersor. :mad:

Jag undrar om det är ett länkat problem - sådana bilar har ju ofta fel på sina blinkers. Kan det göra att de har svårt att använda ratten också??
 

R5+1

New member
(...)men lagen är som sagt rätt tydlig och lämnar inget utrymme för undantag för mc:

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. 38 §

När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt(...)

Du har ju ryckt lagtexen ur sitt sammanhang!
Trafikförordning 1998:1276, 3 kap 7 §:
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
(...)

Vad som avses i 38 § med att hålla till höger är alltså fordon som går i högst 40 km/h. Och mig veterligen går motorcyklar fortare än så och ska fan inte bereda plats åt omkörare på det sätt du beskriver!! :mad:
 
Top