Nu glider jag iväg från ämnet, men det här med omkörning mellan bilar i samma körfält initierades när dåvarande Vägverket började rita om (utmärkta) 13-metersvägar till 11-meters dödsfällor som folk inte klarade av att hantera.
Då, med fullstora vägrenar kunde den som bedömde sig kompetent och beredd ta risken utnyttja vägrenen för att få trafiken att flyta.
Den som inte ville, kunde eller vågade låg kvar i körfältet.
Visst gnisslade det ibland, men vägrenskörning var, och är
A: Frivilligt
B: På den passerades ansvar
Det som äcklar mig är att Vägverket med Orwellskt nyspråk lyckades få en försämring av trafiksäkerheten för att uppnå minskat vägunderhåll till att framstå som en - trafiksäkerhetsåtgärd! *kräksmiley*
Plötsligt fick Svenne Svensk 5,5 meter att flumma runt på, med en tjock heldragen kantlinje och ytterligare en meter wasteland utanför denna.
Och han uttnyttjade dessa 5,5 meter till fullo.
...till att flumma runt på!
Det är fanimej total jävla anarki vad gäller körfältsplaceringen på 11-metersvägar utan vägren!
Ja, jag var ute på vägen i natt - det är därför jag är lite kokt...
Somliga ligger i mitten, andra slickar mittlinjen. En del ligger där man skall, och återigen andra balanserar på kantlinjen för att "statuera exempel" (Läs: visa sig rediga...)
Precis som det var tänkt! ...men inte yttrat, av Vägverket.
Man ville bort från det "hjulspårsslitage" som blir med ett ritat 3,25 meters körfält för att slippa underhålla vägarna. Så ofta, eller alls - stryk det ej tillämpliga...
Som förgiftat åtel för att få oss att hugga på betet visades teckningar med bilar som i parkliknade miljö och i bästa samförstånd passerade varandra snyggt och prydligt - i samma körfält. Tra-la-la-la-laa
Detta var det revolutionerade nya - man skulle kunna passera varandra utan att riskera den hemska "frontalkraschen"... Halleluja!
Jo, tjänare - vi vet vart det ledde: eftersom ingen vidareutbildning sker, ingen information förmedlas, eftersom folk inte vet var dom har hörnen, hjulen eller ens backspeglarna på sina plåtlådor så blev det total mayham ute på de krympta 13-metersvägarna. Olyckorna sköt i höjden, men märkligt nog skyllde alla på "hastigheten".
Den verkliga skurken, som bytte in trafiksäkerhet mot minskat vägunderhåll kom undan med blotta förskräckelsen, och ligger och trycker i Borlänge någonstans. Jag är inte för ståndrätt i fredstid. Egentligen...
Hur länge sedan är det ni såg någon informationsbroschyr som visar att bilar kan passera varandra i samma körfält...?
Då på den tiden hade vi ett "Vägverk" och ett "Trafiksäkerhetsverk" med tidvis lååånga avstånd mellan sig.
Bättre i dag? "Fan tro't" sade Rellingen...
Nå, hur kopplar med detta ämnet vi egentligen diskuterar?
Enkelt - folk har dålig pejl på vad som gäller vid omkörning, förbikörning, passage i samma i körfält, körfältsplacering - u name it!
Folk har dålig koll helt enkelt, men en sak vet dom:
Dom får riktigt ont i själen av att vi hojåkare filtrerar förbi i kösituationer och långsamtgående trafik!
Självklart för många av oss, men bilisterna tycker annat!
Det värsta är inte dom som tror att det är förbjudet, det värsta är dom som blivit upplysta (oftast av en hojåkare, inte sällan i försmädlig ton) att det är okay enligt lagen att passera i samma körfält!
Har man ett ömtåligt ego och upplever en förbikörning av MC i en kösituation som en kränkning så ligger det nära till hands att vända på myntet när det passar. What goes around comes around...
Nä, jag tror inte att TS varit utsatt för någon hämnare i detta fallet, och inte jag heller - men jag har på sistone sett en tråkig utveckling i trafiken på lederna kring Göteborg;
hojåkare som ligger i vänsterfilen och inte kör fort nog och samtidigt inte "tar plats", "hävdar sin rätt" eller "ser farliga ut" riskerar att en bil bänder in nosen mellan räcke och hoj och tränger sig förbi.
Lika lagligt som när vi själva gör det, så länge det sker "utan risk för fara"...
Vem bedömer det? Vem övervakar? Vem lagför?
Blod på den vita mittlinjen är en bra markör huruvida om det kunde ske utan fara eller inte, men att få rätt i tinget 3 år senare är inte värt så mycket - hur mycket man än har pimpat sin rullstol.
Trafikklimatet hårdnar, medtrafikanterna förståelse för ens sina egna fordon minskar, vissa av oss hojåkare är duktiga på att skärpa motsättningarna mellan trafikantgrupper ytterligare.
Det är som vanlig alltså - och vi är fortfarande oskyddade.
Kanske lika bra att biljävlarna tacklar upp även övningskörarna så dom tidigt får lära sig vad som gäller....?
Hampe - inga rosa solglasögon idag, inte...