Grön skylt - rött skynke?

OH-

Member
Du har ju ryckt lagtexen ur sitt sammanhang!
Trafikförordning 1998:1276, 3 kap 7 §:
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används. (...)

Vad som avses i 38 § med att hålla till höger är alltså fordon som går i högst 40 km/h. Och mig veterligen går motorcyklar fortare än så och ska fan inte bereda plats åt omkörare på det sätt du beskriver!! :mad:

"med iakttagande av ..." i lagtext betyder att man skall hålla ett öga på en annan bestämmelse så att man inte bryter mot den. I det här fallet alltså: Håll till höger när du uppmärksammar att någon vill köra om till vänster men bryt inte mot 7 §.

Det här med att omkörda fordon skall hålla till höger är ju en grundbult för att vi på MC skall komma fram smidigt medan andra sitter i "bilkö" eller ligger långa sträckor bakom en "Hymer-Fritz". Skall andra hjälpa oss så får vi fan vara hjälpsamma själva :)
 

R5+1

New member
Skall andra hjälpa oss så får vi fan vara hjälpsamma själva :)

Å nej! Vi är ju coola hojåkare, viiiii kan inte hjälpa nån! ;)

Tråden handlar ju eg om övningskörning. Den gröna skylten som påvisar detta gör att folk (inte jag såklart!) slänger ut vettet genom rutan och minsann ska visa hur det ska gå till när man kör i trafiken. Att då påstå att lagen säger att denne övningskörande kille som höll hastigheten hade skyldighet att hålla längst till höger för att möjliggöra omkörning fick mig att se rött!

Nä tack, mer respekt i trafiken i stället! Och arga människor som utövar road rage bör tas ifrån körkortet. OCH fordonet! Tills de lagt sig till med lite ödmjukhet åtminstone.

Mera kärlek åt (MC-)folket! :p:)
 

Steffo_b

New member
Absolut, det motsäger jag inte alls.
Däremot kan det ju vara mer intressant av ren självbevarelsedrift att flytta sig en meter åt höger i körfältet än att hävda sin rätt att ligga kvar - med en stressad bilist en meter bakom sig.
Om man uppenbart underlåter att underlätta en omkörning, och kanske till och med placerar sig påtagligt långt åt vänster (vilket definitivt är att försvåra omkörningen), i en trafikpolis eller trafikinspektörs åsyn behöver man nog vara beredd på att motivera sig väl.

Jag tror faktiskt att man inte behöver motivera ett skit. Det enda du kan tänkas åka dit på är om du uppenbarligen försvårar en omkörning och skapar onödiga risker genom att gasa på så att den omkörande får onödigt svårt att komma om.
Det är helt sant att man ska göra det man kan för att underlätta en omkörning men att man bara ska göra det man bedömer att man kan göra utan att skapa onödiga risker.

Generellt sett ska man undvika att använda vägrenarna då dom ska användas av cyklister, mopedister och annat löst folk. Men är sikten fri så är det ok att gå ut i vägrenen.

Vill någon köra om och det inte finns något möte så ser jag ingen anledning till att dom inte ska kunna göra det i det andra körfältet som brukligt är.
Får man möte och dom inte kan köra om i den andra körfältet så ska du inte flytta dig ut i vägrenen om du inte har fri sikt och kan avgöra att det är säkert att göra så. Den omkörande kommer ju i det läget att ta hela ditt körfält och lämna dig med endast vägrenen och det kan ju bli mycket obehagligt om det finns utfarter som är lite skymda och någon som vill ut på vägen stoppar ut sin huv.

Så. Du ska hålla till höger på ett sätt som du anser är säkert men eftersom det aldrig kommer att gå att bevisa hur du tänkte, vad du såg och vilka prioriteringar du gjorde så kommer aldrig någon att bli dömd för att inte ha hållt tillräckligt åt höger. Det är alltid den som kör ett fordon som ska göra bedömningen av vilka åtgärder som är lämpliga.
 

Kenneth

New member
Sen vet man ju aldrig vad som händer i bilen bakom, kanske en födande kvinna med en stressad make, någon som är skadad och behöver vård!
Lättast är ju egentligen när man märker att någon är väldigt ängslig att få köra om är ju att gå ut till höger i 10 sekunder!
Men håller med trådstartaren att det händer nästan bara när man övningskör, hjälpt både min syster och sambo att ta kort de senaste säsongerna och då hände det väldigt ofta!

Var bara en tanke från mig!
 
Vad som avses i 38 § med att hålla till höger är alltså fordon som går i högst 40 km/h. Och mig veterligen går motorcyklar fortare än så och ska fan inte bereda plats åt omkörare på det sätt du beskriver!! :mad:
Nej, du har kort sagt uppfattat lagen fel. OH berättar hur man läser texten på rätt sätt.
@Steffo_b> Vägrenskörning har åtminstone inte jag pratat om, utan om den lagstadgade (förvisso med hänsyn till trafiksäkerheten) skyldigheten att hålla till höger i körfältet när man blir omkörd.
Vill någon köra om och det inte finns något möte så ser jag ingen anledning till att dom inte ska kunna göra det i det andra körfältet som brukligt är.
Både ja och nej - med ditt argument vore det t.ex. helt ok för bilister att regelmässigt "slicka mittlinjen". Lagtexten jag citerade ger inte mycket utrymme för det, utan är rätt tydlig med hur den omkörde skall agera.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Nu glider jag iväg från ämnet, men det här med omkörning mellan bilar i samma körfält initierades när dåvarande Vägverket började rita om (utmärkta) 13-metersvägar till 11-meters dödsfällor som folk inte klarade av att hantera.

Då, med fullstora vägrenar kunde den som bedömde sig kompetent och beredd ta risken utnyttja vägrenen för att få trafiken att flyta.
Den som inte ville, kunde eller vågade låg kvar i körfältet.
Visst gnisslade det ibland, men vägrenskörning var, och är
A: Frivilligt
B: På den passerades ansvar


Det som äcklar mig är att Vägverket med Orwellskt nyspråk lyckades få en försämring av trafiksäkerheten för att uppnå minskat vägunderhåll till att framstå som en - trafiksäkerhetsåtgärd! *kräksmiley*

Plötsligt fick Svenne Svensk 5,5 meter att flumma runt på, med en tjock heldragen kantlinje och ytterligare en meter wasteland utanför denna.

Och han uttnyttjade dessa 5,5 meter till fullo.
...till att flumma runt på!
Det är fanimej total jävla anarki vad gäller körfältsplaceringen på 11-metersvägar utan vägren!

Ja, jag var ute på vägen i natt - det är därför jag är lite kokt...

Somliga ligger i mitten, andra slickar mittlinjen. En del ligger där man skall, och återigen andra balanserar på kantlinjen för att "statuera exempel" (Läs: visa sig rediga...)

Precis som det var tänkt! ...men inte yttrat, av Vägverket.
Man ville bort från det "hjulspårsslitage" som blir med ett ritat 3,25 meters körfält för att slippa underhålla vägarna. Så ofta, eller alls - stryk det ej tillämpliga...

Som förgiftat åtel för att få oss att hugga på betet visades teckningar med bilar som i parkliknade miljö och i bästa samförstånd passerade varandra snyggt och prydligt - i samma körfält. Tra-la-la-la-laa
Detta var det revolutionerade nya - man skulle kunna passera varandra utan att riskera den hemska "frontalkraschen"... Halleluja!

Jo, tjänare - vi vet vart det ledde: eftersom ingen vidareutbildning sker, ingen information förmedlas, eftersom folk inte vet var dom har hörnen, hjulen eller ens backspeglarna på sina plåtlådor så blev det total mayham ute på de krympta 13-metersvägarna. Olyckorna sköt i höjden, men märkligt nog skyllde alla på "hastigheten".

Den verkliga skurken, som bytte in trafiksäkerhet mot minskat vägunderhåll kom undan med blotta förskräckelsen, och ligger och trycker i Borlänge någonstans. Jag är inte för ståndrätt i fredstid. Egentligen...

Hur länge sedan är det ni såg någon informationsbroschyr som visar att bilar kan passera varandra i samma körfält...?



Då på den tiden hade vi ett "Vägverk" och ett "Trafiksäkerhetsverk" med tidvis lååånga avstånd mellan sig.
Bättre i dag? "Fan tro't" sade Rellingen...


Nå, hur kopplar med detta ämnet vi egentligen diskuterar?
Enkelt - folk har dålig pejl på vad som gäller vid omkörning, förbikörning, passage i samma i körfält, körfältsplacering - u name it!
Folk har dålig koll helt enkelt, men en sak vet dom:
Dom får riktigt ont i själen av att vi hojåkare filtrerar förbi i kösituationer och långsamtgående trafik!

Självklart för många av oss, men bilisterna tycker annat!

Det värsta är inte dom som tror att det är förbjudet, det värsta är dom som blivit upplysta (oftast av en hojåkare, inte sällan i försmädlig ton) att det är okay enligt lagen att passera i samma körfält!

Har man ett ömtåligt ego och upplever en förbikörning av MC i en kösituation som en kränkning så ligger det nära till hands att vända på myntet när det passar. What goes around comes around...

Nä, jag tror inte att TS varit utsatt för någon hämnare i detta fallet, och inte jag heller - men jag har på sistone sett en tråkig utveckling i trafiken på lederna kring Göteborg;
hojåkare som ligger i vänsterfilen och inte kör fort nog och samtidigt inte "tar plats", "hävdar sin rätt" eller "ser farliga ut" riskerar att en bil bänder in nosen mellan räcke och hoj och tränger sig förbi.

Lika lagligt som när vi själva gör det, så länge det sker "utan risk för fara"...


Vem bedömer det? Vem övervakar? Vem lagför?
Blod på den vita mittlinjen är en bra markör huruvida om det kunde ske utan fara eller inte, men att få rätt i tinget 3 år senare är inte värt så mycket - hur mycket man än har pimpat sin rullstol.

Trafikklimatet hårdnar, medtrafikanterna förståelse för ens sina egna fordon minskar, vissa av oss hojåkare är duktiga på att skärpa motsättningarna mellan trafikantgrupper ytterligare.
Det är som vanlig alltså - och vi är fortfarande oskyddade.

Kanske lika bra att biljävlarna tacklar upp även övningskörarna så dom tidigt får lära sig vad som gäller....?



Hampe - inga rosa solglasögon idag, inte...
 
Top