Ge kortväxta en chans och hjälp mig i min kampanj

GS1000E

New member
Det är inte SMCs förslag. Det är reglerat i EG-direktiv som vi vill att svenska myndigheter ska följa istället för att som idag, ställa högre krav. Detta är vad EG-direktiv 2006/126/EG, bilaga II, B 5.2 säger angående provfordon från januari 2013:
Kategori A 1: Motorcykel utan sidvagn, med en slagvolym av minst 120 kubik och en maxhastighet av minst 90 km/h,
Kategori A 2: Motorcykel utan sidvagn, med en cylindervolym av minst 400 kubik och en motoreffekt av minst 25 kW.
Kategori A: Motorcykel utan sidvagn, med en cylindervolym av minst 600 kubik och en motoreffekt av minst 40 kW

Tack för upplysningen, men jag tror att nästan samtliga numera vet att det inte är SMC som ställer kraven, vilket givetvis är att beklaga.

Beträffande EU's krav har jag dock en fråga: Gäller A1 kortet numera upp till 400 CC? Jag får nämligen den uppfattningen när man läser vad som skiljer A2 och A2.

Hoppas att du kan ge ett klokt svar.
 

P-O Noren

New member
Tack för upplysningen, men jag tror att nästan samtliga numera vet att det inte är SMC som ställer kraven, vilket givetvis är att beklaga.

Beträffande EU's krav har jag dock en fråga: Gäller A1 kortet numera upp till 400 CC? Jag får nämligen den uppfattningen när man läser vad som skiljer A2 och A2.

Hoppas att du kan ge ett klokt svar.
Maria skriver att listan är minimikrav enligt EG-direktiv. Sveriges Riksdag (transportstyrelsen?) har valt att gå på mycket striktare regler. Dom för göra detta bara dom inte underskrider EG-direktiven. Jag förstår det som att SMC verkar för att minimikraven ska gälla även i Sverige.

Jag pratade med några körskolelärare på bulltoftafältet i veckan. Dom har tydligen gått ihop och anmält kraven på cylindervolym (700cc) från transportstyrelsen till JÄMO. Dom menar att det inte är jämställda krav mellan könen med det kravet på 700cc för tung MC. Hoppas dom verkligen har gjort detta och att JÄMO tar upp frågan utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
 

Olsson

New member
Dom menar att det inte är jämställda krav mellan könen med det kravet på 700cc för tung MC. Hoppas dom verkligen har gjort detta och att JÄMO tar upp frågan utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Hoppas de förlorar grovt. 700 kubikcentimenter är 700cc oavsett. Typiskt feministpack som ska tjafsa sig igenom livet med att försöka få till specialregler för sig själva. Klarar de inte att köra grejerna så får de väl köra något annat som de klarar. Jag föreslår moped. Om inte det går – cykel.
 

P-O Noren

New member
Hoppas de förlorar grovt. 700 kubikcentimenter är 700cc oavsett. Typiskt feministpack som ska tjafsa sig igenom livet med att försöka få till specialregler för sig själva. Klarar de inte att köra grejerna så får de väl köra något annat som de klarar. Jag föreslår moped. Om inte det går – cykel.

Nu är det ju inte ens ett alternativ. Dom kan inte förlora, eftersom JÄMO antingen tar upp frågan eller ej.

Vidare diskuterade trafiklärarna om det orimliga i systemet. Tydligen skickas en modell av suzuki till spanien? för att få motorn uppborrad till 700cc, sedan skickas samma motorcykel till tyskland för att få ett helfordonsgodkännande. Allt detta enbart för svenska trafikskolor, eftersom det är tydligen bara vi som har denna regel om 700cc. Endast svenskar kan tycka sånt här är normalt.

Sedan missar du någonting fundamentalt här olson. Ingen har krävt att få en specialfil eller specialregel. Det är väl ett rimligt krav att man ska kunna köra upp med den hojmodell man har valt, det är just det dom inte kan pga. reglerna. Trafikskolorna kräver snarast tvärtom att man ska kunna köra upp just på den hojmodell man har valt. Inte någon man INTE har valt, dvs en hoj med mycket mer kubik.
 

Olsson

New member
Nu är det ju inte ens ett alternativ. Dom kan inte förlora, eftersom JÄMO antingen tar upp frågan eller ej.

Vidare diskuterade trafiklärarna om det orimliga i systemet. Tydligen skickas en modell av suzuki till spanien? för att få motorn uppborrad till 700cc, sedan skickas samma motorcykel till tyskland för att få ett helfordonsgodkännande. Allt detta enbart för svenska trafikskolor, eftersom det är tydligen bara vi som har denna regel om 700cc. Endast svenskar kan tycka sånt här är normalt.

Sedan missar du någonting fundamentalt här olson. Ingen har krävt att få en specialfil eller specialregel. Det är väl ett rimligt krav att man ska kunna köra upp med den hojmodell man har valt, det är just det dom inte kan pga. reglerna. Trafikskolorna kräver snarast tvärtom att man ska kunna köra upp just på den hojmodell man har valt. Inte någon man INTE har valt, dvs en hoj med mycket mer kubik.

Regler kan och kommer alltid diskuteras och det blir aldrig perfekt för alla. Du tycker det är orimligt, andra tycker det inte. Själv har jag ingen uppfattning i frågan, kan inte reglerna samt vill inte lära mig.

Jag motsätter mig att folk med »dosa» ska via t ex JÄMO eller annan organisation kunna påverka mer än folk utan »dosa» – om det grundas på huruvida man har »dosa» eller ej. Om något drabbar personer med »dosa» i mindre eller större utsträckning än folk utan – så tycker jag inte det bara är ok, utan även bra.

Man kan ju såklart tycka det borde vara ett rimligt krav det du nämner. Men om det förändras som en konsekvens av att dem med »dosa» ska gynnas – så missgynnas Jag därför att makt flyttas från personer utan »dosa» till personer med »dosa» och bara för att de har »dosa». Det gillar inte jag.
 

jan-olovj

Active member
Som sömmerskan sa till flickan när on ville korta kjolen lite till. Lite kortare så får vi ringa elektrikern, vadå, jo han skall flytta upp dosan.:D
 

swischmc

New member
Snacka om att spåra ur från ämnet... "dosa", jojo... *suck*
Fast Olsson fick som han ville, tråden kom upp på förstasidan igen och han fick uppmärksamhet. Du är rolig du!
 

P-O Noren

New member
Jaha, sedär.
Nåväl jag fattar det som att man inte ska ge någon extra fördelar, utan snarare skapa lika förutsättningar.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för upplysningen, men jag tror att nästan samtliga numera vet att det inte är SMC som ställer kraven, vilket givetvis är att beklaga.

Beträffande EU's krav har jag dock en fråga: Gäller A1 kortet numera upp till 400 CC? Jag får nämligen den uppfattningen när man läser vad som skiljer A2 och A2.

Hoppas att du kan ge ett klokt svar.
Ber om ursäkt för sent svar. Varit på tjänsteresa under sex dagar och inte kommit åt datorn.
EG-direktivet handlar om vad som måste träda ikraft 2013. Vad som gäller idag är följande enligt Körkortsportalen: A1 (lätt motorcykel) motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.
A (begränsad effekt) motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.
A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg. Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och har haft behörigheten under minst två år eller har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Krav på provfordon: Krav som motorcykeln ska uppfylla vid körprovet
En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Du ska själv tillhandahålla den motorcykeln som ska användas vid provet.

Motorcykeln ska vara utrustad med kopplingshandtag och växlas manuellt, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel. Med automatiskt växlad motorcykel avses en motorcykel utan kopplingshandtag där växling sker automatiskt. Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet. Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:
Behörighet A (obegränsad):
•Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
•Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):
•Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
•Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
•Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:
•Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
•Motorns effekt får inte överstiga 11kW.
Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller.
 

GS1000E

New member
Reglerna idag är bra men inte rätt utformade i detalj.
Vad jag menar är att ofta så är det lättare att köra manöverprovet idag med en viss typ av motorcykel, men svårare med en annan.

Låt mig ta ett exempel:

Förra året hjälpte jag min gode vän att ta mc-kortet privat. Ute på kon-banan träffade vi en kille som även han höll på att ta motorcykelkortet privat.
Min kompis körde en BMW F800ST och den andra killen körde en Suzuki DR800.

Det var tydligt hur mycket lättare det var att köra DR800'an i krypfart runt kon-banan och runt de snäva passagerna.

När vi kollade så var vändradien vid rakt uppestående motorcykel ca:1 meter mindre på DR800'an än på F800'an. Detta tycker jag visar på att det blir svårare att ta körkortet på vissa motorcyklar och lättare på andra.

För att vidare belysa saken så var det nästan omöjligt för mig att göra vändningen i hög hastighetsprovet. Vändradien på min HP2S gjorde inte saken lättare och om jag inte hade lutat hojen enormt och lutat mig åt andra hållet så hade jag aldrig kommit runt.
Hade jag inte kört hoj länge utan varit nybörjare, så hade jag inte klarat detta prov med min motorcykel. Men då jag gjorde samma prov med min kompis F800ST så var det betydligt lättare och jag skulle inte haft några problem även som nybörjare.

Är det så provet ska vara?

Att om jag kör en Hayabusa med enorma hästkrafter, kan låna en DR800 av en kompis och glida genom utbildningen för att efter uppkörningen kliva på min Hayabusa igen och inte kunna klara provet?

Vad visar ett sådant prov?

Vad SKA manöverprovet visa tycker ni, vad är viktigt?

Är det verkligen viktigt att kunna vända inom ett standard utrymme, utan att sätta ned foten?

Det är mycket möjligt att det finns aspekter som jag missat.

Men jag ser helt klart brister i provet som det är utformat nu, där vissa motorcykeltyper blir diskriminerade under proven - vilket inte har någon funktion eftersom man inte kommer köra DR800 efter man klarat provet utan byter motorcykel, precis som killen vi träffade på kon-banan gjorde!

Tack för mycket kloka ord!

Jag har tidigare påtalat de idiotiska cirkuskonster, som skall utföras i samband med förarprovet, men dessvärre finns det en hel del medlemmar som tycket att detta är helt ok.

Det skulle därför vara mycket intressant att se dessa cirkusfantaster utföra provet med en fullastad GW eller Boss Hoss.
 

Bo Westermark

New member
Transportstyrelsens krav på provfordon för behörighet A gör att många som tar A-körkort köper större motorcykel än man egentligen vill, bara för att tillgodose kravet på provfordon vid förarprovet. Jag fattar inte hur Transportstyrelsen kan tycka att detta är ett regelverk som gagnar trafiksäkerheten. Det finns mängder av 600-kubikare som är utmärkta nybörjarfordon. De är klassade som tunga i hela Europa men inte av Transportstyrelsens körkortsavdelning. Varför kan man inte acceptera att de hojar som säljer bäst just nu ligger på 600 kubik?
Kajsa,
Än en gång GRATTIS! (fast det visste jag väl, efter Rörken)
Transportstyrelsens krav på uppkörnings-MC är "sanslöst."
Din tråd har gett många svar. Här gäller det att sålla vetet från agnarna.
Är alla helt klara på hur ett manöverprov går till? En "fotnedsättning" innebär inte att man är ute.
Men "tappar" Du MC:n är det kört. Där ligger "problemet," om man som Kajsa känner att MC.n är för hög.

Kul att Trafikinspektören invaggade Dig i ett lugn inför uppkörningen. De brukar ofta få skit från alla möjliga håll.
Nu har Du fått tillstånd att öva på egen hand.
Lycka till!
 
Last edited:

GS1000E

New member
Det var bra svenska Kaisa, rakt på. Jag skulle inte vilja vara tjänsteman å ta emot massor av mejl nu. Men det är en av flera metoder man kan prova. Personligen gillar jag inte att man belastar statstjänstemän mer än nödvändigt :cool:

Jag vill fråga följande:

Är det någon som provat att söka dispens för att få köra upp på 600 cc? Av medicinska skäl har väl länsstyrelser gett dispens i några fall för att ge tillstånd till framförande av fordonstyper man ej har behörighet till.

Är det kanske biologiskt betingat att ha taxben, kanske kan det vara en rimlig orsak till att prova få dispens :confused: :confused: :confused:. Medicinskt är det i vart fall ej....eller är det?

Saxat från en LST-sida (Länsstyrelserna är regionala körkortsmyndigheter): Du har möjlighet att få dispens från vissa körkortsregler. Dispensen rör bland annat åldersdispens för körkort i grupp I (A, B, BE) om vissa förhållanden är uppfyllda samt i ärenden som avser utländska körkorts giltighet i Sverige.

Mer information om vilka typer av ärenden dispensen berör är angivna i 8 kap 9 och 10 §§ körkortsförordningen (nytt fönster). Dispenser kan endast medges om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.
Ansökan om dispens skickar du till Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd samtidigt som du betalar enavgift på 600 kronor.

Här saxar jag ur Körkortsförordningen § 9 (ändras 1 okt. 2009) som skulle kunna kompletteras med "Undantag enligt denna lag kan också medges avseende krav på effekt och cylindervolym vid uppkörning"
KKF § 9:...Länsstyrelsen får i ett enskilt fall för en person som behöver ett motordrivet fordon till följd av bristande allmänna kommunikationer och sjukdom, funktionshinder eller liknande, som inte utgör medicinskt hinder för körkortsinnehav eller innehav av förarbevis, medge undantag från
<A name=K8P9S2N1>1. behörighetskraven i <A href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K2P3">2 kap. 3 § körkortslagen,
2. ålderskraven för förarbehörigheterna A, A1, AM, B och BE i 3 kap. 1 § första stycket 3 <A href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm">körkortslagen, och
3. ålderskraven för förarbevis för moped klass II, snöskoter och terränghjuling i 3 kap. 19 § 1 <A href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm">körkortslagen.
Undantag får medges om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten och får begränsas till att avse ett visst område, en viss tid eller annat som är nödvändigt från trafiksäkerhetssynpunkt.

UTAN FARA FÖR TRAFIKSÄKERHETEN SÄGER DOM.... och utan medicinskt hinder, vilket korta ben inte kan anses vara eftersom du i övrigt kan köra mc och en skillnad på 100 cc ska väl inte vara omöjligt att tjafsa om......det är väl lagstiftningen som ska angripas!!!!!!!!

Detta var bara några ord på vägen. Upp till kamp för taxbenstjejer i Sverige! Bra initierat ;)

- Leif

Dispens är ett rent otyg och behöver inte tillämpas ifall vårt tröga Vägverk hade insett att Sverige numera är med i EU. Att Vägverket sitter och hittar på rena idiotier tjänar enbart två syften, nämligen att skapa sysselsättning till ett stort antal dönickar i Borlänge, samt att djävlas med dem som tänker köra MC.
Nej, nu är det dags att slå näven i bordet och kräva ett svar från Vägverket varför man fortsätter att fundera ut mera bestämmelser än vad som krävs av det övriga EU.:mad:
 

GS1000E

New member
Frågan ligger väl tyvärr på Riksdagen. Innan ni skriver altför många till tjänstemän så kan man fråga sig om dom kan förändra något?

Tjänstemän har väl att följa svensk lag under straffansvar, så det känns inte som det är dom man ska skriva till. Skriv till de riksdagsmän och kvinnor som sitter i trafikutskottet på riksdagen istället:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=5954

Nja, nu förhåller det sig nämligen på det viset att de flesta lagförslag är faktiskt initierade av tjänstemän på respektive myndighet. Därför är det helt rätt att skicka sina klagomål direkt till dessa potentater. Detta typiska urskuldande att en myndighet inte bär ansvar för lagändringar är en ren lögn, som det är dags att ta ur det svenska folket. Givetvis är det regering och riksdag som klubbar lagändringar, men det är tjänstemän på respektive myndighet, som anlitas när det gäller sakkunskap. Samtliga remisser passerar dessa personer och att sedan sitta och skylla ifrån sig på politiker är ett typiskt förfarande i samtliga myndigheter. Fortsätt därför att skicka klagomålen direkt till Vägverket.:cool:
 

Fragglen

New member
Håller nog med alla lite.
Jag anser dock att körskolan har som skyldihet att lära dig hantera och farmföra det fordon som du tar kortet för.
Ska man kunna hantera en R1:a eller Fireblade så får dom lära en att köra en sån. Fattar ni vilka duktiga hojåkare vi skulle haft. Är 168 o har kört hoj i 26 år och lär mig fortfarande hoppas jag. Vill nog inte påstå att jag var nån roadracingstjärna när jag var 16 o fick mitt 125:a körkort i handen.
Fick sen köra tung mc automatiskt den dan man fyllde 18. Det där med garagevändning skulle jag inte utsätta mig för med min CB1300 på 255 kg om jag inte anser att det finns plats nog. Jävla namn förresten. (garagevändning eller vad det heter). Fördelen med sporthoj på körskola är framförallt för kortväxta som oss en betydligt lägre tyngdpunkt än tex min 1300 vilket gör hojen lättare att hantera i krypfart o stillastående.
Om man fått lära sig hantera grejorna på körskolan hade vi kanske sluppit ha 80 o 100 på Europavägar med vajerräcken o skit. Ställ samma krav på bilförare. Fixar du inte att köra en fetmerca så får du köra Trabant i två år o bära varselväst.
VFR 800 hade varit perfekt som körskolehoj. Finns nog med glöd för att det ska komma en tesked tunnt i brallan på en nybörjare samtidigt som det är en bra hoj på alla vis. Har själv kört vfr 750 o 800 i 18 år. Ställ krav på körskolorna. Dom får lära dig att köra deras hoj. Valuta för pengarna.
Mvh Janne.
 
Last edited:
Top