Ge kortväxta en chans och hjälp mig i min kampanj

puttepj

New member
Lite underliga resonemang tycker jag, att det skulle vara fel att vilja känna sig säker och nå ner med fötterna. I min sinnesvärld gör det inte en sämre förare.

Man föds inte till en fullfjädrad förare, man blir det förhoppningsvis genom träning, träning och träning. Att förutsätta att man från dag 1 i körskolan har det i blodet och bara kan hantera sin hoj, måste vara en utopi. Inte ens med ett godkänt nypräglat körkort i fickan är man väl inte mer än certifierad att träna vidare på egen hand.

Mitt MC kort är 35 år gammalt, Jag körde inte tyngre hojar än 125or och 250or som finnig tonåring, har inte kört på runt 30 år när jag köpte mig en plastskoter nyligen. Jag som kommit upp i ålder då det är legalt att sitta ner och pinka och sätter ingen prestige i mitt körande utan jag anpassar mig istället efter min osäkerhet (nej då jag är inte rädd, men med all rätt försiktig) och kör därefter.

Jag håller med om att det skall vara svårt att ta MC-kort så till vida att man bör ställa höga krav. Det kan man inte säga att man gjorde på mig, när jag som privatist körde upp mitt i vintern på en 125:a, men vari ligger felet med att man vill känna att man vill köra upp på en cykel man känner sig säker på? Det måste väl ändå vara positivt?

/putte
 

SuperRetard

New member
".men vari ligger felet med att man vill känna att man vill köra upp på en cykel man känner sig säker på? Det måste väl ändå vara positivt?"

/putte

Felet ligger i att jag enligt ditt resnemang kan köra upp på en 135 kilos 250 eftersom jag känner mig säger på den, för att direkt efter det gränsla en; R1, Goldwing, 990 Adventure eller en Boss Hoss!

Ett körkort ger rätt att köra en viss klass av fordon, då ska prov godkännas för körning av samma typ av fordon.

Nu är jag av åsikten att dagens klassningar är vansinniga. Men det resonemang som förs från "motståndarsidan" är ännu mer fel!
 

puttepj

New member
Felet ligger i att jag enligt ditt resnemang kan köra upp på en 135 kilos 250 eftersom jag känner mig säger på den, för att direkt efter det gränsla en; R1, Goldwing, 990 Adventure eller en Boss Hoss!

Ett körkort ger rätt att köra en viss klass av fordon, då ska prov godkännas för körning av samma typ av fordon.

Nu är jag av åsikten att dagens klassningar är vansinniga. Men det resonemang som förs från "motståndarsidan" är ännu mer fel!

Jag känner inte igen mig i din tolkning, tyvärr.

/putte
 

Petra

Super Moderator
Kaisa, vilket bra initiativ. Me like! :)

Ni som snackar om att kana ner på en sida och att man ska köra med fötterna på fotpinnarna inte i backen. Jag ser att ni inte förstått problemet.
Det handlar inte om att nå ner med båda plattfötterna. Det handlar om att nå ner med tåspetsarna, helst på båda sidor samtidigt, men åtminstone på en sida utan att behöva hänga med knävecket över sadeln. Och det handlar om att nå ner så pass att man kan få upp sidostödet.

Att köra cross och landsvägshoj är två skilda saker. Crossen kan man stanna vid en stubbe, ett träd eller med framhjulet i en grop innan du hasar ner på en sida. Den väger oftast fluglort jämfört med landsvägshojar. På grussprättar brukar det gå smidigt att kliva upp med foten på fotpinnen och kasta över benet när man kör iväg. Tvärtom när man stannar. Sånt är inget att rekommendera i trafik och skulle knappast godtas på uppkörning.

Ezzo skriver att
”Motorcykeln kör man med fötterna på fotpinnarna. Måste man stanna så gör man det och glider ner åt ena hållet.”

Är det trafiksäkert? Om man måste tvärnita finns ingen tid att planera något kana-ner-på-sidan-stopp. Dessutom kan man inte kana ner åt ”ett håll” som du skriver. Man måste kana ner åt höger. Hur ska man annars kunna lägga i en växel sen? Om man mot förmodan orkar putta upp hojen så den väger över åt andra hållet är det skitsvårt att hinna med att hiva sig upp och kana över åt andra sidan så pass att man orkar ta emot med tårna på andra sidan.

Att nå ner med hälarna i backen är en utopi såvida folk i min längd inte sitter på en Virago 535 eller liknande.
Jag vore nöjd om jag alltid nådde ner med en tåspets utan att få kramp i stortån innan ljuset slår om till grönt.


Ezzo skriver ”När du sänker hojen så förändrar du vägegenskaperna till det sämre. (...) Att sänka hojen innebär att fjädring inte kommer jobba som den är konstruerad för)”

Det är sant! Fast det är inte sån sänkning det talas om. Det handlar om satser som sänker och sadelhöjden och gör sadeln lite smalare.

Tänk om MC-tillverkarna börjar härma bilbranschen mer… alltså se till att vanliga landsvägshojar som körs av vanligt folk går att anpassa efter vanligt folk, alltså både korta, långa och alla däremellan. Det finns vissa som gjort det på några modeller. Heder åt dem! Fler måste haka på. Höj och sänkbar sadel, flyttbart styre och justerbara fotpinnar borde vara standard på standardhojar.
 

SuperRetard

New member
Kaisa, vilket bra initiativ. Me like! :)

Ni som snackar om att kana ner på en sida och att man ska köra med fötterna på fotpinnarna inte i backen. Jag ser att ni inte förstått problemet.
Det handlar inte om att nå ner med båda plattfötterna. Det handlar om att nå ner med tåspetsarna, helst på båda sidor samtidigt, men åtminstone på en sida utan att behöva hänga med knävecket över sadeln. Och det handlar om att nå ner så pass att man kan få upp sidostödet.

Att köra cross och landsvägshoj är två skilda saker. Crossen kan man stanna vid en stubbe, ett träd eller med framhjulet i en grop innan du hasar ner på en sida. Den väger oftast fluglort jämfört med landsvägshojar. På grussprättar brukar det gå smidigt att kliva upp med foten på fotpinnen och kasta över benet när man kör iväg. Tvärtom när man stannar. Sånt är inget att rekommendera i trafik och skulle knappast godtas på uppkörning.

Ezzo skriver att
”Motorcykeln kör man med fötterna på fotpinnarna. Måste man stanna så gör man det och glider ner åt ena hållet.”

Är det trafiksäkert? Om man måste tvärnita finns ingen tid att planera något kana-ner-på-sidan-stopp. Dessutom kan man inte kana ner åt ”ett håll” som du skriver. Man måste kana ner åt höger. Hur ska man annars kunna lägga i en växel sen? Om man mot förmodan orkar putta upp hojen så den väger över åt andra hållet är det skitsvårt att hinna med att hiva sig upp och kana över åt andra sidan så pass att man orkar ta emot med tårna på andra sidan.

Att nå ner med hälarna i backen är en utopi såvida folk i min längd inte sitter på en Virago 535 eller liknande.
Jag vore nöjd om jag alltid nådde ner med en tåspets utan att få kramp i stortån innan ljuset slår om till grönt.


Ezzo skriver ”När du sänker hojen så förändrar du vägegenskaperna till det sämre. (...) Att sänka hojen innebär att fjädring inte kommer jobba som den är konstruerad för)”

Det är sant! Fast det är inte sån sänkning det talas om. Det handlar om satser som sänker och sadelhöjden och gör sadeln lite smalare.

Tänk om MC-tillverkarna börjar härma bilbranschen mer… alltså se till att vanliga landsvägshojar som körs av vanligt folk går att anpassa efter vanligt folk, alltså både korta, långa och alla däremellan. Det finns vissa som gjort det på några modeller. Heder åt dem! Fler måste haka på. Höj och sänkbar sadel, flyttbart styre och justerbara fotpinnar borde vara standard på standardhojar.


Jag t'kte klippa i ditt inlägg innna jag citarade, men jag orkar inte (för min lunch är snart över :D)


SuperDuken är hög, jag når som bäst ner med tåspetsarn om båda ska i samtidigt. Innan den hade jag KTM950SM, den är galet mkt högre. Jag nådde inte ens ner med båda tårna även om jag hade trottoarkant på ena sidan.

Spelar det nån roll? Nej, för som Ezzo säger får man glida ner över sadeln så man får i ena foten istället.

Är man SÅ kort att man inte når ned till fotpinnen med den positionen ens, utan bokstavligen hänger i knävecket. Då är man typ 135 lång och kanske borde inse att man inte har de fysiska förutsättningarna att köra MC. Precis som att blinda inte får köra!

Om att kunna få i/ur växlar så står jag nästan alltid på vänsterbenet när jag stannar. Och lägger i/ur växlar utan att peta ned högerfoten alltsom oftast. Det är bara att lyfta benet, sparka i 1an och börja köra.

Är man så kort så har man inte handikapp-lyxet att kunna Albatross-springa igång hojen medan man långsamt låter kopplingen slira. Utan måste lära sig att komma iväg direkt!


Köp en Honda Shadow eller HD eller nåt sånt då.. De sadlarna är ju inte högre än en barntoalett!
 

Petra

Super Moderator
Jag t'kte klippa i ditt inlägg innna jag citarade, men jag orkar inte (för min lunch är snart över :D)


SuperDuken är hög, jag når som bäst ner med tåspetsarn om båda ska i samtidigt. Innan den hade jag KTM950SM, den är galet mkt högre. Jag nådde inte ens ner med båda tårna även om jag hade trottoarkant på ena sidan.

Spelar det nån roll? Nej, för som Ezzo säger får man glida ner över sadeln så man får i ena foten istället.

Är man SÅ kort att man inte når ned till fotpinnen med den positionen ens, utan bokstavligen hänger i knävecket. Då är man typ 135 lång och kanske borde inse att man inte har de fysiska förutsättningarna att köra MC. Precis som att blinda inte får köra!

Om att kunna få i/ur växlar så står jag nästan alltid på vänsterbenet när jag stannar. Och lägger i/ur växlar utan att peta ned högerfoten alltsom oftast. Det är bara att lyfta benet, sparka i 1an och börja köra.

Är man så kort så har man inte handikapp-lyxet att kunna Albatross-springa igång hojen medan man långsamt låter kopplingen slira. Utan måste lära sig att komma iväg direkt!


Köp en Honda Shadow eller HD eller nåt sånt då.. De sadlarna är ju inte högre än en barntoalett!


Jag vet inte vad du menar med att inte nå ner till fotpinnen. Vem har snackat om det? Inte jag!

Jag vet att Duken är hög. 990 Adventure är värre. HP2 är galet hög. Benelli Amazonas hade jag enorma problem med. Men det funkar eftersom jag lärt mej på lägre hojar och eftersom jag har kört ganska mycket hoj i ganska många år.

Att lyfta vänsterbenet och peta i ettan funkar bra för dej och mej, men knappast för dem som ska lära sig att köra MC på trafikskola, och det är väl det debatten handlade om från början. Eller hur?

Kaisa som startade tråden är tre centimeter kortare än jag. Har hon dessutom korta ben fattar jag att det är svårt att nå ner på många hojar. Att lära sig köra MC genom att kana ner på en sida när man stannar låter vansinnigt. Det är rent ut sagt trafikfarligt.

Tack för tipset om vilken MC jag ska köpa! ;)
 
Last edited:

phastas

New member
Nu började diskussionen med att ändra reglerna som nu finns för vad för krav som ska vara uppfyllda på fordonet vid uppkörningen.

Kravet är kanske förlegat vid det här laget, men på och över just 700 kubik så är cyklarna oftast större och kräver lite mer av den som vill kunna få köra såna här hojar. Vill man kunna framföra cyklar som klassas som tung motorcykel utan begränsning så ska det ställas höga (ho-ho) krav på den som så önskar ett sånt körkort. Att sen klaga på att man inte kan hantera hojar i den klassen, och att regler ska ändras för att göra det enklare att klara av kraven så man får framföra såna fordon är i mitt tycke fel. Om kravet flyttas ner på bara 600 kubik så är det bara att fixa en Husaberg SM, sänka den så att precis alla kan nå ner, och vips så har vi en "tung" hoj som väger 110 kg och är en barnlek att hantera, och det skulle ge dig rätten att sätta dig på vilken maskin som helst.

Och att argumentera över att folk som har kört cross och hoj i 20 år har det lätt att kunna hantera höga fordon går oxå bort. Dom har ju för fasen börjat rätt med att träna, träna och ytterligare träna på att just kunna det här så dom fixar det sen. Jag har självt börjat på pyttesmå hojar för att gå upp i storlek genom åren, och det är inte min fysik som gör att jag kan hanterna stora höga hojar när dom ska köras, utan min erfarenhet. Har man inte den erfarenheten, då får man skaffa sig den! Och vill man inte skaffa sig erfarenheten utan att börja direkt med stora tunga hojar, ja då ska man bevisa det på uppkörning då man får framföra en stor och tung cykel. Och klarar man inte det, då får man sikta lägre! Kanske bita ihop och strypa hojen sin så den blir en A-begränsad, och skaffa sig lite erfarenhet.



Så, livet är inte rättvisst för alla. Men reglerna är glasklara och dom finns där av en god anledning. Och ärligt talat, går man ut och köper en ny hoj utan att ens veta vilka regler och krav man måste möta för att framföra just det fordonet...då har man börjat i fel ände.

(Finns det inte en liten i Sthlm för tjejer som är lite kortare... 150MC tror jag dom heter, och inträdeskravet är att du inte är över 150 cm. Kan dom så kan nog alla...och dom har nog järnkoll på precis ALLA knep och trix)

Lycka till :)
 

Monsterdiggaren

New member
Nej, jag håller inte med.

Jag tycker inte att vi ska sträva efter en utveckling där det blir lättare att klara klara manöverproven för A utan begränsning. Av samma skäl som Ezzo och andra redogör för tycker jag att manövrering av motorcykeln är en vital färdighet för trafiksäkerheten. Klart att det är svårare för en liten person men att kalla det för diskriminering är inte seriöst, kraven är lika för alla och är ställda mot bakgrund av behoven av färdighet som finns ute i trafiken. Garagevändningen var naturligtvis inte påhittad för att gallra bort korta personer. Detta kan vi väl ändå alla vara överens om.

Vi ska ha ett regelverk som syftar till en lagom kompromiss mellan att tillåta alla som vill att köra motorcykel och förhindra alla som inte kan att köra motorcykel. Förutsättningarna handlar om attityd, kunskap, körteknik och för somliga då alltså kroppsbyggnad. Problemet som avspeglar sig i vår olycksstatistik är att de tre förstnämnda faktorerna inte hinner utvecklas tillräckligt under sedvanlig körkortsutbildning och sedan kanske inte utvecklas mycket mer alls.

Vi i SMC försöker ju fortbilda och repetitionsutbilda förare både i fråga om riskmedvetenhet och körteknik. Trafikskolorna erbjuder utbildningsprogram anpassade för "återfallsknuttar" etc. Ändå fler mc-förare i vårt land utvecklar säkerligen sin egen körning på egen hand genom att använda sunt förnuft, köra mycket och kanske träna specifika moment ibland på avskild plats.

Trots allt detta sker så pass många allvarliga personskador och dödsfall på tunga motorcyklar att det talas om att t.ex. höja åldersgränsen på A-kort utan begränsningar eller kräva extra utbildning för tunga sporthojar. Att då sänka kraven på manöverproven för A-kort utan begränsning, vilket en sänkning av kubikkravet är hur man än ser på det, är att gå åt helt fel håll. Givetvis skulle det öppna upp för användandet av helt andra typer av motorcyklar för förarprovet vilket gör provet mycket lättare att klara. Givetvis är det inte de korta personerna som kommer att köra motard men reglerna blir ju samma för alla.

Jag förstår behovet sett ur perspektivet för korta personer. Även om det blir mer byråkratiskt så tycker jag att det vore bättre med någon form av dispensförfarande för att lösa detta problem. Alternativt kommer fler körkortsklasser med begränsad A-behörighet.

EDIT: För den som undrar har jag själv en högst ordinär mc-färdighet. Jag fick inte köra cross för mamma och jag tog A-kort 2004 vid 30 års ålder. Jag når till strax under medellängd för herrar i min generation.
 
Last edited:

catwoman_w

New member
Rätt höjd.

Jag tror inte på att man ska ändra kraven på att ta hojkort utan det handlar mer om att alla motocyklar inte behöver vara för alla som är över 170 cm. Jag är rätt så kort och jag når ner med de främre fotsulorna på skolhojen utan problem men vad jag har förstått så är de sänkta. Däremot min egen hoj som är tok för hög så når jag endast ner med tåspetsarna. Ja,jag glider ner på höger sida för att kunna växla och även när jag ska stanna. Men trots allt så finns det de kvinnor/tjejer som är kortare än mig som får problem.

Jag kan känna att jag känner mig säkrare på en custom hoj än en sporthoj för jag når ner med fötterna på marken när jag står still. Då känner jag också att jag har kontroll över vart jag har cykeln. Däremot känner jag inte att jag har kontroll fullt ut när jag står på ett ben vid t.ex rödljus, stoppmarkering. Tanken att kanske behöva tvärbromsa skrämmer mig en hel del för jag kommer att välta känns det som.

Ja, jag kan förstå att det handlar om motorn på hojen men om man kollar på alla cyklar så är bakändan så jäkla hög och inte för att jag tycker att det är snyggt på en hoj men eftersom bakändan blir så hög så ska man vara 170 eller högre för att nå ner.

För att det handlar om design hela tiden. Ta bara kläder. Där är det också design och samma sak på bilar. Ett exempel är att jag kan inte köra en merca för jag når inte ner till pedalerna även om jag har dragit fram stolen så långt det går och sitter rak i ryggen. Kanske för att jag har små fötter också men vissa bilar kan jag inte bara köra. Samma sak med motorcyklar.

Så vi som är kortare än genomsnittet så handlar det inte om att ändra kraven för att ta mc-kort utan man kanske ska ta och titta på designen också. :confused:
 

Smartswede

New member
Ska man hårddra det så borde alla köra upp på en Goldwing.... eller vad nu är det största man kan köra. Rocket III är kanske snäppet värre med tanke på körställning och svängradie. Eller som sagt kanske nån av jätteoffroadarna med förhöjd sadel så man inte når ner alls. För efter att man tagit kortet kan man faktiskt köra omkring i en sådan (ja en sådan bil sitter man väl i och inte på ;) ). Eller snarare att man borde köra upp och visa sin skicklighet på alla olika modeller av mc det finns.

Samma gäller då bilkörkort där det torde vara en limousin eller F150 dylikt som borde vara kravet vid uppkörningen. Hur kan det duga att köra upp i en futtig Micra eller Aygo?!?? Då kan de närpå godkänna man kör upp på en trampcykel.

Att säga att det inte är diskriminering bara för reglerna är lika för alla är bara bra löjligt!
Sätt er in i situationen att vara t.ex. 155 cm lång och återkom!

En positiv effekt att vara korta det är ni har betydligt mindre vikt att släpa runt på på banan. Borde kanske finnas en maxvikt mc inkl förare vid tävlingarna? :D Lågt satt sådan så män tyngre än säg 80kg fick köra omkring på moppar för inte överskrida max. Fast det hade nog många män sett som diskriminering... trots reglerna är lika för alla :rolleyes:
 

Monsterdiggaren

New member
Ska man hårddra det så borde alla köra upp på en Goldwing.... eller vad nu är det största man kan köra. Rocket III är kanske snäppet värre med tanke på körställning och svängradie. Eller som sagt kanske nån av jätteoffroadarna med förhöjd sadel så man inte når ner alls. För efter att man tagit kortet kan man faktiskt köra omkring i en sådan (ja en sådan bil sitter man väl i och inte på ;) ). Eller snarare att man borde köra upp och visa sin skicklighet på alla olika modeller av mc det finns.

Samma gäller då bilkörkort där det torde vara en limousin eller F150 dylikt som borde vara kravet vid uppkörningen. Hur kan det duga att köra upp i en futtig Micra eller Aygo?!?? Då kan de närpå godkänna man kör upp på en trampcykel.

Att säga att det inte är diskriminering bara för reglerna är lika för alla är bara bra löjligt!
Sätt er in i situationen att vara t.ex. 155 cm lång och återkom!

En positiv effekt att vara korta det är ni har betydligt mindre vikt att släpa runt på på banan. Borde kanske finnas en maxvikt mc inkl förare vid tävlingarna? :D Lågt satt sådan så män tyngre än säg 80kg fick köra omkring på moppar för inte överskrida max. Fast det hade nog många män sett som diskriminering... trots reglerna är lika för alla :rolleyes:

Förutsättningarna är inte lika, kraven är lika. Löjlig kan du vara själv!

Visst vore det optimalt om man blev examinerad på varje fordonsmodell. I sammanhang med högre ställda säkerhetskrav, flyget, är det så man gör. Som sagt är kraven för körkort en kompromiss.
 

Syster-Tysk

New member
Det gäller att ha rätt motorcykel!

Reglerna idag är bra men inte rätt utformade i detalj.
Vad jag menar är att ofta så är det lättare att köra manöverprovet idag med en viss typ av motorcykel, men svårare med en annan.

Låt mig ta ett exempel:

Förra året hjälpte jag min gode vän att ta mc-kortet privat. Ute på kon-banan träffade vi en kille som även han höll på att ta motorcykelkortet privat.
Min kompis körde en BMW F800ST och den andra killen körde en Suzuki DR800.

Det var tydligt hur mycket lättare det var att köra DR800'an i krypfart runt kon-banan och runt de snäva passagerna.

När vi kollade så var vändradien vid rakt uppestående motorcykel ca:1 meter mindre på DR800'an än på F800'an. Detta tycker jag visar på att det blir svårare att ta körkortet på vissa motorcyklar och lättare på andra.

För att vidare belysa saken så var det nästan omöjligt för mig att göra vändningen i hög hastighetsprovet. Vändradien på min HP2S gjorde inte saken lättare och om jag inte hade lutat hojen enormt och lutat mig åt andra hållet så hade jag aldrig kommit runt.
Hade jag inte kört hoj länge utan varit nybörjare, så hade jag inte klarat detta prov med min motorcykel. Men då jag gjorde samma prov med min kompis F800ST så var det betydligt lättare och jag skulle inte haft några problem även som nybörjare.

Är det så provet ska vara?

Att om jag kör en Hayabusa med enorma hästkrafter, kan låna en DR800 av en kompis och glida genom utbildningen för att efter uppkörningen kliva på min Hayabusa igen och inte kunna klara provet?

Vad visar ett sådant prov?

Vad SKA manöverprovet visa tycker ni, vad är viktigt?

Är det verkligen viktigt att kunna vända inom ett standard utrymme, utan att sätta ned foten?

Det är mycket möjligt att det finns aspekter som jag missat.

Men jag ser helt klart brister i provet som det är utformat nu, där vissa motorcykeltyper blir diskriminerade under proven - vilket inte har någon funktion eftersom man inte kommer köra DR800 efter man klarat provet utan byter motorcykel, precis som killen vi träffade på kon-banan gjorde!
 

P-O Noren

New member
Jag tror att många missar ett av problemen i frågeställningen:

Vi utgår från den objektiva synvinkeln att människor inte kan vara för korta. Man har den längd man får, så är det så kommer det alltid att vara.

Regelverket samt maskinen som människor skall nyttja skall utformas efter detta faktum. Det är så att motorcyklar konstrueras enligt någon märklig idé om att alla är lika långa eller uppnår en minimihöjd. Självklart skall mc-fabrikanter kunna erbjuda utprovade sänksatser till förmånligt pris. Allt annat är som att pissa kunderna i halsen.

Det skall vara möjligt att ta körkort på lika villkor. Behöver inte vara lätt, men det skall vara på lika villkor.

Att lära sig köra hoj med tåspetsen på bara ena sidan är inget man måste acceptera. Att påstå att det är en träningsfråga, är att ha missat hela resonemanget ur ett jämställdhetsperspektiv.
 

-ah

New member
I andra samband har jag skrivit om det fullkomligt löjliga i att vi finner oss i bli erbjudna motorcyklar, till priset av en bil, med fixa mått.
Vem skulle idag överhuvudtaget fundera på att köpa en bil, där förarsätet och ratten inte var ställbart, utan monterade efter en 180 cm lång person med 30" långa ben och kragstorlek 42 ?

Enda ursäkten är möjligen att motorcyklar tillverkas i korta serier, fast jag kan inte tycka att det är en giltig ursäkt. Ställbar sadel, ställbart styre och fotpinnar borde vara en självklarhet.

Att torgföra ideer om att det bara är att anpassa sig och träna in alla upptänkbara situationer till reflexmässig säkerhet vittnar om brist på förmåga att tänka bortom sin egen höga person.

Jag kan bara hålla med PO och Petra - och kanske hoppas att SMC som organisation även i denna fråga kan arbeta för att påverka Trafiksäkerhetsverket eller vad dom nu heter i dagsläget, även i denna fråga. Att anmäla ett avslag för dispens för DO är en absolut lysande idé!

(Och om någon undrar; nej, jag har inte haft problemet. Mitt är tvärtom. För långa ben. Men det har varit lättare att lösa.)
 

swischmc

New member
Det här tillför kanske inte så mycket till diskussionen, men jag måste få protestera mot de som anser att det "bara är att lära sig - eller låta bli".

Själv är jag kort, äkta mannen i normallängd. När jag tog hojkort hade jag aldrig suttit på en hoj eller moppe innan. Äkta mannen hade haft både moppe och hojkort (under en mycket begränsad period, men dock). När vi började övningsköra och jag klagade på höga motorcyklar skrattade han och tyckte att jag överdrev. Så en dag kom han hem med ett leende i ansiktet och sa: Nu förstår jag. Han hade varit och tänkt provköra en hög cross, men insett att det inte gick med hans begränsade erfarenhet - just för att han inte nådde ner. Det kändes helt enkelt inte säkert!

Jag har full förståelse för alla duktiga hojåkare som kört sedan barnsben och behärskar hojen som en förlängning av kroppen. Klart att allt blir lätt då! Ni är jätteduktiga!
MEN, tar man hojkort senare i livet är det en annan sak. Plötsligen vet man hur ont det gör att trilla. Man är medveten om farorna i trafiken. Man köper sin hoj själv och har inte mammas eller pappas plånbok till hjälp när saker går sönder. Det är skillnad!

Jag hade jättestora problem med krypkörningen. Balansen var inte den bästa och när hojen väl lutade en smula kunde jag inte göra. Når man bara ner med tåspetsarna har man ingen marginal när det väl går åt skogen. Att sätta benet längre ut för att rädda situationen fungerar inte - då ligger nämligen hojen redan på marken.

Håller i stället med den som skrev (-ah?) att ingen idag skulle köpa en bil utan inställningsmöjligheter. Varför ska då hojtillverkarna ha rätt att bygga hojar som passar folk mellan 170 och 180 cm? Bara för att deras teståkare har den längden, eller? Hur svårt är det att bygga en lägre hoj, för korta människor? Jag känner flera killar som är knappa 170, de tycker att min hoj är i största laget även för dem. Med träning och åter träning behärskar jag numera min hoj, men det gäller att inte stanna med en grop under fötterna... Och att sitta på och putta hojen bakåt - tja, det fungerar bara i nedförsbacke.

Om det sedan är lagen som ska ändras eller hojtillverkaranas (och vissa högljudda smc-medlermmars) idéer om hur en hoj/hojåkare ska se ut låter jag vara osagt.

BTW, det är inte säkert att man når ner bättre på en glidare, de har en viss förmåga att vara breda i stället... och ha fotplattor... och väga 350kg.
 

Monsterdiggaren

New member
Jag känner att jag borde förtydliga vad jag tycker; jag tycker inte att man ska gå över till en gräns på 600 cc. Detta på grund av att det ger möjlighet att köra upp på motorcyklar som har annan karaktär än traditionella tunga motorcyklar. Vad jag menar är att en massa unga människor som redan kan köra moped skippar trafikskolan och mer eller mindre elegant klarar körprovet för A utan begränsning med ett försök eller två på en vanlig offroadstånka.

Jag ser inget självändamål i att korta personer ska ha sämre förutsättningar för att köra upp för tung motorcykel, men det är en konsekvens om urvalet av låga motorcyklar är mindre över 700 cc än vid 600 cc.

Att i enskilda fall ge dispens för kortväxta att köra upp med tunga motorcyklar från t.ex. 600 cc vore i teorin en lösning men är väl knappast en lösning att räkna med.

Som flera senare inlägg pekat på så är det ju snarare en fråga om varför tillverkarna har så få låga mc över 700 cc i sina modellutbud. Men det FINNS ju sådana modeller och man kan då fråga sig varför inte körskolorna erbjuder en cykel för korta förare. Jag ska till Kemorakursen i sommar och enligt uppgift kommer personer från Sveriges Trafikskolors Riksförbund dit för att delta. Kanske kan jag få lite synpunkter på frågan från dom. Ducati Monster 750 är ett exempel som jag själv känner till även om den inte längre produceras. Den är väldigt lämplig till manöverträning och körning i stadstrafik med upprätt körställning och snäll motorkaraktär. Den är låg, smal och lätt i grundutförande och det finns tillbehör såsom lägre sadel, det är möjligt att sänka den för dom som är mycket korta och det finns till och med en annan kopplingsslavcylinder som minskar kraften som behövs för att frikoppla.
Kolla artikeln här om höjden på olika cyklar:

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/gamla/048-051-205.pdf

Om vi ska ha en körkortsutbildning där kraven är inte bara rättvisa, utan "jämställda", som tar sin grund i att det är en medborgerlig rättighet att kunna ta körkort för tung motorcykel utan begränsning. Vad ska man då kräva för motorcykel? 600 cc är en godtycklig gräns i det sammanhanget. Säg att reglerna görs om så att man får köra upp med minst 600 cc, då blir många som idag har problem med tung-tunga motorcyklar hjälpta för dom kan klara av de lite mindre tunga motorcyklarna med 600 cc. Emellertid finns det en grupp små förare kvar som inte kan hitta en lagom stor mc ens med 600 cc. Problemet är alltså inte löst och det är fortfarande en "jämställdhetsfråga" om man väljer detta perspektiv.

Kanske är det läge att se över definitionerna av våra olika motorcykelklasser igen. Införa ett nytt A-körkort med förbehåll som man kan ta med mindre motorcyklar. Dela upp det vi idag definierar som tunga motorcyklar med mer än 25kW i två klasser inte enbart på basen av slagvolym och effekt, utan baserat på flera faktorer och se till att t.ex. alla former av sporthojar kräver körkort utan förbehåll. Då är vi uppe i fyra mc-klasser med olika körkort, om vi bortser från mopederna och deras förarbevis; lätt-A, A med begränsning(25kW), gruppen mindre A och gruppen vanliga A inklusive sporthojar. Frågan är väl om vi ens med det kan tillgodose allas behov.
 
Last edited:

Monsterdiggaren

New member
Självklart skall mc-fabrikanter kunna erbjuda utprovade sänksatser till förmånligt pris. Allt annat är som att pissa kunderna i halsen.

Att göra en sänkningssats är i princip enkelt. Man ändrar längden på fjäderbenet baktill på cykeln, eller dess länkage. Sådana satser finns till många mc-modeller till förmånligt pris. Ofta är det ett par plåtbitar som ska dit. Problemet är att hela geometrin mellan svingarmen, drivlina och chassie ändras så cykeln beter sig annorlunda och kan få en tendens att sjunka ihop bak vid accelleration. Denna effekt kan man inte komma runt. Fram är det som regel möjligt att korta traditionella gaffelben genom att flytta upp dom i gaffelkronorna.

Man kan naturligtvis få problem med markfrigång och frigången vid nedlägg eftersom bredden av fotpinnar, sido-/centralstöd, ljuddämpare och kåpor är avpassade för motorcykelns ordinarie höjd.

Utprovade sänksatser i betydelsen samma köregenskaper som i full höjd är därför en ren omöjlighet. Motorcykeln ska byggas proportionellt mindre för det.
 
Last edited:

Syster-Tysk

New member
eller, det andra alternativet

Att göra en sänkningssats är i princip enkelt.
... Utprovade sänksatser i betydelsen samma köregenskaper som i full höjd är därför en ren omöjlighet. Motorcykeln ska byggas proportionellt mindre för det.

Helt riktigt, om vi inte diskuterar sänkningen av sadel. Det är ju ingen sänkningssats per se, utan en sätessänkning.

Denna sänkning ändrar ju inte motorcykelns sätt att uppföra sig, men sänker i och för sig möjligen inte lika mycket som att sänka hela motorcykeln.

Denna form av sätes sänkning har fungerat utmärkt på BMW F800 modellerna och gjort dem körbara för många kvinnor och män med "korta" ben.

/J
 

Smartswede

New member
Varför dessa alla förespråkare av magiska 700cc gränsen? Är det för där är nuvarande gränsen satt? Så ni anser det är lämpligt för att så är lagen idag? Om den varit 500cc eller 125cc hade ni sagt detsamma? Är det inte enklare de sätter den vid en liter jämnt? Annars kan man köra upp på futtiga 750 hojjar och ändå köpa en supersporthoj.

Skälet att så få hojjtillverkare gör hojjar anpassade till just 700cc är att Sverige är ett pyttelitetet land och marknad. Så då är frågan om tillverkarna ska anpassa sig efter Sverige eller om Sverige ska anpassa sig efter andra länderna. Men men... vi är juhe sååååå unika. Är det för vi pratar svenska eller för våra svenska köttbullar som 700cc gränsen måste finnas? ;)

Tyvärr vill alla ta tungt kort direkt för annars är utbudet av hojjar väldigt begränsat. Hade mellanklassen varit större tror jag intresset direkt hade minskat för just behöva ta ett tungt obegränsat kort. Jag tycker det är ett problem i sig att gränsen påverkar vilken hojj många har som förstahojj. Dvs förstahojjen blir en 750 eller större istället för kanske en 400/500. Fast så långt tänker inte Transportstyrelsen uppenbarligen.

Jag har otaliga gånger pratat med just personer som ska ta mc-kort och väldigt många (särskilt killar) utgår från gränsen när de avgör vad de ska skaffa för hojj. Säger man att 400 eller 500a är en bra mc för dem så får man en konstig blick som man inte vore klok. Precis motsatta är det i många andra länder där om man föreslår en 1.000cc till en nybörjare så undrar de hur det står till uppe i hjärnkontoret.

Att körskolor inte erbjuder en mindre hojj är både för utbudet är begränsat och även att det kostar att ha ytterligare en hojj. Det är enklare i storstäder där det finns många körskolor och någon eller några kan skaffa en mindre. Men på en mindre ort så finns inte kundunderlaget helt enkelt.

Jag tycker det låter som en mycket bra idé att få det testat. Skriv och be att få dispens (gärna flera stycken) och nekar de så anmäl för diskriminering :) Jag tror det är ett utmärkt sätt att få uppmärksamhet på att problemet finns och att sätta lite press. Det behövs för att tjänstemän ska alls engagera sig idag.
 

P-O Noren

New member
Hur man sänker motorcykeln från fabrikanternas sida är oviktigt så länge som egenskaperna bibehålls. Det borde vara möjligt att jobba mer med lösningar som gäller sadelns höjd och längden till styret. Kan inte hålla med om att detta skulle vara ett tekniskt problem, problemet är att konsumenter inte ställer krav.

Sedan kan jag tycka, precis som smartswede, att det är en sjuklig fixering vid cylindervolymen i Sverige. Kollar man på försäljningsstatistiken så är vi rätt så speciella i Sverige jämfört med i andra länder. Volymhojar brukar vara 250-600 cc söderut. Men detta är ju egentligen en annan sak. Eller å andra sidan blir det kopplat till detta.

Man kan ju ifrågasätta möjligheten att över huvudtaget ta tung direkt. Kanske en lösning där man max får köra 500cc/30kW i två år, sedan går detta automatiskt upp till obegränsat?
(oavsett ålder)
Sedan säger vikt/effekt-förhållandet mer...
 
Last edited:
Top