En mc tillverkas för det mesta för ett vist användande. Läs lite om mc-teori så förstår du varför en sportmc ser ut som den gör.Hur man sänker motorcykeln från fabrikanternas sida är oviktigt så länge som egenskaperna bibehålls. Det borde vara möjligt att jobba mer med lösningar som gäller sadelns höjd och längden till styret. Kan inte hålla med om att detta skulle vara ett tekniskt problem, problemet är att konsumenter inte ställer krav.
Sedan kan jag tycka, precis som smartswede, att det är en sjuklig fixering vid cylindervolymen i Sverige. Kollar man på försäljningsstatistiken så är vi rätt så speciella i Sverige jämfört med i andra länder. Volymhojar brukar vara 250-600 cc söderut. Men detta är ju egentligen en annan sak. Eller å andra sidan blir det kopplat till detta.
Man kan ju ifrågasätta möjligheten att över huvudtaget ta tung direkt. Kanske en lösning där man max får köra 500cc/30kW i två år, sedan går detta automatiskt upp till obegränsat?
(oavsett ålder)
Sedan säger vikt/effekt-förhållandet mer...
En massa justeringsmöjligheter skulle göra hojen rätt dyr.
Det finns idag motorcyklar som passar för de flesta personer. BMW F800 är en av dem som passar för korta personer.
Det finns.. Men ibland är det inte lätt att se skogen pga av alla träden.