Ge kortväxta en chans och hjälp mig i min kampanj

ezzo

New member
Hur man sänker motorcykeln från fabrikanternas sida är oviktigt så länge som egenskaperna bibehålls. Det borde vara möjligt att jobba mer med lösningar som gäller sadelns höjd och längden till styret. Kan inte hålla med om att detta skulle vara ett tekniskt problem, problemet är att konsumenter inte ställer krav.

Sedan kan jag tycka, precis som smartswede, att det är en sjuklig fixering vid cylindervolymen i Sverige. Kollar man på försäljningsstatistiken så är vi rätt så speciella i Sverige jämfört med i andra länder. Volymhojar brukar vara 250-600 cc söderut. Men detta är ju egentligen en annan sak. Eller å andra sidan blir det kopplat till detta.

Man kan ju ifrågasätta möjligheten att över huvudtaget ta tung direkt. Kanske en lösning där man max får köra 500cc/30kW i två år, sedan går detta automatiskt upp till obegränsat?
(oavsett ålder)
Sedan säger vikt/effekt-förhållandet mer...
En mc tillverkas för det mesta för ett vist användande. Läs lite om mc-teori så förstår du varför en sportmc ser ut som den gör.
En massa justeringsmöjligheter skulle göra hojen rätt dyr.

Det finns idag motorcyklar som passar för de flesta personer. BMW F800 är en av dem som passar för korta personer.
Det finns.. Men ibland är det inte lätt att se skogen pga av alla träden.
 

MC tanten

New member
Jag hade samma problem... nådde inte ner på skolans hoj, varmed jag körde på första uppkörningen... krävde då att få köra upp på min customhoj, en Kavva VN800... kände mig trygg... och uppkörningen gick som en dans... enda problemet jag hade var att jag skrapade i fotpinnen när jag körde undanmanövern i 50... det tyckte inte min körlärare om... men uppkörningssnubben brydde sig inte :D
 

P-O Noren

New member
En mc tillverkas för det mesta för ett vist användande. Läs lite om mc-teori så förstår du varför en sportmc ser ut som den gör.
En massa justeringsmöjligheter skulle göra hojen rätt dyr.

Det finns idag motorcyklar som passar för de flesta personer. BMW F800 är en av dem som passar för korta personer.
Det finns.. Men ibland är det inte lätt att se skogen pga av alla träden.

Att det skulle vara fysiskt omöjligt att skapa maskiner utifrån människor istället för tvärtom?


Det finns hojar som passar kortare, ingen som sagt annat. Jag menar att de flesta hojar skall kunna anpassas till den längd föraren har. Vem fan skulle köpa en bil som bara förare över 170cm kan köra?
(en sådan skulle vara "död" på begmarknaden)

Vill vi få lika förutsättningar för alla så måste systemet eller maskinerna ändras. Om män skulle vara kortare än kvinnor skulle motorcyklarna vara skapade för korta personer. Problemet är skapat av män.
 

LC4ever

New member
Varför ska då hojtillverkarna ha rätt att bygga hojar som passar folk mellan 170 och 180 cm? Bara för att deras teståkare har den längden, eller? Hur svårt är det att bygga en lägre hoj, för korta människor? Jag känner flera killar som är knappa 170, de tycker att min hoj är i största laget även för dem.

Många som snackar om att det inte finns små MC, har ni testat Ducati?
Jag är personligen 195cm och skulle prova en 916, jag kom inte ens ner på den.
Det finns många hojjar över 700cc som är små, väldigt små.
Hur stora tror ni Italienare och Japaner är?

Men sedan kan jag hålla med om att reglementet är fel, vad har kubikstorleken med hur motorcykeln beter sig, sätt i stället ett min effekt och vikt.
Jag kan hålla med om att en Husa-650 hade varit för enkel, men en Suzuki SV650 hade fungerat alldeles utmärkt.
 

ezzo

New member
Att det skulle vara fysiskt omöjligt att skapa maskiner utifrån människor istället för tvärtom?


Det finns hojar som passar kortare, ingen som sagt annat. Jag menar att de flesta hojar skall kunna anpassas till den längd föraren har. Vem fan skulle köpa en bil som bara förare över 170cm kan köra?
(en sådan skulle vara "död" på begmarknaden)

Vill vi få lika förutsättningar för alla så måste systemet eller maskinerna ändras. Om män skulle vara kortare än kvinnor skulle motorcyklarna vara skapade för korta personer. Problemet är skapat av män.

Det tror jag inte...
Vakna upp.. För det första det går att anpassa en hoj att passa någorlunda.
Det finns justerbara fotpinnar. Du kan anpassa vinkel på styret mm.
Vad mer önskar du?
En höj och sänkbar sadel? Visst skulle det vara gott.. Men vem vill betala för det? Den hojen skulle säkerligen bli både dyrare och tyngre än dagens hojar.
Att konstruera det är knappast omöjligt.

Du verkar ju ha gott om tankar om detta.
Försök sälj in det hos hojtillverkarna så får du se hur bra du lyckas...
 

P-O Noren

New member
Det tror jag inte...
Vakna upp.. För det första det går att anpassa en hoj att passa någorlunda.
Det finns justerbara fotpinnar. Du kan anpassa vinkel på styret mm.
Vad mer önskar du?
En höj och sänkbar sadel? Visst skulle det vara gott.. Men vem vill betala för det? Den hojen skulle säkerligen bli både dyrare och tyngre än dagens hojar.
Att konstruera det är knappast omöjligt.

Du verkar ju ha gott om tankar om detta.
Försök sälj in det hos hojtillverkarna så får du se hur bra du lyckas...

Vaddå vakna?

Hojar tillverkas enligt normen att alla är lika långa. Det är korkat och förlegat. Givetvis finns det sätt att lösa detta problem.

Hojar tillverkas av män, för män. Allt skall vara så traditionalistiskt som möjligt. Jag behöver inte sälja in något, jag säger bara att det är förlegat.
Brist på nytänkande och insikt. Pinsamt

Motorcyklar är ett fortskaffningsmedel, inte prydnadsföremål eller racingmaskiner. För det behov man har på en motorcykel i dagligt bruk är det möjligt att erbjuda lösningar som ger även korta förare möjlighet att köra.

Fortskaffningsmedel ska skapas utifrån brukarens behov.
 

Molle

New member
Ja det var ju intressanta förslag alla kortväxta kvinnor får hur dom ska hantera sina hojar.
Det är alltifrån från att hänga i knävecken vid stopp till att inte behöva sätta ner foten alls.

Undrar om ni resonerar likadant när era barn ska få första cykeln i 3-4-årsåldern.
Ni ger dem en 22”-cykel och säger till dem att det är bara att träna och träna och fixa ni inte det ska ni inte cykla överhuvudtaget…..

Nä jag tycker mer det verkar som många inte tycker kvinnor ska köra hoj.
Är ni rädda för tjejer som vill köra själva grabbar??
Själv tycker jag det är skithäftigt med tjejer som kör hoj.

Så fram för sänkbara hojar till alla kortväxta, kvinnor som män

För det sitter väl i alla fall inte i benen hur bra förare man är??
 

Diversion

New member
Det går inte att jämföra med en bil, visst det finns bilar som har för långt till pedalerna men det skulle inte vara svårt att göra så att sätet skjuts fram ännu längre. Hur det ser ut i kupén spelar ingen roll för vägegenskaperna och man har mycket utrymme över att laborera med.

En hoj är annorlunda, den måste ha vissa mått beroende på fjädringsvägen. Om man tar t.ex. en R1:a så skulle man vara tvungen att göra en likadan cykel och skala ned den med t.ex. 10%.

Visst går det men vilken tillverkare vill betala den kostnaden om bara 20% av kunderna köper den och resten den vanliga modellen.
 

SGM

Moderator
Motorcyklar är ett fortskaffningsmedel, inte prydnadsföremål eller racingmaskiner.

Ummm, ursäkta sura försök till morgonhumor... :D ...men varken min Mille eller Husan är fortskaffningsmedel för mig, så jag förstår precis ingenting? :confused: ;)

Millen är en kul glassköparmaskin som är kul att hitta onödigt krokiga omvägar på, Husan tävlar jag i skogen med.
Fortskaffa' sig gör jag i Våfflan (S80 med skinn och ac, fan så mycket mera bekvämt faktiskt, rekommenderas ;) ).

Jag är kluven till gränserna för vad som avgörs vara tung mc - är det ok att köra upp på en moped (ER6:an t.ex) och sedan vara fullt lagligt berättigad till att vingla ut på en fullsizedräpare, det känns som att någonstans måste en gräns dras ändå, en del maskiner är fel för mig, det finns väl inget som säger att jag MÅSTE ha rätt att spaka precis vad jag vill?

Men samma problem har man med stor offroadhoj, de förenklar lågfartsmomenten oerhört på uppkörningen - men är man sedan redo att krypköra sporthoj på parkeringen bland andra dyrgripar? ;)

Samtidigt är det rätt stökigt för kortväxta att hitta någon hoj som passar in på obegränsad A, det har jag full förståelse för. :)

/J
 

Monsterdiggaren

New member
Ja det var ju intressanta förslag alla kortväxta kvinnor får hur dom ska hantera sina hojar.
Det är alltifrån från att hänga i knävecken vid stopp till att inte behöva sätta ner foten alls.

Undrar om ni resonerar likadant när era barn ska få första cykeln i 3-4-årsåldern.
Ni ger dem en 22”-cykel och säger till dem att det är bara att träna och träna och fixa ni inte det ska ni inte cykla överhuvudtaget…..

Nä jag tycker mer det verkar som många inte tycker kvinnor ska köra hoj.
Är ni rädda för tjejer som vill köra själva grabbar??
Själv tycker jag det är skithäftigt med tjejer som kör hoj.

Så fram för sänkbara hojar till alla kortväxta, kvinnor som män

För det sitter väl i alla fall inte i benen hur bra förare man är??

Om det är mig du syftar på så kan jag säga att du är helt ute och cyklar.

Du och PO drar billiga poänger genom att göra det här till en kvinnoförtrycksfråga. Bara så du vet kör min kvinnliga sambo motorcykel sedan 20 år tillbaka, det är faktiskt hon som dragit med mig och lärt mig köra. Jag har flera väninnor som kör egna hojar och de är alla kapabla förare. Jag har varit tydlig i mina inlägg med att lika krav för alla är det enda som är rättvist. Det finns mc för de flesta om man letar och envisas man med att köra en mc som egentligen är för hög bara för att man tycker om den så måste man vara extra skicklig för att inte bli en trafikfara, oavsett kön.

Som jag, Ezzo och Diversion försökt förklara kan man bara ändra motorcykelchassiets höjd över marken inom vissa gränser om inte köregenskaperna ska förändras. Där finns klara skillnader mellan en mc och en bil. Ni som inte tror oss kan ju sätta er in i saken själva, jag vet för att jag har skruvat med sambons SV650s. För dom som inte tänkt på det i denna diskussion kan jag meddela att många killar som är över medellängd har problem med att köra sporthojar. Det verkar som om 170-180 cm är lagom längd för många mc.

Du Molle kan ju vara rakryggad och klargöra vilka du menar inte verkar tycka att kvinnor ska köra hoj.

EDIT: Apropå ska kvinnor köra hoj; Svenska Ducatiklubben. I vår klubb och på våra bankörningar finns det kvinnor i mängder och i alla längder som kan köra.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Självklart finns det kvinnor som kör hoj, har inte påstått något annat.

Har ni någon aning om hur många tjejer som väljer att inte ta hojkort, då dom inser att det är obehagligt att inte nå ner till marken?

Jag har genom åren stött på många som anger det som anledning.
Det är byggt in ett systemfel i regelverket för MC-kort. Ett annat problem är att man inte konstruerar hojar för att passa flera olika typer av förare.

Fakta
Min gamla bmw r1100 rt hade justerbar sadel. En lösning som antagligen kostar ca 200-300kr i tillverkningsledet. En enkel justeringsarm som var fjäderbelastad och hade 3 spår att gå i. Vägde ungefär 100gram.

Vilken planet bor ni på, som anser att detta är ett omöjligt problem??
 

Maru

New member
Det finns hojar som passar kortare, ingen som sagt annat. Jag menar att de flesta hojar skall kunna anpassas till den längd föraren har. Vem fan skulle köpa en bil som bara förare över 170cm kan köra?
(en sådan skulle vara "död" på begmarknaden)

Jag skulle köpa den, är 193 centimeter i strumplästen.:)
Alla hojar och bilar passar inte mig men jag förstår att de inte kan anpassas till min längd. Precis som ezzo skriver, det skulle bli för dyrt och därför får jag välja ett fordon som passar mig.
 

swischmc

New member
Jag skulle köpa den, är 193 centimeter i strumplästen.:)
Alla hojar och bilar passar inte mig men jag förstår att de inte kan anpassas till min längd. Precis som ezzo skriver, det skulle bli för dyrt och därför får jag välja ett fordon som passar mig.

Men... det är väl ingen som sagt att alla hojar ska passa alla människor? Precis som med bilar (vare sig det är en vettig jämförelse eller ej) så väljer man utifrån vad man behöver, vad som är snyggt, vad som är roligt och vad som passar en. Jag kan inte köra Saab's stor modeller, om de inte har automatlåda, jag når inte ner till kopplingen... :( Alltså köper jag inte en sådan bil. Samma sak med höga cross-mc's, jag kör dem inte eftersom jag inte har en sportmössa att nå ner. (Alla är ju inte som Annie Seel. ;))

Kruxet är att det inte finns speciellt många mc's för riktigt kortbenta, oavsett kön. Det finns inte, som i bilbranchen, avdelningen "småbilar" alt. "golfklass", för att fortsätta jämförelsen. Det är det som är felet!
 

Maru

New member
Men... det är väl ingen som sagt att alla hojar ska passa alla människor? Precis som med bilar (vare sig det är en vettig jämförelse eller ej) så väljer man utifrån vad man behöver, vad som är snyggt, vad som är roligt och vad som passar en. Jag kan inte köra Saab's stor modeller, om de inte har automatlåda, jag når inte ner till kopplingen... :( Alltså köper jag inte en sådan bil. Samma sak med höga cross-mc's, jag kör dem inte eftersom jag inte har en sportmössa att nå ner. (Alla är ju inte som Annie Seel. ;))

Kruxet är att det inte finns speciellt många mc's för riktigt kortbenta, oavsett kön. Det finns inte, som i bilbranchen, avdelningen "småbilar" alt. "golfklass", för att fortsätta jämförelsen. Det är det som är felet!

Det finns väl ingen tillräckligt stor marknad för det. Annars hade väl mc-producenterna tänkt på även de "små". ;)
 

P-O Noren

New member
Det finns väl ingen tillräckligt stor marknad för det. Annars hade väl mc-producenterna tänkt på även de "små". ;)

Inte med nödvändighet.

Titta bara på biltillverkarna i USA och deras sätt att avgöra vad kunderna ville ha och vilka bilar som skulle tas fram. Det går att spåra samma bakåtsträvande design i MC-tillverkarnas produkter.
Naturligtvis kommer det slå tillbaka på tillverkarna att dom inte kan identifiera dagens behov.

Användarvänlighet, driftskostnader och bränsleförbrukning är något dom borde titta närmare på. När många bilar på marknaden går att köra på 4,5 liter/100km är det inte rimligt att även hojar med resonabelt effektuttag ligger på samma siffror.

Men frågan om det är möjligt att konstruera hojar med justerbar sitthöjd är lite löjlig. Självklart går det.

En annan fråga är regelsystemet för korta förare i uppkörningssituationen. Där är det självklart så att man borde kunna vara mer generös med dispenser på vilken hoj man ska kunna köra upp för A-obegränsat.
 

swischmc

New member
Det finns väl ingen tillräckligt stor marknad för det. Annars hade väl mc-producenterna tänkt på även de "små". ;)

Jag tror visst att det finns en marknad för hojar för "små". Det är bara det att alla "små" idag kör större hojar och lär sig alla möjliga tips och trix för att hålla balansen vid stopp och start. Se bra hur populär Kawasaki ER6:an blivit. Den är lägre än medelhojen. Dessutom lättkörd och billig. (Nej, jag gör inte reklam, kör en Honda. :))
 
K

Kaisa

Guest
Tack för stöd i frågan jag märker att den är viktig inte enbart för mig.
Jag har ändrat mitt första inlägg så inga e-mail till berörda tjänstemän finns ute på Forumet. Vill någon ta kontakt med Transportstyrelsen i denna fråga kan jag ge dig adressen efter att du mailat mig.
 

GS1000E

New member
Jag är heligt förbannad på Transportstyrelsens krav på provfordon. Jag är 47-årig kvinna som är 157 cm lång och väger 57 kilo. Jag har köpt en Suzuki GSR 600, en liten trevlig mc som väger 180 kilo. Efter en rejäl sänkning i affären passar den mig som handen i handsken. När jag sedan skulle börja körkortsutbildningen visar det sig att min hoj inte duger. Den duger inte som provfordon att köra upp på. Trafikskolans motorcykel är en stor Bandit som jag inte når ner på. Jag orkar inte heller släpa den runt i de övningar som krävs. Det finns nu två lösningar på problemet: Endera köra upp för A begränsad och få köra med övningskörningsskylt i två år. Alternativ två är att strypa min fina hoj och köra runt på max 25 kW i två år. Jag vill INTE strypa min hoj och betala det som krävs. Jag vill bara köra på min motorcykel och ta ett körkort.

När jag sedan fick veta av SMC att det bara är Sverige som har dessa regler blev jag galen. Varför ska Transportstyrelsen bestämma vilken motorcykel jag ska ha? Varför får inte svenskar bestämma vad som är en tung MC? Jag tycker att Sverige ska anpassa sig till det kommande EG-direktivet NU, nämligen 600 kubik och minst 35kW.

Transportstyrelsens krav på provfordon för behörighet A gör att många som tar A-körkort köper större motorcykel än man egentligen vill, bara för att tillgodose kravet på provfordon vid förarprovet. Jag fattar inte hur Transportstyrelsen kan tycka att detta är ett regelverk som gagnar trafiksäkerheten. Det finns mängder av 600-kubikare som är utmärkta nybörjarfordon. De är klassade som tunga i hela Europa men inte av Transportstyrelsens körkortsavdelning. Varför kan man inte acceptera att de hojar som säljer bäst just nu ligger på 600 kubik?

Många MC-modeller är höga, det är ett problem för mig och alla andra som har taxben. Allt fler tjejer tar körkort och alla vet att kvinnor är genomsnittligt kortare än män. Jag har testat en massa MC-modeller och konstaterat att ju mer kubik, desto högre och tyngre är hojen. För mig innebär detta bara ännu ett hinder på vägen till mitt MC-kort.

Till sist: Jag anser att Transportstyrelsens krav gör att man inte uppfyller de krav man fått från regeringen i regleringsbrevet: ”Ett jämställt vägtransportsystem, som är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov”.

Kraven på provfordon är diskriminerande mot alla motorcyklister som är under 165 centimeter och saknar manlig muskelmassa.

Det är helt sjukt att min mamma som är halvsidesförlamad efter en stroke och aldrig suttit på en motorcykel får köra en Hayabusa om hon vill. Medan jag som verkligen försöker, inte får köra min Suzuki GSR 600 eftersom jag inte når ner på trafikskolans motorcykel.

Håller du med mig? I så fall vill jag att du gör följande:
Skicka ett e-postmeddelande till mig så kan jag ge dig kontaktuppgifter till berörda tjänstemän på Transportstyrelsen.

Hej,

Vägverket har alltid försökt att djävlas med motorintresserade och speciellt motorcyklister, vilket vi alla känner till och dessvärre får leva med. Men jag begriper inte varför SMC's kansli har lämnat sitt godkännande till de senaste påfunden beträffande minsta slagvolym för mellantung MC. Senaste förslaget innebär att den som vill köra upp privat måste skaffa en MC på minst 400 CC!! En mild protest från SMC hade väl varit mera passande än att bara lämna sitt godtycke till detta vansinne och dessutom utan att rådfråga sina medlemmar!!. För närvarande är det ingen som köper en 250 CC, vilket tidigare var en mycket bra MC för den som enbart njuter av att köra hoj till en rimlig kostnad. Dessutom, urvalet av hojar har givetvis blivet mera begränsat med dessa fjantiga regler. En MC räknas som tung om den har en slagvolym över 125 CC och detta skall givetvis SMC påtala för översittarna på Vägverket!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Eu ställer kraven, inte SMC

Det är inte SMCs förslag. Det är reglerat i EG-direktiv som vi vill att svenska myndigheter ska följa istället för att som idag, ställa högre krav. Detta är vad EG-direktiv 2006/126/EG, bilaga II, B 5.2 säger angående provfordon från januari 2013:
Kategori A 1: Motorcykel utan sidvagn, med en slagvolym av minst 120 kubik och en maxhastighet av minst 90 km/h,
Kategori A 2: Motorcykel utan sidvagn, med en cylindervolym av minst 400 kubik och en motoreffekt av minst 25 kW.
Kategori A: Motorcykel utan sidvagn, med en cylindervolym av minst 600 kubik och en motoreffekt av minst 40 kW
 
Top