K
Kaisa
Guest
Jag är heligt förbannad på Transportstyrelsens krav på provfordon. Jag är 47-årig kvinna som är 157 cm lång och väger 57 kilo. Jag har köpt en Suzuki GSR 600, en liten trevlig mc som väger 180 kilo. Efter en rejäl sänkning i affären passar den mig som handen i handsken. När jag sedan skulle börja körkortsutbildningen visar det sig att min hoj inte duger. Den duger inte som provfordon att köra upp på. Trafikskolans motorcykel är en stor Bandit som jag inte når ner på. Jag orkar inte heller släpa den runt i de övningar som krävs. Det finns nu två lösningar på problemet: Endera köra upp för A begränsad och få köra med övningskörningsskylt i två år. Alternativ två är att strypa min fina hoj och köra runt på max 25 kW i två år. Jag vill INTE strypa min hoj och betala det som krävs. Jag vill bara köra på min motorcykel och ta ett körkort.
När jag sedan fick veta av SMC att det bara är Sverige som har dessa regler blev jag galen. Varför ska Transportstyrelsen bestämma vilken motorcykel jag ska ha? Varför får inte svenskar bestämma vad som är en tung MC? Jag tycker att Sverige ska anpassa sig till det kommande EG-direktivet NU, nämligen 600 kubik och minst 35kW.
Transportstyrelsens krav på provfordon för behörighet A gör att många som tar A-körkort köper större motorcykel än man egentligen vill, bara för att tillgodose kravet på provfordon vid förarprovet. Jag fattar inte hur Transportstyrelsen kan tycka att detta är ett regelverk som gagnar trafiksäkerheten. Det finns mängder av 600-kubikare som är utmärkta nybörjarfordon. De är klassade som tunga i hela Europa men inte av Transportstyrelsens körkortsavdelning. Varför kan man inte acceptera att de hojar som säljer bäst just nu ligger på 600 kubik?
Många MC-modeller är höga, det är ett problem för mig och alla andra som har taxben. Allt fler tjejer tar körkort och alla vet att kvinnor är genomsnittligt kortare än män. Jag har testat en massa MC-modeller och konstaterat att ju mer kubik, desto högre och tyngre är hojen. För mig innebär detta bara ännu ett hinder på vägen till mitt MC-kort.
Till sist: Jag anser att Transportstyrelsens krav gör att man inte uppfyller de krav man fått från regeringen i regleringsbrevet: ”Ett jämställt vägtransportsystem, som är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov”.
Kraven på provfordon är diskriminerande mot alla motorcyklister som är under 165 centimeter och saknar manlig muskelmassa.
Det är helt sjukt att min mamma som är halvsidesförlamad efter en stroke och aldrig suttit på en motorcykel får köra en Hayabusa om hon vill. Medan jag som verkligen försöker, inte får köra min Suzuki GSR 600 eftersom jag inte når ner på trafikskolans motorcykel.
Håller du med mig? I så fall vill jag att du gör följande:
Skicka ett e-postmeddelande till mig så kan jag ge dig kontaktuppgifter till berörda tjänstemän på Transportstyrelsen.
När jag sedan fick veta av SMC att det bara är Sverige som har dessa regler blev jag galen. Varför ska Transportstyrelsen bestämma vilken motorcykel jag ska ha? Varför får inte svenskar bestämma vad som är en tung MC? Jag tycker att Sverige ska anpassa sig till det kommande EG-direktivet NU, nämligen 600 kubik och minst 35kW.
Transportstyrelsens krav på provfordon för behörighet A gör att många som tar A-körkort köper större motorcykel än man egentligen vill, bara för att tillgodose kravet på provfordon vid förarprovet. Jag fattar inte hur Transportstyrelsen kan tycka att detta är ett regelverk som gagnar trafiksäkerheten. Det finns mängder av 600-kubikare som är utmärkta nybörjarfordon. De är klassade som tunga i hela Europa men inte av Transportstyrelsens körkortsavdelning. Varför kan man inte acceptera att de hojar som säljer bäst just nu ligger på 600 kubik?
Många MC-modeller är höga, det är ett problem för mig och alla andra som har taxben. Allt fler tjejer tar körkort och alla vet att kvinnor är genomsnittligt kortare än män. Jag har testat en massa MC-modeller och konstaterat att ju mer kubik, desto högre och tyngre är hojen. För mig innebär detta bara ännu ett hinder på vägen till mitt MC-kort.
Till sist: Jag anser att Transportstyrelsens krav gör att man inte uppfyller de krav man fått från regeringen i regleringsbrevet: ”Ett jämställt vägtransportsystem, som är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov”.
Kraven på provfordon är diskriminerande mot alla motorcyklister som är under 165 centimeter och saknar manlig muskelmassa.
Det är helt sjukt att min mamma som är halvsidesförlamad efter en stroke och aldrig suttit på en motorcykel får köra en Hayabusa om hon vill. Medan jag som verkligen försöker, inte får köra min Suzuki GSR 600 eftersom jag inte når ner på trafikskolans motorcykel.
Håller du med mig? I så fall vill jag att du gör följande:
Skicka ett e-postmeddelande till mig så kan jag ge dig kontaktuppgifter till berörda tjänstemän på Transportstyrelsen.
Last edited: