Ge kortväxta en chans och hjälp mig i min kampanj

K

Kaisa

Guest
Jag är heligt förbannad på Transportstyrelsens krav på provfordon. Jag är 47-årig kvinna som är 157 cm lång och väger 57 kilo. Jag har köpt en Suzuki GSR 600, en liten trevlig mc som väger 180 kilo. Efter en rejäl sänkning i affären passar den mig som handen i handsken. När jag sedan skulle börja körkortsutbildningen visar det sig att min hoj inte duger. Den duger inte som provfordon att köra upp på. Trafikskolans motorcykel är en stor Bandit som jag inte når ner på. Jag orkar inte heller släpa den runt i de övningar som krävs. Det finns nu två lösningar på problemet: Endera köra upp för A begränsad och få köra med övningskörningsskylt i två år. Alternativ två är att strypa min fina hoj och köra runt på max 25 kW i två år. Jag vill INTE strypa min hoj och betala det som krävs. Jag vill bara köra på min motorcykel och ta ett körkort.

När jag sedan fick veta av SMC att det bara är Sverige som har dessa regler blev jag galen. Varför ska Transportstyrelsen bestämma vilken motorcykel jag ska ha? Varför får inte svenskar bestämma vad som är en tung MC? Jag tycker att Sverige ska anpassa sig till det kommande EG-direktivet NU, nämligen 600 kubik och minst 35kW.

Transportstyrelsens krav på provfordon för behörighet A gör att många som tar A-körkort köper större motorcykel än man egentligen vill, bara för att tillgodose kravet på provfordon vid förarprovet. Jag fattar inte hur Transportstyrelsen kan tycka att detta är ett regelverk som gagnar trafiksäkerheten. Det finns mängder av 600-kubikare som är utmärkta nybörjarfordon. De är klassade som tunga i hela Europa men inte av Transportstyrelsens körkortsavdelning. Varför kan man inte acceptera att de hojar som säljer bäst just nu ligger på 600 kubik?

Många MC-modeller är höga, det är ett problem för mig och alla andra som har taxben. Allt fler tjejer tar körkort och alla vet att kvinnor är genomsnittligt kortare än män. Jag har testat en massa MC-modeller och konstaterat att ju mer kubik, desto högre och tyngre är hojen. För mig innebär detta bara ännu ett hinder på vägen till mitt MC-kort.

Till sist: Jag anser att Transportstyrelsens krav gör att man inte uppfyller de krav man fått från regeringen i regleringsbrevet: ”Ett jämställt vägtransportsystem, som är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov”.

Kraven på provfordon är diskriminerande mot alla motorcyklister som är under 165 centimeter och saknar manlig muskelmassa.

Det är helt sjukt att min mamma som är halvsidesförlamad efter en stroke och aldrig suttit på en motorcykel får köra en Hayabusa om hon vill. Medan jag som verkligen försöker, inte får köra min Suzuki GSR 600 eftersom jag inte når ner på trafikskolans motorcykel.

Håller du med mig? I så fall vill jag att du gör följande:
Skicka ett e-postmeddelande till mig så kan jag ge dig kontaktuppgifter till berörda tjänstemän på Transportstyrelsen.

Last edited:

Leif H..oj

New member
bla bla bla.....

Det var bra svenska Kaisa, rakt på. Jag skulle inte vilja vara tjänsteman å ta emot massor av mejl nu. Men det är en av flera metoder man kan prova. Personligen gillar jag inte att man belastar statstjänstemän mer än nödvändigt :cool:

Jag vill fråga följande:

Är det någon som provat att söka dispens för att få köra upp på 600 cc? Av medicinska skäl har väl länsstyrelser gett dispens i några fall för att ge tillstånd till framförande av fordonstyper man ej har behörighet till.

Är det kanske biologiskt betingat att ha taxben, kanske kan det vara en rimlig orsak till att prova få dispens :confused: :confused: :confused:. Medicinskt är det i vart fall ej....eller är det?

Saxat från en LST-sida (Länsstyrelserna är regionala körkortsmyndigheter): Du har möjlighet att få dispens från vissa körkortsregler. Dispensen rör bland annat åldersdispens för körkort i grupp I (A, B, BE) om vissa förhållanden är uppfyllda samt i ärenden som avser utländska körkorts giltighet i Sverige.

Mer information om vilka typer av ärenden dispensen berör är angivna i 8 kap 9 och 10 §§ körkortsförordningen (nytt fönster). Dispenser kan endast medges om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.
Ansökan om dispens skickar du till Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd samtidigt som du betalar enavgift på 600 kronor.

Här saxar jag ur Körkortsförordningen § 9 (ändras 1 okt. 2009) som skulle kunna kompletteras med "Undantag enligt denna lag kan också medges avseende krav på effekt och cylindervolym vid uppkörning"
KKF § 9:...Länsstyrelsen får i ett enskilt fall för en person som behöver ett motordrivet fordon till följd av bristande allmänna kommunikationer och sjukdom, funktionshinder eller liknande, som inte utgör medicinskt hinder för körkortsinnehav eller innehav av förarbevis, medge undantag från
<A name=K8P9S2N1>1. behörighetskraven i <A href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#K2P3">2 kap. 3 § körkortslagen,
2. ålderskraven för förarbehörigheterna A, A1, AM, B och BE i 3 kap. 1 § första stycket 3 <A href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm">körkortslagen, och
3. ålderskraven för förarbevis för moped klass II, snöskoter och terränghjuling i 3 kap. 19 § 1 <A href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm">körkortslagen.
Undantag får medges om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten och får begränsas till att avse ett visst område, en viss tid eller annat som är nödvändigt från trafiksäkerhetssynpunkt.

UTAN FARA FÖR TRAFIKSÄKERHETEN SÄGER DOM.... och utan medicinskt hinder, vilket korta ben inte kan anses vara eftersom du i övrigt kan köra mc och en skillnad på 100 cc ska väl inte vara omöjligt att tjafsa om......det är väl lagstiftningen som ska angripas!!!!!!!!

Detta var bara några ord på vägen. Upp till kamp för taxbenstjejer i Sverige! Bra initierat ;)

- Leif

rednax

New member
och inte bara dom!(taxbenstjerna alltså) varför skall man inte få köra upp på en hoj med toppfart över tvåhundra och vrid som heter duga för att kubiken "bara" är sexhundra... fullständigt idiotiskt !

catwoman_w

New member
Samma problem.

Jag kan känna att jag har samma problem och jag har idag efter att ha bytt min custom hoj till en Suzuki Bandit 650. Jag är 160 cm hög bara också. Tyvärr så är ju min hoj för hög för mig så jag når ner med tårna bara men lutar jag cykeln lite så kan jag ha ena foten så jag väntar på en sänkingssats till hojen.

Jag vet också att jag inte får köra upp med min hoj men trots det så går den under som tung mc. Vilket är konstigt. Hur som helst ge inte upp vi som är korta måste fortsätta och kämpa. :mad:

swischmc

New member
Jag är 165, men med korta ben. Körde upp på en av trafikskolans 750-hojar med en tunnare sadel. Det fungerade.

Förstår dock definitift ditt dilema! Jag letade hoj i evigheter innan jag hittade en jag trodde att jag nådde ner på. Köpte den och insåg att så inte var fallet. Eftersom jag inbillar mig att jag i framtiden blir en mycket bättre förare som har kanonbra ballans :)p) så vill jag inte sänka hojen. Lämnade i stället in stövlarna hos skomakaren och han lade på två extra lager sula. Jag blev 3,5 cm längre och det räcker. :)
För att slippa bryta foten av mig när jag ska växla och bromsa lät skomakaren bli att sätta sula under stortån på båda stövlarna. Jag kan gå obehindrat och växla utan problem.

Inte världens bästa lösning, men det fungerar. Hoppas dock att det i framtiden kommer lägre hojar, så även jag når ned. :eek:

HDLotta

New member
Håller fullkomligt med dig. Jag är 155cm och det tog mig 2 år att hitta en hoj jag kunde köra på. Västerhaninges trafikskola hade en så jag slapp stypa min hoj eftersom den inte gick att köra upp på. Kämpa på med ditt körkort för det är det bästa jag har gjort.

P-O Noren

New member
Ibland undrar jag om det finns många faktorer som motverkar kvinnors möjligheter till att köra motorcykel. Uppkörningsproven har åtminstone förut diskriminerat kvinnor som är lite kortare att klara provet. Tänker då närmast på garagevändningen.

Det kan omöjligen vara rimligt att nästan alla hojar är såpass höga att flertalet korta inte kan köra dom. Att vissa hojar inte funkar är givetvis självklart. Men att flertalet är för höga är orimligt. Hojtillverkarna borde ha en skyldighet att se till att en hoj går att justera till en låg kostnad även för korta förare. Ser man till de fysiska egenskaperna på hojen och dess vägegenskaper så känns det inte okej att man "hittar på" lösningar med sänksatser osv. Dessa ska finnas utprovade från generalagenten skräddarsydda för motorcykel konstruerade av hojtillverkaren. Så att man kan vara trygg med hojens egenskaper på vägen.

Ser man statistiskt på antalet förare som är mellan 160-170 cm borde det vara många, känns fel att inte denna grupp kan välja hoj någorlunda fritt.

Alla myndigheter har väl en skyldighet att beakta både diskriminering utifrån bakgrund såsom kön när beslut tas? Därför är det synnerligen tveksamt om en ansökan om dispens skulle avslås. Om du skulle få avslag borde detta genast anmälas till diskrimineringsombudsmannen.

Slutsats:
Frågan är jätteviktig och borde tas upp oftare. Borde finnas en lösning

haffa

New member
Jahaja,förr räknades "tung" mc vid 540 kubik....jag fick dispans att köra min egen suzuki gsx 750 då för jag fixde inte att manövrera bilskolans custom. Man kan ju tycka att eftersom det var 540 kubik tidigare så borde 600 kubik räcka idag....

ezzo

New member
Förstår ditt dilemma och att det inte känns säkert att nå ner med båda fötterna när man är ny på motorcykel.

Det jag säger nu kanske sticker i ögonen på många av er. Men jag står för min åsikt.
Jag är uppfödd på 2hjul och har aldrig haft problemet med balansen när jag kör hoj. Jag är 174 cm kort idag. Har korta ben och lång rygg. När jag var tonåring körde jag mycket cross. Och har aldrig nått ner till backen när jag kört en sån.
Har det varit ett problem?? Nope. Varför inte? För att hojen har aldrig varit så hög att jag inte kunnat glida ner åt ena hållet för att få ner en fot.

Motorcykeln kör man med fötterna på fotpinnarna. Måste man stanna så gör man det och glider ner åt ena hållet.
Hur lär man sig detta då? Jo genom träning, träning och träning. Inget är gratis.
Ibland får man kämpa mer än andra för att nå sitt mål... Som Darwin en gång kom fram till. "Den som anpassar sig överlever"
Visst kan man sänka en motorcykel. Men det är AJ AJ i min värld.
När du sänker hojen så förändrar du vägegenskaperna till det sämre.
Egenskaper som kan behövas för att rädda dig från en olycka... Eller ännuvärre du råkar ut för en olycka pga att du sänkt hojen. (Att sänka hojen innebär att fjädring inte kommer jobba som den är konstruerad för)

Vist är det skit att Sverige ska ha egna regler. Vi är med i EU och ska vara EU-anpassade. Att få dessa regler ändrade är svårare än att lära sig köra hoj på rätt sätt.

//Mina åsikter.

Ezzo

phastas

New member
700 kubikgränsen är bra! Om den var lägre så skulle en hel hög med hojar passa in som skulle göra manöverprovet riktigt lätt att klara av, och manöverprovet är ju där för att du ska kunna bevisa att du kan hantera en tung motorcykel, inte en moppe på anabola. Och vi vill ju inte släppa ut folk på vägarna som kör upp på något superlätt för att sedan sätta sig på en riktig hoj. Den positiva skadetrenden som vi faktiskt nu har skulle nog gå åt andra hållet, för att inte tala om försäkringspremierna när både kreti och pleti slänger sina R1'or i marken för att dom inte ens kan göra en lågfartsväng med sin egen hoj.

Och annars så anser jag att höjden på hojen mest sitter i huvet. Kan man inte hantera en hoj utan att ha bägge hälarna i marken så är det inte en lägre hoj man behöver, utan stödhjul. Fötterna hålls med fördel på fotpinnarna vid framförande av mc - ALLA hastigheter!

GuzziKungen

New member
Det finns låga 750 hojar ,titta på Italienska maskiner och
du finner både Ducati monster och MotoGuzzi Breva (finns med lägre sadel dessutom) :D
Finns säkert fler av andra märken också ,leta och du finner.
Ha dé

-ah

New member
Förstår ditt dilemma och att det inte känns säkert att nå ner med båda fötterna när man är ny på motorcykel.

Det jag säger nu kanske sticker i ögonen på många av er. Men jag står för min åsikt.
Jag är uppfödd på 2hjul och har aldrig haft problemet med balansen när jag kör hoj. Jag är 174 cm kort idag. Har korta ben och lång rygg. När jag var tonåring körde jag mycket cross. Och har aldrig nått ner till backen när jag kört en sån.
Har det varit ett problem?? Nope. Varför inte? För att hojen har aldrig varit så hög att jag inte kunnat glida ner åt ena hållet för att få ner en fot.

Motorcykeln kör man med fötterna på fotpinnarna. Måste man stanna så gör man det och glider ner åt ena hållet.
Hur lär man sig detta då? Jo genom träning, träning och träning. Inget är gratis.
Ibland får man kämpa mer än andra för att nå sitt mål... Som Darwin en gång kom fram till. "Den som anpassar sig överlever"
Visst kan man sänka en motorcykel. Men det är AJ AJ i min värld.
När du sänker hojen så förändrar du vägegenskaperna till det sämre.
Egenskaper som kan behövas för att rädda dig från en olycka... Eller ännuvärre du råkar ut för en olycka pga att du sänkt hojen. (Att sänka hojen innebär att fjädring inte kommer jobba som den är konstruerad för)

Vist är det skit att Sverige ska ha egna regler. Vi är med i EU och ska vara EU-anpassade. Att få dessa regler ändrade är svårare än att lära sig köra hoj på rätt sätt.

//Mina åsikter.

Ezzo

Visst är det härligt att ni superduktiga typer finns.
Era goda råd och lust att lära ut är välkomna.

Men;

Alla har inte lika förutsättningar, och alla har inte börjat köra hoj i blöjåldern.
Kanske inte heller tid, råd eller möjlighet att lägga all fri tid på att finslipa tekniken.

Lusten att köra kan även drabba en medelålders eller ännu äldre, som kanske inte har riktigt samma sinnen och förmågor i behåll, men kan kompensera mycket med betydligt större erfarenhet.

När jag tog mitt MC-kort 1975 var jag redan i mogen ålder, och fick "tungt" kort på en skraltig 125:a. Visst var det enklare då, i någon mening. Men ingen är fullärd eller ens bra, med en färsk lapp i handen.

Att klassa en hoj som "tung", enbart för att den har en viss motorvolym är enbart korkad och säger något om lagstiftarens okunnighet.

SuperRetard

New member
700 kubikgränsen är bra! Om den var lägre så skulle en hel hög med hojar passa in som skulle göra manöverprovet riktigt lätt att klara av, och manöverprovet är ju där för att du ska kunna bevisa att du kan hantera en tung motorcykel, inte en moppe på anabola.

Och vi vill ju inte släppa ut folk på vägarna som kör upp på något superlätt för att sedan sätta sig på en riktig hoj.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga här, men ett par vinklar finns:

1. Många trafikskolor kör på ex. Bandit 600 (och liknande) med motorer på 701 cc. Det är mao som att köra en ngt starkare 600.

2. En GSX750, Bandit 750 eller kawa Z750 mf. som är vanliga hos trafikskolorna har fortfarande betydligt lägre EFFEKT och FARTRESURSER än en modern 600 sporthoj.

Vad är det som ligger till grund för olycksstatiken? Att folk inte kan krypköra, eller att det går åt helvete för fort i förhållande till förarnivå?

Tjejen håller på att övningsköra nu. Hon var likadan, att hon ville nå ned med båda fötterna. Varför? För att känna sig trygg under inlärningsperioden! Jag når som bäst ned med tåspetsarna på superduken, men inte rör det mig (också fd. cross-yngling).

Nu är fröken min ngt längre så en CBR600 räckte för hennes längd. Poängen är att det är betydligt svårare att BÖRJA köra hoj om man är äldre än 12 och inte når ned än annars. Och att reglerna inte känns förankrade med det reella problemet.

Att köra upp på en customhoj på 1800cc som väger 900 kg och har 52 hk bara för att det är det enda som ger låg sitthöjd OCH är godkänd för uppkörning. För att sen sätta sig på en R6 som är helt annorlunda i beteende.. Det är för mig inte ett bra regelverk.

Diversion

New member
Jag är också kort och når inte ner med fötterna på enduron, nästan inte på min R1:a heller men jag bryr mig inte om det.

Jag tror att det mest är psykologiskt, särskilt när man är nybörjare. Många tycker att en hög hoj verkar skrämmande och att det blir obehagligt när det börjar luta eftersom man är rädd att man inte skall orka hålla emot.

Däremot håller jag med om att slagvolymen är ett dåligt sätt att definiera vilken klass en hoj skall ingå i. R6 vs Dragstar 1100...

ezzo

New member
Visst är det härligt att ni superduktiga typer finns.
Era goda råd och lust att lära ut är välkomna.

Men;

Alla har inte lika förutsättningar, och alla har inte börjat köra hoj i blöjåldern.
Kanske inte heller tid, råd eller möjlighet att lägga all fri tid på att finslipa tekniken.

Lusten att köra kan även drabba en medelålders eller ännu äldre, som kanske inte har riktigt samma sinnen och förmågor i behåll, men kan kompensera mycket med betydligt större erfarenhet.

När jag tog mitt MC-kort 1975 var jag redan i mogen ålder, och fick "tungt" kort på en skraltig 125:a. Visst var det enklare då, i någon mening. Men ingen är fullärd eller ens bra, med en färsk lapp i handen.
Inlärningskurvan blir flackare och flackare.. Det finns få hojar som korta når ner på. Leta då en sån hoj eller träna.
Det ska inte vara lätt att ta mc-kort! Har man dessutom inte förutsättningarna naturligt så är det träning som gäller.

Att kunna krypa är en förutsättning för att du ska lära dig gå.
Många av er tycker krypkörning är fjantigt. Tyvärr ser ni inte längre än näsan räcker. Det handlar inte speciellt mycket om att man ska kunna köra hojen långsamt... Det handlar om att du ska kunna hantera hojen och hitta reglage mm. Känns det bekvämt i krypkörningsfart så har ni det med er även när ni kör snabbt.

Reglerna med cc är föråldrade. Och var nog de redan när de började gälla. MEN det är de regler som gäller. Det är det enda du kan utgå från.

Visst tycker jag att de skulle kunna tillåta tung mc från 600cc och en viss effekt. Men det förändrar inte att jag anser att DU ska lära dig köra hoj med fötterna på fotpinnarna. PUNKT

Smartswede

New member
Det bör vara krav på samtliga SMC SHI att de springer milen under 50 minuter. För att vara ett gott omdöme i allmänhet och även för att en otränad instruktör lätt tappar fokus ute på banan och då är en risk för alla. De bör även vara smarta i allmänhet så säg min 1,8 på högskoleprovet för hur ska de annars kunna ta in och lära ut teori och praktik om motorcyklandets ädla konst?

Det ska inte va lätt att bli SHI! Och de som inte har förutsättningarna får bara jobba hårdare, dvs loosa magen och ligga i hårdträning :cool:

För att vara lite mer seriös

Vägverket, förlåt Transportstyrelsen (korkat namnbyte) är bra korkade med sitt krav på 700cc (har mailat dem ett par ggr om det så Maria Åkerlund känner väl igen mitt namn ;-) )

Jag tycker det är väldigt tråkigt för att det inte bara får väldigt många att köra större hojjar än de hade tänkt sig från början utan även effekter som TS just skriver. Kraven försvårar och utesluter personer från att köra MC till ingen nytta (iofs ser de positivt i att desto färre som kör mc desto färre olyckor)

Jag hoppas att SMC kämpar vidare och just använder dylika argument för att få 700cc kravet borttaget.

-ah

New member
Visst tycker jag att de skulle kunna tillåta tung mc från 600cc och en viss effekt. Men det förändrar inte att jag anser att DU ska lära dig köra hoj med fötterna på fotpinnarna. PUNKT

Om jag förstod frågan rätt var problemet inte att köra, utan att stå stilla.. ;)