Garanti\reklamation

Asch

New member
Idag efter en sväng på motorcykeln (er-6n 2007) fick jag motorhaveri.
På väg till garaget smäller det till och bakhjulet låser sig, tur man har huvudet på skaft, kopplar och rullar de ca:70 meterna till garaget, de 70 meterna hann jag tänka typ " kejebrott?". Stannar och ser att det rinner olja och kylvatten från vattenpumpsregionen på motorn? Något allvarligt är det men vad vet jag inte.

Garantin gick ju naturligtvis ut i April, men kan det finnas någon chans att kawasaki tar det på garantin endå? Annars kan jag ju reklamera men då är bevisbördan min, hur bevisar jag att motorhaveriet beror på något som varit fel från början?

Den har gått 829 mil. 100 mila servicen är gjord dock så har jag inte hunnit med/valt bort 600 mila servicen (som består av bromskontroll, inget oljebyte).
Olja bytte jag själv i våras.

Självklart har jag försäkring men man vill ju undersöka andra alternativ först.

Jag vill igentligen bara har uppmuntrande tillrop och kanske några erfarenheter från andra. Min säsong är slut och det är som det är.
 

Marie

Banned
Idag efter en sväng på motorcykeln (er-6n 2007) fick jag motorhaveri.
På väg till garaget smäller det till och bakhjulet låser sig, tur man har huvudet på skaft, kopplar och rullar de ca:70 meterna till garaget, de 70 meterna hann jag tänka typ " kejebrott?". Stannar och ser att det rinner olja och kylvatten från vattenpumpsregionen på motorn? Något allvarligt är det men vad vet jag inte.

Garantin gick ju naturligtvis ut i April, men kan det finnas någon chans att kawasaki tar det på garantin endå? Annars kan jag ju reklamera men då är bevisbördan min, hur bevisar jag att motorhaveriet beror på något som varit fel från början?

Den har gått 829 mil. 100 mila servicen är gjord dock så har jag inte hunnit med/valt bort 600 mila servicen (som består av bromskontroll, inget oljebyte).
Olja bytte jag själv i våras.

Självklart har jag försäkring men man vill ju undersöka andra alternativ först.

Jag vill igentligen bara har uppmuntrande tillrop och kanske några erfarenheter från andra. Min säsong är slut och det är som det är.

Stackare!
Fy fasen vilken oflax
 

Kawasaki

New member
Kolla med återförsäljare vad dom säger men det kan ligga dig i fatet att 600 mila inte är gjord? det kanske hade upptäckts fel vid den inspektionen.
Den ska ju inte haverera vid dom milen
 

swischmc

New member
Tror inte att det spelar roll om 600mil-servicen är gjord eller inte. För min hoj (Honda) tog verkstaden några hundralappar och för de pengarna gick de ett varv runt hojen - kändes det som. Numera verkar många tagit bort just 600-milservicen.

Det är inte så att du råkar ha 5 års garanti? (Honda har det om man servat som man ska och hojen gått sönder i det land den är köpt. Går den sönder (som i mitt fall, Finland) gäller dock bara två år.)

Jag skulle prata med återförsäljare, service-ställe och försäkringsbolag. Kanske får du positivt besked. Tur i oturen att det hände nu, säsongen är snart över och sånt där brukar ta tid.
 
H

honda cbf 500

Guest
Om du är medlem i smc, så ring och kolla om det har tips och råd eller kan hjälpa dig på något annat sätt innan du kontaktar verkstad. Har du tur så kanske kawaski gör det på goodwill.

// Amir
 
Last edited:

Asch

New member
kanske hojlös

Självklart har jag försäkring men man vill ju undersöka andra alternativ först.

Efter en kontroll i försäkringsvillkoren så gäller inte försäkringen maskinskada.:eek: (bilsport & mc) vad göra?

Nu känns det dystert, om inte kawasaki har goodwill så är jag hojlös nästa säsong!:( någon som har någon sjukt billig att sälja, som student har man inte råd med mycket!
 

Chopperbyggarn

New member
Efter en kontroll i försäkringsvillkoren så gäller inte försäkringen maskinskada.:eek: (bilsport & mc) vad göra?

Nu känns det dystert, om inte kawasaki har goodwill så är jag hojlös nästa säsong!:( någon som har någon sjukt billig att sälja, som student har man inte råd med mycket!

Kolla med mc-skrotarna om dom har någon komplett motor till en vettig peng...kan vara billigare än att renovera och försök att göra motorbytet själv eller med hjälp av kompisar så kanske det inte behöver bli så dyrt.
Hade själv några motorhaverier tidigt i karriären och det känndes tungt men det fanns bara en väg att gå..framåt.Bita i det sura äpplet skrapa ihop pengar och fixa hojen...det positiva var att jag lärde mig mycket av detta.

Lycka till!

Anders.J
 

Asch

New member
Hur har det gått med hojen? // Amir

Hojen är på verkstad, Kawasaki står för delarna men arbetet får jag stå för. Jag är i startgropen för en reklamation till ARN då verkstaden sa att inget skulle ha förhindrat detta, (men vill inte stå för kostnaden) och då drar jag slutsatsen att det fanns ett ursprungsfel. Sen är det upp till ARN att ta ställning till det hela, Antingen ger de mig rätt och rekommenderar verkstaden att stå för arbetet eller så får jag betala.

Än så länge har jag inte fått något klart besked om vad som är fel bara att "det är mycket som är trasigt"
 
H

honda cbf 500

Guest
Vad jag vet så har kawasaki två års garanti sen kan man för ett par tusen lappar förlänga garantin till 5 år vill ja minnas. Du vet inte om förra ägaren har tecknat ett sådant avtal?

// Amir
 

P-O Noren

New member
De vet bergsäkert att detta hade hänt i "vilket fall som hellst", men ändå vet de inte vad som är orsaken?

Låter lite besynnerligt för mig...

Är det ett ursprungsfel så kan man känna att de ska stå för det. Eller vill verkligen Kawasaki Sverige att man ska känna sig otrygg med att köpa en Kawasaki, för deras motorer förväntas kunna rasa efter 2 år?

Antingen är du ansvarig för att detta har hänt, då ska du står för hela rasket. Eller så är detta ett enstaka haveri på en Kawasaki-motor. Då borde Kawasaki stå för notan, möjligtvis med en självrisk för kunden eftersom det trots allt var utanför 2 år.
 
H

honda cbf 500

Guest
tryck på. De har inte råd med dåligt rykte kring deras populäraste modell.
 

Styrman_jansson

New member
Hojen är på verkstad, Kawasaki står för delarna men arbetet får jag stå för. Jag är i startgropen för en reklamation till ARN då verkstaden sa att inget skulle ha förhindrat detta, (men vill inte stå för kostnaden) och då drar jag slutsatsen att det fanns ett ursprungsfel. Sen är det upp till ARN att ta ställning till det hela, Antingen ger de mig rätt och rekommenderar verkstaden att stå för arbetet eller så får jag betala.

Än så länge har jag inte fått något klart besked om vad som är fel bara att "det är mycket som är trasigt"

ARN är nog rätt väg att gå. Dock inget juridiskt bindande men det skulle se illa ut om verkstaden inte följde deras rekommendationer...
 

Asch

New member
uppdatering

Pratade precis med verkstaden som har blivit nervösa efter ARN anmälan.

Fick reda på att motorn är riktigt trasig inuti. Något har lossnat och slagit sönder det mesta inne i motorn. Balansaxeln har bland annat slagits av och gått ut genom blocket, där av olje och vatten läckage. Men smörjningen har det inte varit något fel på då lagren såg fina ut. MÄRKLIGT

Jag frågade under ett tidigare samtal, mekaniker vad i den "uteblivna" servicen som hade förhindrat detta och han svarade: "det är inte mycket som gör det". Detta samtal finns inspelat och när jag frågade idag, om han ansåg att det var normalt att den rasar så totalt efter 800 mil så svarade han: "om den är servad som den ska så nej".

Northbike försökte övertala mig att gå med på att stå för arbetskostnaden, de ville helst inte gå vidare med ARN anmälan, och sa att de trodde att Kawasaki skulle ta tillbaka sitt "Goodwill" erbjudande om delarna om jag gick vidare.

Sak samma, nu är bollen i rullning och de ska svara på ARN anmälan så vi får se hur det går.
 
H

honda cbf 500

Guest
Kawasaki har inte råd med att dålig publicitet kring deras bäst säljande motorcykel.

Detta får mig åtminstone att tänka att om deras bäst säljande hoj har så dålig kvalite så undrar man hur resten av modellprogrammet är.

Jag hoppas att du inte ger dig och pressar dem tills de tar hela notan. En ny hoj ska inte krångla.

Nu förstår jag varför kawaski ger bara två års garanti. Iofs kan ju ditt fel vara ett tillverkningsfel men ändå.

Väntar spänt på fortsättningen.

// Amir
 

Asch

New member
Felbeskrivning

Jag fick idag en felbeskrivning av skadorna!

"En vevstake har gått av och slagit sönder
kolv,cylinder,motorblock,balansaxel,vattenpump,oljepump.
Kolven har slagit i ventiler och krökt dessa.

I övrigt så finns det onormalt slitage på vissa lager, framförallt på
glidlager till balansaxel och även ramlager till vevaxeln."

Verkmästaren spekulerar i att det skulle kunna vara något lager som mist sin smörjning men säger inte vilket han tror på. Han säger inte heller att något lager skurit utan bara att det är onormal slitage.

Att det är onormalt slitage förvånar mig inte med tanke på att motorn gick i 3500-4500 rpm när den rasade.

Verkmästaren säger själv att det är i princip omöjligt att härleda skadan till någon specifik del. I telefonsamtal säger han att förutom de uppenbara skadorna på/av kolven så ser cylindrarna inte ut att vara skadade.
 
H

honda cbf 500

Guest
Har du fått ngn klarhet i vem som kommer att fått betala notan?

Som jag ser det, om det fanns normal oljemängd i hojen så borde ju det vara ngt fabrikationsfel eller om det har skett på flera hojar så är det konstruktionfel i vilket fall som helst så borde kawasaki ta hela notan på goodwill.

// Amir


Jag fick idag en felbeskrivning av skadorna!

"En vevstake har gått av och slagit sönder
kolv,cylinder,motorblock,balansaxel,vattenpump,oljepump.
Kolven har slagit i ventiler och krökt dessa.

I övrigt så finns det onormalt slitage på vissa lager, framförallt på
glidlager till balansaxel och även ramlager till vevaxeln."

Verkmästaren spekulerar i att det skulle kunna vara något lager som mist sin smörjning men säger inte vilket han tror på. Han säger inte heller att något lager skurit utan bara att det är onormal slitage.

Att det är onormalt slitage förvånar mig inte med tanke på att motorn gick i 3500-4500 rpm när den rasade.

Verkmästaren säger själv att det är i princip omöjligt att härleda skadan till någon specifik del. I telefonsamtal säger han att förutom de uppenbara skadorna på/av kolven så ser cylindrarna inte ut att vara skadade.
 

Asch

New member
Har du fått ngn klarhet i vem som kommer att fått betala notan?

Som jag ser det, om det fanns normal oljemängd i hojen så borde ju det vara ngt fabrikationsfel eller om det har skett på flera hojar så är det konstruktionfel i vilket fall som helst så borde kawasaki ta hela notan på goodwill.

// Amir

Det ligger hos Allmänna reklamationsnämnden för tillfället. Det fanns vid tillfället normal oljemängd då jag kollade oljan ca: 2 mil innan raset.

Saken är ju den att bevisbördan är min. Jag måste på något sätt bevisa att det finns ett bakom liggande ursprungsfel. Det är det som är svårt. Hur kan jag bevisa det? Jag kan bara bevisa att jag bytt olja 400 mil innan raset. Jag kan inte ens bevisa att det var normal oljenivå, det är ju bara jag som vet det och jag tog ju inte nåt foto på det direkt.
 

Asch

New member
Jag har idag varit och kikat på motorn. INGET lager i hela motorn har skurit, kamdrivningen var hel. Alla oljekanaler var fria. Vevstaken hade gått rakt av, ingen tendens till blånad eller böjning. Nedre delen av vevstaken har gått runt gjort sallad av oljepump mm och slagit i balansaxeln och knäckt den. Den övre delen av vevstaken hade kommit ner i vevhuset och slagits in i en vatten kanal, kolven var naturligtvis rejält sönderslagen. Cylindrarna såg, förutom de uppenbara skadorna av den trasiga kolven, bra ut.

Kom med ett bra förslag på vad som har orsakat haveriet?!
 
Top