Garanti\reklamation

Chopperbyggarn

New member
Jag har idag varit och kikat på motorn. INGET lager i hela motorn har skurit, kamdrivningen var hel. Alla oljekanaler var fria. Vevstaken hade gått rakt av, ingen tendens till blånad eller böjning. Nedre delen av vevstaken har gått runt gjort sallad av oljepump mm och slagit i balansaxeln och knäckt den. Den övre delen av vevstaken hade kommit ner i vevhuset och slagits in i en vatten kanal, kolven var naturligtvis rejält sönderslagen. Cylindrarna såg, förutom de uppenbara skadorna av den trasiga kolven, bra ut.

Kom med ett bra förslag på vad som har orsakat haveriet?!

I detta fall kan det inte vara annat än materialfel som härdningsfel , mikroskopiska sprickor i materialet från fabriken. Vevstakar som går av har jag bara hört talas om i motorer med helt utslitna vevstakslager och det hörs innan haveri, delbara vevstakar som har gett sig
i eller omkring bulförband och ganska vanligt i extremt trimmade motorer som tex dragracing motorer.
Skicka vevstakens båda delar på material analys!

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member

Om jag vore som du skulle jag skicka denna vevstake på en ordentlig analys!
Detta ska inte kunna hända på en lågmilad standardmotor..inte ens om man övervarvar rejält! Måste var fabrikationsfel. Vet inte var man kan göra en analys, kanske Chalmers, Statens provnings anstalt, säkerligen har Volvo o Saab laboratorier för sådant här.

Anders.J
 

Chrille J

New member
Ramlager

Jag tycker att man kan misstänka en krokig vevaxel med tanke på slitageytan på ramlagret vid vevaxelbrottet. Slitaget av bilden att döma kan inte vara oljerelaterad utan borde ha varit utsatt för högt tryck under en längre tid.Hur ser lagret ut som sitter i överfallet och lagerytan på veven ? Har den här motorn gått utan kraftiga vibrationer ?
 

Chrille J

New member
Ramlager

Tillägg till mitt förra inlägg. Tycker att detta lager sitt i ett icke korrekt läge. Om detta har påverkat raset skall jag låta vara osagt men det ser konstigt ut
 

Asch

New member
Tillägg till mitt förra inlägg. Tycker att detta lager sitt i ett icke korrekt läge. Om detta har påverkat raset skall jag låta vara osagt men det ser konstigt ut

Alla delar låg i plastbackar när jag kom och skulle kika. Att ett lager skulle ha kommit ur läge under de förvaringsförhållandena skulle inte förvåna mig.

Angående ditt tidigare inlägg är jag fundersam på vilket ramlager du menar?


Det lagret som är mest slitet är till balansaxeln. Och att det har blivit överbelastat är inte så märkligt.
 

Chrille J

New member
Ramlager

Hej

Ramlagret som finns med på bild i mitt förra inlägg ser ut att vara felmonterat eller kommit ur läge när man har lagt i vevaxeln. lagerhalvan som syns på bild är snedslitet på vänster sida och sitter inte rätt i motorblocket. Detta lager förmodar jag satt på denna plats när du fick se motorn. Om det nu är så att detta lager sitter på sin ursprungliga plats så har det vart sned belastat sen fabrik eller om motorn har vart delad ngn gång. Svårt att säga ngt till 100% när man inte kan se motordelarna live.
 

Asch

New member
Hej

Ramlagret som finns med på bild i mitt förra inlägg ser ut att vara felmonterat eller kommit ur läge när man har lagt i vevaxeln. lagerhalvan som syns på bild är snedslitet på vänster sida och sitter inte rätt i motorblocket. Detta lager förmodar jag satt på denna plats när du fick se motorn. Om det nu är så att detta lager sitter på sin ursprungliga plats så har det vart sned belastat sen fabrik eller om motorn har vart delad ngn gång. Svårt att säga ngt till 100% när man inte kan se motordelarna live.

Ok, vad mycke man kan se med ett tränad öga.
Du har rätt i att det lagret satt där när jag fick se motorn och motorn har inte varit delad någon gång.
 

Chrille J

New member
Ramlager

Är det nu så att vevaxel inte varit rätt monterad och gått med snedställda ramlager så borde det vara troligt att det blir följdskador av ngt slag. Om det kan orsaka vevstaksbrott kan jag inte spekulera i. Obalans i motorn kan ställa till en hel del trassel. Onormalt hög belastning på balansaxel/axlar etc,etc. Någonstans havererar det troligen med tiden frågan är bara var. Har själv inte hört talas om vevstaksbrott pga detta men ngn gång skall vara den första. Kanske finns det ngn som har erfarenhet av detta som skruvar med motorer. Normalt kollar man att vevaxeln löper lätt innan man fortsätter att bygga ihop motorn. Men i fabrik kanske detta kan ske beroende på hur vevpartiet monteras. Om det nu är så att din motor inte är 100% ihopsatt i vevpartiet så kan det kanske finnas fler monterings fel på fler ställen i motorn. Har ngn tekniker från Kawasaki tittat på motorn?
 

Asch

New member
Är det nu så att vevaxel inte varit rätt monterad och gått med snedställda ramlager så borde det vara troligt att det blir följdskador av ngt slag............Har ngn tekniker från Kawasaki tittat på motorn?

Jag förstår vad du menar och nu när jag tittar på bilderna och jämför tror jag mig se vad du menar.
Det är bara verkstads personalen på Northbike som tittat på den så vitt jag vet. Och där är det lite intressant, Mekanikern och verkmästaren är inte överens om allt, mekanikern säger att inget lager skurit, medan verkmästaren säger att nåt lag kan ha mist sin smörjning då kontrar mekanikern med att alla oljekanaler var fria. Dem talar emot varandra vid flera tillfällen när jag var där.

Jag måste säga TACK till er alla som tittar, kommer med förslag och ideer.
 

Chrille J

New member
Ramlager

Komplettering till motorhaveriet. Vi satt några motorintresserade i går kväll och diskuterade din motor och kom fram till följande. Nu har vi inte motordelarna så vi spekulerar. Haveri orsaken vi kom fram till är följande.
1. Felaktigt monteradvevaxel/ramlager. orsakar svängningar upp i vevstaken.
2. Detta ger en påverkan på kolvbult och kolv orsakar matrialutmattning i lagringen i kolven där kolvbulten löper.
3. Kolven brister i lagringen som bilden visar.
4. Vevstaken brister på 2 ställen när den möter mototblocket.
Undersökninpå övriga kolvar kanske kan visa på sprickbildning.
Detta borde gå under fabrikationsfel.
Hoppas att du kan få hjälp av ngn på kawasaki att titta på detta.
Som sagt detta är bara en spekulation en sen höstkväll.
 

Asch

New member
Hej hopp.

Idag ringde motormännens besiktningsman som varit och undersökt motorn. Han kunde bara konstatera att det inte fanns några skador som orsakat haveriet, vad som är orsaken kunde han dock inte fastställa. Men nu har jag en oberoende besiktningsman som säger att det inte finns någon direkt "anledning" till att den gått sönder. Då ser jag det som det bara är något ursprungsfel kvar eftersom den inte ska rasa bara sådär.

Alla papper, bilder osv är inskickat till ARN och nu är det bara att vänta på ett beslut.

TACK till alla som spekulerat, inspekterat och kommit med förslag. Jag återkommer då jag fått beslut eller något annat intressant i fallet.
 
Last edited:

Chrille J

New member
Besiktning

Såg att besiktningen inte visade ngt. Hur föklarar han/hon det snedslitna ramlagret då det syns tydliga krackeleringar i detta som tyder på lång tids överbelastning. Detta tycker jag är ett ursprungsfel. Tycker att du skall ifrågasätta bedömningen.
 
H

honda cbf 500

Guest
I det fallet verkar ju kawasaki tagit på sig det hela och erkänt att det är fabrikationsfel. Undrar hur kawasaki tolkar denna annons.

Om jag vore i din situation hade skulle jag sätta ut en annons på blocket och se om det finns flera som har hamnat i din situation och föra gemensamt ärendet vidare hos kawasaki.

// Amir


Tack för tipset. Jag har mailat säljaren för att se om han är intresserad av att dela med sig av lite information.

//Johan
 
Last edited:

Asch

New member
Hur går det med ditt ärende? Har du fått ngt slutgiltigt svar?

// Amir

Nope inte än.

All dokumentation och bevisning är inskickad och verkstan/återförsäljaren har svarade på det att motorcykeln inte att mått sämre av ny olja. Samt att den antagligen höll ett högt varvtal vid haveriet baserat på de omfattande skadorna. Min bedömning kring det är att staken har gått 2-4 varv innan den gick ut genom blocket, och det inträffade under acceleration efter en korsning så varvtalet låg bedömt mellan 4-6000 rpm vilket jag inte anser är särskilt högt.

Nu är det bara vänta på ett beslut från ARN, så fort jag får det uppdaterar jag tråden igen!
 
Top