Chopperbyggarn
New member
Jag har idag varit och kikat på motorn. INGET lager i hela motorn har skurit, kamdrivningen var hel. Alla oljekanaler var fria. Vevstaken hade gått rakt av, ingen tendens till blånad eller böjning. Nedre delen av vevstaken har gått runt gjort sallad av oljepump mm och slagit i balansaxeln och knäckt den. Den övre delen av vevstaken hade kommit ner i vevhuset och slagits in i en vatten kanal, kolven var naturligtvis rejält sönderslagen. Cylindrarna såg, förutom de uppenbara skadorna av den trasiga kolven, bra ut.
Kom med ett bra förslag på vad som har orsakat haveriet?!
I detta fall kan det inte vara annat än materialfel som härdningsfel , mikroskopiska sprickor i materialet från fabriken. Vevstakar som går av har jag bara hört talas om i motorer med helt utslitna vevstakslager och det hörs innan haveri, delbara vevstakar som har gett sig
i eller omkring bulförband och ganska vanligt i extremt trimmade motorer som tex dragracing motorer.
Skicka vevstakens båda delar på material analys!
Anders.J