Garanti\reklamation

Asch

New member
Hur går det med ditt ärende? Har du fått ngt slutgiltigt svar?

// Amir

Nu har det slutgiltiga beskedet kommit lagom till våren...

ARN's bedömmning:

"Enligt villkoren för garantin krävs det för att garantin ska gälla att fordonet sköts i enlighet med tillverkarens anvisningar. Dessa villkor kan inte anses oskäliga. Johan Rundgren har inte bevisat att motorcykeln har skötts i enlighet med dessa anvisningar. Garantin har därför upphört att gälla. Besiktningsutlåtandet anger inte någon orsak till haveriet.

Mot bakgrund av det anförda och med hänvisning till att Johan Rundgren inte har bevisat att haveriet har sin grund i att motorcykeln var felaktig redan vid köpet kan hans talan inte bifallas"


Så nu kan man säga att jag har lärt mig två saker.
1: Lämna motorcykeln på verkstad en gång om året.(även om det bara gått 2 mil)
2: Att det inte finns ens antydan till slitage i motorn är inte bevis nog på att den är skött enligt anvisning.

Enligt anvisning är på Verkstad 1 gång per år eller 100 mil 600 mil 1200 mil osv. Och det e tydligen bara en "stämpel" som är bevis på skötseln.

Nu känns det lite tungt, jag funderar på att köpa en begagnad motor och sätta i. Jag har inte råd att låta renovera den även om kawasaki står kvar vid sitt erbjudande att stå för delarna.

Jag har ju lärt mig en läxa... något dyr men dock en läxa.

Tack för allt stöd, hjälp och förslag jag har fått.

//Johan
 
H

honda cbf 500

Guest
det var tråkigt att höra...:( det vore bra om det gick att hitta den killen på blocket som hade fått ut garanti för ett liknande haveri om jag inte missminner mig för att se varför han har lyckats få ut det hela på garanti..
Antagligen hade han gjort servicen misstänker jag.

//Amir

Nu har det slutgiltiga beskedet kommit lagom till våren...

ARN's bedömmning:

"Enligt villkoren för garantin krävs det för att garantin ska gälla att fordonet sköts i enlighet med tillverkarens anvisningar. Dessa villkor kan inte anses oskäliga. Johan Rundgren har inte bevisat att motorcykeln har skötts i enlighet med dessa anvisningar. Garantin har därför upphört att gälla. Besiktningsutlåtandet anger inte någon orsak till haveriet.

Mot bakgrund av det anförda och med hänvisning till att Johan Rundgren inte har bevisat att haveriet har sin grund i att motorcykeln var felaktig redan vid köpet kan hans talan inte bifallas"


Så nu kan man säga att jag har lärt mig två saker.
1: Lämna motorcykeln på verkstad en gång om året.(även om det bara gått 2 mil)
2: Att det inte finns ens antydan till slitage i motorn är inte bevis nog på att den är skött enligt anvisning.

Enligt anvisning är på Verkstad 1 gång per år eller 100 mil 600 mil 1200 mil osv. Och det e tydligen bara en "stämpel" som är bevis på skötseln.

Nu känns det lite tungt, jag funderar på att köpa en begagnad motor och sätta i. Jag har inte råd att låta renovera den även om kawasaki står kvar vid sitt erbjudande att stå för delarna.

Jag har ju lärt mig en läxa... något dyr men dock en läxa.

Tack för allt stöd, hjälp och förslag jag har fått.

//Johan
 

mudder

Member
....Nu känns det lite tungt, jag funderar på att köpa en begagnad motor och sätta i. Jag har inte råd att låta renovera den även om kawasaki står kvar vid sitt erbjudande att stå för delarna......
Om du får alla delarna, är det då inte billigare att renovera motorn än att köpa en begagnad? Dessutom vet du då skicket på din motor. Köper du en begagnad motor har du ingen aning om hur den är behandlad tidigare.
 

990 Adventure

New member
Garanti !

Hej !
Riktigt tråkigt detta med motorhaverier och framför allt att det är så svårt att få ut något för det.
Kan berätta att (även om det inte är en mc)min motor i en Nissan Kingcab som gått 12000 mil och var servad på märkesverkstad skar motorn på.
Garantin gällde inte sa verkstan o detta hade dom inte hört talas om över huvutaget,1 år tidigare hade vi frågat verkstan vad det var som hände eftersom vi fått reda på att motorerna havererade på just Kingcab 2004 års modell.
kamsträckarn har gett sig på några svarde dom då,byt sa vi vilket gjordes,kostade 13000+moms.2000mil senare skar motorn pga ramlagret skar o vevstaken gick rakt genom blocket,verkstan erbjöd sig att mot ersättning sätta i en ny motor om vi skaffade en. vilket vi gjorde.
Nu kommer det dråpliga,vi fick via PLUS reda på att det fanns en förlängd garanti 15000mil o enda kravet var att den var servad på märkesverkstad och enligt serviceprogramet,detta uppfyllde vi,men får inget för att vi har inte använt orginaldelar? nä just det den motor vi satte i och ersatte den trasiga motorn anses inte som orginaldel då den köptes på en skrot.
Vad det har att göra med orginalmotorn som gick sönder har Nissan inte kunnat förklar utan hävdar bara att garantin gäller inte.
Summa servicebok ifylld eller inte spelar ingen roll dom slingrar sig.
75000:- +moms gick detta på ,pengar som vi fått stå för men nu är den såld för 50 000:- och någon mer Nissan köper inte vi.

kanske fel forum men ändå ett exempel på hur liten man är trots ett långtgående konsument skydd.:(
 

Asch

New member
Om du får alla delarna, är det då inte billigare att renovera motorn än att köpa en begagnad? Dessutom vet du då skicket på din motor. Köper du en begagnad motor har du ingen aning om hur den är behandlad tidigare.

Jag har pratat med verkstad och Kawasakis kommer stå för delarna. Min totala kostnad landat strax under 15 000. Det blev en dyr lärdom men inte så mycket att göra åt. Hellre lägga 15 och få en ny motor än 10-15 på en begagnad.

Trots detta har jag lite svårt att smälta att det inte är bevis nog, att det inte fanns något slitage i motorn, på att jag skött den.

I min värld ska inte en vevstake gå av om inget annat går sönder före. Eller är jag dum som tycker det? Min oberoende besiktning konstaterade att vevstaken gått av först och orsakat det stor haveriet...

Så är det... det verkar i alla fall bli säsong för mig till slut... om ett par veckor.

Tack igen
 

Olak

New member
Synd att jag inte såg denna tråd innan jag köpte min kawa för två veckor sedan. Jag frågade om just sånna här saker och handlaren sa att kawasaki är väldigt generösa med godwill och ser genom fingrarna på just 600-mila servicen. Det hade nog blivit en annan hoj om jag sett detta innan, men de är kanske likadana allihop.

//Ola
 

Ricken

Member
Synd att jag inte såg denna tråd innan jag köpte min kawa för två veckor sedan. Jag frågade om just sånna här saker och handlaren sa att kawasaki är väldigt generösa med godwill och ser genom fingrarna på just 600-mila servicen. Det hade nog blivit en annan hoj om jag sett detta innan, men de är kanske likadana allihop.

//Ola
"Ser genom fingrarna på 600mila"?
Finns det någon tillverkare som gör det?

Trist det här med motorn Asch. Jag håller med dig, hur kan det inte gå på garanti?....
 

Olak

New member
"Ser genom fingrarna på 600mila"?
Finns det någon tillverkare som gör det?

Trist det här med motorn Asch. Jag håller med dig, hur kan det inte gå på garanti?....

Jo, med tanke på att 600 mila servicen endast innebär kontroller av i huvudsak broms och kopplingshydrauliken. Inget oljebyte så vidare det inte gått 12 mån sen förra så sa han så.
//O
 

daytona

New member
Hej!
Tråkig historia.. Men har jag förstått det rätt så är din motor helt förstörd? Inklusive blocket, vevaxel?
Kawasaki står för delarna och verkstaden vill ha 15000 för jobbet?

Hur mycket av gamla motorn går att använda? Borde bli billigare för kawasaki att ge dig en utbytesmotor och det borde inte kosta 15000 att bara byta motor?

Bara en tanke! Hoppas det löser sig!

Mvh/ Henrik
 

Asch

New member
Hej!
Tråkig historia.. Men har jag förstått det rätt så är din motor helt förstörd? Inklusive blocket, vevaxel?
Kawasaki står för delarna och verkstaden vill ha 15000 för jobbet?

Hur mycket av gamla motorn går att använda? Borde bli billigare för kawasaki att ge dig en utbytesmotor och det borde inte kosta 15000 att bara byta motor?

Bara en tanke! Hoppas det löser sig!

Mvh/ Henrik

Du har förstått allt rätt.
Jo det är en tanke som har slagit mig med. Det borde bli billigast att sätta i en ny komplett motor men kawasaki kanske inte resonerar så.
Vad jag har fått höra så är det kanske bara växellådan som går att använda men det är ju inget jag vet med säkerhet.
 

Triumph int

New member
Ta delarna och hitta nån som kan skruva ihop motorn.

Ta ett slipstift och fixa till kanalerna i toppen också,
gör dom släta.
 
Top