Gå ur NTF NU!

OH-

Member
Nu har jag läst på lite vad NTF har sagt om MC under senaste tiden och tittat på deras hemsida.

Slutsatsen blir att:
NTF konsekvent "glömmer" MC när dom formulerar sina mål och krav.
NTF motverkar motorcyklismen både i sin verksamhet och i form av propaganda på lägsta kvällstidningsnivå.

Argumentet att SMC skall vara med i NTF för att påverka inifrån håller inte, det framgår klart när man ser vilka andra organisationer som är med eller om man ser till historien.

Argumentet att vi skulle stanna för att uppnå någon sorts legitimitet eller att NTF:s skulle låna sitt tunga namn till våra frågor verkar vara mer from förhoppning än verklig erfarenhet. SMC har alltid fått driva våra frågor på egna meriter och jag tycker att det lyckats riktigt bra.

Mitt förslag är att SMC försöker göra en mediahändelse av sitt avhopp med temat att vi behövs för landets motorcyklister och att vi bedriver verkligt trafiksäkerhetsarbete.
 
P

Pingo

Guest
Mitt förslag är att SMC försöker göra en mediahändelse av sitt avhopp med temat att vi behövs för landets motorcyklister och att vi bedriver verkligt trafiksäkerhetsarbete.

Tror du inte att det räcker att under stort ståhej kräva att NTF's styrelse avgår. Ordföranden Björn Eriksson kan vi väl klara oss utan eller hur?

//Gunnar
 

Jåke

New member
Argumentet att SMC skall vara med i NTF för att påverka inifrån håller inte, det framgår klart när man ser vilka andra organisationer som är med eller om man ser till historien.

Mitt förslag är att SMC försöker göra en mediahändelse av sitt avhopp med temat att vi behövs för landets motorcyklister och att vi bedriver verkligt trafiksäkerhetsarbete.
Du har så rätt. Jag väntar med spänning på årsmötet... ;)
 
Last edited:

Johny

New member
Spontant så känner jag att SMC inte borde vara med i en organisation som den blir motarbetat av. Att vi tex blir kallade för ”systembrist” vid i princip varenda dödsolycka talar ju sitt tydliga språk. Den typen av hastighetsforskning som de senast gjorde, är den objektivt validerad och professionellt utförd?

Men samtidigt är det ju så att NTF finansieras med drygt 50 miljoner om året från staten via vägverket dvs skattefinansierat. Det innebär att NTF egentligen är beroende och indirekt styrd av regering och riksdag. NTF blir därigenom statens verktyg för att bedriva medial påverkan om trafiksäkerhet eller som de själva uttrycker sig. ”NTFs uppgift är att bedriva pläderande information och Vägverkets roll är att bedriva saklig information”.

Om SMC är med i NTF och kanske till och med ökar engagemanget genom att ta styrelseposter och liknande, kan SMC genom intern styrning vända den just nu negativt ”pläderande” informationen om oss motorcyklister. Ibland kan det vara listigt och strategiskt korrekt att lägga sig bakom fiendens linje.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
En motion har kommit till SMCs årsmöte som föreslår att vi går ur NTF. Vill du vara med och påverka detta, kom till Sundsvall.
NTF bjuds alltid in till årsmötet, så blir det även i år.
 

OH-

Member
Svar till Johny

Hej!
Som du själv skrev så är det politikerna som har stålarna. Och NTF skapades för att föra fram politikernas budskap om trafiksäkerhet.

Vi kan glömma att ta över ens en gnutta inflytande där. Vi betraktas som opålitliga och illojala när vi inte jamsar med, applåderar och smilar när kejsaren visar upp sig med hela rumpan bar.

Vår agenda att köra hoj med maximal behållning, inklusive att komma hem helskinnade efteråt, får vi driva själva.
 

Lucky Luke

Moderator
Vi i Uppsala län har under några år haft samarbete med NTF i vårat län.
Om jag inte har fel har väl NTF och SMC bra projekt tillsammans i Örebro län.
Bara för att en del på NTF har systembrist är det inte säkert att alla har det.

If you can´t beat them, join them.

Men jag är kluven i frågan, hoppas att NTF´s mediachef sansar sig lite framöver, annars kanske jag röstar för att gå ur NTF.
 

Johny

New member
Hej!
Som du själv skrev så är det politikerna som har stålarna. Och NTF skapades för att föra fram politikernas budskap om trafiksäkerhet.

Vi kan glömma att ta över ens en gnutta inflytande där. Vi betraktas som opålitliga och illojala när vi inte jamsar med, applåderar och smilar när kejsaren visar upp sig med hela rumpan bar.

Vår agenda att köra hoj med maximal behållning, inklusive att komma hem helskinnade efteråt, får vi driva själva.

Jag har gjort lite efterforskningar om NTF via internet bla. Det är helt klart en skum organisation, en slags propagandaorganisation som finansieras via regering och riksdag. Finns bla historik om bokföringsmanipulation som beskrivs i en rapport av RSV från 1999.

Är stärkt i min tro att SMC bör gå ur som medlem i organisationen. Bättre att vi satsar på att samverka med Vägverket. Egentligen bör vi inte ens bemöta NTF med någon motargumentation över huvudtaget.
 

lime

Skriver inte
Jag misstänker att relationen mellan NTF och SMC kommer att förändras iom att Monica Öhman går i pension och Jan Sandberg tar över rodret.

Sedan ser jag inte riktigt vad SMC skulle vinna på att distancera sig från en organisation som till synes motarbetar dess syfte. På det sättet så tappar vi all möjlighet att göra vår röst hörd inne i organisationen, får inte vara med på årsmöten, inte bli kallade till sammverkansgrupper, inte sitta med i utredningar, inte vara remissinstans när NTF vill säga något... Nada.

Min personliga åsikt är att om man inte tycker om en organisation så bör man i första hand försöka förändra den innifrån.
 

Jåke

New member
...får inte vara med på årsmöten, inte bli kallade till sammverkansgrupper, inte sitta med i utredningar, inte vara remissinstans när NTF vill säga något... Nada.

Min personliga åsikt är att om man inte tycker om en organisation så bör man i första hand försöka förändra den innifrån.
Så är redan fallet, iaf har jag fått det intrycket. Så att sitta med eller inte gör ingen större skillnad.

Jag håller med, till en viss gräns. Det krävs även att man försöker påverka och att det finns nånting att påverka. I annat fall är det bortkastade pengar och förspilld energi som kan användas till nyttigare saker.

Nånstans måste man sätta en gräns för när det inte längre är värt att försöka. Man kanske når större resultat genom att "omyndigförklara" eller bara sluta stödja?
NTF's agerande de senaste åren tycker jag definitivt tyder på att SMC's påverkan genom medlemskap inte är värt ett dyft. Då måste man söka andra alternativ annars arbetar man inte "för motorcyklisternas bästa".
 
Last edited:

Helios

New member
Jag tycker att SMC skall fortsätta vara med i NTF.
NTF är inte bättre än deras styrelse, och vad dom anbelangar så kan dom bli utbytta/gå i pension. Är SMC då med (samtidigt som SMC har gott om medlemmar) tror jag SMC kan göra stor skillnad och få mer inflytande.

Och om det är som du säger Jåke, att "sitta med eller inte gör ingen större skillnad" så tycker jag gott SMC kan sitta med.

Därmed inte sagt att NTF just för tillfället har MSC's fulla stöd i alla frågor.
 

Jåke

New member
Och om det är som du säger Jåke, att "sitta med eller inte gör ingen större skillnad" så tycker jag gott SMC kan sitta med.
Ja, det har du ju helt rätt i. :D

Jag uttryckte mig fel, vad jag menade var: att sitta med gör ingen skillnad.

SMC påverkar alltså inte som medlem, för jag tror det är som sagts tidigare i tråden: NTF är politikernas verktyg, inte medlemmarnas.

Men det är min åsikt, och jag har haft fel angående fakta förut. Fast i dessa sammanhang har verkligheten skrämmande ofta kommit ikapp efter ett par år... Hur som helst, jag tror inte SMC kommer att lämna NTF men årsmötet kommer åtminstone behandla frågan.
 
Last edited:

totte_kott

New member
Saxat ur MC-OLA på NTF:s hemsida

NTFs Policy
NTF fastställer vartannat år en övergripande policy som ligger till grund för NTFs ställningstagande i
olika frågor som rör trafiksäkerhet. I april 2005 fastställde NTFs kongress en policy för perioden 2006
– 2007. Ett särskilt avsnitt i policyn behandlar motorcyklar.
NTF anser att:
• I kollisioner mellan bilar och motorcyklar är det vanligt att bilföraren inte observerade
motorcykeln. Synbarheten bör därför förbättras och andra trafikantgrupper måste få ökad
kunskap om att motorcyklister är oskyddade trafikanter och extremt sårbara samtidigt som
motorcyklisterna måste bli bättre på att tillämpa ett defensivt körsätt.
• Vägarnas förlåtande egenskaper ska i möjligaste mån anpassas till motorcyklar.
• Motorcykeltillverkarna ska erbjuda tekniska stödsystem för att förhindra överskridande av
hastighetsgränser och onykter körning.
• Åtgärder för att stoppa skadeutvecklingen för förare av extremt motorstarka motorcyklar
måste vidtas.
• Motorcyklister ska erbjudas trafiksäkerhetsutbildning av NTFs organisationer eller andra med
denna specialitet.
• Tillverkare och säljare i branschen ska ta ansvar för säkerhetsinformation om fordon och
försäljning av säkerhetsutrustningar.


Har SMC varit med och tagit fram denna policy som säger att mc ska utrustas med hastighetsbegränsare?
 

Titania

New member
Att sitta kvar i en organisation som motarbetar en gör skillnad. Det gör en väldigt stor skillnad såvida man inte gör ett himla väsen av saken.

Att sitta kvar, tiga och lida säger att man inte bryr sig särskilt mycket. Som medlem så stödjer vi ju indirekt NTFs utspel. Ska SMC vara kvar i NTF så måste man också ta en offentlig strid på ett betydligt mycket tydligare sätt än hittills. Att låta och protestera och då inte på ett svenskt mesigt sätt utan högt och ljudligt.

Vi är kvar idag och blir överkörda gång på gång. Vi tillåter att NTF kastar skit på oss. Varför? Jag fattar det inte.

Min gissning är att SMC blir kvar i NTF men jag hoppas att det blir ett himla liv om det och att NTF inser att deras anti-MC-kampanj som de kör i pressen inte accepteras, åtminstone inte av SMCs medlemmar.
 
Last edited:

bedbrännaren

New member
Ntf/smc

Som "vanlig" medlem med endast viss insikt i maktens korridorer, ser jag det som så här: - Ligger det inte i NTF´s intresse att ha en stark och kunnigt "bollplank" att arbeta med/mot i frågor som rör mc relaterade frågor?

Vilken part om inte SMC står till buds?

Ett SMC uttåg från NTF innebär troligtvis att NTF vackert får bekänna färg rörande MC Sverige. Vi motorcyklister har inget att vinna genom att spela boll med en part som bara ser det negativa med vår närvaro....

Mitt förslag är att vi "går ur" och håller en dörr öppen för samarbete på nya premisser!
 

zynthaxx

New member
Saxat ur MC-OLA på NTF:s hemsida

NTFs Policy
NTF fastställer vartannat år en övergripande policy som ligger till grund för NTFs ställningstagande i
olika frågor som rör trafiksäkerhet. I april 2005 fastställde NTFs kongress en policy för perioden 2006
– 2007. Ett särskilt avsnitt i policyn behandlar motorcyklar.
NTF anser att:
• I kollisioner mellan bilar och motorcyklar är det vanligt att bilföraren inte observerade
motorcykeln. Synbarheten bör därför förbättras och andra trafikantgrupper måste få ökad
kunskap om att motorcyklister är oskyddade trafikanter och extremt sårbara samtidigt som
motorcyklisterna måste bli bättre på att tillämpa ett defensivt körsätt.
• Vägarnas förlåtande egenskaper ska i möjligaste mån anpassas till motorcyklar.
• Motorcykeltillverkarna ska erbjuda tekniska stödsystem för att förhindra överskridande av
hastighetsgränser och onykter körning.
• Åtgärder för att stoppa skadeutvecklingen för förare av extremt motorstarka motorcyklar
måste vidtas.
• Motorcyklister ska erbjudas trafiksäkerhetsutbildning av NTFs organisationer eller andra med
denna specialitet.
• Tillverkare och säljare i branschen ska ta ansvar för säkerhetsinformation om fordon och
försäljning av säkerhetsutrustningar.


Har SMC varit med och tagit fram denna policy som säger att mc ska utrustas med hastighetsbegränsare?

Bara en liten fundering i sammanhanget:
Fyllekörning i all ära, men hur ofta händer det ärligt talat att mc-förare kör påverkade? De flesta motorcyklister jag känner avstår från att köra redan när de är övertrötta eller har feber - att köra på (bak-) fyllan är inte att drömma om...
Ovanstående lista känns väldigt mycket som tomt, politikersnack från någon som enbart har teoretisk kunskap (och knappt det).
 

morsan

New member
Bara en liten fundering i sammanhanget:
Fyllekörning i all ära, men hur ofta händer det ärligt talat att mc-förare kör påverkade? De flesta motorcyklister jag känner avstår från att köra redan när de är övertrötta eller har feber - att köra på (bak-) fyllan är inte att drömma om...
Ovanstående lista känns väldigt mycket som tomt, politikersnack från någon som enbart har teoretisk kunskap (och knappt det).

Jag trodde som du, men gå in och kolla här!
http://www.polisen.se/inter/nodeid=2251&pageversion=1.jsp
Ex: Lördag 25/8 tog polisen i Västra Götaland 3 fyllerister på MC
Jag blev förskräckt av hur många MC-fyllerister polisen plockar :eek: Man kan bara fråga sig hur många de INTE får tag i :(
 
Last edited:

Lelle K

New member
Hmmm

Förvisso kan det locka att gå ur NTF om de vägrar lyssna på och samarbeta med oss, dock bör SMC i så fall väldigt tydligt gå ut i media och att de med stöd av sina medlemmar ser ett samarbete fruktlöst om vi hela tiden blir överkörda av tjänstemännen på Det verket.

Jag läste intervjun med Skogö i MC-FOlket och det som störde mig mest var intrycket av en politiskt tillsatt tvättäkta byråkrat, som ignorerar en trafikantgrupps behov och de skyldigheter som NTF och övriga verk - politiska som opolitiska - har gentemot trafikanter i landet för att göra trafikmiljön överblickbar/säkrare och tillsammans med olika motororganisationer arbeta för ökad medvetenhet.

Detta måste ut, mycket TYDLIGT, även om dagspressen (AB, Expressen m.fl.) mest säljer lösnummer på löpsedlar som sedan länge närmat sig skvallertidningarna mer och mer i stil och underlag.

Jag förväntar mig inte att Skogö och hans likar bryr sig om motorcyklisterna, eller våra argument. Det förvånar mig inte om den här sortens personer satsar karriärmässigt på att följa de "politiskt korrekta vindarna" och göra vad politkerna vill, som att lagarna ska följas till punkt och pricka. Och sedan inte fattar att en vision uppenbart är misslyckad!

Vad sägs om en manifestation i Stockholms city i snigelfart, för att få uppmärksamhet på att de så kallade "trafiksäkerhetsbefrämjande" organisationerna (NTF/VV och eventuellt Polisen) enbart ser ett mål - att få bort motorcyklisterna från vägarna?

Jag är....:mad: på tjänstemän/kvinnor i organisationer som gömmer sig bakom lagtexter och inte tar eget ansvar för fattade beslut.
 
Top