Om jag har förstått detta rätt så får man i nästan hela EU köra automatväxlad mc på upp till 125cc på bilkörkort (B-behörighet).
Skulle inte vi på sikt följa denna trend och försöka driva denna fråga?
(eller har jag missat att det redan är påväg?)
Personligen ser jag många fördelar med detta:
-fler "bilister" skaffar vespa, detta skapar bättre förståelse mellan motorcyklister och bilister.
- vi får färre bilar i storstadstrafiken då fler skulle föredra vespa framför bilen i tät stadstrafik.
- en vespa ger en kraftig sänkning i växthusgaser per person och mil jämfört med samma transport med bil.
Sen är ju den stora frågan om man klarar av att köra vespa på B-kort?
Jag är rätt så säker på att det funkar bra, du får ju ändå i praktiken köra en vespa som går 50km/h på B-kort så det tror jag inte gör så stor skillnad. Fördelarna överväger.
Skulle inte vi på sikt följa denna trend och försöka driva denna fråga?
(eller har jag missat att det redan är påväg?)
Personligen ser jag många fördelar med detta:
-fler "bilister" skaffar vespa, detta skapar bättre förståelse mellan motorcyklister och bilister.
- vi får färre bilar i storstadstrafiken då fler skulle föredra vespa framför bilen i tät stadstrafik.
- en vespa ger en kraftig sänkning i växthusgaser per person och mil jämfört med samma transport med bil.
Sen är ju den stora frågan om man klarar av att köra vespa på B-kort?
Jag är rätt så säker på att det funkar bra, du får ju ändå i praktiken köra en vespa som går 50km/h på B-kort så det tror jag inte gör så stor skillnad. Fördelarna överväger.