Framtida förändringar för vespa 125cc?

P-O Noren

New member
Om jag har förstått detta rätt så får man i nästan hela EU köra automatväxlad mc på upp till 125cc på bilkörkort (B-behörighet).

Skulle inte vi på sikt följa denna trend och försöka driva denna fråga?
(eller har jag missat att det redan är påväg?)

Personligen ser jag många fördelar med detta:
-fler "bilister" skaffar vespa, detta skapar bättre förståelse mellan motorcyklister och bilister.
- vi får färre bilar i storstadstrafiken då fler skulle föredra vespa framför bilen i tät stadstrafik.
- en vespa ger en kraftig sänkning i växthusgaser per person och mil jämfört med samma transport med bil.

Sen är ju den stora frågan om man klarar av att köra vespa på B-kort?
Jag är rätt så säker på att det funkar bra, du får ju ändå i praktiken köra en vespa som går 50km/h på B-kort så det tror jag inte gör så stor skillnad. Fördelarna överväger.
 

dalis

New member
Tveksamt om det är bra, visst skulle det ge fördelar men jag tror inte att "Svensson" har bromstekniken som erfordras en regnig dag på väg till jobbet.
En 125a gör väl ofta en bit över 100km/h.
 

P-O Noren

New member
Tveksamt om det är bra, visst skulle det ge fördelar men jag tror inte att "Svensson" har bromstekniken som erfordras en regnig dag på väg till jobbet.
En 125a gör väl ofta en bit över 100km/h.

Praktisk trafikrytm i stan är knappast 100km/h, sedan tror jag inte svensson tar en vespa då det regnar. Övriga europa ser då inte detta som ett problem.

Vi ska nog inte göra vespa-körning till något svårt att lära sig, fordonet har en gas och två bromsar...
 

dalis

New member
Ska denna (YZF 125) få köras med B-behörighet? :eek:
OK ingen vespa men hur definieras gränsen mellan MC och Vespa? eller skoter som du förmodligen menar?

EDIT:
Jag missade "automatväxlad" så min bild är ju orelevant i sammanhanget.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Undantag att få köra MC på B-kort finns i några få EU-länder, absolut inte alla. Frågan är under övervägande i flera länder. SMC har i alla sammanhang framfört att det är skillnad på fyra hjul och två och att en tvåhjulig MC är unik. Vi har framfört att man inte ska jämföra bil med MC då det gäller körkort. Vi har inte frångått den principen i detta fall. Vi tror inte heller att det finns en politisk vilja eller intresse från ansvariga myndigheter att medge detta i Sverige. Däremot har vi framfört att tre- och fyrhjuliga MC bör få fortsätta att framföras med B-behörighet.
Dessutom presenterades nyligen en spansk studie som visade att lätt MC på B-behörighet inte är optimalt ur en trafiksäkerhetssynpunkt: \\dc01\Redirekt$\maria.nordqvist\My Documents\Maria\körkort\Access To Motorbikes Without Taking Prior Exam Increases Number Of Accidents, Study Finds.mht
 

P-O Noren

New member
Ska denna (YZF 125) få köras med B-behörighet? :eek:
OK ingen vespa men hur definieras gränsen mellan MC och Vespa? eller skoter som du förmodligen menar?
Rätt så säker på att jag skrev automatväxlad i första inlägget.

Vespa eller scooter, vilket namn du föredrar.


Rätt så intressanta åsikter, skall just frågan om antalet hjul vara avgörande för B-kort och det man får köra på b-kort?

Blir ibland ologiskt, du får köra en can-am spyder på b-kort
http://www.youtube.com/watch?v=BfSGadg-TAA
http://www.youtube.com/watch?v=cKXUwJfpewg&feature=related

men inte en automatväxlad scoter?
http://www.youtube.com/watch?v=amoBKqrTob4

Kanske båda ska kräva a-kort?

Själv tror jag att flertalet som har b-kort klarar en scoter med 125cc, däremot tror jag få klarar av en can-am spyder
 

P-O Noren

New member
Undantag att få köra MC på B-kort finns i några få EU-länder, absolut inte alla. Frågan är under övervägande i flera länder. SMC har i alla sammanhang framfört att det är skillnad på fyra hjul och två och att en tvåhjulig MC är unik. Vi har framfört att man inte ska jämföra bil med MC då det gäller körkort. Vi har inte frångått den principen i detta fall. Vi tror inte heller att det finns en politisk vilja eller intresse från ansvariga myndigheter att medge detta i Sverige. Däremot har vi framfört att tre- och fyrhjuliga MC bör få fortsätta att framföras med B-behörighet.
Dessutom presenterades nyligen en spansk studie som visade att lätt MC på B-behörighet inte är optimalt ur en trafiksäkerhetssynpunkt: \\dc01\Redirekt$\maria.nordqvist\My Documents\Maria\körkort\Access To Motorbikes Without Taking Prior Exam Increases Number Of Accidents, Study Finds.mht

Just den studien kommer ju till en helt annan slutsats än den du säger:
;) (för visst brukar smc säga att det är viktigt att ta med ökningen av motorcyklar i beräkningar?)

The results of the work show that the risk of injuries among the users of lightweight motorcycles has increased by 46% in the three years since the approval of the law but, once this figure is adjusted owing to the high increase in the number of motorbikes, no rise in the risk for riders of light motorcycles is observed. "This leads us to think that other factors, such as the measures to reduce car use and the situation of economic growth during this period have led to an increase in the use of motorbikes", explained the researcher.
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/08/090831130704.htm
 
Last edited:

dalis

New member
Rätt så säker på att jag skrev automatväxlad i första inlägget.

Jag missade "automatväxlad" så min bild var ju orelevant i sammanhanget.

Men jag håller ändå inte med dig, det är inte växlandet folk med b-kort har svårt med utan snarare bromsandet, det är dessutom en avgörande skillnad på två och tre hjul.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Jag missade "automatväxlad" så min bild var ju orelevant i sammanhanget.

Men jag håller ändå inte med dig, det är nite växlandet folk med b-kort har svårt med utan snarare bromsandet, det är dessutom en avgörande skillnad på två och tre hjul.
Finns en del forskningsresultat som visar på att det inte är någon avgörande skillnad när det kommer till säkerhet om du kollar mitt inlägg ovan.

Att konstatera att två hjul är färre än 3 eller 4 behöver vi inte göra. Frågan är om olyckorna skulle öka. Det tror jag inte, iaf inte när man beräknar antalet brukare och tar med det i beräkningen. Antalet olyckor i relation till antalet motorcyklister blir förmodligen oförändrat.
 

puttepj

New member
Jag kör själv en 125 cc skoter och tycker inte att det finns någon logik med att tillåta någon att köra motsvarande på B-kort.

Det må vara betydligt enklare att framföra en lätt hoj som inte gör mer än 100 knyck, men det är tillräckligt mycket effekt för att man skall kunna göra bort sig och ställa till det både för sig själv och andra.

När jag tog upp min 'MC-karriär' efter drygt 30 års vila känns mitt MC-kort inte så mycket mer värt än det jag ändå skulle haft bifogat när jag tog bilkort ett år efteråt (1975).

Men som eftertänksam 50-taggare, lite drygt, förstår jag kanske lite bättre risker och anpassar mitt körsätt därefter, än en adrenalinstinn ungdom som ser en skoter som ett snabbt och smidigt sätt att ta sig fram.

Med det inte sagt att alla diskussioner måste mynna ut i att yngre förare alltid står för alla risker, men en skoter är inte en moped och jag tycker nog att man skall ha ett regelrätt körkort för att framföra den.

/putte
 

Chopperbyggarn

New member
Om man ser 125cc skoter som ett rent stadsfordon så tror jag inte att det är farligare att köra på B-kort än en EU moped Skoter..fördelen kan vara att man hänger med i trafikrytmen när det går i 50-70kmh.

Can Am Spyder har en mycket låg tyngdpunkt (ingen flakmoppe precis) så jag kan inte tänka mig att den skulle vara speciellt svår att köra..den är ju trots allt en hybrid mellan bil och mc, så jag tror att en B-kortsinnehavare klarar minst lika bra att hantera Spydern som en ATV eller Snöskoter eller traditionell Trike. Enda faran jag kan se med Spydern är att den kan locka till sig kategorier som inte kan ta det lugnt på vägarna..den verkar marknadsföras som en typ av sport hoj.

Kanske är det dags att börja skissa på en ny typ av körkort (2020 eller när nu ytterligare direktiv kommer) som ger behörighet för både bil och mc?

Anders.J
 

TMax500

Member
Om man ser 125cc skoter som ett rent stadsfordon så tror jag inte att det är farligare att köra på B-kort än en EU moped Skoter..

Jo, det är stor skillnad att tuffa omkring i 30-40-50 längst till höger på smågator, och att blåsa på i vänsterfilen på en trafikled i 90 knyck... Anser jag som kör både stort och smått (kör idag både 50 cc och 500 cc scooter, och har tidigare även kört 125 cc och 250 cc i stadstrafik)

PS. P-O Noren: Fy på sig som inte kan skilja Vespa från scooter! ;-) Det ena är ett varumärke, det andra en fordonstyp. Tänk om scooterförarna skulle börja kalla alla mc för Honda...? ;-)
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Jo, det är stor skillnad att tuffa omkring i 30-40-50 längst till höger på smågator, och att blåsa på i vänsterfilen på en trafikled i 90 knyck... Anser jag som kör både stort och smått (kör idag både 50 cc och 500 cc scooter, och har tidigare även kört 125 cc och 250 cc i stadstrafik)

PS. P-O Noren: Fy på sig som inte kan skilja Vespa från scooter! ;-) Det ena är ett varumärke, det andra en fordonstyp. Tänk om scooterförarna skulle börja kalla alla mc för Honda...? ;-)

Jo jag vet....
som straff så späkar jag mig själv med en torr vettex-trasa över ryggen och kommer att fasta i minst 30 minuter.:D
(samtidigt som jag hummar "...scoter inte vespa..."
 

JanneS

New member
Å andra sidan...

...så får man ju som sagts köra tre- och fyrhjulingar på B-kort.

Om jag inte är felunderrättad så har ju dessa fordonstyper varit tämligen olycksdrabbade.

Tycker personligen att man gott kunde tillåta mindre skotrar på B-kort. Sätt en rimlig effektgräns på dom så borde det ju inte vara särskilt mycket farligare än EU-mopparna.

Jag har för egen del ca 5 mil till jobbet så en EU-moppe skulle inte vara ett särskilt gångbart alternativ. Om man kan marscha 70-90 km/h så möjliggör man ju för många fler att börja köra 2-hjuligt vilket på sikt borde locka fler att skaffa motorcykel när man väl "fått smak" på det. Dessutom så har man ju då en del erfarenhet av att köra tvåhjuligt närman väl vill skaffa A-kortet.
 

V Saarela

New member
...så får man ju som sagts köra tre- och fyrhjulingar på B-kort.

Om jag inte är felunderrättad så har ju dessa fordonstyper varit tämligen olycksdrabbade.

Tycker personligen att man gott kunde tillåta mindre skotrar på B-kort. Sätt en rimlig effektgräns på dom så borde det ju inte vara särskilt mycket farligare än EU-mopparna.

Jag har för egen del ca 5 mil till jobbet så en EU-moppe skulle inte vara ett särskilt gångbart alternativ. Om man kan marscha 70-90 km/h så möjliggör man ju för många fler att börja köra 2-hjuligt vilket på sikt borde locka fler att skaffa motorcykel när man väl "fått smak" på det. Dessutom så har man ju då en del erfarenhet av att köra tvåhjuligt närman väl vill skaffa A-kortet.

Är det inte enbart fyrhjulingarna som är olycksdrabbade.
Funderar just att det är lite närkligt(lucka i lagen?) dock att tex Piaggios MP3kan köras på B-kort. Funkar väl som vilken vanlig scooter i kurvorna, dock lite sladdrig ibland.
(jo, jag har a-kort också, men gillar dom ändå)
080503mp3b2.jpg

080503mp3b8.jpg


Jag som nordlig norrlänning funderar varje gång jag råkar passera essingeleden i rusningstrafik....undrar vad en 125 scooter skulle göra för miljön där?
080403b61.jpg
 
Last edited:

dalis

New member
Jag återkommer till mitt andra inlägg (#4).
Alla snöar in på att man skall få köra skoter men vi talar ju om moped eller MC (beroende på motorstorlek) det finns i lagen ingen skillnad på scooter och MC vad jag vet.
Hur skulle man definiera gränsen mellan dessa??
Är det vindsyddet för knä och ben eller den "bekväma" fotplattan eller vad?
Många guldvingar skulle kunna ligga risigt till för att bli kallad scooter.
Sen undrar jag varför isåfall scootrar skulle vara säkrare än andra tvåhjulingar?
 

Chopperbyggarn

New member
...så får man ju som sagts köra tre- och fyrhjulingar på B-kort.

Om jag inte är felunderrättad så har ju dessa fordonstyper varit tämligen olycksdrabbade.

Tycker personligen att man gott kunde tillåta mindre skotrar på B-kort. Sätt en rimlig effektgräns på dom så borde det ju inte vara särskilt mycket farligare än EU-mopparna.

Jag har för egen del ca 5 mil till jobbet så en EU-moppe skulle inte vara ett särskilt gångbart alternativ. Om man kan marscha 70-90 km/h så möjliggör man ju för många fler att börja köra 2-hjuligt vilket på sikt borde locka fler att skaffa motorcykel när man väl "fått smak" på det. Dessutom så har man ju då en del erfarenhet av att köra tvåhjuligt närman väl vill skaffa A-kortet.

ATV (fyrhjulingar) och gamla ATV (trehjulingar, aldrig vägreggade i sverige) lär stå för en del olyckor pga deras höga tyndpunkt och avsaknad av differensial i bakaxeln i dom flesta fall.
Traditionell Trike med sin låga tyngdpunkt är knappt olycksdrabbade överhuvudtaget.

Anders.J
 

puttepj

New member
Jag återkommer till mitt andra inlägg (#4).
Alla snöar in på att man skall få köra skoter men vi talar ju om moped eller MC (beroende på motorstorlek) det finns i lagen ingen skillnad på scooter och MC vad jag vet.
Hur skulle man definiera gränsen mellan dessa??
Är det vindsyddet för knä och ben eller den "bekväma" fotplattan eller vad?
Många guldvingar skulle kunna ligga risigt till för att bli kallad scooter.
Sen undrar jag varför isåfall scootrar skulle vara säkrare än andra tvåhjulingar?

Jag har alltid betraktat guldvingarna som skoters, fast skrytigare :-D

/putte
 

SuperRetard

New member
Jag har alltid betraktat guldvingarna som skoters, fast skrytigare :-D

/putte

Japp, jag höll på att bli singel när jag kallade svärfars Vinge för Vespa de Luxe :D



Men jag hålller med föregående. Skillnaden inför lagen är rätt irrelevant om det är en skoter eller mc. En skoter har i regel mindre hjul, sämre bromsar och betydligt sämre förarergonomi. Så jag ser den som farligare än mc.

Sen tycker jag också att skillnaden i stan mellan moppe och skoter är same same.. Men det är samma sak upp till mc då, jag använder aldrig (lagligt) mer än MAX 50 hästar av effekten när jag kör i stan. Borde inte SuperDukes va ok på B-kort men bara i stadstrafik då?
 

Ove 60+

Active member
Jag återkommer till mitt andra inlägg (#4).
Alla snöar in på att man skall få köra skoter men vi talar ju om moped eller MC (beroende på motorstorlek) det finns i lagen ingen skillnad på scooter och MC vad jag vet.
Hur skulle man definiera gränsen mellan dessa??
Är det vindsyddet för knä och ben eller den "bekväma" fotplattan eller vad?
Många guldvingar skulle kunna ligga risigt till för att bli kallad scooter.
Sen undrar jag varför isåfall scootrar skulle vara säkrare än andra tvåhjulingar?

:p Tänkte till!
Javisst har du rätt! Goldwing, HD;ar med stor kåpa och fotplattor och liknande hojar är faktiskt medlemmar i scooterfamiljen. Det är ett fordon där man kan åka i finkostymen utan att bli skitig även om det inte är att rekommendera ens på en liten scooter. Personligen anser jag att storscootrarna (som nu blivit mellanscooters) både kör- och kapacitetsmässigt lätt klår motsvarande "riktig" motorcykel. Det som närmast liknar naken scooter torde vara hojar med moderat customstuk, bara det att motorpaketet sitter lite längre fram.
 
Top