Maria Nordqvist
Super Moderator
SMC har fått ett brev från Transportstyrelsen med fyra frågor angående provfordon för behörighet A. Som ni säkert vet har SMC under snart tio år kämpat för en ändring av kubikgränsen, Sverige är det enda landet i EU som har detta krav. Nu ska ett EG-direktiv träda i kraft senast 2013 och SMC har föreslagit att Sverige ska anta detta snarast möjligt. Tidigast blir dock 2011, tyvärr.
Jag brukar lägga ut frågor här på Forumet och få kloka svar, gör det även denna gång även om SMC har en klar och tydlig åsikt i frågan. Den fjärde frågan är dock ny och där får ni gärna höra av er! Debattera här eller maila mig på maria.nordqvist@svmc.se
Synpunkter vill jag ha senast 15 februari.
1. Är dagens kravgräns (700 kubik) ett stort problem?
2. Hur stor andel av dagens 10 000 som kör upp för behörighet A har problem med 700-kubiksgränsen?
3. Vad anser SMC om snabb anpassning till EG-gränsen minst 600 kubik och minst 40 kW?
4. HUr ser ni på att i samband med en sådan ändring även införa en minimigräns på minst 180 kg tjänstevikt för högsta klassen?
Som alltid är jag tacksam för kloka kommentarer !
Jag brukar lägga ut frågor här på Forumet och få kloka svar, gör det även denna gång även om SMC har en klar och tydlig åsikt i frågan. Den fjärde frågan är dock ny och där får ni gärna höra av er! Debattera här eller maila mig på maria.nordqvist@svmc.se
Synpunkter vill jag ha senast 15 februari.
1. Är dagens kravgräns (700 kubik) ett stort problem?
2. Hur stor andel av dagens 10 000 som kör upp för behörighet A har problem med 700-kubiksgränsen?
3. Vad anser SMC om snabb anpassning till EG-gränsen minst 600 kubik och minst 40 kW?
4. HUr ser ni på att i samband med en sådan ändring även införa en minimigräns på minst 180 kg tjänstevikt för högsta klassen?
Som alltid är jag tacksam för kloka kommentarer !