Frågor om provfordon A-behörighet

Marie

Banned
Ingen skulle ju komma på tanken att tvinga uppkörande bilister att köra upp med en S-klass Merca, Ferrari Testarossa eller en husbil, bara för att man senare FÅR köra dessa fordon med B-kort. Varför då med mc?



JAAAA!

Låt oss arbeta för att provfordonet vid B-kort måsta vara minst 5m långt, 1,75m brett, väga minst 2000 kg tjänstevikt och ha en motor på minst 4000cc !!!! :D
 

Chopperbyggarn

New member
Citat:
Ursprungligen postat av UglyJazz
Ingen skulle ju komma på tanken att tvinga uppkörande bilister att köra upp med en S-klass Merca, Ferrari Testarossa eller en husbil, bara för att man senare FÅR köra dessa fordon med B-kort. Varför då med mc?

JAAAA!

Låt oss arbeta för att provfordonet vid B-kort måsta vara minst 5m långt, 1,75m brett, väga minst 2000 kg tjänstevikt och ha en motor på minst 4000cc !!!! :D

Mitt i prick!!! :D Kan inte samafattas bättre!!! Läge att röja rejält på EU nivå ( man ska ju rycka upp ogräset med roten) och få ordning på denna sörja som mc- körkort har blivit???

Anders.J
 

UglyJazz

New member
Jesper!
Använd gärna fritt av det jag skrivit...

Marie!
Jag lobbar i så fall hellre för mellan 3-3,5 ton och minst 220cm bredd, gärna kombinerat med max 60kW och varför inte ett släp efter också?
Man får ju (tyvärr) automatiskt framföra släp, om man bara klarat uppkörningen i en Hyundai Getz eller en VW Lupo...

En förbättrad fordonskännedom i en bil torde ju öka förståelsen för andras villkor i trafiken...
 

OH-

Member
............. Läge att röja rejält på EU nivå ( man ska ju rycka upp ogräset med roten) och få ordning på denna sörja som mc- körkort har blivit???

Blott Sverige Svenska EU-regler har! Problemet i detta (liksom så många andra) fall är faktiskt inte EU-regler utan svensk över-implementering.
Sverige nöjer sig inte med det alla andra får - vi skall ha MER!
 

Curre

New member
Jag körde min Bulldog parallellt med Banditen. Det var ett litet problem då jag klarade allt bra med Bullen inklusive krypkörning men inte lika väl med Banditen. Bullen var mycket lugnare och stabilare. Men alla är vi ju olika;-)

Inslaget gällde ju om reglerna, och tyngden är inte nyckeln tycker jag utan motorstyrkan.
 

Ove 60+

Active member
Blott Sverige Svenska EU-regler har! Problemet i detta (liksom så många andra) fall är faktiskt inte EU-regler utan svensk över-implementering.
Sverige nöjer sig inte med det alla andra får - vi skall ha MER!

:mad: Stämmer vad du säger! Svenska myndigheter har ofta en fjollig Bror Duktig-mentalitet för att glänsa. För vem? Medborgarna har faktiskt ingen nytta av det! :p:mad:
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för svar. Ett förtydligande: Det är INTE SMC:s eller mina frågor utan det är frågor som ställs av Transportstyrelsen och som ska besvaras. Jag har frågat varför Sverige ska införa krav på vikt när det inte krävs av EU och inget annat EU-land har denna gräns.

Efter att ha läst dessa inlägg och funderat.

Så anser jag att sverige inte ska ställa högre krav på någon punkt än vad EU direktivet kräver vare sig det gäller kubik, effekt samt vikt.
Varför? Som har nämnts här så blir kraven godtyckliga oavsett hur dom sätts men framförallt så är det viktigt att det finns tillräckligt gott om utbud av "prov - mc" så att mäniskor med vitt skilda fysiska förutsättningar ska ha en möjlighet att klara av både manöverprovet samt körprovet för A-kort. Det kommer alltid att finnas lämpliga motorcyklar för varje typ av individ storväxt som småväxt att framföra i trafik och som effektässigt kräver A-kort men som pga dagens fasta mått i manöverbanan inte alltid går att använda vid uppkörning. Då det fortfarande är ganska få kvinnor som kör mc så kan vi nog lungt räkna med att mc- branchen kommer att satsa ganska hårt på denna grupp i framtiden (gubb kollektivet är väl snart mättat) med mindre och kompaktare motorcyklar som effektmässigt kräver A-kort.

Anders.J
 

UglyJazz

New member
Det slog mig att en mc som väger 180 kg ju är tre gånger så tung som kroppsvikten för en småväxt kvinna, medan samma cykel bara är 1,3 gånger kroppsvikten för en stor kille...

Varför inte 1,5 ggr kroppsvikten?

Det känns lite löjligt med en kg-fixering, men det är ju alltid så att vi i Sverige ska vara värre än ALLA andra i EU. Varför det?

Jaja, det ÄR orealistiskt, men en tanke ändock?
 

erik_90

New member
1.
För mig är det ett aktuellt och ganska irriterande problem då jag ska ta obeg körkort nästa år och har börjat funderat på vilken hoj jag ska köpa, och kommit fram till att det är ett väldigt begränsat utbud på lättkörda hojar över 700cc för rätt peng och i närheten av mig. Dessutom är det ingen av dom som jag är riktigt sugen på, så förmodligen blir det så att jag säljer den när jag tagit kortet. Så det skulle vara guld om detta gick igenom till 2011!
 

adrian_vg

New member
1. Jag försöker hitta en beggad hoj för frun att ev börja övningsköra med. Det är vikter hit och effekt dit. Endera är de för tunga, för lätta, för starka eller för svaga. Jag/vi har inte råd att lägga ut pengar för en hoj som passar in i Transportstyrelsens reglemente, men som inte passar min fru, för att den är för tung eller för stark eller för hög, för att ta några exempel.

Kort sagt, bort med dessa gränser helt, om det nu går. Känns konstgjorda de där reglerna tycker jag. Vad syftar de till? Blir man en bättre förare med en reglementsenlig motorcykel vid uppkörningen?
 
Top