Frågor om provfordon A-behörighet

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har fått ett brev från Transportstyrelsen med fyra frågor angående provfordon för behörighet A. Som ni säkert vet har SMC under snart tio år kämpat för en ändring av kubikgränsen, Sverige är det enda landet i EU som har detta krav. Nu ska ett EG-direktiv träda i kraft senast 2013 och SMC har föreslagit att Sverige ska anta detta snarast möjligt. Tidigast blir dock 2011, tyvärr.

Jag brukar lägga ut frågor här på Forumet och få kloka svar, gör det även denna gång även om SMC har en klar och tydlig åsikt i frågan. Den fjärde frågan är dock ny och där får ni gärna höra av er! Debattera här eller maila mig på maria.nordqvist@svmc.se
Synpunkter vill jag ha senast 15 februari.
1. Är dagens kravgräns (700 kubik) ett stort problem?
2. Hur stor andel av dagens 10 000 som kör upp för behörighet A har problem med 700-kubiksgränsen?
3. Vad anser SMC om snabb anpassning till EG-gränsen minst 600 kubik och minst 40 kW?
4. HUr ser ni på att i samband med en sådan ändring även införa en minimigräns på minst 180 kg tjänstevikt för högsta klassen?

Som alltid är jag tacksam för kloka kommentarer !

NeXTer

New member
1. Dagens gräns är ett problem i den bemärkelse att den i stor utsträckning tvingar den som ska ta körkortet att låna/hyra en större maskin för uppkörningen om personen i fråga har bestämt sig för en förnuftig maskin i 650-klassen som då inte kan användas.

2. Det skapar en onödig merkostnad för att ta körkortet för många som annars kunde köra upp med sin egen maskin. Jag gör här antagandet att orsaken till att Kawasaki ER-6n är den mest sålda maskinen är för att den är populär bland nya åkare.

3. En snabb anpassning vore ett bra sätt att uppväga den fördyrande åtgärden med riskutbildningen, öka intresset för att ta körkortet samt även påverka de sviktande försäljningssiffrorna något.

4. Nu väger de flesta maskiner i 650-klassen redan över 180 kg vilket i stort sett gör det till en ickefråga under överskådlig framtid, men nya materiallösningar skulle ju givetvis med nöd och näppe kunna straffa ut ett par maskiner på marknaden (Ducati Monster 696 är den enda jag kan hitta i förra årets katalog med sina 179 kg). Så frågan blir väl: Vad vill vi uppnå med ett sådant krav?

SuperRetard

New member
4. 180 kilo är ju på vippen för många maskiner redan idag. Eftersom beslut inte tas i en handvändning (10 år sen ni började lobba för det sa du? ;)) så kommer det väldigt snart att vara ett problem.

Samtidigt finns inte riktigt vikt med i ekvationen över hur lätt-/svårkört en hoj är. Visst är det skillnad på en motard (även om det är 200kg 1000cc V-twin) mot en tung glidare, men problemet ligger om man inte ska köra på tid snarare i geometri än kilon.

Det känns inte länge sen en "normal" hoj vägde 250-280 kg, nu är väl normen precis över 200. Ge det några år till, en ökning av tjejer på hoj vilket skapar en ny marknad och därmed utvecklingsintresse hos aktörerna så kommer det nog snart betydligt lättare och lägre hojar på marknaden. Som fortfarande levererar körglädje och prestanda.

Dår är det sundare att försöka kategorisera olika hojtyper. Om vikt är en "viktig" parameter så känns det än viktigare att inte släppa igenom nån som föser runt en supersmidig motard runt banan, för att sen med kort grensla en tung glidare eller stinn streetfighter.

Curre

New member
Kanske ett konstigt inlägg

Jag körde upp på en borrad (till 700) Suzuki Bandit 600 som körskolan ställde upp med (en merkostnad på 1000:). Jag körde under hela tiden en Bandit 600 (oborrad), för första ggn som jag satt på den borrade var uppkörningen. Det tycker jag bara visar att nuvarande regler inte är bra.
En annan aspect är väl att det finns en hel del hojar <700cc som är motorstarka, tunga och minst lika svårkörda som >700cc. Själv har jag en Yamaha BT1100 (twin, 65hp och en massa vrid) som är mycket mera lättkörd än den Suzuki 600 som jag körde med på körskolan.
Sänk cc (eller ta bort) och ha bara en hp och vikt gräns.;)

SuperRetard

New member
Jag körde upp på en borrad (till 700) Suzuki Bandit 600 som körskolan ställde upp med (en merkostnad på 1000:). Jag körde under hela tiden en Bandit 600 (oborrad), för första ggn som jag satt på den borrade var uppkörningen. Det tycker jag bara visar att nuvarande regler inte är bra.
En annan aspect är väl att det finns en hel del hojar <700cc som är motorstarka, tunga och minst lika svårkörda som >700cc. Själv har jag en Yamaha BT1100 (twin, 65hp och en massa vrid) som är mycket mera lättkörd än den Suzuki 600 som jag körde med på körskolan.
Sänk cc (eller ta bort) och ha bara en hp och vikt gräns.;)

Inte för att bråka, men det är lite min grej!

Jag har kört bulldogen och det finns INGENTING med den som är lättare än på en Bandit. Att den må vara skönare att köra rakt fram på är en sak, men den har en konstig körställning (för manövrerbarhet), är stor och klumpig på alla sätt jämte en bandit. Framförallt är den helt felbyggd för att vara lättkörd.

Så min fråga är; Har du kört bromstester, garagevändning och manöverbanorna med den? Och har du gjort det ungefär samtidigt som du körde banditen.

En stor del i att du upplever den som lättare kan ju enkelt vara att du faktiskt lärt dig köra hoj ;)!

mudder

Member
Punkt 4 med förslaget 180kg är väl för att det fortfarande ska vara en tung hoj? Har man ingen minimumvikt blir väl hojar som KTM690 populära och då blir körningen i teknikbanan lite för enkel.

NeXTer

New member
Punkt 4 med förslaget 180kg är väl för att det fortfarande ska vara en tung hoj? Har man ingen minimumvikt blir väl hojar som KTM690 populära och då blir körningen i teknikbanan lite för enkel.

Ah, jo, det är riktigt, missade dem och du har helt rätt, de är lite i lättaste laget och har inte heller karaktären av en tyng maskin vilket skulle förfela syftet med kraven.

Ställer mig bakom punkt 4!

OH-

Member
Ah, jo, det är riktigt, missade dem och du har helt rätt, de är lite i lättaste laget och har inte heller karaktären av en tyng maskin vilket skulle förfela syftet med kraven.

Ställer mig bakom punkt 4!

Bort med alla särkrav! Bort med den absurda inställningen att en hoj samtidigt kan vara sååå svårhanterlig att det krävs ytterst speciellt körkort för att framföra den (tredje, kanske egentligen fjärde, steget i skalan för samma fordonstyp) men att den å andra sidan är så liten, lätt och svag att man inte kan visa sin kompetens på den.

Lätta, smala hojar som klarar skitvägar = roliga hojar tycker jag så jag skulle tycka det vore synd om dom "straffas ut" av nån överdrivet listig svensk regel.

Maria - tillbaka till huvudspåret!

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för svar. Ett förtydligande: Det är INTE SMC:s eller mina frågor utan det är frågor som ställs av Transportstyrelsen och som ska besvaras. Jag har frågat varför Sverige ska införa krav på vikt när det inte krävs av EU och inget annat EU-land har denna gräns.

druid

New member
Viktfrågan blir lite konstig.
Min hoj skulle t ex inte bli en tung hoj (177kg).
Det som är viktigt är att det ska vara samma saker som styr om cykeln är
lätt, medel eller tung. Sedan om man lägger värdet på vikt, effekt eller svängradie
eller 'what ever' det kommer liksom i andra hand tycker jag.

Min första hoj var en yamaha fz6 med 105hp. Den kunde jag inte köra upp på
eftersom den hade för få cc för att vara tung och för mycket effekt för att vara
medel. Det är därför det som man klassar dom olika klasserna efter bör vara sak men med olika värden.

SuperRetard

New member
Jag backar i sak också upp #4. Däremot tycker jag att formuleringen blir skev.

Vad jag förstod var svarstiden hyfsad den här gången, låt tankar och intryck få sjunka ett tag. Så kanske man kan finna en väg som inte straffar ut 70% av hojarna om 6 år för att vikterna hela tiden sjunker, men som ändå innebär att kravet på körkortstagarna är lämpligt högt!

Jag måste idag säga att de jag mött med helt nya körkort överlag håller en väldigt låg nivå. Kanske är man snedvriden av intrycket av vad som är en "normal nivå", men när grus är livsfarligt (om så bara på en parkering), start i backe är ett problem och problemet med att ta sig ut på en trafikerad 70/90-väg är att man inte kan få upp farten tillräckligt snabbt (med normala 100 hk) så brister det som jag ser det.

När folk med nytagna körkort (som alltså precis klarat manöverbanor och sånt) i stort sett är de enda i en grupp som leder runt hojen om man ska vända, istället för att göra en "garagevändning" osv. så är det skevt, de är de som VERKLIGEN ska klara det med bravur. Vi andra gör det ju i stort sett aldrig!

Jag är alltså EMOT att få ta tungt kort med en KTM 690, men FÖR att få göra det på en Hornet 600, även om den inom några år säkert väger under 180 kg.

NeXTer

New member
Håller med om att det är en knivig fråga, speciellt som det här ska bli direktiv som ska användas under ett flertal år. Precis som Hund skriver är det inte bara vikten som är avgörande, å andra sidan kan det bli lika fel om man definierar andra karaktärsdrag som kan ändras över tiden.

En reflektion över Hunds kommentarer om nya förare är att det troligen är så att de flesta bara kört manöverbanorna och lågfartsträning på trafikskolans maskin och därigenom inte känner sig komfortabla med samma övningar på sin egen.

Själv lade jag ned skolans Z750 två gånger under träningen, vilket räddades av krashpuckarna, så jag vet att jag kan vara överdrivet försiktig i liknande situationer även om det lossnar med mer körning.

Chopperbyggarn

New member
Jag skulle vilja ställa dessa frågor till i första hand småväxta kvinnor!

Det lär komma ut betydligt fler motorcyklar på marknaden som riktar sig till småväxta kvinnor och som effekt o kubik mässigt kommer att hamna under A-kort. Bland ombyggda/amatörbyggda så har det snart i 3 decennier byggts hojar anpassade till små kvinnor och som med dagens och 2013års regler hamnar under A obegränsad behörighet.

Vad tycker ni kvinnor i denna fråga??

Anders.J

Ove 60+

Active member
Förstår nog inte alls varför man satt så höga gränser för cc och vikt som man har idag.

Det handlar om att man ska kunna hantera en motorcykel i trafiksituation och inte om att brottas med ett åbäke. Skulle för min del föreslå att det räcker med minst 500 cc och att fordonet är möjligt att ta med passagerare på.

Allt handlar ändå om godtyckligt satta gränser och utvecklingen går framåt så om några år kanske vi har hojar som verkligen är lätta.

Tommi

New member
Självklart ska man få köra upp med lätta hojar.
Varför ska man behöva köpa en stor tung hoj som är dyr i både inköp och försäkring om man inte är intresserad av att äga/köra en sådan?
Jag har aldrig ägt en hoj med större cylindervolym än 650cc och kommer troligen aldrig att göra det heller, ändå var jag tvungen att övningsköra och köra upp på ett "monster".
400-650cc offroad hojar är perfekta övningskörnings och nybörjar hojar, billiga i inköp och ägande.
Håll kostnaderna nere så fler får chansen att prova hojåkning, vet flera som valt att avstå pga. kostnaderna.

Annars är det väl "bara" att införa fler körkortsklasser, en klass för de som vill ha normal hoj och en för dem som vill ha monster..

/ Tommi

Nicxter

New member

De kan jag väll hålla med om.. Min KTM 690 smc är rätt rolig att testa manöverprovet med. :)
Men trots detta så tycker jag inte att den är en perfekt nybörjarhoj!
Jag är glad att jag kört större, tyngre modeller innan jag köpte KTMen, så jag visste vad jag sysslade med.

Jag är för att sänka kubiken till 600cc, just för att många väljer att köpta hojar där omkring som sina första. Banditer, Kawa Er6 osv.. Det blir konstigt att inte få köra upp på dom maskinerna.

Jag ägde en Transalp mod 08 förut. XL700 heter dom, men har enligt papperen 680cc. En kompis ringde och frågade om han fick köra upp på en sådan (tänkte låna den av mig), men fick Nej, då den inte hade 700cc.. De är ju rent av fånigt.

mcdrivergirl

New member
SMC har fått ett brev från Transportstyrelsen med fyra frågor angående provfordon för behörighet A. Som ni säkert vet har SMC under snart tio år kämpat för en ändring av kubikgränsen, Sverige är det enda landet i EU som har detta krav. Nu ska ett EG-direktiv träda i kraft senast 2013 och SMC har föreslagit att Sverige ska anta detta snarast möjligt. Tidigast blir dock 2011, tyvärr.

Jag brukar lägga ut frågor här på Forumet och få kloka svar, gör det även denna gång även om SMC har en klar och tydlig åsikt i frågan. Den fjärde frågan är dock ny och där får ni gärna höra av er! Debattera här eller maila mig på maria.nordqvist@svmc.se
Synpunkter vill jag ha senast 15 februari.
1. Är dagens kravgräns (700 kubik) ett stort problem?
2. Hur stor andel av dagens 10 000 som kör upp för behörighet A har problem med 700-kubiksgränsen?
3. Vad anser SMC om snabb anpassning till EG-gränsen minst 600 kubik och minst 40 kW?
4. HUr ser ni på att i samband med en sådan ändring även införa en minimigräns på minst 180 kg tjänstevikt för högsta klassen?

Som alltid är jag tacksam för kloka kommentarer !

Wow, Transportstyrelsen/vv bryr sig alltså! Det trodde jag aldrig!

UglyJazz

New member
Det skulle ju vara bäldigt välkommet bland de jag talat med att införa gränser i storleksordningen
180-200 kg
600 cc för att kunna använda Funduro, Transalp mfl
Varför inte 34 kW, vilket länge varit en vanlig gräns i Tyskland...

700 cc ÄR ett STORT problem om man bor i mer glesbefolkade delar av vårt land. Ingen vill köpa en 700-1800 cc hoj, bara för engångsbruk... (uppkörningen)

Ingen skulle ju komma på tanken att tvinga uppkörande bilister att köra upp med en S-klass Merca, Ferrari Testarossa eller en husbil, bara för att man senare FÅR köra dessa fordon med B-kort. Varför då med mc?

Personligen har jag inte drabbats av reglerna, men jag vet folk som fått åka långt för att låna/hyra en hoj med 800 cc enkom för uppkörningen.
Idiotiskt...

Ove 60+

Active member
Det skulle ju vara bäldigt välkommet bland de jag talat med att införa gränser i storleksordningen
180-200 kg
600 cc för att kunna använda Funduro, Transalp mfl
Varför inte 34 kW, vilket länge varit en vanlig gräns i Tyskland...

700 cc ÄR ett STORT problem om man bor i mer glesbefolkade delar av vårt land. Ingen vill köpa en 700-1800 cc hoj, bara för engångsbruk... (uppkörningen)

Ingen skulle ju komma på tanken att tvinga uppkörande bilister att köra upp med en S-klass Merca, Ferrari Testarossa eller en husbil, bara för att man senare FÅR köra dessa fordon med B-kort. Varför då med mc?

Personligen har jag inte drabbats av reglerna, men jag vet folk som fått åka långt för att låna/hyra en hoj med 800 cc enkom för uppkörningen.
Idiotiskt...

Instämmer i stort sett, men vikten, 180 - 200 kg ? Räcker med 150 kg om nu reglerna ska gälla några år. Har en känsla av att "tungviktarnas" tid är snart över.