Fråga om lagning

Paerhc

New member
Jag har en fråga om lagning av gaffelben på min Honda XL700VA 2010. Verkstaden påstår att de inte kan beställa framgaffelbenet/gaffelbenen förrän i juli i år eftersom det inte går att få tag på ett nytt sådant förrän då. Det innebär för mig att halva MC-säsongen går till spillo.

Kan det vara så eller bluffar de bara av någon anledning? För mig låter det konstigt helt enkelt.

Varför de skulle bluffa förstår jag inte riktigt men det här är min första kontakt med en verkstad, så jag har ingen erfarenhet av sådant här.

En sak jag tänker göra är att ta kontakt med Honda MC i Sverige och fråga om det här kan stämma. Men det kanske inte går om man inte själv har en verkstad?

Frågan blir vad jag kan göra i min kontakt med verkstaden i fråga?
 

gundj

New member
Vad är ditt problem som skulle leda till byte av gaffelben?
Krockade / krokiga så är det nog bara o byta, men är det t ex skador i ytan som orsakar läckage så finns det firmor som åtgärdar sånt.
Berätta mer så kanske vi kan finna en lösning.
Det finns ju alltid eBay också, men det är kanske något som garanti eller försäkring skall betala?
 

Paerhc

New member
@gundj Det som har hänt är att det satt kvar ett lås i framhjulet och när det tog stopp så hade gaffelbenet skadats så att gaffeloljan rann ut. Verkstaden hämtade motorcykeln på 15 minuter så där var de snabba. Sedan dess har den stått hos verkstaden.

Enligt verkstaden har försäkringsbolaget sagt att det är ok att börja byta den, även om det tog lite tid innan de kom fram till det. Gentemot mig så har försäkringbolaget varit juste. Jag vet inte hur det har skötts gentemot verkstaden. Det är ett försäkringsärende i alla fall, så jag behöver bara betala självrisken.

Jag vet inte hur svårt skadad gaffeln är, men det är nog bara att byta den tror jag. Verkstaden säger att den måste bytas ut och där tror jag att de har rätt.

Men tiden det ska behöva ta låter inte klokt.
 

Paerhc

New member
Men det kanske är så att den inte behöver bytas alls? Jag ska kanske inte lita på verkstaden där? Jag har inte själv tittat närmare på skadan. Det enda jag såg var att gaffeloljan rann ut. Sedan har jag litat på verkstaden.
 

Kawasaki

New member
Låter lite konstigt att dom inte kan beställa före Juli, honda har väl ett europalager någonstans så det borde inte kommer från japan.
tror dom har tillockmed en fabrik i spannien där transalp tillverkas.
Jag skulle fråga dom varför dom inte kan beställa delarna som behövs förrän då om det är klart från f-bolaget
Annars brukar ju f-bolagen vara snabba på att hålla nere kostnader så att det borde väl finnas någon från en skrotad som delarna går att få? men det kanske inte du går med på.
 

Kawasaki

New member
Låter lite konstigt att dom inte kan beställa före Juli, honda har väl ett europalager någonstans så det borde inte kommer från japan.
tror dom har tillockmed en fabrik i spannien där transalp tillverkas.
Jag skulle fråga dom varför dom inte kan beställa delarna som behövs förrän då om det är klart från f-bolaget
och om dom inte ger nåt bra svar eller det drar ut på tiden skulle jag kontakta honda och förklara hur det ligger till dom borde kunna hjälpa till för dom vill nog ha nöjda ägare.
Annars brukar ju f-bolagen vara snabba på att hålla nere kostnader så att det borde väl finnas någon från en skrotad som delarna går att få? men det kanske inte du går med på.
 

V Saarela

New member
Känner du en oro att nu är det nåt som inte stämmer så, slå en pling till Honda Sverige.

Det går alldeles ypperligt att ringa dom. Tel.numret står längst ner på deras hemsida(0300-51300). Står inget på hemsidan, men har för mig att man kan ring som som konsument mellan kl 9-12

Känns annars konstigt det där med beställningen, men det finns säkert en förklaring till det....
 

nir_scorpio

New member
Men det kanske är så att den inte behöver bytas alls? Jag ska kanske inte lita på verkstaden där? Jag har inte själv tittat närmare på skadan. Det enda jag såg var att gaffeloljan rann ut. Sedan har jag litat på verkstaden.

Börja med att fråga verkstaden vad, specifikt, som är fel med gaffelbenen. Om man inte prompt vill ha helt nya delar så brukar det gå att fixa ganska mycket med gaffelben. I bästa fall är det bara packningarna som har mosats, eftersom oljan rann ut, och de är lätta att byta.

Av personlig erfarenhet vet jag att åtminstone vissa verkstäder/enskilda mekaniker väljer onödigt dyra lösningar när försäkringsbolagen betalar. I mitt fall hade jag fått lite skrapmärken på flänsen som kopplar ihop ljuddämparen med avgasröret och en minimal buckla i ljuddämparen (omkullvältning på parkering pga av punktering). Rena "skönhetsfel" men verkstaden undrade om jag skulle ta det via försäkringen eftersom ett nytt avgassystem skulle gå på 18000kr...

Det kan också vara värt att hålla ett öga på http://www.laga.se efter mer eller mindre begagnade delar.
 
Last edited:

Dragonheart

New member
För det först måst du ju haft bra fart att du knäckte benet med låset, hände mig flera ggr men varken skiva eller benet fick skada, bara spoilern en gång.
sedan dess sätter låset diktan benet i fartriktning så att jag aldrig kommer upp i fart.
Sen håller jag med #7 V Saarela.
Hade en gång problem med benet på min CB och de hade t.o.m. några begagnade liggande.
 

Paerhc

New member
Idag (fredag) ringde verkstaden och sade att MC:n blir klar veckan efter nästa. Så det verkar lösa sig! :)

Tack för era svar och tankar! De har varit viktiga för mig.
 

Paerhc

New member
@Dragonheart Jag hade kanske maximal otur. Vad vet jag. Klantigt är väl rätt ord för det. Jag ska också sätta låset som du i fortsättningen. Det här vill jag inte vara med om en gång till. Det är bara så onödigt!
 

Hojkul!

New member
Paerhc
Eftersom jag är nyfiken av mig och det kanske kan hjälpa andra att undvika att hamna i liknande situationer; på vilket sätt "satt kvar ett lås i framhjulet"? Bygellås? Bromsskivelås?

Och du, du är definitivt inte ensam om att glömma att ta loss låset innan du kör iväg. Jag har själv gjort det (med skivbromsslås) och som tur var så kom jag inte särskilt långt, eftersom det tog stopp när låset nådde bromsoket, men var bokstavligen på vippen att lägga min engelska maskin på en HD som stod bredvid... huvva, så nära det var. Jag klämde lillfingret mellan kollingsspaken och styret och fick ett stort blåmärke på höger vad, som låg emot fotpinnen när jag försökte balansera och undvika att tippa. Som tur var kom en bekant till undsättning precis innan krafterna tog slut i mitt vänsterben, som höll hojen uppe.

Att montera låset nära bromsoket är ju en "lösning", men risken är väl att det döljs bättre och man glömmer låset av den anledningen... visst, jag har en sådan däringa "självlysande spiral" att fästa i styret - gäller bara att komma ihåg att montera den när jag låser... :/
 

påK-en

New member
Ett sätt att minska risken för skador är att parkera hojen så att man måste backa innan man åker.
 

Paerhc

New member
@Hojkul Det är ett lås som jag sätter i/runt bromsskivan. Det är ett litet men väldigt tungt och kompakt lås. Och ska man se det här positivt, så är väl det positiva att låset är intakt förutom färg från gaffelbenet som sitter kvar på det.

Jag skulle ju bara flytta på MC:n, så jag startade den och drog iväg, och så blev det tvärstopp. Elände! Men jag ska placera låset som Dragonheart gör i fortsättningen.

Att ha något som påminner mig om att låset sitter där vore också bra, precis som du säger Hojkul.
 
Last edited:

V Saarela

New member
Billigt tips:
en plastslang på låsnyckeln. När man(måste) använder låsnyckeln så trär man över plastslangen över startnyckeln.
 

gundj

New member
Smart med plastslangen.
Jag använder senilsnodd, d v s sån där gul snodd dom säljer på Biltema o fler ställen för att inte glömma låset.
Nyligen glömde jag inte sätta dit låset men glömde sätta dit gula snöret, ny har jag havererad kolfiberframskärm, jäklar vad lätt en sådan spricker :-(
 

Robbie

New member
Om man ställer sig så att man backar ut finns tyvärr möjligheten att man knäcker framskärmen.

Har testat det. Men det är klart jag var ju inte smartare än att jag sköt på lite extra när jag kände att något tog emot... Är det en kvist bakom däcket tro...*krack*.... Lät som plast det där, hmm.
 

Dragonheart

New member
:D;):victorious:
Kom på det just nu
:lemon:
När du låsa hojen sätt fast MC-nyckeln i låset :tummenupp
så du kan inte starta hojen innan du låste upp :p
Ja ja, det var ett skämt så klart.
är helt medveten att det på det viset är lättare att snor hojen
:angel:
Men de som tillverkar mc lås skulle ju kommer på nåt vettig att
man inte kan använder mc nyckeln innan skivlåset är borta, eller ?

Hade
 

Chopperbyggarn

New member
Visserligen inte skivbromslås, men för mååånga år sedan glömde jag att låsa upp styrlåset när jag och dåvarande sambo skulle köra iväg från en turist attraktion....blev en halvcirkel sedan låg vi där och sprattlade samtidigt som en hel busslast med turister stod och glodde på oss, usch vad pinsamt det kändes:eek::eek: Anders.J
 

Dragonheart

New member
Visserligen inte skivbromslås, men för mååånga år sedan glömde jag att låsa upp styrlåset när jag och dåvarande sambo skulle köra iväg från en turist attraktion....blev en halvcirkel sedan låg vi där och sprattlade samtidigt som en hel busslast med turister stod och glodde på oss, usch vad pinsamt det kändes:eek::eek: Anders.J


:D
Inte så pinsamt
:lemon:
annars hade du inte skrivit det
;)
men vem hade inte en sån upplevelse där hen bara ville sjunka ner i jorden
:confused:
Lånade en chopper en gång av en kompis, det tog mig ca en timme innan
jag kunde köra iväg.
Styrlåsjäveln satt ju på sidan där, vem kom på den iden :s
Kände mig som en nybörjare :D :D :D :D
Sedan dess, bara hojar med lås i startlåset .
 
Top