Forum eller sociala medier?

Martin Eves

New member
Vad är rätt eller fel?

Vad är problemet?

Var och en gör väl det dom tycker är nödvändigt för att uppleva sina liv meningsfulla. Värdera inte andra efter hur du själv resonerar.

Nu ska jag värdera.
Detta forum är samma skräp som ansiktsboken, man kommunicerar om allehanda intressen, problem och glädjeämnen.
Det finns gilla knappar och bakom din profil finns du och ingen annan förhoppningsvis.
Bara i denna tråd ventileras åsikter och allmänt tyckande om saker precis som i sociala medier.:slagen:

Människor i allmänhet är så pass kloka att dom väljer det dom anser fungerar bäst. Så har det alltid fungerat.
Detta forum likt många andra har fått konkurrens, vill man kuckla i slutna grupper på Fb så kan man välja även det.

Jag har valt att vara aktiv i allt som intresserar mig.

Är det ett problem?
 

Skye

Kör Mycket!
Problemet är att jag missar vissa andras åsikter om samma fråga för frågor diskuteras på ett öppet forum och ett stängt. Kan alltså inte ta del av allas förslag eller åsikter. Jag personligen bryr mig inte men anledningen till att jag blev medveten om detta problem var min idé till bildekaler. Då jag gjorde om dekalerna i rent service syfte för att visa hur dekalerna skulle se ut i tryck.

Tvingad till att ansluta till FB om nu inte Petra lovat att vidarebefordra förslagen. Dock blir namnen från FB inte bakom ett forum alias och kanske bryter mot PUL

Förstår att SMC vill synas men....
Klart är att Fejan kan fortsätta att användas som informationskanal för att nå ut, likvärdigt med hemsidan
 
Last edited:

Jumbo

New member
Jag tar detta rakt på.
Jag tyckte att det var en jättebra idé att illustrera hur olika slogans skulle te sig grafiskt (Jag gillade dock inte att du tog dig friheten att förvanska det ena av mina förslag men just då pallade jag inte gnälla om det. Tecknet > var inte till för att översättas av någon, tekniskt lagd eller inte. Det var till för att tolkas av var och en själv som ser meddelandet. Det var en av de "artistiska" poängerna.). Jag tycker dock att du tar det för långt när du lägger beslag på hela fjonkarongen. Insamlingen av förslag fortsätter på olika ställen och du bör ABSOLUT inte skapa ett FB-konto bara för att kunna se och illustrera alla. Antingen samlar vi så småningom förslagen hos dig eller så "illustrerar" någon annan. Vi skall inte ta din idé ifrån dig.
 

Skye

Kör Mycket!
Ja, jag fattade inte > som betyder större än, inte bättre...
Om man nu inte kan skriva i den tråd det hela avser och blir förbannad på ideellt arbete. Visst.. En del kanske vill trycka egna och då finns det färdigt.

Tar det för långt??? Var ju min idé.. Och där sjönk du som en sten

Svaret ovan ditt inlägg löd:
Jag personligen bryr mig inte men anledningen till att jag blev medveten om detta problem var min idé till bildekaler. Då jag gjorde om dekalerna i rent service syfte för att visa hur dekalerna skulle se ut i tryck.

Men jag ska kanske lägga in tal-svar då du uppenbarligen bara läser det du vill...
 
Last edited:

Bodensaren

New member
Problemet är att jag missar vissa andras åsikter om samma fråga för frågor diskuteras på ett öppet forum och ett stängt. Kan alltså inte ta del av allas förslag eller åsikter. Jag personligen bryr mig inte men anledningen till att jag blev medveten om detta problem var min idé till bildekaler. Då jag gjorde om dekalerna i rent service syfte för att visa hur dekalerna skulle se ut i tryck.

Tvingad till att ansluta till FB om nu inte Petra lovat att vidarebefordra förslagen. Dock blir namnen från FB inte bakom ett forum alias och kanske bryter mot PUL

Jag är inne på samma spår att jag som person väljer vilka forum eller sociala medier som jag använder mig av, ingen ska tvingas att vara där man inte vill, däremot SMC som organisation måste vara beredd att finnas och synas på så många forum och sociala plattformar som möjligt, detta därför att likaväl som en del väljer att inte finnas på FB så finns det dom som väljer att inte finnas på olika forum, tricket för en organisation är att nå ut till så många som möjligt, kanske inte fick fram detta budskap nog tydligt i mitt förra inlägg.

Jag håller med dig också Skye när det gäller det individuella valet, men när det gäller organisationen så finns det i dag så många ställen som man som organisation måste finnas på, det gäller bara att vara medveten om vad varje plattform har för fördelar och nackdelar, ett forum konkurrerar inte på samma villkor som FB eller Google-konton till exempel, dom senare ger en snabb överblick av i många stycken nonsens, medan ett forum kan jag grotta ner mig i och leta efter specifika trådar, problemet är egentligen inte vilka forum som är bättre på vad utan som jag ser det så handlar det helt enkelt om var finns folket? Precis på samma sätt som det finns motorcyklister på speciella fik vid speciella tider.

För SMC i det här fallet handlar det helt enkelt om att nå så många människor som möjligt, men som det är sagt i ett tidigare inlägg, den officiella informationen måste hela tiden finnas på SMC:s hemsida, sen gäller det att länka till den från så många ställen som möjligt för att nå en bredare publik.
 

Skye

Kör Mycket!
Jag har inte sagt att Facebook ska förbjudas. Anser att vara där som SMC är helt berättigat men när man bara skummar tråd och postningar förstår jag att man missuppfattar. Så.. Läs

Förstår att SMC vill synas men....
Klart är att Fejan kan fortsätta att användas som informationskanal för att nå ut, likvärdigt med hemsidan
 
Last edited:

Jumbo

New member
Ja, jag fattade inte > som betyder större än, inte bättre...
Om man nu inte kan skriva i den tråd det hela avser och blir förbannad på ideellt arbete. Visst.. En del kanske vill trycka egna och då finns det färdigt.

Tar det för långt??? Var ju min idé.. Och där sjönk du som en sten

Var det din idé att samla in förslag på en ny slogan? I så fall ber jag om ursäkt att jag har memorerat informationen dåligt. My bad!
 

Skye

Kör Mycket!
Försent för nu kan Du ta över.. Är man inte läskunnig på ens första inlägget om dekalen på FB eller läser tråden från början.
Nu är vi ju i fel ämne för diskussionen och MOD kan flytta. Mitt engagemang försvann när man bara spottar ur sig idiotier och sen måste upplysas..

Gick ju till och med så långt att jag blev hånad och irritationen märktes i din post.

Så jag tog bort alltihop.

Lärt mig att numer lägga in citat när man blir påhoppad, i fall förövaren ändrar eller tar bort

Jag tar detta rakt på.
Jag tyckte att det var en jättebra idé att illustrera hur olika slogans skulle te sig grafiskt (Jag gillade dock inte att du tog dig friheten att förvanska det ena av mina förslag men just då pallade jag inte gnälla om det. Tecknet > var inte till för att översättas av någon, tekniskt lagd eller inte. Det var till för att tolkas av var och en själv som ser meddelandet. Det var en av de "artistiska" poängerna.). Jag tycker dock att du tar det för långt när du lägger beslag på hela fjonkarongen. Insamlingen av förslag fortsätter på olika ställen och du bör ABSOLUT inte skapa ett FB-konto bara för att kunna se och illustrera alla. Antingen samlar vi så småningom förslagen hos dig eller så "illustrerar" någon annan. Vi skall inte ta din idé ifrån dig.
 
Last edited:

Jumbo

New member
snabb överblick av ... nonsens

Rätt bra formulerat enligt min mening. Sedan får väl var och en tycka vad man vill om den egenskapen. Eller? Det får man kanske inte SKYE?
[Skall inte ta ifrån SKYE många av de poänger han trycker på. Jag sympatiserar med ett flertal av dem. Har bara tröttnat lite på hans förträfflighet.]
 

Skye

Kör Mycket!
Om det är så jag tolkas i dina ögon får det stå för dig. Jag är absolut inte någon som skryter eller vill briljera. Jag är kanske för hjälpsam och snabb på att ta egna initiativ.

När folk inte läser vad jag skriver, kanske ibland behöver läsas en gång till för att få till sammanhanget. Ni alla får ha FB eller era egna lösningar. Jag känner bara att jag tvingas ha skiten för att få vara med...

Nu tröttnade jag på påhoppen dock och personangreppen. Ska inte bokstavligen tala om hur jag läser ditt namn, tror folk fattar ändå. Du verkar och tror precis som min arbetsgivare. Jag är TANKELÄSARE

Skall inte ta ifrån SKYE många av de poänger han trycker på. Jag sympatiserar med ett flertal av dem. Har bara tröttnat lite på hans förträfflighet.

Om du sen inte kan LÄSA för att det är ansträngande eller så läser du bara quotes då har du dig själv att skylla. Att inte fatta varför jag var engagerad då det stod i posten precis ovanför din. Näe.. Fortsätt du att programmera och skumma kod.

Slutdiskuterat.
 
Last edited:

Paerhc

New member
Min åsikt är som följer: Jag anser inte att Facebook är en fluga. Det är ett alldeles utmärkt medium för SMC att vara aktivt på. Det finns säkert andra sociala medier SMC kan aktivera sig på också. Detta, SMC:s eget, forum är alldeles utmärkt, eftersom administratörerna är seriösa och kunniga. Och de som skriver här är också kunniga och seriösa. Ju fler kanaler SMC kan använda sig av för att nå ut till motorcyklister och andra är bra. Men det är klart att det ska finnas tid till det också.
 

Hudik-Lars

New member
Båda sidor har sina fördelar enligt mig, jag har inte doktorerat i ämnet :)

Facebook
Har fler användare, nås och ses av flera vilket kan leda till nya medlemmar för SMC

Forum
Det som skrivs kan hittas av google, och hjälpa folk som inte är medlemmar och kanske även det leder till nya medlemmar
Ser ofta seriösare ut än facebook
"Renare" utseende, saker hoppar inte runt på samma sätt som på facebook när någon kommenterar


Vissa tycker facebook är bättre, andra föredrar forum
Men dom båda kan ses som komplement till varandra, det ena utesluter inte det andra

Själv sitter jag oftare på facebook än på facebook, är ny på det här forumet
Men min upplevelse av forum är att man får bättre svar där.
 

Hampe

Skriver massor!
Skall vi ta ett konkret exempel?
Krystallrallyt avhölls i helgen. www.krystallrally.no

Man är ju lite sugen på att se bilder och höra storysarna, eller hur?
Jag vet från annat håll att det snöade infernaliskt:

jrs3dz.jpg

Photocredit: John Young First published: www.ironbutt.org

och även att danska MC-polisen redan har plockat ut sina tjänstehojar (aldrig ställt in...?) och gärna stoppar misstänkta ekipage...

IMAG0203.jpg

Photocredit: John Young First published:www.tr3oc.co.uk

Men mer då...? Mer mer mer!!!

Inne på www.adventureriders.se har vi haft egna hjältar på plats i Norge, men reserapporten är inte riktigt klar ännu.
Alltså lyser man upp när man ser följande:


En snubbe på adventureriders.se skrev:
Medans vi väntar på reserapporten och fler fina bilder kan ni surfa in på facebookgruppen mctouring.se och kolla in deras bilder från Krystallrallyt, bla några gamla fina översnöade Harleys :smile-new:

...å nu blir det personligt - ledsen för det, Hans. *hugsmiley*
Bilderna på Facebooksidan är inte tillgängliga för mig som inte har köpt appen eller hur det nu funkar.
Rönnegårds hemsida hänvisar också till Facebookgruppen, och jag får leta andra bilder och reserapporter på den öppna delen av internet istället.

Visst, MC-tourings hemsida lär väl uppdateras vad det lider - men sensmoralen som SMC och alla andra som filar på mediastrategier bör ta till sig är att:

Man kan knappast vara utan Facebook. Man når många på det viset.
Men, man kan inte släppa gammnätet helt heller. Alla... ...sorry... ...jag menar: "alla" har internet, medans bara många har Facebook.


Hampe

Edit:
Polisen och den snälle engelsmannen? Visade sig att MC-Polisen tydligen körde Meriden-Triumph han med, privat, och bara ville kolla lite närmare. No worries. Wenn jemand eine Reise tut, kann er auch was erzählen...
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
En handfull medlemmar skriver sina åsikter o synpunkter på detta forum men var kan man ta del av övriga 75000 SMC medlemmars synpunkter? Är det så att Facebook i praktiken har ersatt detta forum och för all del även de flesta andra forum, e-mail kontakter, sms, mm?

Gamla gubbar o kärringar som inte har sett en dator i hel sitt liv har aktiva kontakter på Facebook genom sin smartphone, det äldre paret som marknadsför sin korvkiosk genom Facebook, kompisen som inte längre svarar på e-mail eller sms utan endast genom Facebook, veteranfordons träffen som bara annonseras på facebook osv.

Är det så att facebook har ersatt forum, e-mail, sms, hemsidor i sådan utsträckning att man nu faktiskt bör registrera sig på Facebook för att kunna ta del av seriös information och service??


Anders.J
 

Swedie

Administrator
Personal
Facebook ersätter inte Forum och forum ersätter inte annan media. Idag får man helt enkelt acceptera att inbefinna sig på flera social medier och / eller forum för att nå ut och hänga med.

Forum är lite mer av en renare diskussionsplattform där man kan diskutera saker över tid och ta det lite lugnt. Facebook är "live" i jämförelse och mer av för stunden events som gäller. Facebook går t.ex inte söka på något bra sätt alls.

Mina 2 cent
 

Skye

Kör Mycket!
Problemet är väl snarare så att det bara postas nyheter om vad SMC gör på social media men är tydligen för jobbigt för SMC att leta upp eller skapa en ny tråd i forumet för att ens skapa diskussion eller förmedla vad som händer.

För oss foruminbitna verkar denna portal överges då det verkar vara en för liten grupp att nå ut till.

Edit: Menar att om man som organisation vill samla t ex underskrifter så ska väl man använda alla kanaler som finns för att nå ut
 
Last edited:

enhjuling

New member
Nyheter och information tycker jag skall postas på hemsidan + att det informeras om att det finns att se där på forum och sociala medier typ FaceBook.
Forum skall vara för diskussioner och FB är ju bara en slask där allt finns men inget går att hitta om man inte ser det direkt det postats :)
Så tycker jag det skall vara men det är förstås fritt att tycka annorlunda.

/Stefan
 

Swedie

Administrator
Personal
Problemet är väl snarare så att det bara postas nyheter om vad SMC gör på social media men är tydligen för jobbigt för SMC att leta upp eller skapa en ny tråd i forumet för att ens skapa diskussion eller förmedla vad som händer.

För oss foruminbitna verkar denna portal överges då det verkar vara en för liten grupp att nå ut till.

Edit: Menar att om man som organisation vill samla t ex underskrifter så ska väl man använda alla kanaler som finns för att nå ut

Det är ju tyvärr vanligt att det blir så, och det i sig är väl ingen ursäkt. SMC:s personal är nog så upptagna med allt annat som ingår i jobbet.

Jag kan eventuellt lyckas med att automatiskt skapa trådar i forumet så varje nyhet hos SMC skulle kunna vara diskuterbar. Vore det något?
 

Skye

Kör Mycket!
Hade för mig att detta gick att integrera mellan detta forums plattform och web alternativt sociala medier. Så var väl lite den idé jag var ute efter men i så fall skapa en ny kategori som helt enkelt heter "nyheter från SMC" eller liknande för att det inte skall bli så rörigt i övriga forumdelars struktur.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Puuussstt...

Jag ska undvika att inveckla mig i en en förklaring om dagens medier - och hur man tror det är..
Fakta är ganska enkelt, att för SMC, är kommunikation en av dom största utmaningar som vi står inför - om vi nu överlever alla konstiga förslag, som utrotningshotar oss.

Vi har en medlemstidning på papper, som är så stor att den är större än alla kommercielle MC tidningar tillsammans. MC Folket, är fristående journalitisk av SMC. Men, att ro hem en sådan tidning är en utmaning - och vi har 4 personer som jobbar med denna.

Sedan har vi kommunikation, information på svmc.se - altså webben. Och vi vett att webben är i behov av en modernisering. Vi har i detta en utmaning, att svmc har extremt mycket innehåll - allt är viktigt. Sajten är ett uppslagsverk av kaliber. Ni kanske har noterad hur det finns flaggor på framsidan - som översätter sajten. det är eftersom andra MC organisationer tar mycket hjälp av SMC:s kunskap på webben.

Forumet har varit ett evigt ställe för diskussion om t. ex. vi i personalen, ska få delta i debatten - hur ska vi bidra. Och det har väl blivit så att vi endast i bland kommenterar - och unvikar döda diskussioner.. Och styrelseledamöter får raskt på sig hårda ord, som dödar initiativ och debatt lust. Forums är inte enkla... (Jag älskar forum´s).. Men, det är jobbigt att diskutera från mobilen eller paddan - men, läsa går bra..

Att läsa, titta på bilder, films på Facebook från mobilen - är ruskigt snabbt. Sen är allt stökigt (på min mobil i allafall).. Men, för SMC:s del har vi en extrem trafik på Facebook sidan..

Twitter, nyttar vi oxå eller några av oss (inte jag).. Och det är ett excellent verktyg i politiken..

Media landskapet, är under en krass ändring - och vi har jobbigt att vara överallt hela tiden.
Just nu har vi software lösningar i kampanjen, som kräver lite mera än vi brukar ha. Det betyder osså att nått plötsligt är verklighet kl. just når det inte sku bli så. Och då swipser vi som här at dra igång en ny forum tråd i ämnet. Fast den ku ju likeväl startas av just dig som är aktiv här.. Forumet sku ju vara medlemmens forum..

Det är också nytt för oss trevliga anställda att vara på krigs stigen, i opposition. Men, det får vi väl lära oss tills vi får en gemensam form för respekt for varandra´s åsikter och kunskap tillbaka..

Vi jobbar även med att modernisera och skapa en ny kommunikations platform / strategi, för SMC. Jag hoppas det blir bra..
 
Top