Skye
Kör Mycket!
Som rubriker antyder så är det synd att verksamheten skiljs av två världar. Eller skall jag säga två plattformar.
För det är alltid något av alternativen som får stå åt sidan.
Sociala medier har en fördel att det går snabbt att kommentera men också en nackdel att det inte blir en fördjupning i frågan.
Lättare till konflikter och skriva det här lilla taskiga som kan obemärkt förbi då det inte går att citera.
Forum har fördelen i fördjupning och diskussion och att ämnen som stått stilla i månader helt plötsligt kan blossa upp igen.
Nackdelen med problem att ladda upp media och bifoga annat kul eller intressant och att konto måste skapas samt en tröghet att det måste ses istället få det levererat direkt framför ögonen.
Personligen tycker jag ju forumet är bättre av den anledningen att entusiasterna är där de är och alla ens vänner kanske tröttnat på att man engagrerar sig i fordonsfrågor, kurvteknik och trafikpolitik.
Samt det som är mest viktigt ett forum består, sociala verktyg a la, fejan, instagram, KIK och whatever förgås. Nymodigheter kommer alltid och går, riktig struktur består
Ett amerikansk fenomen som Fejsbook. Många tyckte det var kul i början och endast det. Sedan var det den som skrev mest och syntes mest och hade mest vänner som hade nåt att säga. Bara en reflektion men varför inte säga att man bajsar på en gång om det är så viktigt..
Nu till akilleshälen
I mitt s.k forum har vi tagit avstånd från att sprida ut oss, skapa grupperingar och i möjligaste mån prata om problem internt istället för att lyfta centralt. För att om vi ska hålla forumet levande krävs det aktivitet från medlemmarna. Att då lägga ut det på ännu en portal splittrar egentligen medlemmarna, skriva saker två gånger för att det ska existera på bägge portalerna, alla har inte tillgång och media som delas har bara den del som är verksam i ett socialt medie tillgång till. Man delar ju gärna inte ut sig till alla utan håller sig till de egna. Svensk Jante.
För att jag idag ska kunna påverka min kommun, få valentin överraskningar etc så måste jag vara medlem på fejsboken. Jag har haft facebook men då var vare sig banker eller kommuner ens medvetna att det fanns om än nämna några instanser. Vill jag tipsa trafikradion så lägger vi upp det på fejsbook.. Vart är det på väg? Du skall alltså tvingas att vara medlem för att få tillgång till allmän information?
Förstår att SMC vill synas men....
Härled diskussionerna till en portal så att ni tvingar alla användare att vara på samma "forum". Dels ger det högre aktivitet men splittrar inte heller diskussionerna. Klart är att Fejan kan fortsätta att användas som informationskanal för att nå ut, likvärdigt med hemsidan för det som skrivs på hemsidan hamnar automatiskt på facebook. Det kallas scripthantering och är ett verktyg för den lilla bloggaren att skriva samma inlägg på 5-10 olika instanser. Att diskussionen skrivs på två ställen landar alltså inte hos alla.
En del kanske tycker att fejsbook är det bästa som hänt men snart finns även bookfejs och vilket är bäst, ska man vara med på bägge och det hela mynnar ut. Sen har vi Twitter för korta meddelanden, som att fejsbook inte var kort och ytligt nog.. och vad händer när flugor dör??
Summa sumarum
Vilken modul vill SMC använda sig av? Ett klarläggande vore bra att veta då jag märkt att inlägg i forumet har konkurrens från inlägg på facebook och heta artikelförfattare inte ens märks i arbetet mot att få en bättre trafikmiljö för motorcyklister. När det är lättare att trycka på tummen upp nån annanstans.
Forumet är öppet för alla, facebook är stängt om du inte är medlem. Välj själv
FFFF = Fy Fläkt För Fejsbook
För det är alltid något av alternativen som får stå åt sidan.
Sociala medier har en fördel att det går snabbt att kommentera men också en nackdel att det inte blir en fördjupning i frågan.
Lättare till konflikter och skriva det här lilla taskiga som kan obemärkt förbi då det inte går att citera.
Forum har fördelen i fördjupning och diskussion och att ämnen som stått stilla i månader helt plötsligt kan blossa upp igen.
Nackdelen med problem att ladda upp media och bifoga annat kul eller intressant och att konto måste skapas samt en tröghet att det måste ses istället få det levererat direkt framför ögonen.
Personligen tycker jag ju forumet är bättre av den anledningen att entusiasterna är där de är och alla ens vänner kanske tröttnat på att man engagrerar sig i fordonsfrågor, kurvteknik och trafikpolitik.
Samt det som är mest viktigt ett forum består, sociala verktyg a la, fejan, instagram, KIK och whatever förgås. Nymodigheter kommer alltid och går, riktig struktur består
Ett amerikansk fenomen som Fejsbook. Många tyckte det var kul i början och endast det. Sedan var det den som skrev mest och syntes mest och hade mest vänner som hade nåt att säga. Bara en reflektion men varför inte säga att man bajsar på en gång om det är så viktigt..
Nu till akilleshälen
I mitt s.k forum har vi tagit avstånd från att sprida ut oss, skapa grupperingar och i möjligaste mån prata om problem internt istället för att lyfta centralt. För att om vi ska hålla forumet levande krävs det aktivitet från medlemmarna. Att då lägga ut det på ännu en portal splittrar egentligen medlemmarna, skriva saker två gånger för att det ska existera på bägge portalerna, alla har inte tillgång och media som delas har bara den del som är verksam i ett socialt medie tillgång till. Man delar ju gärna inte ut sig till alla utan håller sig till de egna. Svensk Jante.
För att jag idag ska kunna påverka min kommun, få valentin överraskningar etc så måste jag vara medlem på fejsboken. Jag har haft facebook men då var vare sig banker eller kommuner ens medvetna att det fanns om än nämna några instanser. Vill jag tipsa trafikradion så lägger vi upp det på fejsbook.. Vart är det på väg? Du skall alltså tvingas att vara medlem för att få tillgång till allmän information?
Förstår att SMC vill synas men....
Härled diskussionerna till en portal så att ni tvingar alla användare att vara på samma "forum". Dels ger det högre aktivitet men splittrar inte heller diskussionerna. Klart är att Fejan kan fortsätta att användas som informationskanal för att nå ut, likvärdigt med hemsidan för det som skrivs på hemsidan hamnar automatiskt på facebook. Det kallas scripthantering och är ett verktyg för den lilla bloggaren att skriva samma inlägg på 5-10 olika instanser. Att diskussionen skrivs på två ställen landar alltså inte hos alla.
En del kanske tycker att fejsbook är det bästa som hänt men snart finns även bookfejs och vilket är bäst, ska man vara med på bägge och det hela mynnar ut. Sen har vi Twitter för korta meddelanden, som att fejsbook inte var kort och ytligt nog.. och vad händer när flugor dör??
Summa sumarum
Vilken modul vill SMC använda sig av? Ett klarläggande vore bra att veta då jag märkt att inlägg i forumet har konkurrens från inlägg på facebook och heta artikelförfattare inte ens märks i arbetet mot att få en bättre trafikmiljö för motorcyklister. När det är lättare att trycka på tummen upp nån annanstans.
Forumet är öppet för alla, facebook är stängt om du inte är medlem. Välj själv
FFFF = Fy Fläkt För Fejsbook
Last edited: