Film: Knix Järfälla 2010-06-06

druid

New member
Tror bestämt att det är någon som har fått sin nya kamera ;)

3vligt med en film så man kan torrköra banan liten innan man åker på den
för första gången.
 

Peter1980

New member
Det ger jäkligt mkt att se film från bankörningarna, både när man själv kör samt andra. Måste försöka komma över en kamera och testa lite.

Lärorikt om inte annat med alla de där tillfällena när man tror att man gör något rätt men så ser man i efterhand att det var åt h*lvete dåligt. :)

Vad är SMC's inställning till att man åker runt med kamera på bandagarna? (både gokart och stora?). Det brukar ju vara ett jäkla tejpande av backspeglar, mätare osv....
 

Hansi

Skrivit för mycket
Mina filmer är också på väg upp.

Aldrig hört någon anmärka på att jag kör med kamera på gocartbana eller gelleråsen, tvärtom så körde vi lite film från mitt minneskort sist när instruktören inte fick något material från sin egen kamera under passet.

Jag ägnar inte någon tanke åt att kameran är igång när jag kör så den påverkar ingenting. Jäkligt avslöjande avseende gaskontroll, man hör ju direkt om man slarvar i någon kurva när man kikar på filmen sedan.

Första passet järfälla:

http://www.youtube.com/watch?v=zHPZ2-Wjhrc

Tredje passet:

http://www.youtube.com/watch?v=GR1AYth6JyA
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Den lilla krashen från pass 2 (efter målflagg!) på Järfälla finns här: http://www.youtube.com/watch?v=H2yncnnj_KY

Det var nog mest stoltheten som fick sig en törn i den lilla incidenten...

Mycket lärorik filmsnutt att analysera. Klassisk blicklåsning "target fascination" och hoj#2 ligger i backen trots att den första krashade hojen/föraren egentligen inte är i vägen i spåret han var på väg att ta i kurvan.

Och en kille reser sig upp och är på väg att stappla rakt ut i banan istället för att ligga kvar i bankanten. Kan ju vara något för instruktörerna att gå igenom ibland, ligger man still på banan är det mycket lättare för de som kommer i full fart att hålla undan. Springer man runt på banan är det mycket större risk att få en till hoj på sig. Har läst om det i t.ex. twist of the wrist men aldrig hört det från en SMC-instruktör.

Hade det gått fortare hade hoj#3 också varit inblandad, hann ju bromsa utan problem men hade lika bra kunnat kört förbi i sitt planerade spår.

Det är så här vi fungerar i praktiken. Att öva bort sådana här reaktioner kräver nog MÅNGA bandagar eller att man är tävlingsförare...
 

Hoke

New member
All heder åt flagvakterna etc som var på plats inom 20 sekunder och började ta hand om det hela.
Jag fick också med det på film då jag kom 10 sek efter som sisteman = skapligt väldokumenterat detta:)

Hoppas att det inte blev några större skador för de invovlerade, sådant är ju svårt att känna direkt..
Om liknande händer och man inte riskerar att bli påkörd, försök att ta det lungt och sätta/lägga sig ner en stund för att känna efter -även om farten inte är hög!
 

adrian_vg

New member
Och en kille reser sig upp och är på väg att stappla rakt ut i banan istället för att ligga kvar i bankanten. Kan ju vara något för instruktörerna att gå igenom ibland, ligger man still på banan är det mycket lättare för de som kommer i full fart att hålla undan. Springer man runt på banan är det mycket större risk att få en till hoj på sig. Har läst om det i t.ex. twist of the wrist men aldrig hört det från en SMC-instruktör.

Har man precis gått omkull är man lite chockad, oavsett om man är skadad eller inte. Hur många har inte tänkt "är hojen ok?" istf att fundera på om nåt är brutet i kroppen eller inte? ;)

Själv låg jag som ett kryss på vägen förförra vintern och visste inte riktigt vad som hade hänt på några minuter, efter att ha fått alla sladdars moder på väg till jobbet och när första snön kom. Blev fö tutad och ropad på medan jag låg där; "Flytta på dig!!". :rolleyes:

Inga material- eller kroppsskador förutom ett ömt knä den gången.
 

Lantis

New member
Närå stoltheten bjuder jag på. Skall man vurpa skall man göra det på en bana. Man är ju där för att lära sig.

Av själva vurpan fick jag en lätt stukad tumme som är lite svullen.

Däremot så fick jag framhjulet på hojen efter i ryggen. Det var en jävla smäll...Kändes som om en hästspark...Tackar min lyckliga stjärna att (1) Jag hade en rejäl skyddsväst som även skyddadar nacken samt (2) Att hjulet inte träffade i bakhuvudet och slagit huvudet framåt....

I går 1 dag efter hade jag ganska ont i ryggen och i nacken, men idag är jag till 95% bra igen.

Hade maximalt med puckar på hojen så den klarde sig hur bra som helst :)

Denna incident har dock lett till några funderingar:

1) Förra året var jag på Tuvängen och då var det en som glömt sitt ryggskydd. Personen fick då "bara" köra i grön grupp.Bör inte ryggskydd vara obligatoriskt även i grön grupp? Exakt samma sak kan så klart hända där.

2) Vad hade hänt om samma sak hände på Gelleråsen och hastigheten var mycket högre? Bankörning kanske inte är så säkert som jag fått för mig...

Hoppas att det inte blev några större skador för de invovlerade, sådant är ju svårt att känna direkt..
Om liknande händer och man inte riskerar att bli påkörd, försök att ta det lungt och sätta/lägga sig ner en stund för att känna efter -även om farten inte är hög!
 

Hansi

Skrivit för mycket
Närå stoltheten bjuder jag på. Skall man vurpa skall man göra det på en bana. Man är ju där för att lära sig.

Av själva vurpan fick jag en lätt stukad tumme som är lite svullen.

Däremot så fick jag framhjulet på hojen efter i ryggen. Det var en jävla smäll...Kändes som om en hästspark...Tackar min lyckliga stjärna att (1) Jag hade en rejäl skyddsväst som även skyddadar nacken samt (2) Att hjulet inte träffade i bakhuvudet och slagit huvudet framåt....

I går 1 dag efter hade jag ganska ont i ryggen och i nacken, men idag är jag till 95% bra igen.

Hade maximalt med puckar på hojen så den klarde sig hur bra som helst :)

Denna incident har dock lett till några funderingar:

1) Förra året var jag på Tuvängen och då var det en som glömt sitt ryggskydd. Personen fick då "bara" köra i grön grupp.Bör inte ryggskydd vara obligatoriskt även i grön grupp? Exakt samma sak kan så klart hända där.

2) Vad hade hänt om samma sak hände på Gelleråsen och hastigheten var mycket högre? Bankörning kanske inte är så säkert som jag fått för mig...

Gå till sjukan och få dig dokumenterad, kan vara värt $$$$ ifall det visar sig att något pajat i nacken som du inte känner av än.

På Gelleråsen hade du troligen hunnit så långt ut i sandlådan att du sluppit få någon annans hoj i skallen.
 

McGregor

New member
Och en kille reser sig upp och är på väg att stappla rakt ut i banan istället för att ligga kvar i bankanten. Kan ju vara något för instruktörerna att gå igenom ibland, ligger man still på banan är det mycket lättare för de som kommer i full fart att hålla undan. Springer man runt på banan är det mycket större risk att få en till hoj på sig. Har läst om det i t.ex. twist of the wrist men aldrig hört det från en SMC-instruktör.

Alla borde ha nåtts av information om att man ska ligga kvar. Dels står det i KNIX-boken som alla deltagare får och det finns också med på checklistan över punkter för Introduktionen.
 

adrian_vg

New member
Alla borde ha nåtts av information om att man ska ligga kvar. Dels står det i KNIX-boken som alla deltagare får och det finns också med på checklistan över punkter för Introduktionen.

Han blev tillsagd av intruktören tills hojs att ligga kvar nere på marken. Flera gånger.
 

Lantis

New member
Det är säkert ingen fara, men ett pappersspår kommer att bli dig behjälpligt, om det i värsta fall skulle behövas.

Röntgad och klar! Ingen spricka och ingen kota som flyttats, däremot har muskeln i högra sidan av nacken blivit lite sträckt, så är det lite ömt än på ryggen. Som sagt bara mjukdelar som fixar till sig själva mha lite Voltaren :)

Nu är det bara till att ladda inför nästa 'knix'.
 
Top