Förslag Atlanthavsvägen - Trollstigen

Kawasaki

New member
Detta är mycket viktig info som borde publiceras väl synlig på hemsidan samt i MC-folket!!! Personligen har jag bara i undantagsfall betalat med kort under mina utlands resor och har inte ens kollat om jag varit med om detta. Kontanter har jag tagit ut från bankomater. Gäller samma även vid bankomatuttag?? Gäller det fler länder än Norge? Anders.J

Någon som har svar på Anders fråga om det är samma om man tar ut kontanter på en bankomat i Norge,reserveras det en högre summa även då?
 

MvM

New member
Hej, frågan har diskuterats rätt flitigt under sommaren på bmwklubbens forum
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=19231

Det som framkommit är att det skiljer från bank till bank och butik till butik. Själv har jag tillbringat dom senaste fem somrarna runt om i Europa och i Norge utan att ha märkt att jag skulle ha drabbats av detta. Men andra har helt plötsligt stått utan reskassa.
Det bästa sättet att skydda sig är att använda ett kreditkort istället för ett bankkort, då försvinner incitamentet för banken att låsa pengarna, vilket väl gör att dom inte tillåter butiken att göra det heller kan man gissa.
Eurouttag i Europa bör inte vara behäftade med uttagsavgift annat än eventuella växlingsavgifter. Däremot har jag fått uttagsavgift vid kontantuttag av norska kronor i bankomat i Norge. Dock inte vid alla uttag och jag har inte brytt mig om att undersöka vad som skiljer, kan vara att jag använt olika kort.
Och jag har hittills aldrig fått ett högre belopp bokfört vid automatuttag än några enstaka kronor som korrigerats på växelkursen.
 
Last edited:

TheGungner

Member
En liten fortsättning på ämnet.
Talade med en kamrat som var med på vår resa och hade samma "problem". Han har ringt VISA och frågat om varför de gjorde så här. De hänvisade till OK/Q8 (i detta fallet) och sa att de själva inte allokerade ett större belopp. Han ringde då OK/Q8 och fick motsvarande svar, de allokerade inte högre belopp utan det var VISA. Han ringde då tillbaka till VISA som återigen hänvisa till OK/Q8......
Därefter slutade han ringa....
 
Last edited:

lappen69

New member
Härligt med en tråd som beskriver precis det jag sökte efter. Vill passera både Atlanthavsveien och Trollstigen. Utgår dock från Halland men många bra tips i tråden. Tack!
 
Top